Toon posts:

Game PC - Upgraden of volledig nieuw

Pagina: 1
Acties:

• Koekemoeroetoe
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 14:40
Hallo allen,

Ik heb mijn wensen/voorwaarden bijgesteld n.a.v. dit topic en onderzoek. Ik wil mijn pc upgraden. GPU, kast, fans en SSD's behouden. Verder alles nieuw. Budget ca. €1200. Zie voor meer info deze post.

spoiler: Originele topicstart:
Ik ben me aan het oriënteren op een PC upgrade danwel volledige vervanging. Er was een tijd dat ik voor mensen PC's samenstelde, maar ben er inmiddels al weer even uit en het lijkt me daarom verstandig om anderen mee te laten kijken bij het kiezen van componenten.

Voordat ik de standaard vragen invul, even toelichting over de keuze waar ik nu voor sta. Mijn huidige systeem is, afgezien van de videokaart en de SSD's, alweer bijna 10 jaar oud. Destijds voor een i7 2600k gegaan i.c.m. 16gb RAM, is daardoor lang meegegaan maar begint nu toch echt steeds minder goed mee te komen. De videokaart is een RTX 2070, dus an sich nog prima voor gamen. Ik zie zelf nu 2 opties:

- Kast met fans, videokaart, SSD's en eventueel de voeding behouden, de rest upgraden
- Huidige desktop verkopen en de opbrengst bijleggen voor een volledig nieuw systeem

Alles ligt er natuurlijk aan wat het huidige systeem ongeveer zal opbrengen, en of je met dat geld i.c.m. mijn budget dan een goede game pc kan samenstellen, of dat upgraden voordeliger/meer bang-for-buck is.

Mijn huidige systeem bestaat uit:
- i7 2600k
- Gigabyte Z68X-UD3H-B3
- 16gb RAM (4x4gb)
- Gigabyte Windforce RTX 2070
- Thermaltake Smart M850W
- 1x 500gb SATA SSD, 1x 250gb SATA SSD, 1x 2TB HDD
- Corsair H60 CPU koeler
- Nexus Prominent R behuizing

Dan nu de vragen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen. Met name DCS (flight sim), dus minimaal 32gb RAM vereist. Daarnaast veel verhaalgedreven (actie)games, zoals Tomb Raider, Cyberpunk, Metro, en dan nog wat shooters als Battlefield. Ik wil graag dat de pc, voor zover mogelijk, geschikt is voor VR. Als het even kan schaf ik binnen niet al te lange tijd een HP Reverb G2 aan.

Naast gamen moet de PC ook geschikt zijn om zo nu en dan CAD software te draaien (SolidWorks, Inventor etc.) Wederom lekker wat geheugen dus, en hoge single core clocksnelheid van CPU. Renderen en FEM doe ik weinig, die keer dat ik het wel doe wacht ik wel wat langer.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb €800-€1000 beschikbaar. Minder is beter natuurlijk, maar als je voor net even €50 meer een veel betere optie hebt is dat ook bespreekbaar.

Assemblage doe ik zelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem alle randapparatuur mee. Enkel een nieuwe "kast" nodig. Huidige monitoren zijn 1080p, bij vervanging wordt dit 1440p.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Minimaal 32gb RAM, verder geen specifieke wensen. AMD of Intel maakt me niet uit. Qua videokaart uiteraard niet langzamer dan mijn huidige RTX 2070.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Kast mag formaat Nexus Prominent R. Kleiner mag, groter moet ik kijken of dat nog past (kast hang in beugel onder bureau). Geen RGB gebeuren, gewoon zwarte dichte kast. USB poorten voorop/bovenop zijn vereist.

En ik hou van stil. Hoe stillere kast hoe beter. Daarom misschien ook weer waterkoeling voor de CPU. In ieder geval een niet-stock koeler.

In geval van volledig nieuwe pc, minimaal 1tb SSD.

Ga je overklokken?
Niet direct, als voor een geringe meerprijs de optie tot overklokken open blijft dan graag

Wat verwacht je van ons?
Ik ben benieuwd naar jullie kijk op deze kwestie. Upgraden of volledig vervangen? Daarnaast ben ik benieuwd naar welke componenten jullie zouden uitkiezen voor de upgrade of volledig nieuwe pc, en of het met mijn budget haalbaar is.

---EDIT--- en een schatting van wat mijn huidige pc ongeveer waard zou zijn zou fijn zijn :)

Alvast bedankt!

Grtz,

Koekie

[Voor 5% gewijzigd door Koekemoeroetoe op 06-02-2021 12:55]

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Nu online
Doe maar nieuw. Videokaart en ssd's kunnen mee.

• martyw
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 19:40
Voor een i7-2600K krijg je nog 50 euro, samen met het DDR3 geheugen en moederbord kun je er wellicht nog 100 - 150 euro voor krijgen. De voeding zou ik eerlijk gezegd naar het milieuplein brengen. De videokaart en SSD's kunnen mee, als je de rest uit de laatste BBG haalt ben je ongeveer door je geld heen.

[Voor 8% gewijzigd door martyw op 23-01-2021 21:42]

• Koekemoeroetoe
Als ik mijn behuizing + SSD's hou is de BBG inderdaad wel een optie voor mijn budget. Alleen zie ik nu wel dat vrijwel alle onderdelen amper of zelfs niet leverbaar zijn.

Uitgaande van dat ik de oude onderdelen voor €150 verkoop, heb ik dus een budget van €950-€1150. Hoeveel meerwaarde heeft het om voor bijvoorbeeld een Ryzen 7 (5800x?) te gaan? Afgezien van e-peen gehalte :+

---EDIT--- en wat zou de waarde van mijn huidige desktop, inclusief videokaart, ongeveer zijn? €500?

[Voor 12% gewijzigd door Koekemoeroetoe op 24-01-2021 17:28]

• Koekemoeroetoe
Ik zit ook toch nog even in over de voeding. Ik spreek mensen die zeggen enkeltje milieustraat. Maar ook mensen die zeggen, als hij nu geen problemen geeft, lekker blijven gebruiken. In de BBG wordt een 660W voeding aangeraden, kosten ca. €140. Als het echt nodig is, prima, maar zo niet dan is dat ook een heel eind in de richting van 64GB RAM i.p.v. 32. En met mijn huidige voeding ervaar ik dus ook nog geen problemen

Wat is het grootste risico als ik mijn oude voeding zou blijven gebruiken? Voeding die ermee kapt en dan toch nog een nieuwe moeten kopen, of kan ik dan mogelijk ook de pc (weer) vervangen?

Daarnaast, stel dat ik voor een Ryzen 7 5800x zou gaan, en op termijn een RTX 3080 i.p.v. mijn RTX2070, is die in de BBG voorgestelde 660W voeding dan nog wel voldoende?

• zzzzz
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 19:21
Aangezien de voeding 5 jaar oud is kan vervanging wenselijk zijn, maar misschien niet noodzakelijk. Het is vooral een kwestie van stabiliteit en efficiëntie.
Ik zou inderdaad gewoon een aantal componenten behouden, zoals SSDs, videokaart en kast. De rest zou je dan nieuw moeten aanschaffen, maar dan blijf je zeker onder je budget.

Een RTX3080 is te draaien op een goede Gold-rated 660W voeding, maar undervolten is dan wel een goed idee i.v.m. levensduur van de componenten.

Flickr PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• Uszka
  • Nu online
pricewatch: Thermaltake Smart M850W heb je als voeding? De kwaliteit is laag en de prestaties slecht met recente hardware. Nieuwe hardware, en zeker Nvidia Ampere, stelt andere eisen aan een voeding dan waaraan de Thermaltake kan voldoen.

• Koekemoeroetoe
Bedankt voor de reacties.
Uszka schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:35:
pricewatch: Thermaltake Smart M850W heb je als voeding? De kwaliteit is laag en de prestaties slecht met recente hardware. Nieuwe hardware, en zeker Nvidia Ampere, stelt andere eisen aan een voeding dan waaraan de Thermaltake kan voldoen.
Jep, die heb ik inderdaad. Zal nu een jaar of 6-7 oud zijn. Toch maar vervangen dan, en eerst met 32gb RAM doen. Als ik dan mijn oude onderdelen voor een leuk prijsje kan verkopen kan ik altijd nog extra RAM bijkopen.

Met een Ryzen 7 5800x i.c.m. een RTX 3080 in gedachten, welke voeding zouden jullie dan aanraden? Die Fractal Design uit de BBG is praktisch niet leverbaar volgens de pricewatch.

• zzzzz
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 19:21
Koekemoeroetoe schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:34:
Met een Ryzen 7 5800x i.c.m. een RTX 3080 in gedachten, welke voeding zouden jullie dan aanraden? Die Fractal Design uit de BBG is praktisch niet leverbaar volgens de pricewatch.
Met een Corsair 650RMx of 750RMx zit je altijd goed. Zeer solide voedingen die niet al te veel hoeven te kosten. Met 750W weet je zeker dat je goed zit.

Flickr PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• Uszka
  • Nu online
Koekemoeroetoe schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:34:
Bedankt voor de reacties.

[...]

Jep, die heb ik inderdaad. Zal nu een jaar of 6-7 oud zijn. Toch maar vervangen dan, en eerst met 32gb RAM doen. Als ik dan mijn oude onderdelen voor een leuk prijsje kan verkopen kan ik altijd nog extra RAM bijkopen.

MSI MPG Ax50GF, Enermax Revolution D.F., be quiet Straight Power 11, XPG Core Reactor.

• Koekemoeroetoe
Ik heb mijn wensen/eisen wat bijgesteld. Om dit te kunnen doen stel ik ook meer budget beschikbaar, €1200 +/- een beetje.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen. Met name DCS (flight sim), dus minimaal 32gb RAM vereist. Daarnaast veel verhaalgedreven (actie)games, zoals Tomb Raider, Cyberpunk, Metro, en dan nog wat shooters als Battlefield. Ik wil graag dat de pc, voor zover mogelijk, geschikt is voor VR. Als het even kan schaf ik binnen niet al te lange tijd een HP Reverb G2 aan.

Naast gamen moet de PC ook geschikt zijn om zo nu en dan CAD software te draaien (SolidWorks, Inventor etc.) Wederom lekker wat geheugen dus, en hoge single core clocksnelheid van CPU. Renderen en FEM doe ik weinig, die keer dat ik het wel doe wacht ik wel wat langer.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb €1200 beschikbaar voor de upgrade. Mag iets meer als er goede winst mee te behalen valt

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle randapparatuur gaat mee. Qua componenten hergebruik ik:
- GPU - Gigabyte Windforce RTX 2070
- Behuizing - Nexus Prominent R + fans (meerdere Nexus Real Silent 120mm en Noctua NF-F12 fans)
- SSD's (1x Crucial MX300 525Gb, 1x Crucial BX100 250Gb)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles behalve bovenstaande. Daarnaast wil ik er 64Gb RAM in hebben, voor DCS. Dat spel gebruikt nu al >32Gb in multiplayer, en wordt alleen maar meer.

Daarnaast heb ik de voorkeur voor een Ryzen 7 5800x over de Ryzen 5 5600x, ondanks dat laatst genoemde voor nu ook afdoende zou zijn. Die 2 cores meer zijn m.i net wat toekomstzekerder, helemaal omdat ik waarschijnlijk zo weer 7-10 jaar met deze onderdelen ga doen. De vorige keer dat ik een upgrade deed ben ik ook voor een i7 gegaan i.p.v. een i5, en dat is naar mijn mening achteraf een goede keuze geweest. Daarom voor mij de €100 meerprijs waard

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stilte, mag allemaal best wat meer kosten als het stilte oplevert.
Voeding moet sterk genoeg zijn om t.z.t. een RTX 3080 of vergelijkbaar te ondersteunen
CPU koeler kan niet te hoog i.v.m. behuizing, ik heb ongeveer 170mm beschikbaar gemeten vanaf het moederbord

Ga je overklokken?
Niet direct, maar wil de mogelijkheid wel open houden.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb e.e.a. samengesteld, met name gekeken naar beschikbaarheid. Hoor graag van jullie wat jullie er van vinden. Ook of er nog meerwaarde is om voor bijvoorbeeld een X570 moederbord te gaan, of een andere B550 variant (Aorus Pro?). Eventueel budget vrijmaken door de NVME SSD achterwege te laten

Mijn lijst:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 472,90€ 472,90
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 ELITE V2€ 116,92€ 116,92
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12A€ 93,20€ 93,20
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16Q-64GVKC€ 349,90€ 349,90
1VoedingenMSI MPG A750GF€ 116,05€ 116,05
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 104,72€ 104,72
Totaal€ 1.253,69

Toelichting van keuzes:
- Ryzen 7 5800x vanwege toekomstbestendigheid
- Aorus B550 Elite V2 uit de BBG. Iets met meer USB poorten zou nog welkom zijn, maar kwaliteit > USB poorten.
- Noctua NH-U12A vanwege relatief lage inbouwhoogte, bouwkwaliteit van de koeler en mijn zeer positieve ervaring met de NF-F12 fans van Noctua.
- G. Skillripjaws in 4x16Gb set, + 3600MT/s. Ik heb begrepen dat Ryzen enorm kan profiteren van snel geheugen, en dit geheugen is verkrijgbaar + betaalbaar voor 3600MT/s. Daarnaast aanwezig op de QVL van het moederbord.
- Voeding op aanraden van medetweakers
- NVME SSD omdat ik nu ook altijd al ruimte tekort kom. Battlefield 5 + DCS + nog een game naar keuze = huidige SSD's vol...

Ben benieuwd naar jullie reacties. Alvast bedankt!

• Koekemoeroetoe
Ik zit nog eens naar het geheugen te kijken, maar zie nu dat er ook iets bestaat als Single, dual en quad rank. Heb gezocht, maar kan niet goed vinden wat dit nou concreet inhoudt voor de snelheid/prestaties van het geheugen, afgezien van dat dual rank theoretisch langzamer is dan single rank. Maar de verhouding t.o.v. de latencies is me niet duidelijk. Wellicht zoek ik verkeerd of begrijp ik het niet goed, maar goed, mijn expertise ligt ook ergens anders dan PC onderdelen.

Kan iemand mij uitleggen, of in ieder geval vertellen, welke van de twee opties geeft betere prestaties:

Dual rank geheugen met timings 16-19-19-39 (Dit G.Skill 64gb setje)

Single rank geheugen met timings 17-19-19-39 (Dit HyperX 64gb setje)

Of als alternatief nog 2 setjes van dit Crucial Ballistix geheugen (set van 2x16gb), is dual rank met timings 16-18-18-38.

• Uszka
  • Nu online
5800X toekomstzeker? Voor een lagere prijs dan een Ryzen 5800X haal je een i9-10850K met 10 cores. Heb je ook geen gezeik met ram want alles werkt op de snelheid die jij wilt en er komt nog een generatie voor een Z490 bord met hogere IPC en gen4 ondersteuning.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-10850K Boxed€ 389,-€ 389,-
1MoederbordenGigabyte Aorus Z490 Elite AC€ 194,11€ 194,11
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12A€ 93,20€ 93,20
1Geheugen internPatriot Memory Viper Steel PVS464G360C8K€ 259,50€ 259,50
1VoedingenMSI MPG A750GF€ 116,05€ 116,05
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 104,72€ 104,72
Totaal€ 1.156,58

[Voor 81% gewijzigd door Uszka op 07-02-2021 14:11]

• Koekemoeroetoe
Interessant, ik dacht dat Ryzen heer en meester was en vandaar ook mijn "voorkeur" voor AMD, maar die i9 10850k komt ook goed uit de verf. En hogere max. core clock, voor zover dat vergelijkbaar is tussen Intel en AMD.

Dat Z490 moederbord spreekt me ook wel aan moet ik zeggen, veel USB poorten en koelers op beide NVME sloten. Alleen de ingebouwde WiFi is voor mij onnodig, aangezien de pc gewoon aan een kabeltje hangt. Maar je hebt dat mobo gekozen vanwege de vele positieve reviews denk ik?

Voor de €1200 die ik beschikbaar heb, heeft dan een Intel build voorkeur/voordeel over een AMD build?

• rickbovenkamp
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 15-09 00:08
De 5800x heeft betere performance in games door de single-core prestaties maar de i9 is voor die prijs wel een hele goede deal. De 5800x kan volgens mij wel op een wat goedkoper moederbord dan de i9 maar heeft dan weer als nadeel dat je wat duurder geheugen nodig hebt om de beste prestaties eruit te halen.

• Uszka
  • Nu online
Het verschil in games is nihil. 5800X presteert in games gelijk aan een 5600X, 10850K een heel klein beetje onder de 10900K. https://www.techspot.com/...-zen-3-ryzen-5600-versus/

• Koekemoeroetoe
Uszka schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:18:
Het verschil in games is nihil. 5800X presteert in games gelijk aan een 5600X, 10850K een heel klein beetje onder de 10900K. https://www.techspot.com/...-zen-3-ryzen-5600-versus/
rickbovenkamp schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:01:
De 5800x heeft betere performance in games door de single-core prestaties maar de i9 is voor die prijs wel een hele goede deal. De 5800x kan volgens mij wel op een wat goedkoper moederbord dan de i9 maar heeft dan weer als nadeel dat je wat duurder geheugen nodig hebt om de beste prestaties eruit te halen.
Aangezien DCS vooralsnog voornamelijk single core draait zou je dan dus weer zeggen voor een AMD build gaan. Maar de prestatieverschillen zijn verder weer zo klein dat Intel door z'n prijs/prestatie verhouding (en geen gedoe met RAM) er weer beter voor staat. En pluspunt voor Intel is natuurlijk dat er nog 1 generatie op de 1200 socket komt, en het voor AM4 straks klaar is...

Lang verhaal kort, ik heb inmiddels geen idee meer waarvoor ik moet kiezen 8)7

• Koekemoeroetoe
Koekemoeroetoe schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:58:
...

Dual rank geheugen met timings 16-19-19-39 (Dit G.Skill 64gb setje)

Single rank geheugen met timings 17-19-19-39 (Dit HyperX 64gb setje)
....
Ik zie na verder onderzoek dat die HyperX helemaal niet single rank is, maar gewoon dual rank (bron = datasheet van Kingston). Dus dan zal de G.Skill de betere keuze zijn van de twee vanwege de iets lagere latencies.

@Uszka het geheugen dat jij voor de Intel build aangeeft staat niet op de QVL van het moederbord. Nu heb ik met zoiets vroeger enorm gezeik gehad, maar kan dat nu nog steeds veel gedoe opleveren, of valt dat tegenwoordig wel mee?

• Uszka
  • Nu online
Gaat gewoon werken hoor. Intel is niet zo pietleuterig met ram. Je moet echt wel iets exotisch erin stoppen wil het niet werken.

• Koekemoeroetoe
Uszka schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:13:
Gaat gewoon werken hoor. Intel is niet zo pietleuterig met ram. Je moet echt wel iets exotisch erin stoppen wil het niet werken.
Oke, dankje. Vorige ervaring was crashes en BSOD's o.a. na slaapstand van pc, scheen toen met het geheugen te maken te hebben welke niet gesupport werd(Intel E8500 tijdperk)

Voor de Intel build, dat het 2x32gb modules zijn i.p.v. 4x16gb modules wat je meer ziet, maakt dat voor de prestaties nog (merkbaar) iets uit?

Ik merk dat ik nu heel erg gefocust raak op allerlei kleine details, maar over wat voor prestatieverschillen hebben we het concreet uiteindelijk? Voorgestelde Intel vs. AMD builds, max 5% prestatieverschil?

Excuus voor alle vragen, gaat om een hoop geld en wil het dus ook gewoon goed hebben. Geen gedoe met sub-optimaal op elkaar afgestelde onderdelen, of zelfs instabiliteit van de pc. Ik probeer me er bij alle vragen eerst zelf in te verdiepen, maar voor elke vraag die ik zelf beantwoord krijg, komen er 5 nieuwe vragen voor in de plaats, waar ik soms gewoon niet eens weet waar ik moet beginnen met zoeken :X

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 18:46
2x32 is alleen maar beter.

• Uszka
  • Nu online
Koekemoeroetoe schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:37:
Geen gedoe met sub-optimaal op elkaar afgestelde onderdelen, of zelfs instabiliteit van de pc.
Als dat je angst is moet je zeker geen AMD nemen.

• Koekemoeroetoe
Is het kort te onderbouwen waarom dat is, of wordt dat een mega verhaal? Komt wat bot over nu ik het weer lees, dus even een edit. Wat ik bedoel is of het eenvoudig te onderbouwen is waarom dat zo is, of dat het een zeer technisch verhaal wordt wat niet eenvoudig uit te leggen is.
Uszka schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:43:
[...]

Als dat je angst is moet je zeker geen AMD nemen.
Ik ben niet perse bang voor een instabiel systeem, maar sinds die ervaring kijk ik wel beter naar QVL's enzo.

[Voor 17% gewijzigd door Koekemoeroetoe op 07-02-2021 21:09]

• Uszka
  • Nu online
Koekemoeroetoe schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:54:
[...]

Is het kort te onderbouwen waarom dat is, of wordt dat een mega verhaal?
Dan heb je nog een upgrademogelijkheid en 2 modules lopen op AMD beter dan 4. Bij Intel maakt dat veel minder uit.
[...]

Ik ben niet perse bang voor een instabiel systeem, maar sinds die ervaring kijk ik wel beter naar QVL's enzo.
Het is niet alleen het werkgeheugen. Stabiel systeem hangt ook af van de biosversie en Windows updates. Ik heb meerdere Ryzen systemen gehad en het was altijd maar afwachten of na een Windows update alles het nog deed. Vaak genoeg gehad dat de audio het niet meer deed of het netwerk. NVME ssd's die het de eerste en vaak de tweede keer niet doen, gezeik met ram dat na verloop van tijd niet stabiel meer werkt ondanks dat het op de QVL staat en ga zo maar door. Ik heb nog één Ryzen systeem, de rest is Intel voor in de plaats gekomen en ik kan je zeggen: heerlijk, wat een rust.
Begrijp mij niet verkeerd. AMD heeft met Ryzen 3xxx en 5xxx zeer goed presterende producten maar ze vragen meer onderhoud en zijn relatief duur. Vind je dat niet erg dan heb je er een prima product aan maar het ging mij met 5 systemen (naast wat ik voor anderen nog bouw en onderhoud) veel teveel tijd kosten.

• Koekemoeroetoe
Uszka schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:10:
[...]

Dan heb je nog een upgrademogelijkheid en 2 modules lopen op AMD beter dan 4. Bij Intel maakt dat veel minder uit.

[...]

Het is niet alleen het werkgeheugen. Stabiel systeem hangt ook af van de biosversie en Windows updates. Ik heb meerdere Ryzen systemen gehad en het was altijd maar afwachten of na een Windows update alles het nog deed. Vaak genoeg gehad dat de audio het niet meer deed of het netwerk. NVME ssd's die het de eerste en vaak de tweede keer niet doen, gezeik met ram dat na verloop van tijd niet stabiel meer werkt ondanks dat het op de QVL staat en ga zo maar door. Ik heb nog één Ryzen systeem, de rest is Intel voor in de plaats gekomen en ik kan je zeggen: heerlijk, wat een rust.
Begrijp mij niet verkeerd. AMD heeft met Ryzen 3xxx en 5xxx zeer goed presterende producten maar ze vragen meer onderhoud en zijn relatief duur. Vind je dat niet erg dan heb je er een prima product aan maar het ging mij met 5 systemen (naast wat ik voor anderen nog bouw en onderhoud) veel teveel tijd kosten.
Ik denk dat je zojuist een voor mij doorslaggevende post hebt geplaatst :)

Ik heb over het algemeen hooguit 4 dagen in de week dat ik kan gamen, en dan meestal ook max een uurtje. Als ik IETS niet wil is dat ik dan eerst het hele systeem weer werkend kan gaan krijgen omdat er een of andere update geweest is.

Tenzij iemand hele goede pro's kan inbrengen voor een AMD build, wordt het dus het Intel systeem.

• twit
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 16:11

twit

Gentoo :9

Ik lees hier mee omdat ook in mijn upgrade topic, maar waar niet eigenlijk, de intel builds om de hoek komen en net als bij de TS je toch het hele verhaal weer laten heroverwegen.

Als ik de crux van de vele topics goed begrijp is het idee dat je dan nu een 10400F/10600/10850 pakt maar wel in alle gevallen met een Z490 chipset moederbord zodat je 1. nu wel 3200 spec geheugen kan nemen ipv de max van de b460 chipset en 2.al op de chipset zit waar je een 10/12 core upgrade pad voor handen hebt plús nog een hele nieuwe generatie intel chips later dit jaar.

Op zich klinkt dat niet gek als de kans groot is dat die z490 moederborden van nu, en bijv ook zo’n €90 koeler, over een jaar voldoende gaan zijn voor de nieuwe generatie. Is daar al iets over gezegd/gepubliceerd of meer een logische aanname kijkend naar de architectuur en het verleden?

Puur voor gamen vraag ik me namelijk af of je dan niet bijna beter af bent om nu €60 minder aan processor, €100 minder aan moederbord te betalen en voor een 10400F setup te gaan en over 2 jaar dan maar nieuw cpu/moederbord/koeler te moeten kopen.

Wát een lastige tijd is het om een upgrade te doen! Of eigenlijk: wat een luxe dat er zoveel alternatieven zijn😊

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

• 99ruud99
Een 90 euro koeler zou zware overkill Inn voor bijna alles :)

En ja, een 10400f zou al voldoende zijn, maar je kan voor 160 euro geen nieuwe set kopen tegen dan. (Glazen bol werk ofc)

• Koekemoeroetoe
twit schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:21:
Ik lees hier mee omdat ook in mijn upgrade topic, maar waar niet eigenlijk, de intel builds om de hoek komen en net als bij de TS je toch het hele verhaal weer laten heroverwegen.

Als ik de crux van de vele topics goed begrijp is het idee dat je dan nu een 10400F/10600/10850 pakt maar wel in alle gevallen met een Z490 chipset moederbord zodat je 1. nu wel 3200 spec geheugen kan nemen ipv de max van de b460 chipset en 2.al op de chipset zit waar je een 10/12 core upgrade pad voor handen hebt plús nog een hele nieuwe generatie intel chips later dit jaar.

Op zich klinkt dat niet gek als de kans groot is dat die z490 moederborden van nu, en bijv ook zo’n €90 koeler, over een jaar voldoende gaan zijn voor de nieuwe generatie. Is daar al iets over gezegd/gepubliceerd of meer een logische aanname kijkend naar de architectuur en het verleden?

Puur voor gamen vraag ik me namelijk af of je dan niet bijna beter af bent om nu €60 minder aan processor, €100 minder aan moederbord te betalen en voor een 10400F setup te gaan en over 2 jaar dan maar nieuw cpu/moederbord/koeler te moeten kopen.

Wát een lastige tijd is het om een upgrade te doen! Of eigenlijk: wat een luxe dat er zoveel alternatieven zijn😊
Inderdaad eigenlijk een luxeprobleem allemaal :)

Voor mij persoonlijk is de i9 over de i5 de meerprijs sowieso waard, omdat ik naast gamen dus ook CAD doe. SolidWorks kan enorm profiteren van hoge (singlecore) kloksnelheden, en als je dan het verschil tussen de 10400F en 10850K ziet gaat dat wel wat uitmaken.

Daarnaast snap ik de gedachte om nu relatief goedkoop aan te schaffen, en dan over 2 jaar weer te upgraden. Dat zou een mogelijkheid zijn, maar als ik naar mijn "computerhistorie" kijk, gaat dat niet gebeuren. Dit systeem staat straks zo weer 5+ jaar te draaien. (iets met te veel hobbies en te weinig geld en tijd daarvoor :) ). Dan nu dus beter in 1x goed doen, zodat ik weer ff vooruit kan.
99ruud99 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:30:
Een 90 euro koeler zou zware overkill Inn voor bijna alles :)

En ja, een 10400f zou al voldoende zijn, maar je kan voor 160 euro geen nieuwe set kopen tegen dan. (Glazen bol werk ofc)
Wat betreft de koeler, qua prestaties komt de Scythe Mugen 5 PCGH er minimaal net zo goed uit, tegen half de prijs. Alleen de vorige Scythes die ik in mijn handen heb gehad vond ik een beetje mwah qua afwerking, en met Noctua fans heb ik zeer goede ervaringen. Dus vandaar dat ik in eerste instantie de Noctua gekozen heb. Mocht men van mening zijn dat dat pure geldverspilling is, dan hoor ik natuurlijk graag waarom. Ik sta er voor open :)

• 99ruud99
De pchg is gefocust op stilte en niet op koeling, mogelijk is bq dark rock pro 4 dan goede tussenweg.

• Koekemoeroetoe
99ruud99 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:50:
De pchg is gefocust op stilte en niet op koeling, mogelijk is bq dark rock pro 4 dan goede tussenweg.
Qua prijs is de Dark Rock (pro) inderdaad een goede tussenweg, maar die past niet in mijn kast :N

• Koekemoeroetoe
Koekemoeroetoe schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:37:
[...]
Ik merk dat ik nu heel erg gefocust raak op allerlei kleine details, maar over wat voor prestatieverschillen hebben we het concreet uiteindelijk? Voorgestelde Intel vs. AMD builds, max 5% prestatieverschil?
Heb me nog wat verdiept in het verschil in latencies tussen diverse RAM reepjes en de daadwerkelijke invloed op prestaties (bijvoorbeeld zelfde RAM reepje op CL16 en CL19). Uit de benchmarks die ik daarover vond kwam allemaal dat, logischerwijs, de lagere latency betere resultaten geeft, MAAR dan heb je het meestal over 1 à 2 fps, op een gemiddelde van 150+ fps (~1% verbetering). In een aantal gevallen was het iets meer, een keer 5 à 10 fps op >180 fps, dus dan ~2-4% verbetering, en dat was dan ook nog eens op Ryzen builds waar RAM dus veel meer invloed heeft op prestaties vergeleken met Intel. In de praktijk geen merkbaar verschil dus, behalve in je portemonnee die €100-150 meer mag ophoesten.

Globale Intel vs. AMD benchmarks laten vergelijkbare resultaten zien, meestal nipt in het voordeel van AMD, maar soms ook nog wel andersom. Lijkt er met de huidige AMD prijzen dus op dat de sweetspot voor mijn budget meer bij Intel ligt dan bij AMD...

--- EDIT ---

Zojuist het Intel systeem besteld. Alle gewenste onderdelen waren nu (zo goed als) op voorraad, en gelijkgeprijsde alternatieven voor bijvoorbeeld het geheugen zijn er nu amper. Dus voordat spul wel weer uitverkocht raakt, of prijzen toch weer omhoog gaan, de knoop maar doorgehakt.

Nu wachten tot alles afgeleverd wordt :D

[Voor 12% gewijzigd door Koekemoeroetoe op 08-02-2021 13:55]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee