Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

2,4GHz niet bruikbaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• christianald
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 14-02 18:19
Beste Tweakers,

Hopelijk kunnen jullie me vooruit helpen met het volgende. Op de tweede verdieping merk ik dat het WiFi signaal soms te wensen overlaat. Nu heb ik eens zitten kijken in de WiFi analyser app en zie ik van dezelfde SSID zowel een 2,4 als 5GHz variant, waarbij de eerstgenoemde een beter signaal vertoont.
Alleen: als ik (in dit geval met mijn smartphone) naar de WiFi lijst ga, kan ik alleen verbinden met de (tragere) 5GHz variant.

Ik heb nog niet in het modem zelf gekeken, maar ik vind het zo gek dat het signaal wel zichtbaar is, maar ik er niet mee kan verbinden.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 23:16
Ten eerste is de 5 GHz sneller, maar met minder bereik.

Waarschijnlijk verbindt je mobiel automatisch met degene die het snelst is. Dus wanneer je buiten het bereik van de 5 GHz loopt ga je op de 2.4

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:11

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@christianald wat voor apparatuur gebruik je allemaal?

• laurens0619
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 22:45
Zit het 2.4 signaal toevallig op kanaal 13? Zo ja zet die max op 11

Echter als het ssid hetzelfde is dan kun je niet kiezen, moet dan in je router het ssid splitsen

[Voor 42% gewijzigd door laurens0619 op 24-01-2021 10:02]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 01:23

Brahiewahiewa

boelkloedig

christianald schreef op zondag 24 januari 2021 @ 09:19:
Beste Tweakers,

Hopelijk kunnen jullie me vooruit helpen met het volgende. Op de tweede verdieping merk ik dat het WiFi signaal soms te wensen overlaat. Nu heb ik eens zitten kijken in de WiFi analyser app en zie ik van dezelfde SSID zowel een 2,4 als 5GHz variant, waarbij de eerstgenoemde een beter signaal vertoont.
Alleen: als ik (in dit geval met mijn smartphone) naar de WiFi lijst ga, kan ik alleen verbinden met de (tragere) 5GHz variant.

Ik heb nog niet in het modem zelf gekeken, maar ik vind het zo gek dat het signaal wel zichtbaar is, maar ik er niet mee kan verbinden.
Je haalt dingen door elkaar. Als 2,4GHz een betere signaal waarde heeft dan 5GHz, dan is de 2,4GHz nog niet noodzakelijk de beste keuze. Je kunt over 5GHz namelijk 3 keer zo snel data transporteren dan over 2,4GHz

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 23:11

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Over het algemeen wel maar het hoeft niet zo te zijn.

Bijv. een enkel 20MHz kanaal 5GHz of een 40MHz verbinding op 2.4GHz. Of een 5GHz A/G vs. 2.4GHz N

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• christianald
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 14-02 18:19
Dank voor jullie uitleg, dan heb ik e.e.a. gewoon niet helemaal begrepen.

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 00:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DukeBox schreef op zondag 24 januari 2021 @ 12:42:
[...]

Over het algemeen wel maar het hoeft niet zo te zijn.

Bijv. een enkel 20MHz kanaal 5GHz of een 40MHz verbinding op 2.4GHz. Of een 5GHz A/G vs. 2.4GHz N
Ja, in theorie kun je een 40MHz WiFi-ax 2.4GHz vergelijken met een 20MHz WiFi-a 5GHz. Maar dat is volkomen onrealistisch.

Hier komen beide banden uit zelfde device, dus zal het minimaal WiFi-n in beide banden ondersteunen. Verder zal 40MHz in de 2.4GHz in de regel juist slechter presteren omdat het storingsgevoeliger is tov 20MHz, en 2.4GHz zit doorgaans vol verstoring.

Dat laatste is hier waarschijlijk oorzaak van wat TS ervaart: TS noemt geen getallen maar hogere RSSI zegt niet alles. Het is SNR, niet RSSI dat bepaalt met welke modulatie (~sneleheid) je kunt verbinden en hoe stabiel dat is. Als er veel ruis aanwezig is, zul je ondanks hogere RSSI toch lagere SNR hebben. In extreme gevallen kan dat zo erg zijn dat 2.4GHz zelfs pal naast je AP onbruikbaar is, maar ook in 'normale' gevallen kan het al snel zo zijn dat 2.4GHz instabiel wordt, soms zodanig dat je er niet mee kunt verbinden.

Enfin, voor minder hypothetische en meer practische houvasten hebben we meer informatie nodig:

1) je huis heeft blijkbaar meerdere verdiepingen.
- hoeveel in totaal?
- waar zijn je vloeren van gemaakt (beton of hout) en is er sprake van metaalhoudende isolatie?
2) hoeveel WiFi-AP's heb je en waar staan ze. Als je alleen de modem van je provider gebruikt: dat is ook een WiFi-AP. Waar staat het?
- exact welk apparaat/apparaten betreft het (merk+model, ook als het door je provider geleverd is)
3) je meet met WiFi Analyzer. Daar krijg je mooie getallen te zien...
- welk RSSI meet je pal naast je AP in de 2.4GHz? En in de 5GHz?
- welk RSSI meet je boven op tweede verdieping in de 2.4GHz? En op de 5GHz?
4) je zegt dat 5GHz "trager" is - hoe constateer je dat?

Soittakaa Paranoid!

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 23:11

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

@dion_b vandaar 'Over het algemeen wel'

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True