Nee, maar je bent wel een beetje een flapdrol als je 1500 euro naar je aankoopmakelaar overmaakt om vervolgens erachter te komen dat je helemaal niet zoveel kan bieden

Puur logisch geredeneerd zullen de bieders mét een aankoopmakelaar, zeker
der zijn van hun zaak.
Tevens, waarom interesseert het jou als verkopende partij waar dat bod vandaan komt? Daarvoor heb je toch je makelaar voor?
En daar komt 'het grijze gebied'; natuurlijk spelen makelaars onderling spelletjes om er beide zoveel mogelijk aan te verdienen. Makelaars kennen elkaar en daar worden de grenzen van de wet wel degelijk opgezocht.
En over wat voor zekerheid hebben we het over in een markt waar een huis binnen een week al verkocht is?
Eventjes een bod uitbrengen doe je niet zomaar want als je een voorlopig contract ondertekend dat zit je eraan vast. Die 10% boete is geen grap.
Als je biedt onder voorbehoud van financiering (en naar mijn persoonlijke voorkeur, hoe zeker je ook bent van je zaak, als je het geld moet lenen moet je dat imho altijd doen) - kan je na 1 afwijzing van een hypotheekverstrekker er wel degelijk onderuit.
Precies omdat er best wat mensen zijn die op de meest optimistische wijze een online tooltje hebben ingevoerd en daarna doodleuk een biedingsformulier invullen 'onder voorbehoud van financiering' ontstaat er onzekerheid. Door een aankoopmakelaar te hebben geef je aan dat jij niet zo iemand bent.
Dat een makelaar in principe dat soort biedingen voor jou eruit zou moeten filteren door even het gesprek aan te gaan tijdens de bezichtiging bijvoorbeeld, ben ik helemaal met je eens. Echter: de makelaar heeft er ook belangen bij als jij het gevoel krijgt dat je meer kans maakt met een aankoopmakelaar

Er is helmaal niets afgekoeld maar even olie op het vuur gegooid met de nieuwe regels. Dat de overdrachtsbelasting naar 0% is gegaan voor mensen tussen 25-35 jaar heeft er alleen maar voor gezorgd dat de prijzen gestegen zijn. Dus je bespaart 10-15k aan overdrachtsbelasting, maar dat huis wat 350k kost, kost opeens 400k.
TS zou zo'n 5000-6000 euro besparen, niet 10-15k, mits hij onder de 35 is (ook onder de 25 trouwens).
Natuurlijk werkt dit principe prijsopdrijvend, maar puur wiskundig gezien zou het niet meer dan 2% moeten schelen
Wat veel mensen vergeten, is dat beleggers (dus een huis kopen niet voor zelfbewoning) nu 8% overdrachtsbelasting moeten betalen. Als je van plan was om een woning aan te kopen als belegger, dan heb je dat geprobeerd te doen voor 31 december.
Beleggers zijn over het algemeen de bieders die het meeste overbieden, immers is de financiering voor hun regelmatig eenvoudiger en hoeft het overgeboden bedrag niet bij dezelfde hypotheek meegenomen te worden. Zeker appartementjes in Utrecht zijn door beleggers erg gewild.
Natuurlijk zullen er nu nog steeds beleggers op zoek zijn die zich niet laten afschrikken door 8% overdrachtsbelasting. Echter zal het ongetwijfeld iets minder zijn geworden, wat wel degelijk impact kan hebben op het aantal overbieders. Het is te hopen dat andere bieders zich dat ook realiseren, anders maakt men (zoals altijd) elkaar gek om meer en meer geld te betalen.
Om het allemaal nog erger te maken hebben ze de regels weer aangepast in november 2020 dat die 0% overdrachtsbelasting een plafond heeft van 400k per 1 april 2021. Dit gaat als effect hebben dat alle woningen onder de 4 ton flink veel vraag krijgen.
Tja, wellicht wel.
De spread is mede door NHG-hypotheek en bijbehorende lage rentepercentages nog vervelender geworden; de maandlasten en kosten bij <325k en >400k lopen behoorlijk uit de pas als je het mij vraagt in relatie tot de woningwaarde.
Persoonlijk ga ik echt niet op die 8000 euro waar we het over hebben, een dealbreaker laten maken. Ik mag toch hopen dat meer weldenkende jongeren er zo over denken.