Wensen van nieuwbouw mogelijk met de vereisten kavel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YLMOSE
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:59
Wij hebben een kavel op het oog, oppervlak is 40m (l), 17m (b).
De vereiste zijn dat hier een zadeldak op gebouwd moet worden met een goothoogte van 3,5m en een max. nokhoogte van 9m.

Wij willen graag drie woonlagen realiseren waarbij de zolder ook gewoon een functionele ruimte moet zijn, ik heb echter sterk mijn twijfels of dit met deze vereiste (Max 9m hoog) wel mogelijk is. Qua breedte zal de woning 9m tot 10m worden. Als ik voorbeeldwoningen online bekijkt lijkt het er sterk op dat je dan enkel een soort vliering als zolder hebt. Uiteraard gaan we dit ook nog bij de architect neerleggen, maar was benieuwd of hier mensen door eigen ervaring over kunnen adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick--
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-04-2021
Verdiepingshoogte is minimaal 2600mm volgens bouwbesluit. Vloer dikte gemiddeld 300mm.

Dus met drie verdiepingen zit je op 8700mm, dakisolatie en een dakrandje en je zit precies op 9 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:21

CyBeRSPiN

sinds 2001

En is een flinke kelder een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
YLMOSE schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:46:
Wij hebben een kavel op het oog, oppervlak is 40m (l), 17m (b).
De vereiste zijn dat hier een zadeldak op gebouwd moet worden met een goothoogte van 3,5m en een max. nokhoogte van 9m.
Klote eisen :r Vervolgens mag je er zeker wel bomen van 15m hoog omheen zetten?
YLMOSE schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:46:
Wij willen graag drie woonlagen realiseren waarbij de zolder ook gewoon een functionele ruimte moet zijn, ik heb echter sterk mijn twijfels of dit met deze vereiste (Max 9m hoog) wel mogelijk is. Qua breedte zal de woning 9m tot 10m worden. Als ik voorbeeldwoningen online bekijkt lijkt het er sterk op dat je dan enkel een soort vliering als zolder hebt. Uiteraard gaan we dit ook nog bij de architect neerleggen, maar was benieuwd of hier mensen door eigen ervaring over kunnen adviseren?
Kun je de dakhoek nog wat vlakker maken door er met overstek een metertje bij te smokkelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YLMOSE
Rick-- schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:50:
Verdiepingshoogte is minimaal 2600mm volgens bouwbesluit. Vloer dikte gemiddeld 300mm.

Dus met drie verdiepingen zit je op 8700mm, dakisolatie en een dakrandje en je zit precies op 9 meter.
Klopt, maar doordat de maximale goothoogte slechts 3,5 meter hoog is heeft dit een flinke impact op de zolderverdieping.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rick--
Daar zijn trucjes voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJqdKy6Kn2V1iYNtCiZ1aQ9urKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q6ymLe46pYRjppQnxhuj7o3K.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YLMOSE
[quote]kabeltjekabel schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:53:
[...]

[...]

Sterker nog, als we aan de andere kant (zuid) van de kavel zouden bouwen vallen we in een ander deelplan waar je wel 10m hoog mag bouwen. 8)7 Maar dat is om meerdere redenen geen optie, maar geeft maar weer aan hoe er gedacht wordt binnen gemeentes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Rick-- schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:50:

Volgens mij begin je al met de vloer op 200mm boven maaiveld. Dan 2600 voor de begane grond vloer... -ik zou fijn 3000 pakken, maar goed- +
Verdiepingsvloer kan wel wat dunner dan 300, het is niet woningscheidend he. Maar e.e.a. hangt natuurlijk ook af van de overspanning die @YLMOSE op het oog heeft.

Voor dat dak reken je juist weer erg zuinig. Bij de nok heb je de schuine maat van je dakplaatdikte he... Dus onder 45 graden doorsnijden van iets wat 200mm dik is... en je krijgt ~280mm. Dan moet daar nog een nokvorst bovenop..

En dan nog; een zolder met een vrij hoogte van 2,6 in de punt is gewoon prut hoor. Zelfs al heb je 3,2m dan is dat al klein en als je van 3,5m naar 9m moet in 4 meter breed dan is de hoek nog stijler = kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dat heet dan ook een mansarde dak en geen zadeldak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Mag je anders zo'n blokkendoos neerzetten met plat dak en twee schuine kanten? Dus bijvoorbeeld dit;

Afbeeldingslocatie: http://bouwhelp.nl/getForumFile.php?file=afgeknot+garage.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick--
kabeltjekabel schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:00:
[...]

Dat heet dan ook een mansarde dak en geen zadeldak.
Of gewoon wat jij bedoel een gebroken kap. Dat is iets anders als het plaatje van mij, dat is gewoon een zadeldak met daaronder verticale gevelpannen als gevelbekleding en daar onder een dakgoot.

Begangegronsplei zit overigens niet 20cm boven maaiveld 10 cm is max. Tevens hoogte van een woni g wordt gemeten vanaf vloerpeil en niet maaiveld.

30cm vloerdikte is normaal, 20 tot 22cm betonvloer, 7 tot 8 cm dekvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Rick-- schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:20:
[...]

Of gewoon wat jij bedoel een gebroken kap. Dat is iets anders als het plaatje van mij, dat is gewoon een zadeldak met daaronder verticale gevelpannen als gevelbekleding en daar onder een dakgoot.

Begangegronsplei zit overigens niet 20cm boven maaiveld 10 cm is max. Tevens hoogte van een woni g wordt gemeten vanaf vloerpeil en niet maaiveld.

30cm vloerdikte is normaal, 20 tot 22cm betonvloer, 7 tot 8 cm dekvloer.
Volgens mij heet dat ding in dat plaatje van mij een afgeknot zadeldak. dat ding van jou is gewoon overduidelijk geen zadeldak at all.

Beganegrondpeil max 100mm boven maaiveld? Ik kom dat alleen tegen als minimum.

Nokhoogte van vloerpeil; dat zou ik ook nakijken...

Vloer kan dunner, maar hangt af van type en overspanning. Lol zelfs met houtenvloer kun je <200 uitkomen, maargoed, dat wil je natuurlijk niet in een nieuw huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:30

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Titel uitgebreid voor de duidelijkheid.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YLMOSE
Qua looks niet direct onze eerste keuze, maar het navragen waard inderdaad of dit is toegestaan. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:08
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:51:
En is een flinke kelder een optie?
Of anders wellicht een begane grond vloer die iets verdiept ligt? In een soort bakje? Het verhoogt wel de bouwkosten vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:14

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Als je in eigen beheer bouwt mag je toch afwijken van bouwbesluit qua plafondhoogte? Daar zou je nog wat mee kunnen winnen.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Als je particulier bouwt mag je toch afwijken van de hoogte? Volgens mij moet de vrije hoogte minimaal 2,1m zijn.
Je kan er in elk geval ook een dakkapel opzetten. Qua m2 zal het niet zo veel zijn als de 1e verdieping maar je kan het idd met een overstek een beetje rekken.
Zeker als ze verplicht een zadeldak voorschrijven.

Een "vliering" is het in elk geval niet, je kan er prima staan als je de dakschuinte wat flauwer houdt. Ook afhankelijk van de breedte/diepte van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:38
YLMOSE schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:59:
[quote]kabeltjekabel schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:53:
[...]

[...]

Sterker nog, als we aan de andere kant (zuid) van de kavel zouden bouwen vallen we in een ander deelplan waar je wel 10m hoog mag bouwen. 8)7 Maar dat is om meerdere redenen geen optie, maar geeft maar weer aan hoe er gedacht wordt binnen gemeentes..
Maar dit zijn dingen die van tevoren bekend zijn en die je dus ook kunt weten voordat je voor de kavel opteert. Beetje flauw om dan achteraf je beklag te doen over hoe de gemeente die eisen heeft bepaald.

Overigens zijn er vaak ook eisen over de minimale een maximale hellingshoek etc., dus de genoemde trucjes zijn vaak niet echt een oplossing. Je kunt, afhankelijk van de eisen, misschien een beetje smokkelen, maar ik denk dat je er toch rekening mee moet houden dat de bovenste laag niet meer wordt dan een punt met een vloerbreedte van vier tot vijf meter. Met een beetje inventiviteit kun je daar best wat van maken, maar het zal niet echt een ruime verdieping worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:31
Ik weet niet of een zadeldak met kilkeper een optie is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVDOeSAX8OoyS6A47h6_nikWLaQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJWQCJIRbIFczGqShU0rcbEc.jpg?f=fotoalbum_large

Die uit stulping aan de voorkant kan je dan veel kleiner maken, kan alleen zo snel geen beter plaatje vinden.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Hsb-3 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 22:56:
Als je particulier bouwt mag je toch afwijken van de hoogte? Volgens mij moet de vrije hoogte minimaal 2,1m zijn.
Dat geeft wel een benauwd gevoel hoor. Ik heb in mijn jaren60 huis ook bijna 2,60 vanaf huidige vloer tot aan plafond in de woonkamer en ik moet zeggen, dat is wel fijn hoor. Zeker in een doorzonwoning, zoals de mijne. En dan grote ramen erin, lekker licht. Bovenverdieping zit op 2,40 plafondhoogte.

@TS: Je kan natuurlijk voor een souterrain gaan. Trappenhuis en beletage houd je op maaiveld of iets erboven, woonkamer/keuken leg je onder maaiveld. Als je dan alsnog een redelijk hoge verdieping pakt voelt het niet zo benauwd. Dus bijvoorbeeld 2,80 plafondhoogte en dan 60-80cm verdiept je loopvlak.
Dat is alleen geen zadeldak, maar een knikdak/knikkap.
kabeltjekabel schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:03:
Mag je anders zo'n blokkendoos neerzetten met plat dak en twee schuine kanten? Dus bijvoorbeeld dit;

[Afbeelding]
Als je de schuine kanten aan de voorkant weghaalt is het een afgeknot zadeldak. Deze vorm is een afgeknot schilddak.

Mooie site met alle vormen dak. Ligt er dus even aan hoe goed de behandelend ambtenaar in de materie zit: https://www.joostdevree.nl/shtmls/dakvormen.shtml

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wat naar mijn mening goed werkt om het meer een kamer-gevoel te geven in plaats van een zolder-gevoel is als je in de puntgevel van het huis veel glas maakt en het dus geen dichte gevel maakt (wat je vaak ziet). Een beetje zoals dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IsPdOSx1X8r0WPHX8RK9gaGrWM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KF9YFeLpqslbne9UysC9aPX1.jpg?f=fotoalbum_large
Zo heb je misschien veel minder de 'noodzaak' om met kunstgrepen toch een ander soort woning te bouwen dan wat de bedoeling is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-06 15:26
Persoonlijk zou ik, als de eisen van het kavel niet passen bij mij droomhuis, een ander kavel zoeken.

Is er een reden dat het perse dit moet zijn met bijbehorende eisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick--
[...]
Dat is alleen geen zadeldak, maar een knikdak/knikkap.
[...]
Misschien en beter voorbeeld,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8JJ3RQfmDKwsl56osZPZKqr8DVg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Rg7FAtFijd0r0l7pJZ2QXrUC.jpg?f=user_large

Dit is een zadeldak verlengt met aan beide zijde verticale gevelpannen waardoor de goot weer laag komt te zitten op bv 3 meter.

Een Mansardedak, gebroken kap, knikdak of knipkap (allen namen voor een zelfde type kapconstructie) is een kap waarbij het onderste SCHUINE gedeelte van het dak schuiner ligt als het hogere schuine gedeelte.

In het zadeldak kan je bijvoorbeeld dan weer een paar flinke dakkapellen zetten om meer ruimte te creëren.

Een paar huizen verderop is een dergelijke woning neergezet, met de zelfde eisen als welke jij stel, wellicht hangt e.e.a. af van de interpretatie van de betreffende ambtenaar maar je kan altijd een principe verzoek indienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:24
Wij hebben ook gebouwd onder soortgelijke eisen, ons huis is 9.6 meter breed en heeft 9.10 meter nokhoogte, goothoogte op ongeveer 3.70 denk ik. De vraag is uiteindelijk wat jij onder 'functionele ruimte' verstaat maar wij kunnen op de bovenste verdieping goed uit de voeten. Die ruimte wordt deels gebruikt voor opslag (zolder) en deels voor logeer/ hobbykamer. Beetje zoals de post van @Rubbergrover1 maar dan nog niet zo netjes afgewerkt (nog werk te doen...)
Ons kavel is overigens 21 bij ruim 42, een kleine 900m2, dat geeft een mooie ruime en vrij diepe achtertuin hoor. Wat ik bedoel: mooi kavel om op te bouwen, zou ik niet zomaar vanaf zien.

[ Voor 16% gewijzigd door twodigits op 24-01-2021 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:12
Rick-- schreef op zondag 24 januari 2021 @ 10:17:
[...]

Misschien en beter voorbeeld,
[Afbeelding]

Dit is een zadeldak verlengt met aan beide zijde verticale gevelpannen waardoor de goot weer laag komt te zitten op bv 3 meter.

. . .
Over smaak valt niet te twisten, maar dit is toch ook geen gezicht.
Ik denk ook niet dat de Gemeente daar op zit te wachten. Die willen traditionele huisjes met allemaal hetzelfde uiterlijk. Anders zouden zij niet van die betuttelende welstandseisen stellen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-06 20:24
En een joekel van een dakkapel aan de achterzijde van de woning :?
Die zijn vaak vergunningsvrij meen ik :?
Dan heb je aan 1 zijde van de zolder geen of weinig verlies van de kap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:36
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Pizza_Boom schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 23:48:
[...]
Als je de schuine kanten aan de voorkant weghaalt is het een afgeknot zadeldak. Deze vorm is een afgeknot schilddak.

Mooie site met alle vormen dak. Ligt er dus even aan hoe goed de behandelend ambtenaar in de materie zit: https://www.joostdevree.nl/shtmls/dakvormen.shtml
Ah ja, die afschuining inderdaad maar aan twee kanten ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Hsb-3 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 22:56:
Een "vliering" is het in elk geval niet, je kan er prima staan als je de dakschuinte wat flauwer houdt. Ook afhankelijk van de breedte/diepte van de woning.
Die helling volgt gewoon uit breedte en goothoogte. Stel ter plekke van de goot is het 11m breed (even mooie overstek erbij gesmokkeld) en 3,5m hoog en je gaat 5,5m omhoog (naar 9) in 5,5m breedte... dan heb je gewoon een dakhelling van 45 graden.

Als het in de nok dan 2,6m is dan is het gedeelte wat nog hoger is dan 2m maar 1,2m breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
@kabeltjekabel je kan je kap op 2 manieren op je dak zetten. Heb je een breedte van bijv 7 meter en een diepte van 12 meter, dan kan je hem beter van voor naar achter schuin laten lopen. Dan is je dakhelling flauwer.
Dat bedoelde ik.
En inderdaad smokkelen met een overstek van een meter ofzo, als dat uitkomt met de ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Hsb-3 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:36:
@kabeltjekabel je kan je kap op 2 manieren op je dak zetten. Heb je een breedte van bijv 7 meter en een diepte van 12 meter, dan kan je hem beter van voor naar achter schuin laten lopen. Dan is je dakhelling flauwer.
Dat bedoelde ik.
En inderdaad smokkelen met een overstek van een meter ofzo, als dat uitkomt met de ramen.
Ja, dat zou kunnen. Maar meestal hebben die gemeentes ook wel wat te eisen over de nokrichting.

Overigens al zou je dat doen heb je welliswaar een lagere dakhelling maar nog steeds niet meer nuttige vierkante meters op zolder.

[ Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 24-01-2021 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
kabeltjekabel schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:34:
[...]

Die helling volgt gewoon uit breedte en goothoogte. Stel ter plekke van de goot is het 11m breed (even mooie overstek erbij gesmokkeld) en 3,5m hoog en je gaat 5,5m omhoog (naar 9) in 5,5m breedte... dan heb je gewoon een dakhelling van 45 graden.

Als het in de nok dan 2,6m is dan is het gedeelte wat nog hoger is dan 2m maar 1,2m breed.
Vaak zijn er ook eisen gesteld aan de hellingshoek en is het dus niet zo dat de helling alleen volgt uit hoogte en breedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Rubbergrover1 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 19:57:
[...]

Vaak zijn er ook eisen gesteld aan de hellingshoek en is het dus niet zo dat de helling alleen volgt uit hoogte en breedte.
Ok. Maar daar wordt het hooguit slechter van ;)
Pagina: 1