Toon posts:

Gamesysteem, machine learning ~1100 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Shaedys
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-01 17:02
Hallo Tweakers,

De laptop die ik nu heb is ongeveer 11 jaar oud, die begint het op te geven en het is tijd voor een nieuwe, nu een desktop.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het wordt af en toe games spelen, waarbij niet de meest recente games worden gespeeld, denk aan League of Legends, Death Stranding, Jurassic World Evolution. Ook wordt er machine learning gedaan, dus vandaar een Nvidia kaart. De rest is browsen.
Gaming is op een 4k scherm, maar dat kan downscaled worden naar 2560x1440p resolutie om de games goed te draaien. Het machine learning zal niet veel en intensief zijn, maar een keer per jaar hobbymatig.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget is ongeveer 1100 euro. (zonder beeldschermen en andere randapparatuur)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis en keyboard gaan mee. Er gaat een GTX 770 uit een oude PC in tot de RTX 3060 Ti leverbaar is.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Twee nieuwe schermen, in ieder geval 1 4k scherm.

Ik heb nu een systeem samengesteld, met hulp van de andere posts op dit forum. Zien jullie knelpunten, of verbeterpunten?

De grafische kaart wordt nog niet meteen gekocht, er gaat eerst een oude videokaart in zodat er later een RTX 3060 Ti in kan als ze leverbaar zijn.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenASRock B460 Phantom Gaming 4€ 84,90€ 84,90
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3060 Ti Vision OC 8G€ 569,-€ 569,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 104,63€ 104,63
2MonitorenSamsung LU28R550UQU Blauw, Grijs€ 276,24€ 552,48
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Slim€ 24,10€ 24,10
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX426C13PB3K2/16€ 74,90€ 74,90
1VoedingenMSI MPG A650GF€ 95,05€ 95,05
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 104,-€ 104,-
1MuurbeugelsNewstar FPMA-D550DBLACK€ 44,99€ 44,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.823,05

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Een Nvidia graphics card voor Tensorflow en machine learning libraries. Verder geen merkvoorkeuren, licht Ryzen van AMD, maar die is nu te duur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mag een tower zijn, moet niet te veel geluid maken. Ledjes met mooie verlichten zijn een plus, maar het moet er niet veel duurder voor worden. Hierdoor ook de iets duurdere behuizing.

Ga je overklokken?
Ga niet overklokken.

Wat verwacht je van ons?[i]
Een check van het systeem, of er dingen missen, een bottleneck op gaan leveren, beter anders kunnen.

Beste antwoord (via Shaedys op 26-01-2021 17:28)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:12
Voor een pc boven de 1000 zou ik liever een Z490 bord nemen met sneller geheugen. Het B460 bord is tevens niet compatibel met de volgende Intel core gen11.

Voeding kan naar pricewatch: Corsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart. Bespaar je een tientje mee.

De bottleneck:
Het scherm (ik heb er 1) is fijn. Let er wel op dat de vesa mount enkel volledig geschikt is voor 75mm x 75mm. De beugel uit je lijstje heeft ook een 100mm x 100mm aansluiting. Deze overlengte clasht helaas met het scherm. Dit kun je gelukkig oplossen met adapters:
pricewatch: Newstar FPMA-VESA100

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Djarune
Voor een pc boven de 1000 zou ik liever een Z490 bord nemen met sneller geheugen. Het B460 bord is tevens niet compatibel met de volgende Intel core gen11.

Voeding kan naar pricewatch: Corsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart. Bespaar je een tientje mee.

De bottleneck:
Het scherm (ik heb er 1) is fijn. Let er wel op dat de vesa mount enkel volledig geschikt is voor 75mm x 75mm. De beugel uit je lijstje heeft ook een 100mm x 100mm aansluiting. Deze overlengte clasht helaas met het scherm. Dit kun je gelukkig oplossen met adapters:

• ColonelPhantom
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-05 15:34
Heb je de integrated graphics nodig? Nee? Dan: pricewatch: Intel Core i5-10400F Boxed, zelfde chip zonder integrated gpu, en dus goedkoper.

Alleen als je er wel een usecase voor hebt (Intel QuickSync bijvoorbeeld, hoewel NVENC natuurlijk ook bestaat) gewoon lekker laten staan voor dat beetje geld.

Bedankt! - Gamer - Tweaker - Retrogaming - Een dag niet getweakt is een dag niet geleefd

• Shaedys
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-01 17:02
Djarune schreef op zondag 24 januari 2021 @ 22:28:

De bottleneck:
Bedankt voor de tips over de CPU, voeding.

Als ik toch niet ga upgraden naar de volgende generatie gen11 Intel core, maar pas weer over 5 jaar naar over 4 generaties later, dan heeft de Z490 bord toch alleen het voordeel van sneller geheugen? Dat vond ik voor de 70 euro extra een minimale benefit.

Deze mount staat bij dat hij bevestiging heeft voor Vesa 75mm en 100mm, ik zie ook 2 gaatjes op de mounts zitten, gaat dat gewoon lukken of heb ik de adapter nodig?

• Djarune
Shaedys schreef op maandag 25 januari 2021 @ 07:46:
[...]
Als ik toch niet ga upgraden naar de volgende generatie gen11 Intel core, maar pas weer over 5 jaar naar over 4 generaties later, dan heeft de Z490 bord toch alleen het voordeel van sneller geheugen? Dat vond ik voor de 70 euro extra een minimale benefit.
Klopt, in jouw geval is een B460 bord met 2666MHz geheugen prima. Als je nu toch high-end games wil spelen zou ik voor sneller geheugen gaan.
Deze mount staat bij dat hij bevestiging heeft voor Vesa 75mm en 100mm, ik zie ook 2 gaatjes op de mounts zitten, gaat dat gewoon lukken of heb ik de adapter nodig?
Miaschien was ik niet duidelijk genoeg in mijn uitleg. De beugel ondersteunt 75mm en 100mm, maar het scherm enkel 75mm. De overlengte van de beugel staat in de weg met de ronding van het scherm, waardoor het scherm niet opgehangen kan worden.

Zie hieronder de achterkant van het scherm:

De adapter zorgt ervoor dat de ronding niet meer in se weg zit.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee