Toon posts:

Advies legplan zonnepanelen (semi) oost-west

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Culo
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-03 18:57
Mijn vraag:
Per 01-05 betrekken wij onze nieuwe koopwoning. Nu hebben we bij diverse bedrijven offertes opgevraagd om zonnepanelen te laten leggen. Helaas is er geen rode draad te ontdekken in wat nou een goed rendement oplevert qua legplan. Graag zou ik daarvoor jullie mening willen vragen. We zouden idealiter rond de 3000kWh per jaar op willen wekken.

Het dak van onze woning heeft een helling van 40 graden en is 7,5m breed. Aan de achterkant zit een dakkapel op de linkerhelft van het dak. In diverse offertes staan drie panelen op de uitbouw getekend, die pakken dus in de ochtend zon totdat ze in de schaduw van het huis komen te liggen. Eén bedrijf heeft gesuggereerd dat panelen op het schuurdak met als aanvulling nog wat op het dak van het huis een optie kan zijn.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb via diverse bedrijven advies gevraagd, maar dat is zo uiteenlopend dat ik de vraag ook maar hier neer leg in de hoop dat jullie een onafhankelijk en goed advies kunnen geven.

Kosten voor de aanleg zijn in mindere maten relevant, dit financieren we mee in de hypotheek, als het maar opweegt tegen het te behalen rendement.

We werken momenteel nog allebei, zij van 8:00-18:00, ik van 11:00-23:00 dus het heeft mijn voorkeur om gedurende de dag gelijkmatig energie op te wekken die we dan zelf kunnen verbruiken. (vaatwasser/droger/wasmachine aanzetten voordat ik het huis verlaat, kan dan 's middags draaien)

Afhankelijk van jullie advies over hoe de panelen komen te liggen kijken we dan verder naar de materialen en apparatuur die we aan laten leggen.

Hieronder het huis waar het om gaat, de bovenkant is het noorden:

Gevoelsmatig zou deze opstelling mijn voorkeur hebben, maar dat kan ik niet rationeel onderbouwen met cijfers:

[Voor 8% gewijzigd door Culo op 24-01-2021 15:52]

Beste antwoord (via Culo op 26-01-2021 10:57)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:59
@Culo
niet zo heel moeilijk om daar iets op te verzinnen dus.

mijn (perfecte) oost-west, jij niet maar dat maakt niet veel uit.:

jep oost en west ander moment hun top, 6000Wp op een 4000W omvormer, no prob.

dan wat brengt het op (dit is in kWh/kWp of te wel, verschillende hoeveelheden Wp die ik heb gehad zijn er uit gerekend):

dat is lastig lezen zo, je ziet het verschil tussen zomer en winter nog al sterk
deze manier is wat simpeler:

dit door steeds 365 dagen bij elkaar op te tellen.
zuid kan dan een 1000kWh/kWp doen, oost-west is dan een 800kWh/kWp
(en de blauwe lijn is het schuurtje, dat is veel schaduw en op noord.
en met een paar "kapotte" panelen er tussen, zeg maar alles fout wat maar fout kan zijn.)

(1000kWh/kWp betekend per 1000Wp doe je dan 1000kWh opwekken, wat ongeveer 0,21€/kWh kost.
of anders gezegd 1000kWh/kWp = 1kWh per Wp.)

(ik ga even uit van een 1 fase omvormer, zie niet echt in met zo een "klein" dak voor 3fase te gaan.)
dan hebben omvormers ook nog een optimum van rond de 350Vmpp.
zie:

(is niet precies, is ongeveer met 200Vmpp werkt het ook nog leuk.)

maar er is ook nog iets als temperatuur.
de Vmpp kan goed een stuk zakken als de panelen heet worden.
dus een Vmpp tussen de 350-400V is eigenlijk ideaal.

dit bereik je door 10 tot 12 panelen op je "noord" dak te doen.
beetje de keuze van het paneel wat lekker past.
soms panelen van 2x1m soms 1,7x1m
(hoeveel denk je dat op dat dak past?
ik weet geen maten, dus kan niet eens gokken.)

je neemt dat een 1fase omvormer met 2x een mpp.
1 voor de 10-12 van het noord dak, en mpp vul je zo goed mogenlijk met je zuid dak.

(ik ben persoonlijk geen voorstander van het in de hypotheek te stoppen.
die loopt 30 jaar en we weten al dat de regels veel sneller veranderen.
dit alleen al maakt het niet handig.
2de ding, als jij een huis kunt kopen, dan heb je een buffer nodig.
panelen zijn nu zo goedkoop, dat de kost prijs lager is als de buffer die je nodig hebt.
dus ik snap niet dat mensen het in hun hypotheek zouden willen hebben. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• migjes
@Culo
niet zo heel moeilijk om daar iets op te verzinnen dus.

mijn (perfecte) oost-west, jij niet maar dat maakt niet veel uit.:

jep oost en west ander moment hun top, 6000Wp op een 4000W omvormer, no prob.

dan wat brengt het op (dit is in kWh/kWp of te wel, verschillende hoeveelheden Wp die ik heb gehad zijn er uit gerekend):

dat is lastig lezen zo, je ziet het verschil tussen zomer en winter nog al sterk
deze manier is wat simpeler:

dit door steeds 365 dagen bij elkaar op te tellen.
zuid kan dan een 1000kWh/kWp doen, oost-west is dan een 800kWh/kWp
(en de blauwe lijn is het schuurtje, dat is veel schaduw en op noord.
en met een paar "kapotte" panelen er tussen, zeg maar alles fout wat maar fout kan zijn.)

(1000kWh/kWp betekend per 1000Wp doe je dan 1000kWh opwekken, wat ongeveer 0,21€/kWh kost.
of anders gezegd 1000kWh/kWp = 1kWh per Wp.)

(ik ga even uit van een 1 fase omvormer, zie niet echt in met zo een "klein" dak voor 3fase te gaan.)
dan hebben omvormers ook nog een optimum van rond de 350Vmpp.
zie:

(is niet precies, is ongeveer met 200Vmpp werkt het ook nog leuk.)

maar er is ook nog iets als temperatuur.
de Vmpp kan goed een stuk zakken als de panelen heet worden.
dus een Vmpp tussen de 350-400V is eigenlijk ideaal.

dit bereik je door 10 tot 12 panelen op je "noord" dak te doen.
beetje de keuze van het paneel wat lekker past.
soms panelen van 2x1m soms 1,7x1m
(hoeveel denk je dat op dat dak past?
ik weet geen maten, dus kan niet eens gokken.)

je neemt dat een 1fase omvormer met 2x een mpp.
1 voor de 10-12 van het noord dak, en mpp vul je zo goed mogenlijk met je zuid dak.

(ik ben persoonlijk geen voorstander van het in de hypotheek te stoppen.
die loopt 30 jaar en we weten al dat de regels veel sneller veranderen.
dit alleen al maakt het niet handig.
2de ding, als jij een huis kunt kopen, dan heb je een buffer nodig.
panelen zijn nu zo goedkoop, dat de kost prijs lager is als de buffer die je nodig hebt.
dus ik snap niet dat mensen het in hun hypotheek zouden willen hebben. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
@Culo
ik zie je toevoeging. ;)
ik zou persoonlijk niet proberen om 2x6x3XXWp te doen.
de Vmpp voor een omvormer is met 6 panelen wat laag.
(kan net met hakken over de sloot.)

probeer er eerder 1x12x3XXWp van te maken, en als dan het zuid dak niet beter kan als 1x6x3XXWp, dan is het maar zo. ;)

als omvormer neem je dan op de grootste set als uit gang punt.
of te wel, dit doe je op een 3,6kW 1 fase omvormer (16A).

ik maak even een grove berekening met 18panelen.
1x Growatt MIN 3600 XE 1 fase Omvormer
€ 561,00
18x Jinko JKM355M-6TL3-V Tiger Mono Zilver frame 355WP
€ 1.998,00
5x Clickfit Evo Pannendak Landscape 1 kolom van 4 panelen verticale rails
€ 532,00
2x Clickfit Evo Pannendak Portrait 1 rij van 1 panelen
€ 102,00
Complete installatie 18 Panelen inclusief meterkast aanpassing en bekabeling
€ 1.599,00

Totaal 5 producten excl. btw
€ 3.960,34
BTW€ 831,66
Totaal
€ 4.792,00

de BTW vraag je natuurlijk terug.
en dan is het handig om deze bekering te doen.
€ 3.960,34 / ( 18x 355Wp) = 0,64€/Wp
dan kun je offertes een beetje vergelijken, minder appels en peren. ;)

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Culo schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:42:
Mijn vraag:
Gevoelsmatig zou deze opstelling mijn voorkeur hebben, maar dat kan ik niet rationeel onderbouwen met cijfers:

[Afbeelding]
Dat ziet er toch niet uit... zo'n groot dak een postzegel aan PV op leggen? Gewoon helemaal vol. Beetje schuiven en op NW kan er al drie keer zoveel.

Hoe groot is dat schuurdak?

• Culo
@migjes
Bedankt voor het meer dan complete bericht. Ik snap het grootste deel van je verhaal, in het stukje over Vmmp ben ik de weg kwijt maar dat ga ik opzoeken/inlezen.

Het dak is 7,5m breed en 5m lang per zijde. Aan de achterkant mis je de linkerhelft vanwege de dakkapel. (Hoe zit het eigenlijk met de schaduw die die gaat werpen?)

In jouw casus geef je aan dat je 12 panelen aan de (noord)west kant zou leggen en dan 6 aan de (zuid)oostkant. De uitbouw is 7,5m breed en 1,5m diep. Die laat je nu buiten beschouwing, is dat omdat je daar weinig rendement van verwacht?

Daarnaast geef je aan dat je geen voorstander bent van het in de hypotheek stoppen; juist met de lage rente was onze afweging dat je het nagenoeg kosteloos kunt financieren, dat de maandelijkse kostenbesparing opweegt tegen de kosten die je extra maakt in je hypotheek.

@kabeltjekabel
Het schuurdak is 7,5m lang bij 2,3m breed. Je geeft aan dat je de postzegel aan PV niet mooi vind en dat je het dak vol zou leggen. Heeft dat ook nog economische redenen (rendement) of is dat puur estetisch?

[Voor 5% gewijzigd door Culo op 24-01-2021 18:06]

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Culo schreef op zondag 24 januari 2021 @ 18:04:
@kabeltjekabel
Het schuurdak is 7,5m lang bij 2,3m breed. Je geeft aan dat je de postzegel aan PV niet mooi vind en dat je het dak vol zou leggen. Heeft dat ook nog economische redenen (rendement) of is dat puur estetisch?
Als je het laat leggen is de meerprijs van extra panelen gering. De post van de voorrijkosten blijven gelijk. En bij meer panelen is de kostenpost van de omvormer per Wp ook lager.

Als je uiteindelijk gas en benzineverbruik gaat wegstrepen voor meer E verbruik gaat je E verbruik dus heel rap omhoog. 800 kuub gas vervangen door elektra via warmtepomp is toch weer ~ 2000 kWh / jaar.

En zelfs met schrale terugleververgoeding verdien je het nog steeds wel terug.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-03 19:17
Leg 5x meer dan je nodig denkt te hebben, over 8 jaar ben je me dankbaar. Beide daken vol en garage vol. Is even een bak geld en daarna loop je ieder jaar te genieten. Ik kocht panelen voor 2,11 euro per watt inclusief. Jij koopt ze voor 35 cent de watt inclusief. Één keer 5a6 k aftikken en je hebt stroom zat.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• migjes
Culo schreef op zondag 24 januari 2021 @ 18:04:
@migjes
Bedankt voor het meer dan complete bericht. Ik snap het grootste deel van je verhaal, in het stukje over Vmmp ben ik de weg kwijt maar dat ga ik opzoeken/inlezen.
Vmppt (of Vmp , Vmpp, Vm) Voltage multi point tracker.
grof weg het Voltage wat uit de panelen komt als er licht op schuint.
hoeveel licht of hoe schuin, dat maakt voor de Vmpp niet uit.
alleen de temperatuur van de cellen, maakt hem lager of hoger.

de Ampp, is het amperage, hier maakt het wel uit hoe schuin de zon er op schijnt en of er wel of geen bewolking aanwezig is.

heb je hele speciale omstandigheden dan is Vmpp x Ampp = Wp.
Het dak is 7,5m breed en 5m lang per zijde. Aan de achterkant mis je de linkerhelft vanwege de dakkapel. (Hoe zit het eigenlijk met de schaduw die die gaat werpen?)
je kunt dus best wel wat panelen op hangen.
hoeveel, hangt van locatie pijpjes en de laatste cm af, ga ik niet lopen schatten.

die schaduw, moet je niet te bang voor zijn, maar wel rekening mee houden.
In jouw casus geef je aan dat je 12 panelen aan de (noord)west kant zou leggen en dan 6 aan de (zuid)oostkant. De uitbouw is 7,5m breed en 1,5m diep. Die laat je nu buiten beschouwing, is dat omdat je daar weinig rendement van verwacht?
nee hoor, die locatie is ook leuk.
ik had allen al 1x12x355Wp + 1x6x355Wp = 6390Wp wat op jouw dak al met erg veel gemak (laag geschat) 5000kWh oplevert.

je wil 3000kWh, en daar zat ik al een aardig eind over heen, dus liet het er even bij.
(maar zoals andere al zeggen (mag iets minder, niet te veel overdrijven.) leg een lekkere meer Wp.
vervang de gas ketel voor een warmtepomp heb je meer elektra nodig, maar dan word de rekening nog lager.
ik ben van 1900€ per jaar naar een 80€ per jaar gegaan in de loop der jaren.
het stopt niet bij alleen je elektra rekening, daarna gas, daarna auto etc etc..)
Daarnaast geef je aan dat je geen voorstander bent van het in de hypotheek stoppen; juist met de lage rente was onze afweging dat je het nagenoeg kosteloos kunt financieren, dat de maandelijkse kostenbesparing opweegt tegen de kosten die je extra maakt in je hypotheek.
ja maar hoe laag de rente ook is, je raakt er geld aan kwijt.
de rente is laag genoeg om effectief te blijven, het word alleen iets minder effectief.

alleen de hypotheek is voor 30 jaar, en in 30 jaar kunnen de regels veranderen waar door verhalen anders worden.
de eerste stap begint al in 2023 tot 2030.
dan gaat elke kWh van rond de 0,22€ langzaam zakken naar +/- 0,11€. (niet echt te voorspellen wat het echt gaat worden in 2030, heb een kristallen bol, maar wazig dat die is. ;) )

en dan heb je ook nog de lage kosten van PV.
je kunt voor 5k€ makkelijk al te veel opwekken.
kun jij geen 5k€ sparen, dan had jij geen hypotheek moeten nemen.
dit is namelijk het minimale bedrag wat je moet kunnen sparen als huizen bezitter om financieel gezond te zijn.
kun je dat niet, dan moet je geen huis kopen.
(PV is financieel leuk, maar lost geen financiële problemen op.)

mijn mening is simpel: PV hoort niet thuis in een hypotheek. ;)
@kabeltjekabel
je wil een ruime hoeveelheid PV, dit voor de opbrengst en een beetje esthetisch uit ziend.

wat handig is op jouw dak, lastig te schatten.
maar voor is een 3x4=12 of een 3x3=9, zodat je een mooi vlak hebt wel verstandig.
dus laten we hopen dat je daar lekker 12 kunt neer leggen.

dan achter, ja iets van schaduw, en maar een minimum aantal panelen.
hier weet ik een leuke (maar niet speciaal goedkope) oplossing.
daar passen wel leuk 6x panasonic panelen, die hebben heel andere specificaties.
"normaal" paneel levert 34Vmpp x 9,7Ampp = 330Wp
panasonic paneel levert 55Vmpp x 6Ampp = 330Wp
dus ja met 6 panelen panasonic haal je heel veel beter de 350Vmpp die optimaal is.

maar ook: met 2x6x330Wp panasonic kun je ook erg makkelijk 2 stringen parallel doen.
(parallel stringen moeten even veel cellen hebben serieel, wat vaak neer komt op even veel panelen.
maar kunnen ook verschillende kanten op kijken per parallelle string.)
1 op het dak, 1 achter op het schuurtje op zuid.
dan kun je een oost-west-zuid maken, het beste van beide werelden.

(als alles je te duur word, doe het in kleinere stapjes.
b.v. koop 1 omvormer met 2x een mpp.
hang daar 12 x op voor aan de voorkant, dan kun je even 3 jaar sparen en de achter kant later toe voegen.
etc etc...
beetje creatief denken, helpt je voor uit.)

• Culo
Heldere antwoorden allemaal. We gaan beginnen met het dak van het huis vol leggen. Eventueel de schuur en uitbouw komen later aan bod. Ik ga bij verschillende bedrijven offertes opvragen, mocht ik er niet uit komen vraag ik nogmaals om jullie advies. Voor nu, bedankt voor alle adviezen!

• migjes
Culo schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:56:
Heldere antwoorden allemaal. We gaan beginnen met het dak van het huis vol leggen. Eventueel de schuur en uitbouw komen later aan bod. Ik ga bij verschillende bedrijven offertes opvragen, mocht ik er niet uit komen vraag ik nogmaals om jullie advies. Voor nu, bedankt voor alle adviezen!
er is wel iets te zeggen om alles op zoveel mogenlijk 1 omvormer te hangen.
en dit helemaal als je oost-west doet.

om deze reden:
als het bewolkt is dan leveren de panelen maar ongeveer 1/6-1/7 van hun Wp.
maar met bewolking word het licht weerkaatst en maakt de richting die panelen op kijken minder uit.
het je door oost-west(evt + zuid) dan extra veel Wp door dat het kan omdat de topjes op andere momenten vallen.
dan heb je van extra veel Wp(150%) dus nog steeds 1/6 dus ruim 1/4 van de omvormer vermogen nog uit de panelen.
of te wel, de omvormer krijgt dan nog steeds ruim voldoende W uit de panelen om ook dan leuk te werken.

we noemen PV ook wel zonnepanelen, maar eigenlijk is dat niet de juiste benaming.
het zijn eigenlijk daglicht panelen, ze werken vaker als je dat zou verwachten van zonnepanelen. ;)

(niet belangrijk advies, meer leuk om te weten.
een 2de omvormer is ook geen enkel probleem, gewoon omdat het soms makkelijker te regelen is. ;) )

• Culo
Afgaand op bovenstaande adviezen hebben we gekozen voor 6 panelen op de oostkant, in L vorm gelegd om de dakkapel heen en 12 panelen op de oostkant. Nu heb ik diverse offertes ontvangen en die ontlopen elkaar een beetje in prijs, vooral in geschatte opbrengst, wellicht door de gekozen materialen? Ik heb op basis van de informatie die ik zelf gelezen heb geen idee wat de meest rendabele offerte is, maar wellicht dat jullie nog inzichten of adviezen hebben over wat wijsheid is.

Aanbieder A

18x Longi Solar LR4-60HPB-360M FB
18x Solaredge Optimizer P401
1x Solaredge SE4000
Valkbox Smartline constructie

Totaal EX BTW 6029,-
Vermogen 6480 Wp
€/Wp €0,93
Verwachtte opbrengst 5700Wp 88%
€/verwacht €1,14

Aanbieder B

18x AEG AS-M1202B halfcel black 330Wp
1x SMA SB 5.0- 1AV-41
Valk Pitched Roof black en Valk Pro+ montagesysteem

Totaal EX BTW 6085,-
Vermogen 5940 Wp
€/Wp €1,02
Verwachtte opbrengst 4300 Wp 72%
€/verwacht €1,38

Aanbieder C

18x DMEGC dm330g1-60hbb
18x SolarEdge Optimizer P370
1x Solar Edge SE5000 HD Wave
Solar Construct montagesysteem

Totaal EX BTW 6030,-
Vermogen 5850 Wp
€/Wp €1,03
Verwachtte opbrengst 4547 Wp 78%
€/verwacht €1,29

Aanbieder D

18x DMEGC dm360M6-60HBB
18x Solaredge Optimizer P404
Lorenz Solo montagesysteem

Totaal EX BTW 6050,-
Vermogen 6480 Wp
€/Wp €0,93
Verwachtte opbrengst 4843 Wp 75%
€/verwacht €1,34

Aanbieder E

18x JAM60S21 365PR FB
1x Solaredge SE4000
Valkbox Smartline constructie

Totaal EX BTW 6590,-
Vermogen 6570 Wp
€/Wp €1,00
Verwachtte opbrengst 5650 Wp 86%
€/verwacht €1,16

Aanbieder F

18x Longi Solar LR4-60HPB-360M FB
Valkbox Smartline constructive

Totaal EX BTW 6685,-
Vermogen 6480 Wp
€/Wp €1,03-
Verwachtte opbrengst 5099 Wp 79%
€/verwacht €1,27

Graag zou ik nogmaals jullie mening en advies ontvangen

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:58

Zenix

BOE!

Vraag bij de bedrijven met SolarEdge een offerte met stringomvormer (Goodwe of SMA) aangezien die string omvormers wel iets van shaduw mangement hebben Aanbieder B is aan de prijs, Aanbieder A/F heeft een goede prijs, maar zal naar verwachting een stuk goedkoper zijn met een stringomvormer.

Gezien je dak zie ik niet direct het nut van SolarEdge.

[Voor 21% gewijzigd door Zenix op 10-03-2021 20:40]

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-03 01:54

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik zie SolarEdge ook niet voorbij komen in je eigen punten dus ik zie niet helemaal waar dat nu vandaan komt, en er is inderdaad geen noodzaak voor terwijl het wel substantiele meer kosten zijn.

Er zitten best een paar interessante offertes bij dus met een goede stringomvormer worden die helemaal leuk. Verder gewoon de meest economische offerte kiezen bij een aanbieder waar je een goed gevoel bij hebt. De paneel types ontlopen elkaar kwa prestaties zeer weinig dus daar zit het verschil niet echt in.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee