Toon posts:

70% vochtigheid woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jklaus
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-02 12:28
Mijn vraag
Sinds 2 maanden hebben wij een Tado thermostaat deze meet de luchtvochtigheid van alle kamers. Alle kamers zitten rond de 50% behalve de woonkamer deze is 70%

De woonkamer is gecombineerd met de keuken en bij de keuken is een deur naar een kleine kelder dat onder de trap loopt. Hier zitten alle waterleidingen en onze koelkast/vriezer combinatie

De waterleidingen vangt veel vocht (veel druppels op leidingen) het voelt daar ook vrij vochtig.

Nu komt het gekke, wanneer ik de deur naar deze kelder open heb voor 15 tot 30 minuten daalt de luchtvochtigheid van 70 naar 55%

Sluit ik de deur dan is de woonkamer binnen een uur weer op 70%

Lijkt me geen oplossing om de deur altijd open te hebben staan want dan trekt al het vocht de kelder is met de gevolgen van dien.

Ik zou het volgende verwachten, deur openen naar kelder vocht zakt naar 55% deur dicht en klaar. Maar toch stijgt het gelijk naar 70%

Gaat de vocht van de kelder via de muren weer de woonkamer in en is de oplossing de vocht uit de kelder halen?

Hoor graag jullie ideeën hierover.

Alle reacties

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:59

GforceNL

Out of memory....

Ventileer je wel goed? Check eventuele roosters of ze open staan.

<Zinloze tekst hier>

• Jklaus
GforceNL schreef op zondag 24 januari 2021 @ 12:32:
Ventileer je wel goed? Check eventuele roosters of ze open staan.
Roosters staan open, alleen kan in de woonkamer geen ramen tegen over elkaar open zetten.

Raam openzetten geeft geen resultaat

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:00
Wat een rol kan spelen:
Die meters registreren de relatieve luchtvochtigheid. Die is gerelateerd aan de temperatuur. Als de temperatuur daalt (door de open kelderdeur) dan stijgt de relatieve luchtvochtigheid, zonder dat de absolute hoeveelheid vocht in de lucht verandert.

[Voor 13% gewijzigd door JukeboxBill op 24-01-2021 12:40]

Soms ben ik bijna gelukkig

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
JukeboxBill schreef op zondag 24 januari 2021 @ 12:39:
Wat een rol kan spelen:
Die meters registreren de relatieve luchtvochtigheid. Die is gerelateerd aan de temperatuur. Als de temperatuur daalt (door de open kelderdeur) dan stijgt de relatieve luchtvochtigheid.
Alleen daalt de relatieve luchtvochtigheid door het openen van de kelderdeur, dus dat is het omgekeerde van wat jij nu zegt :P

The devil is in the details.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:00
Hahn schreef op zondag 24 januari 2021 @ 12:40:
[...]

Alleen daalt de relatieve luchtvochtigheid door het openen van de kelderdeur, dus dat is het omgekeerde van wat jij nu zegt :P
Sorry, nog niet goed wakker :(

Soms ben ik bijna gelukkig

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:46
Lading aan vragen om het uit te kunnen zoeken :P
  • Ik ben zelf niet bekend met Tado, ik vermoed dat er in de verschillende ruimten allemaal Tado hangt en dat elke op zich dat kan registreren?
  • Waar hangt de Tado in de woonkamer?
  • Wat doet de temperatuur in de woonkamer in die tijd?
  • Wat is de luchtvochtigheid (+temp) in de kelder?
Met het openen van de deur zal er sprake zijn van luchtstromen. Met zo'n 15-30 minuten voor 70% naar 55% verschil vermoed ik dat de meting niet ideaal is. Als de Tado toevallig net in die buurt hangt dan kan dit even een vertekenend beeld geven.

[Voor 4% gewijzigd door Dadona op 24-01-2021 13:15. Reden: Nette, ongesorteerde lijst gemaakt.]

De CSL/OT kroeg !

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Om te beginnen je metingen met dezelfde meter op de verschillende plekken eens controleren..... dan weet je in ieder geval of je uitgangspunt klopt. 70% in een verwarmde ruimte is in deze wintermaanden ongekend hoog. Als het klopt het je een serieus ventilatieprobleem.

• Jklaus
Net alle ramen open gezet en binnen een halfuur is het gedaald van 70 naar 55 % (deur naar kelder bleef dicht)

Ramen weer dicht gelijk na 15 min weer 66% en aan het klimmen.

Ik denk dat de vocht vanuit de kelder de muren intrekt. Ik ga eerst proberen de kelder droog de krijgen. Heb een ontvochtiger van 65 watt wellicht zal dat helpen

• Jklaus
Dadona schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:14:
Lading aan vragen om het uit te kunnen zoeken :P
  • Ik ben zelf niet bekend met Tado, ik vermoed dat er in de verschillende ruimten allemaal Tado hangt en dat elke op zich dat kan registreren?
  • Waar hangt de Tado in de woonkamer?
  • Wat doet de temperatuur in de woonkamer in die tijd?
  • Wat is de luchtvochtigheid (+temp) in de kelder?
Met het openen van de deur zal er sprake zijn van luchtstromen. Met zo'n 15-30 minuten voor 70% naar 55% verschil vermoed ik dat de meting niet ideaal is. Als de Tado toevallig net in die buurt hangt dan kan dit even een vertekenend beeld geven.
Elk kamer word idd apart gemeten, de tado in woonkamer hangt centraal en de kelder deur in de keuken is om de hoek. Dus niet direct een luchtstroom.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Luchtvochtigheid in [RV%] is totaal nutteloos als de temperatuur er niet bij vermeld wordt.

Roosters alleen zorgen niet voor ventilatie, zeker niet bij windstil. Altijd combineren met mechanische ventilatie.

• Jklaus
kabeltjekabel schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:37:
Luchtvochtigheid in [RV%] is totaal nutteloos als de temperatuur er niet bij vermeld wordt.

Roosters alleen zorgen niet voor ventilatie, zeker niet bij windstil. Altijd combineren met mechanische ventilatie.
Helaas geen mechanische ventilatie aanwezig.
De 70% was bij 21,5 graden en 55% bij 20,6 graad

• Yowzawood
Dat is dus echt absurd hoog.....

• kabeltjekabel
Jklaus schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:47:
[...]

Helaas geen mechanische ventilatie aanwezig.
De 70% was bij 21,5 graden en 55% bij 20,6 graad
Dat is 11 g/kg
Buiten is het nu 3.7 g/kg

Je krijgt dus een absurde hoeveelheid vocht. Ofwel van te weinig ventilatie of anders optrekkend vocht. Hoe dan ook is 70% bij 21,5 in de winter echt absurd hoog. Dat krijg ik alleen voor elkaar met koken + luchtbevochtiger.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het vocht trekt naar de koudste plek, waarschijnlijk is dat je kelder. Als je daar geen schimmels wilt is het niet echt een oplossing het vocht daar naartoe te laten gaan.
kabeltjekabel schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:57:
[...]

Dat is 11 g/kg
Buiten is het nu 3.7 g/kg

Je krijgt dus een absurde hoeveelheid vocht. Ofwel van te weinig ventilatie of anders optrekkend vocht. Hoe dan ook is 70% bij 21,5 in de winter echt absurd hoog. Dat krijg ik alleen voor elkaar met koken + luchtbevochtiger.
Op een niet verwarmde slaapkamer lukt dat 's morgens ook wel, maar het is wel hoog ja. Het is de bovengrens waar dingen kapot gaan en schimmels ontstaan.

De woonkamer zit bij hem wel vast aan de keuken, misschien de afzuigkap wat meer gebruiken en met deksels werken bij het koken.

[Voor 11% gewijzigd door Marzman op 25-01-2021 09:52]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:56
Er kan ook een (flinke) afwijking in de Tado zitten, zie oa hier aangegeven door Tado zelf:

https://tado.vanillacommu...b/discussion/comment/3460

Hun adviseren om een 2e meter te gebruiken om de waardes te vergelijken. Mocht de Tado er naast zitten dan kan Tado dit compenseren al sje contact opneemt met hun supportafdeling.

https://wren.co/join/Devian

• Yowzawood
Devian schreef op maandag 25 januari 2021 @ 09:56:
Hun adviseren om een 2e meter te gebruiken om de waardes te vergelijken.
Dat geef ik een paar posts geleden ook al aan.... als je niet zeker weet of de gemeten waardes wel kloppen is het allemaal redelijk zinloos. Maar er lijkt wel iets aan de hand.

• kabeltjekabel
Marzman schreef op maandag 25 januari 2021 @ 09:50:
Het vocht trekt naar de koudste plek, waarschijnlijk is dat je kelder. Als je daar geen schimmels wilt is het niet echt een oplossing het vocht daar naartoe te laten gaan.

[...]

Op een niet verwarmde slaapkamer lukt dat 's morgens ook wel, maar het is wel hoog ja. Het is de bovengrens waar dingen kapot gaan en schimmels ontstaan.

De woonkamer zit bij hem wel vast aan de keuken, misschien de afzuigkap wat meer gebruiken en met deksels werken bij het koken.
Op een niet-verwarmde slaapkamer krijg je het 21,5 graden, 70% RV?

Dat is dan meer een niet geventileerde slaapkamer ;)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee