Toon posts:

64GB Dual rank/single rank geheugen voor een ryzen build?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pepeee
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-03 17:03
Als ik goed zit heb ik geleerd dat je bij 32GB geheugen dual rank moet nemen omdat dat meer prestaties opleverde.

Maar als ik 64GB wil nemen, moet dat dan ook dual rank zijn of single rank?

(ik heb uren zitten zoeken en ik kom er niet uit) :'( 7(8)7

Beste antwoord (via Pepeee op 24-01-2021 21:33)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:24
Het ligt aan een aantal zaken.

4 Dimmen single rank zijn even snel als 2 dual ranks op dezelfde snelheid en timings. De geheugencontroller wordt ook even zwaar belast en als je dimmen het aankunnen is de kans dat je geheugencontroller dit goed doet dus even groot.

Op zich is het hoe meer ranks hoe beter, ALS de gewenste snelheid gehaald wordt door de geheugencontroller. (Nu is het verschil tussen 1 of 2 ranks per kanaal vele malen groter dan van 2 naar 4.)

Hoe hoger het aantal ranks hoe lastiger de geheugencontroller het krijgt.

64GB heb je volgens mij alleen in 2x32 dual rank of 4x16 in single of dual rank. Je zult dus sowieso 2 ranks per kanaal hebben.

Het is vooral zaak om sticks te kopen die compatible zijn met het moederbord en niet lukraak een setje (zoals Corsair LPX die vele verschillende chips gebruikt die het niet allemaal even lekker doen op Ryzen.)

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:15
Ligt eraan hoeveel modules. 2 modules mogen zowel single als dual rank zijn. 4 modules werkt beter als ze single rank zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:24
Het ligt aan een aantal zaken.

4 Dimmen single rank zijn even snel als 2 dual ranks op dezelfde snelheid en timings. De geheugencontroller wordt ook even zwaar belast en als je dimmen het aankunnen is de kans dat je geheugencontroller dit goed doet dus even groot.

Op zich is het hoe meer ranks hoe beter, ALS de gewenste snelheid gehaald wordt door de geheugencontroller. (Nu is het verschil tussen 1 of 2 ranks per kanaal vele malen groter dan van 2 naar 4.)

Hoe hoger het aantal ranks hoe lastiger de geheugencontroller het krijgt.

64GB heb je volgens mij alleen in 2x32 dual rank of 4x16 in single of dual rank. Je zult dus sowieso 2 ranks per kanaal hebben.

Het is vooral zaak om sticks te kopen die compatible zijn met het moederbord en niet lukraak een setje (zoals Corsair LPX die vele verschillende chips gebruikt die het niet allemaal even lekker doen op Ryzen.)

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee