Toon posts:

Oplossing voor "Welke videokaart moet ik kopen"

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer een oplossing te vinden voor het welbekende welke videokaart topic. In de search is veel te vinden, maar ook veel oude dingen. Een GeForce 2 GTS voor 1000 gulden vind je bv ook in de search.

Ik zit er zelf aan te denken om gewoon alles centraal in één topic te houden zodat je mensen meteen naar dit topic kan verwijzen. Het is de bedoeling dat mensen geadviseerd worden voor een nieuwe videokaart. Denk hierbij aan 2d kwaliteit/snelheid, 3d kwaliteit/snelheid en driverondersteuning.

Ik zat te denken aan 3 categorieen. fl. 0-300, fl. 300-500 en fl. 500 en hoger. Ik weet niet of jullie het hiermee eens zijn? Tips/suggesties zijn zeer welkom.

• raw meat
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

raw meat

8 bit rules..For me to POOP on

klinkt beter idd dan kunnen ze daar gaan vervallen in een centrale beerput van welk VGA kaart ed.
Nu ook nog zoiets voor "is dit systeem een beetje goed"

Oh ja joh!!!

• MGSNK
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-08 20:53
hmmmm, ja wel een leuk idee, maag zorg er wel voor dat het ontopic TOPICS worden, dus niet er steeds onzin doorheen, anders is het niet overzichtelijk...Op die topics zou de controle dan wel water hoger moeten zijn.

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-08 16:52

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Top idee.
Genoeg belangstellende ervoor lijkt me.
Gezien de aantal threads erover.

Verwijderd

Goed idee van die prijscategorieen, al kom ik bijna nooit in dit subforum.

Misschien bij elke categorie enkele linkjes naar oude topics zetten met relevante vragen.

Standaard is AGP kaarten vraag
Bv voor PCI kaarten, tv-tuner kaarten etc
(als add-on naast een snelle AGP kaart)

De bedrags-grenzen zijn wel duidelijk maar maken keuzes wat lastiger, bv
PCI Radeon [fl 525?] of PCI G450 dualhead [fl 325 ofzo]?

Je snapt wel wat ik bedoel.

Verwijderd

Topicstarter
Het moet gewoon voor 'moderne' pc's worden.
Als mensen vragen wat ze in hun K6-2 of P2 moeten proppen worden ze naar de search verwezen, daar zijn een stuk makkelijker topics over te vinden.

Die categorieën zijn er om een beetje structuur in de berg aan te brengen.

Verwijderd

Graag wel alle onzin uit die topics trashen dan :)

Verwijderd

Kei goed voorstel!
Maar is er niet ergens al iets van een site waar een soort van videoplank-wizard op staat ??? Lijkt me anders een leuk idee voor een aanstaande webmaster... *hint* :D

Verwijderd

Hmmm... wat dacht je van een geforce 2 mx 64mb 350mhz

lijkt me wel een lekker goedkoop kaartje.
kep nog een v3 3000 liggen paag bugs mag je hem hebben

Verwijderd

Dit is denk ik niet de bedoeling van dit topic.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 14 augustus 2001 02:14 schreef Cheatah het volgende:
Dit is denk ik niet de bedoeling van dit topic.
Nee nog ff niet :)
Laten we het eerst even over de opzet ervan hebben.

Verwijderd

Op dinsdag 14 augustus 2001 02:19 schreef Sinterklaas 82 tm het volgende:

[..]

Nee nog ff niet :)
Laten we het eerst even over de opzet ervan hebben.
Ow...oke dan....

Hmmm...tja.......ik zou persoonlijke de ranges leggen op 0 - 200, 200 - 350, 350 - 500 en > 500 alias "The Ultimate blah-blah".... (u get what i mean ???)

En verder iets waar je verstandig aan doet om op te letten bij de verschillende soorten kaarten. Bijv. geheugen( SDRAM of DDR), snelheid (250, 350 MHZ etc.), chipset .....
Euh...lijkt dat er een beetje op ???? :Z

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Kan je er ook gelijk eentje maken voor "Welk mobo voor deze proc?".. Hoor je ook errug vaak..
Verder een goed idee

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-08 16:21
IS het niet handiger om meer catagorien te hebben, aangezien GF2 GTS en GF3 allebei no ver boven de 500,- liggen!?
Ik denk dat het handiger zou zijn om meer prijsklassen te hebben, maar voor de rest een goed idee

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

Op dinsdag 14 augustus 2001 07:10 schreef Sephiroth het volgende:
IS het niet handiger om meer catagorien te hebben, aangezien GF2 GTS en GF3 allebei no ver boven de 500,- liggen!?
Ik denk dat het handiger zou zijn om meer prijsklassen te hebben, maar voor de rest een goed idee
Dat lijkt me niet echt verstandig. Het moet natuurlijk wel makkelijk benaderbaar blijven. Je wilt natuurlijk niet de situatie in de hand gaan werken, dat mensen de verkeerde vragen in de verkeerde topix gaan stellen, omdat ze simpelweg niet meer weten in welke het nou eigenlijk moet.

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

Verwijderd

Nikolaas!,

Vind je de middenmoot niet een beetje klein?

De meeste kaarten hebben een TV-out, in, over en verder nog andere tripple head aansluitingen, die zijn weer net zo duur als hun kale meer presterende broertjes.

Ik zou zeggen, houd het dan op kale kaarten, dus zonder de extra's, dan houden we een overzicht duidelijk, anders kan je weer gaan zitten pricewatchen..

Tis maar een voorstel.
Jouw idee is iig een enorme oplossing voor al dit soort topics

Verwijderd

Om op 't onderwerp in te gaan:

Fl. 0-300,-:
Kwaliteit: Radeon LE ofzo :?
Prestatie: Geforce 2 MX/GTS of Kyro2 :?

Fl. 300-500,-:
Kwaliteit: Radeon DDR of Matrox G400/450 :?
Prestatie: Heb je al een G2 Ultra voor deze prijscategorie... ik d8 't nie hè :?
Dan de Leadtek Geforce2 Pro 32MB

Fl. 500+:
Kwaliteit: Radeon DDR 64MB Vivo
Prestatie: Geforce2 Ultra of Geforce3 (misschien later Radeon2)

vul maar aan ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 14 augustus 2001 07:10 schreef Sephiroth het volgende:
Dat denk ik niet, de mensen die zo'n kaart kopen weten meestal wel waar ze mee bezig zijn.

Verwijderd

Topicstarter
De goedkoopste GF2MX kost net geen fl. 200,-
De goedkoopste GF2GTS kost rond de fl. 350,-
De goedkoopste Radeon VIVO is +/- fl. 525,-
De goedkoopste GF2GTS Ultra is +/- fl. 800,-

1: 0-250
2: 251-450
3: 451-600
4: 600-++

Is dat een betere verdeling (is ook wat makkelijker in euro's om te rekenen trouwens :P )

• The_Yeti
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-01-2014

The_Yeti

bibo ergo sum

Een belangrijke keuzefactor kan ook zijn, wel of niet TV-out en wat voor TV-out. De fabrikanten die NVidea chips gebruiken, gebruiken namelijk verschillende TV-chips op hun kaarten welke verschillen van kwaliteit en ondersteuning (VHS/SVHS).

Verwijderd

die verdeling is inderdaad iets beter.

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

en misschien kan je de mensen ook aanraden om niet een mxje te kopen voor een 1.4GHZ en hoger :) Dus toevoegen wat de beste keus is per processorklasse (bv tot 500mhz, 500-800, 800-1000, 1000 en hoger)

MechWarrior || Monsters Game

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-05 14:08
Op dinsdag 14 augustus 2001 10:24 schreef Sinterklaas 82 tm het volgende:

[..]

Dat denk ik niet, de mensen die zo'n kaart kopen weten meestal wel waar ze mee bezig zijn.
Juist niet ;)
Stel dat jij er niets vanaf weet, en een verkoper laat voorbeelden zien van Max Payne.
Met een GF3 en een GTS, dan zeg jij meteen, ohgggrrr dan doe die GF3 maar hoor.
Snap je het waar ik naar toe wil?

w00t

• Namoh
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-05 20:08
Op dinsdag 14 augustus 2001 13:59 schreef GambitRS het volgende:
en misschien kan je de mensen ook aanraden om niet een mxje te kopen voor een 1.4GHZ en hoger :) Dus toevoegen wat de beste keus is per processorklasse (bv tot 500mhz, 500-800, 800-1000, 1000 en hoger)
Vind ik een goed idee. Anders zijn er weer van die mensen die een GeForce 256 in een Athlon 1.4 Ghz systeem zetten, of een GeForce3 Ultra in een Celeron 566 Mhz. Of iets dergelijks. Lijkt me in ieder geval zinvol. *D

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Hmmmz, ik heb thuis o.a. een Celly 266 en een PIII-800 staan. Hierin zit een TNT2M64 en een V6800. Nu zit ik serieus te twijfelen om de Celly van de V6800 te voorzien en de TNT2M64 in de P800 te duwen. Op deze manier heb ik twee systemen welke redelijk performen onder FPS.

Het komt er IMHO op neer, dat per persoon, per request het van belang is of de CPU, dan wel de prijs (of andere zaken) een belangrijke factor speelt.

Wel is het zo, dat de GPU's dermate van prijs fluctueren/dalen, dat de GTS welke vorige week nog in de cat 400-600 zat nu in 1 keer in de 200-400 zit. Ook dat is natuurlijk niet erg handig.

Enfin kom maar met een leuke indeling en we zullen ons er wel in schikken. Alles is beter dan 20 requests per dag waarin er GPU's worden vergeleken... :O

Heal the internet ...

Verwijderd

Maak anders een apparte sectei met benchmarks, je zget zelf al dat je een GF2 voor 1100 piek vindt via search. dat heb je over een jaartje ook met de GF3....

Dus een gedegen benchmark database met gegevens van operating system enzo. (eigenlijk vergelijkbaar met de Sysmark2001 database |:( )Kun je namelijk ten alle tijde terug vinden hoe goed iets onder welk systeem werkt. T.net voordeel is dan het Nederlands commentaar van de thuis-testers.

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Volgens mij schieten we met die benchmark sectie juist onze doelgroep voorbij, die al die 'welke kaart moet ik kopen' vragen stellen. Is IMHO dus niet echt van toepassing.

Heal the internet ...

Verwijderd

Topicstarter
Benchmarks zijn op erg veel sites te vinden, da's niet echt noodzakelijk. Ik denk dat ik vanmiddag HET topic ga starten, gewoon met prijsindeling, dan zien we dan wel of het een beetje gaat lopen.

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
ja, graag, ik zit nl. te twijfelen welke ik moet nemen, en moet het voor morgen weten, dus dat zou dan net op tijd zijn :)

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• ddZ
  • Laatst online: 17-08 08:46

ddZ

Op woensdag 15 augustus 2001 09:27 schreef Sinterklaas 82 tm het volgende:
Benchmarks zijn op erg veel sites te vinden, da's niet echt noodzakelijk. Ik denk dat ik vanmiddag HET topic ga starten, gewoon met prijsindeling, dan zien we dan wel of het een beetje gaat lopen.
Goed idee. Gasten telkens naar de search verwijzen als daar overduidelijk redenen voor zijn ,schiet ook niet erg op :( . Nu kunnen we ze naar die topic schoppen ;)

• Crazyhorse
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 16:25
Radeon DDR 32MB heb je al voor 290 piek hoor. ( en nee dan heb ik het niet over de VE versie.)

Check pricewatch

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-08 18:40

Armada

-Wat wil je weten?-

Eerlijk gezegd, en ik wil niet alleen maar kritiek spuien, je moet dit opbouwend ervaren, gaat dit waarschijnlijk helemaal nergens naartoe.

Waarom worden er zoveel vragen over de vidoekaarten gesteld?
-Mensen weten weinig van videokaarten in het algemeen af
-De configuratie van de rest van het systeem doet er heel veel toe
-Wensen van de mensen wijken te veel af.
etc.

Kijk naar het aantal geregistreerde mensen bij GoT en je kan een inschatting maken van hoeveel verschillende systemen er zijn.

Laten we van een sampleuitgaan:
Ik zoek een kaart van 100-200 gulden.Systeem zus en zo.
Bezoeker 1: Neem kaart merk X, want mooie kwaliteit, en behoorlijk snel.
Bezoeker 2: Neem Y, want X heeft een slechtere driversupport.
-timeout-
Op dit punt gebeurd het al: meningen en behoeftes vermengen zich hier in een discussie die niet objectief te voeren is. 2 argumenteert dat X slechtere driversupport heeft, maar:
-Misschien is dat wel helemaal niet van invloed, omdat het OS van de oorspronkelijke vrager ruim ondersteund wordt (e.g. Radeon en win98 was in het begin beter dan met win2k).
-Bepaalde features worden niet uitgebreid ondersteund, ook hier wordt een waardeoordeel aan een subjectief onderdeel gegeven. Een persoon kan de ene menu-structuur beter/overzichtelijker vinden dan de andere.
-De ene fabrikant heeft misschien een unified driversupport, en de ander niet wat de eerste een voorsprong kan geven, maar die later snel ingehaald kan worden.
-Dit brengt mij bij het punt van verleden <-> heden. Als je een driver had die echt worst was en vervolgens komt een week na inruiling een goede uit, dan zal de inleverende partij altijd beweren dat het een slecht onderdeel was.

En dit is alleen maar op het aspect van de drivers. Dit is geen uitputtende beschrijving, maar het geeft een generaal idee van de hobbels op de weg.

Meer dan eens heb ik gezien dat er gewoon bogus-argumenten opgegooid worden, waarin mensen iets verschrikkelijk stellig beweren en meerdere posts later zeggen: Ja, een maat van me beweerde dat.. of Ik heb het van veel mensen in mijn omgeving gehoord of gewoon simpel zeggen: Oh ja, nou dan niet he ;). Hierop kan je screenen, maar als iemand nu perfect valide argumenten geeft _gecombineerd_ met een waardeoordeel? Driversupport is slecht want: blabla. Slotzin: Trouwens: _Ik_ zou nooit X nemen.
Kan je zon post nu verwijderen of moet je de waardevolle toevoegingen behouden? Moeilijk, moeilijk.

Bovendien loopt zon structuur verschrikkelijk moeilijk. Er zullen te allen tijden nog mensen bijkomen met vragen en mensen die zich hogerop bevinden zullen:
-niet beantwoord zijn
-niet compleet beantwoord zijn
-niet naar behoefte beantwoord zijn
-additionele vragen stellen

Mensen gaan terugverwijzen en elkaars antwoorden verkeerd begrijpen en systemen door elkaar halen. De snelheid van zon topic zal enorm zijn en ik moet nog zien dat jij dat genoeg kan editen om de discussie in een strakke baan te houden.

M.a.w.: Woman, you left your panties on the kitchen table...: b.a.d. i.d.e.a.

Sowry

Armada

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Verwijderd

Topicstarter
-niemand post in het topic, dus erg snel loopt het niet
-mensen zoeken zelf helemaal geen ene reet uit, welke videokaart moet ik nemen roepen ze. Laat zien dat je wat gedaan hebt en zeg wat je er zelf van denkt, dan mag je van mij een apart topic openen omdat je dan echt goed gericht aan het zoeken bent geweest.

• eelcoo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-08-2025
haha de wereldverbeteraar ;) bij gadget talk staat ook al zo'n topic toch of digicams?? maareh alleen maar lof hoor, ik vind het een goed idee

• Amd RuLuzzz
  • Laatst online: 10-02 15:01
Waarom doe je dit dan niet met de mobo's. Je ziet ook wel 5 x per dag langkomen: welk mobo voor deze proc.

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-05 14:08
Ik heb mischien wel een oplossing, waarom maak je geen topic titel aan helemaal onderaan de lijst in Videoplanken & bkanonnen, dus nog onder de topics die gesloten zijn. Dat topic blijft daar ook altijd staan.

Als je op die titel klik dan kom je bij een sub menu
1. Welke videokaart moet ik kopen.
2. Ik zoek informatie over mijn/een videokaart
3. Welke monitor mot ik kopen.
4. Ik zoek informatie over mijn/een monitor

Nu kan je op bovenstaande menu's klikken
Zo word tenminste de monitor vragen gescheiden van de videokaarten vragen.

Daarnaast kan je als je een geforce3 wil alleen niet weet welke GF3 kan je dus naar 1 gaan. Stel je weet al wat je wilt dan klik je op 2.
Als je op 2 geklikt hebt kan je [weer] kiezen tussen.
[weet ik veel]
TNT
GeForce 256
GeForce2
GeForce3
Readon
Readon2
Dit word stukken gemakkelijker nu staat alles bij elkaar.

Dit zelfde geld voor monitoren.
Als je op 4 klik kom je weer in een apart menutje met de vraag
15"
17"
19"
21"
>21"

Is dit een goed idee :?

w00t

Pagina: 1