Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-09 20:13
Ik haak graag even aan bij dit topic. Ik heb namelijk bijna dezelfde vraag en vindt het zonde om hier dan een nieuw topic over te maken.
Wij zijn ook op zoek naar een systeem camera voor beginners, vooral mijn vriendin vindt het erg leuk om foto's te maken, naast dat we ook graag goede foto's maken op vakanties (wanneer dit weer kan) en van kinderen die er over een tijdje aankomen. Nabewerken van foto's doen we voor nu bij voorkeur zo min mogelijk.

Om deze redenen leek ons de Fujifilm X-T200 ook een erg goede keuze. Het lastige is echter om te besluiten wat we er allemaal bij moeten bestellen.
De standaard body + XC15-45mm F3.5-5.6 OIS PZ kost zo'n 600-700 euro (momenteel zie ik hem niet veel goedkoper dan 670 euro, maar ik hoop wel ergens een aanbieding te pakken te krijgen)
Echter zie ik nu ook bij de volgende winkel diezelfde kit maar dan inclusief een Fujifilm XC 50-230mm f/4.5-6.7 OIS lens voor 899 euro in de aanbieding: https://www.fotosemeins.n...ver-xc15-45mm-vlogger-kit
Zou dit een interessante combi zijn? De 15-45mm met name voor portret/landscape en de zoom voor de foto's waar je wil inzoomen?

En zijn er nog andere zaken die aan te raden zijn om er bij te bestellen? Bv extra accu's oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:58

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
rolandmegens schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:12:
Ik haak graag even aan bij dit topic. Ik heb namelijk bijna dezelfde vraag en vindt het zonde om hier dan een nieuw topic over te maken.
Toch hebben we dat liever wel, dus ik heb hem even afgesplitst. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Oke dankjewel!

Heb nog even gekeken en ik zag als mogelijk interessant alternatief ook de Sony A6100 icm de Sony SEL 16-50mm F/3.5-5.6 OSS en SEL 55-210mm F/4.5-6.3 OSS voor 850-950 euro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
In principe ben je dan met een Olympus E-M10 en een ED-12-40 f2.8 PRO het beste uit. Dat is een combinatie die niet te verslaan is door zo'n beetje alles wat er te koop is voor vergelijkbare bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Bedankt voor het advies Bart, echter wat ik zo kan vinden kost alleen die lens al minstens 750 euro, samen met de body zou dit dan al op zo'n 1200 euro uitkomen. Dat is helaas voor ons toch wat te duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-10 20:00

DirtyBird

Praktiserend denker

Die kitlens van fuijfilm is een powerzoom. Nou heb ik geen ervaring met die lens specifiek, maar ik heb een olympus powerzoom en dat vind ik vrij waardeloos.
Ik weet niet wat de ervaringen van andere mensen zijn, dus dat hoor ik dan weer graag.

Verder hangt het voornamelijk af van wat de reden van je fotografie is; gaat het om het 'zakelijk' vastleggen van vakanties en de kinderen etc, of ook hobbymatig en als kunst. In geval van dat eerste zou ik voor de 50-230mm gaan. Ik geval van dat laatste kun je beter voor een mooie prime gaan of een wat lichtsterkere zoom.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
We willen het met name als hobby gebruiken en voor vakanties en bij uitjes.
Er zit al een 15-45mm bij, dus ik dacht als ik dan een zoomlens erbij pak, dat ik dan een breed scala aan mogelijkheden heb. Ik heb nog niet naar prime's gekeken, omdat ik dacht dat die vooral voor heel specifieke situaties waren.
De Fujifilm XF 18-135mm f/3.5-5.6 R LM OIS was ik ook tegengekomen, maar die is dan weer een stuk duurder dan die 50-230mm (600 euro vs 300 euro). De 50-230mm leek me ook wel een beetje overdreven qua zoom, maar ik heb nog geen interessant alternatief gevonden.
Is het interessant om evt. van een ander merk naar een lens te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Nu online
@rolandmegens
Andere merken wordt bij Fuji lastig, als je tenminste een zoomlens met autofocus wilt. Er zijn maar weinig andere merken die lenzen voor Fuji X maken en degene die het doen maken primes (vast brandpunt).

De 15-45 en 50-230 zijn prima lenzen voor een X-T200. Beide behoorlijke lichte lenzen, wel een beetje plastic fantastic, maar ze maken prima foto’s. De 15-45 is inderdaad een powerzoom, iets minder prettig in gebruik maar heel storend vind ik het niet (mijn vrouw gebruikt een X-T200 met 15-45). Ook de 50-230 is best een behoorlijk scherpe lens, hij is alleen niet heel lichtsterk, dus in wat mindere lichtomstandigheden loop je daar wel tegenaan. Maar in deze prijscategorie zijn het echt prima lenzen die ook goed bij een X-T200 passen. Het is in ieder geval een mooie startkit, waarmee je gelijk een mooi bereik hebt.

Als je betere lenzen wilt kom je ook qua prijs gelijk een stuk hoger uit. Als tweedehands ook een optie is zou je kunnen kijken naar een 18-55 en 55-200. Die zijn beide een stapje hoger qua kwaliteit, zowel qua foto’s als qua afwerking. Nieuw praat je dan over een redelijk bedrag, maar ze zijn tweedehands wel voor wat lagere bedragen te vinden.

Mocht je op termijn een lichtsterke prime erbij willen dan is de XC 35mm F2 nog een mooie optie. Hele goede scherpe lens en niet duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-09 10:04
rolandmegens schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:09:
Bedankt voor het advies Bart, echter wat ik zo kan vinden kost alleen die lens al minstens 750 euro, samen met de body zou dit dan al op zo'n 1200 euro uitkomen. Dat is helaas voor ons toch wat te duur
Het advies dat hij gaf klopte.

De M10 is een erg goede camera, er zijn 4 modellen. De 1e is te oud; de derde is teveel 'geknepen' en de 4e is echt goed... maar ook te nieuw en te duur.
De 2e versie is de goldilocks camera. Je krijgt enorm veel camera voor je geld. (en hij is ook de reden dat de 3e versie 'geknepen' is - zoveel functionaliteit willden ze eigenlijk niet in een model dat als instap bedoeld was).

De 12-40 lens die hij aanraadde is al vele jaren op de markt en is de beste scherpste meest lichtgevoelige lens voor die zoomrange. Tweedehands moet je er max 600 voor betalen.
Goedkoper kan ook: De M10 mark II kun je voor 250-300 vinden (tweedehands) met een uitstekende kitlens die gewoon in je zak past en waar je zo mee gaat fotograferen. Die 12-40 Pro is eigenlijk de professionele vervanger van die kitlens - voorlopig niet nodig.
Wil je een leuke portretlens erbij, dan is de 45mm niet duur en ook goed 2e hands te vinden.
Heb je voor 500-550 een erg goede camera.

Ok, hij doet geen 4K, (dus hij vult niet je hele SD kaart razendsnel op met loeiveel data), maar wel gewoon Full HD.
Hij heeft ook 5 assige beeldstabilisatie, en dat is iets dat bij de meeste andere merken (inclusief Fuji) net een beetje bij de aller-allernieuwste modellen begint te komen.
Oh ja: Wifi: Check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik ben zelf ook begonnen met de em10.2. Inderdaad een fantastische camera. Naast alle specs die je overal kunt vinden ook gewoon een mooie, metalen camera die aan alle kanten goed en degelijk aanvoelt. Ben inmiddels over op de G9, maar die oly gaat niet weg en gebruik ik ook nog met regelmaat :)

In het algemeen is het denk ik goed om te kijken hoe het (tweedehands) lenzenaanbod is voor het systeem dat je wilt kopen. Sommige camera's lijken t.o.v. de concurrentie veel bang for buck te geven, maar als je dan ziet dat er óf niet zoveel lenzen voor beschikbaar zijn, óf die lenzen heel duur zijn, kan het alsnog duurkoop blijken.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandmegens
Allen, bedankt voor het goede advies!
Ik had gehoopt dat het vrij makkelijk zou zijn om een goede keuze te maken qua welke camera/lenzen te kopen wat als een beginner. Ik merk nu langzaam aan dat er toch best veel bij komt te kijken en dat de mogelijkheden ook echt bijna eindeloos zijn.

Momenteel zit ik nog in dubio over de volgende opties om te doen:
1) De Fuji X-T200 met kit lens 15-45mm te kopen om daar mee te starten, en later kijken welke lens/lenzen erbij
2) Een goedkope tweedehands camera kopen met een ok lens erbij voor zo'n 200-400 euro; Die voor een tijdje gebruiken en kijken wat fijn / niet fijn is etc. en dan over 1-2 jaar een andere kopen
3) Een goede tweedehands camera kopen met wat leuke lenzen erbij voor zo'n 600-900 euro en dan verder voor een tijd niet uitbreiden met extra lenzen

De eerste optie is interessant om gewoon met een leuke nieuwe moderne camera zelf wat uit te proberen en dan langzaam met lenzen wat uit te breiden; de tweede optie is goed om uit te proberen wat we eigenlijk echt graag zouden willen hebben; en de derde optie geeft waarschijnlijk de beste bang-for-bucks qua performance

Moeilijk moeilijk moeilijk

p.s) iedereen super bedankt voor de goede adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik ben zelf begonnen met goedkope lenzen te kopen en inderdaad te merken wat ik nooit gebruik of juist wat ik mis. Tweedehands lenzen verliezen ook niet zo hard hun waarde en zo ben ik langzaam naar een setje fatsoenlijke lenzen toegegroeid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik ben ingestapt in micro four thirds met de wens om een draagbaar systeem te hebben om mee te nemen op (wandelingen op) vakantie en om foto's te nemen van de kinderen.

Op vakantie ben ik prima gelukkig met een Panasonic G80 en de 12-60mm kitlens. Voor de kinderen neem ik vaak foto's met een 35-100mm f2.8 maar ervoor gebruikte ik de kitlens en een goedkope prime (45mm f1.8) naar tevredenheid.

Er zijn vast en zeker technisch betere platformen maar dit geeft mij mooie foto's voor een betaalbare prijs en prima draagbaarheid. Alles wat ik wil meenemen past altijd in een schoudertas :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zeker als beginner zou ik lekker starten met een 2e hands. Bedenk vooral dat lenzen het grote verschil maken vooral lichtsterk glas is erg fijn want het geeft je controle over de scherpte diepte. Laat dat nou eigenlijk ook vaak het grote verschil maken in foto's. Dat is ook precies datgene wat smartphones niet kunnen (behalve digitaal faken). Wat hiermee samengaat is de grote van de censor.
Mijn advies is voor een beginner koop een 2e hands APS-c camera nikon of canon koop er een mooie 2e hands lens bij en ga aan de slag. Zo'n set behoud redelijk zijn waarde wel dus als je daarna weet wat je wil verkoop je hem weer. Ik heb 2e hands lenzen die na 10 jaar nauwelijks in waarde gedaald zijn, camera's verouderen veel sneller zijn net auto's uit de doos zijn ze nog maar de helft waard.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandmegens
Ik heb het nog even met de vrouw besproken (het wordt met name haar camera) en zij wil toch graag de nieuwste (lees de Fuji X-T200).

We gaan dus de komende tijden de aanbiedingen hiervan afwachten. Als alleen de body in de aanbieding gaat kopen we waarschijnlijk een tweedehands 18-55 (of evt 16-50) erbij om mee te starten. Als de kit een erg goede aanbieding krijgt dan gewoon met de 15-45mm kit lens en dan later even kijken wat voor lens erbij (50-230 of 18-135, en waarschijnlijk nog een prime oid voor binnen voor fotos van kinderen / feestjes etc). Als nodig evt later de 15-45 nog vervangen met 18-55 of 16-50 (als de toegevoegde waarde het waard is)
Pagina: 1