Vraag

• MaartenTr
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 24-01-2021
Ik ben op zoek naar een statiefgondel voor de macrolens Sigma 105mm f/2.8 EX DG Macro OS HSM Canon. Dus om de lens rechtstreeks op statief te plaatsen. De lens heeft geen schroefdraad ingebouwd, dus kan dit alleen maar met een systeem dat de lens omvat. Er wordt geen statiefgondel aangeboden specifiek voor deze lens, maar wellicht kan ik een statiefgondel gebruiken voor een andere lens ? Diameter is 75 mm. Wie dergelijke statiefgondel heeft voor een andere lens mag mij dat laten weten !
...

Alle reacties

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:57

Nomad

a.k.a. Martijn

Zo groot is die lens niet dat het nodig is? De body is vaak zwaarder dan de lens dus je vergroot alleen maar de krachten op de lens en lensmount zonder winst?

Zakelijke fotografie: portretten en marketing

• nozzeh
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09-02 08:10
Hey @MaartenTr , heb je hier al een oplossing voor gevonden? Het gaat mij er ook niet zozeer om dat de lens te groot of te zwaar is, maar ik wil de statiefgondel ondersteboven monteren op de lens zodat ik laag bij de grond kan fotograferen. Om enkele redenen gaat dat niet met een l-bracket of een andersoortige constructie. Ik hoop dat iemand toevallig ook dit probleem ervaart en er WEL een oplossing voor heeft gevonden.

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:06
Dit is typisch een vraag die ik in een winkel zou stellen en hun het werk voor jou laten doen. Ze hebben immer meer van dit soort vragen te verduren en hebben misschien een werkbare oplossing.
Ik weet dat er wel losse tripod collars voor Sigma beschikbaar zijn, maar deze waren dacht ik alleen voor de 105/1.4 en 100-400. Aftermarket zou er ook best wel het een en ander beschikbaar zijn, maar dan zit je toch echt aan Aliexpress marketen en 3D printed items.
https://nl.aliexpress.com/item/1005003085074429.html zou bijvoorbeeld kunnen, maar dan moet je even op zoek naar precies de juiste voor jouw versie van de Macro lens. De link gaat over de E-mount versie.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-03 19:27
Ik weet niet precies waarom je de lens graag direct op het statief zet in plaats van de camera met lens. Kan me voorstellen zoals Nozzeh aangeeft om de lens lager te kunnen monteren.

Ik zou, als het niet lukt met een statief gondel om eens naar een L bracket te kijken.

Ik heb de arca swiss L bracket.
https://www.kamera-expres...l-plaat-classic-universal

Daarbij een aantal plaatjes zoals een extra lange.
https://www.arca-shop.de/...fix-300-camera-plate?c=18

Hiermee kun je nog best veel voor elkaar krijgen.
Bijvoorbeeld statiefkop 90 graden gedraaid en daarop de L bracket. zodat je camera in landschap oriëntatie naast de kop hangt.
Of met die lange plaat zelfs onder

Hier even snel opgezet, als statief laag bij de grond zit kun je zo de camera praktisch op de grond krijgen.

Leica MM + Sony A9

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Simpelste oplossing is natuurlijk camera op zijn kop hangen of de constructie zoals @RobertJRB al heb ik daarbij wel het gevoel dat het geheel niet zo heel erg stijf is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:51

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Camera op de kop fotografeert niet altijd fijn, zeker als je geen afstandsbediening en klapschermpje hebt. Tripod collar is in veel gevallen gewoon veel handiger, ook omdat je je camera van portrait naar landscape v.v. kunt draaien zonder opnieuw te hoeven framen / het gevecht met je statief leveren om weer netjes parallel aan je onderwerp te komen. De Sigma 105 macro heeft volgens mij geen zone zonder switches enzo waar een collar goed omheen past en dat maakt het lastig. De 3rd party collars die ik heb gezien hadden uitsparingen voor switches en die collars waren daardoor niet draaibaar om het objectief. Zonde.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee