486 mobo vraag

Pagina: 1
Acties:

• bbrother
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Goedenmorgen :)

Ik heb ff een vraag, ik heb hier naast me een 486 100 mhz staan, die ik wil gaan gebruiken als Linux server voor ipv6 en andere test doeleinden, het probleem is als volgt:

Het moederbord detecteerd geen harde schijven van 6.4 gb, helaas is dit de kleinste maat die ik in huis heb, een 125mb hd herkentie wel als master..

Is hier niets aan te doen?
Graag reactie, bb

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-08 13:02

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Een nieuwere externe pci hd controller zou volgens mij het probleem kunnen oplossen. Zo heb ik in het verleden wel eens hetzelfde probleem van een 10 gb hd op een p133 opgelost.

• Narf109
  • Laatst online: 25-08 12:09
bij sommige HD's kan je dmv een jumper de groote limiteren

• bbrother
  • Niet online
Op dinsdag 14 augustus 2001 00:59 schreef -bolio- het volgende:
Een nieuwere externe pci hd controller zou volgens mij het probleem kunnen oplossen. Zo heb ik in het verleden wel eens hetzelfde probleem van een 10 gb hd op een p133 opgelost.
hmmm en wat gaat zoiets kosten?

Verwijderd

pricewatch :z

• blender
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ziet het mobo de schijf helemaal niet of zegt hij dat het een 2.1GB is of iets anders? Als hij wel 'iets' detecteert dan zou ik gewoon proberen Linux te installeren. Linux heeft namelijk geen bios nodig om de grootte van een HD te bepalen. Die kijkt zelf wel wat hij vindt en hoe groot het is :)

• -bolio-
  • Laatst online: 27-08 13:02

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Ik durf niet te garanderen dat het werkt maar je hebt al een promise ultra 100 controller UDMA100 (niet waarschijnlijk dat je er een UDMA100 schijf aan hangt) voor 99 bij mycom.

Verwijderd

kijk eens op de site van de HD fabrikant voor een installatie progje (vaak noemen ze het een diskmanager). Er wordt dan een extra stukje bios op de hardeschijf gezet zodat hij wel geinstalleerd kan worden. Als ie helemaal niet gezien wordt door het bios kijk eens of je met handinstellingen hem in ieder geval zichtbaar kunt krijgen als 512MB schijf, dan zorgt de installer mogelijk voor de rest.

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

Volgens mij is het om de kosten te drukken verstandiger om gewoon een 2Gieg schijfje op de kop te tikken. Kun je die 10Gieg in een strakker systeem duwen. ;)
Op dinsdag 14 augustus 2001 07:24 schreef andre_at_home het volgende:
kijk eens op de site van de HD fabrikant voor een installatie progje (vaak noemen ze het een diskmanager). Er wordt dan een extra stukje bios op de hardeschijf gezet zodat hij wel geinstalleerd kan worden. Als ie helemaal niet gezien wordt door het bios kijk eens of je met handinstellingen hem in ieder geval zichtbaar kunt krijgen als 512MB schijf, dan zorgt de installer mogelijk voor de rest.
Dit was alleen bedoeld om grote schijven op een gewone IDE controller te draaien. Dat mobo van de 486DX100 zal ongetwijfeld standaard voorzien zijn van Enhanced IDE controlers.

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

Verwijderd

Ik kon altijd gewoon lekker in mijn bios (AWARD) klooien met HD's.

Je hangt dat ding ff in je Goeie Bak...Auto detect settings, dan schrijf je de cylinders, heads en de hele zooi op (met potlood op je drive is de beste plaats, voor onthouden). Je schroeft de goeie bak weer in elkaar en hamert die 6.4 in je 486.
Dan Bios, HD op Usermode zetten en de gegevens invullen.

Misschien kan jij het ook?

• Joto
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-08 07:09
Mijn bios ( p100) herkent tot 8Gb
windows , via bios wil niet op 10 Gb
Linux, dedecteerd HDD zelf, en draait op de voledige HDD.
zolang als je bios een hdd vind, dwz wil booten, kan je linux gebruiken.
in dit geval LInux rules !

1+1+1 = 1

Verwijderd

Op dinsdag 14 augustus 2001 08:21 schreef Joto het volgende:
Linux, dedecteerd HDD zelf, en draaid op de voledige HDD.
Effe los van het bovenstaande (wat ik direct geloof), Een diskmanager heeft niets met IDE of EIDE te maken (x-tallen keren gedaan met 486's die nog even mee moesten) en een promise kaart werkt alleen als je daar ook een (goed werkend) PCI slot voor hebt. Da's niet altijd gegarandeerd met 486's.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-08 12:41
Op dinsdag 14 augustus 2001 08:21 schreef Joto het volgende:
Linux, dedecteerd HDD zelf, en draait op de voledige HDD.
Dit geld niet alleen voor linux :)

Klopt.. Je hebt twee limieten bij een bios.. De oudere (tot begin 486 tijdperk) konden alleen schijven detecteren tot de 540MB.. Toen kwamen de lba-modes en konden schijven tot 8 Gig worden gedetecteerd.. (eind P-I tijd).
Met diskmanagers is dit probleem te omzeilen.. (gewoon maximale grootte instellen in de bios, en dan zo'n programmaatje draaien).
Als je linux/BSD/WinNT draait is zo'n programma niet nodig, want deze detecteren zel het type schijf en zullen de volledige grootte gebruiken.. Gewoon maximale van je bios instellen dus!

• bbrother
  • Niet online
Ja er heeft een 40 gig in gehangen met windows, maar waarom hij die WEL zag en deze 6.4 niet.. voor mij een groot raadsel, ik denk dat ik toch die 6.4 in deze bak ga hangen voor extra storage :) totaal 3x 6.4 nu dan :P (Kon beter 3x 20 halen :7)
Pagina: 1