Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kranten
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-02-2021
Hi,

Help een vriend een pc te bouwen, maar het systeem liep vast op het Asus boot scherm (met press F2/Del for BIOS). Het DRAM ledje op het moederbord brand oranje. We hebben toen het RAM eruit gehaald en weer teruggeplaatst. Toen lukte het wel om in de BIOS te komen. Helaas loopt het systeem vast bij de Windows installatie (blijft vaststaan op het Windows logo).

De componenten:

Asus prime x570 pro
AMD Ryzen 5600x
MSI 1070 gtx
HyperX Fury ddr4 8 gb (hx432c16fb3ak2/16)
970 EVO NvMe M.2

Het DRAM ledje blijft branden (CPU en VGA lampjes staan wel uit). Ook staat er in de BIOS dat de CPU snelheid 0 is, en ook de snelheid van het geheugen is 0, zie screenshot. BIOS werkt verder wel.

Ik heb even gezocht, en wat ik denk dat het probleem is is dat de BIOS te oud is voor de CPU, de huidige versie is 2407. Vanaf versie 2606 heb je support voor de 5000 series CPUs (AGESA Combo V2 PI 1.0.8.0).

In een tutorial van Asus leggen ze uit hoe je de bios moet updaten. Ze zeggen dat je een wel compatibele CPU moet gebruiken om de bios te updaten. https://edgeup.asus.com/2...n-5000-series-processors/.
De anders opties kunnen niet; Windows draait niet en er zit geen BIOS Flashback knop op dit moederbord.

Mijn vragen:
Klopt het dat de BIOS versie het probleem is? Zou het ook wat anders kunnen zijn?
Kan ik de BIOS updaten, terwijl er een niet compatibele CPU inzit? Of gaat dat fout?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90GEV4Rfn5-ymqcgDzcf3tuxFFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oaTwZ7GP6pyjFKAQfZfyMP92.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door kranten op 23-01-2021 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:34
De reden dat je vaak je bios niet kan updaten met een nieuwere generatie cpu is dat het systeem helemaal niets doet. Jullie komen in de bios dus ik neem aan dat je vanuit daar ook kan flashen vanaf een usb stick oid.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MachIV
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-07 09:29
Wat haarbal zegt. Het staat in de handleiding van het moederbord.

Doe eens gek, lees de bijbehorende handleiding eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kranten
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-02-2021
Ja klopt, updaten kan via USB stickje en via internet.

Waar ik bang voor ben is dat het tijdens het flashen fout gaat omdat de CPU niet helemaal lekker werkt, en dat het moederbord vervolgens helemaal niet meer werkt.

We komen namelijk ook in de Windows installatie, hij loopt alleen vast (misschien niet vergelijkbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01:35
Upaten via internet zou ik sowieso niet doen - meer kans op problemen omdat het
systeem niet goed/stabiel lijkt te werken. Dus liever de BIOS file via een andere PC
downloaden en op een USB stick zetten.

Soms wordt een BIOS file eerst gekopieerd naar RAM om daar verder gecontroleerd te
worden op checksums of dergelijke. Als je dus vanaf een USB stick wilt gaan updaten
met een niet-compatible CPU en mogelijke RAM problemen, zou ik het geheugen eerst
grondig testen met bv. Memtest86. Komt-ie daar goed doorheen, dan lijkt me het redelijk
veilig om de update uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MachIV
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-07 09:29
Begrijpelijk dat je het eng vindt. Maar het zal toch echt moeten gebeuren om die processor met dat moederbord aan de praat te krijgen.
Sommige winkels bieden, tegen betaling, ook aan om de update voor je te doen. Maar ik weet niet of dat nog een optie is nu. Daarvoor moet je even contact met de winkel waar je het moederbord hebt gekocht opnemen.

Doe eens gek, lees de bijbehorende handleiding eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:09
Je huidige 2407 bios beschikt al over basis Ryzen 3 ondersteuning dankzij de daarin verwerkte AM4 AGESA combo V2 PI 1.0.0.2 update. 'k Zou zoals de gebruikers hierboven aangeven gewoon de update via de bios proberen (F7 Advanced Mode -> Tool -> ASUS EZ Flash3), in eerste instantie met een enkele dimm in slot DIMM_A2 en eventueel na een geheugentest.
Pagina: 1