P0420 code, lambda sensor? Iets anders?

Pagina: 1
Acties:

• Jhonna
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-09 23:28
Ik heb al een tijdje een Ford Fiesta uit 2006. Ding heeft 90K op de teller, maar heeft jammer genoeg tijdje stil gestaan.

Al een paar maanden komt het check engine light aan, met de foutmelding op P0420. Ik heb hem al naar de garage gebracht hiervoor, maar die vonden niks en was dus a waste of money. Ik probeer het probleem nu zelf op te sporen, zodat ik het tegen de garage kan zeggen wat er nou exact kapot is en hij hopelijk dan wel het fixt. (omgekeerde wereld dit)..

Ik heb een O2 sensor test gedaan, en voor zover mijn noobie ervaring gaat, lijkt dit ok: https://streamable.com/0g36yu maar aangezien ik noobie ben, heb ik er geen idee van.. Ik test in het filmpje beide O2 sensors (lambda) met gas geven en zonder gas geven. Motor was op moment van testen opgewarmd na een rit van 10 minuten.

Hebben jullie tips waar ik moet gaan zoeken om dit probleem te vinden, of is het toch echt de hele katalysator die kapot is?

Mijn idee gaat dat het de katalysator kan zijn, maar hij is recent naar de APK gegaan (3 week terug) en zonder problemen kwam ik de APK door. Nu moet ik wel zeggen dat ze denk ik de uitstoot niet heel uitgebreid hebben getest. Dat er iets mis is, daar twijfel ik niet aan want Ik merk:

Verminderde kracht van de auto (ik ben hier niet zeker van. Misschien is dit een gevoel omdat ik weet dat er sowieso wat mis is)
Meer benzine vebrruik: Vroeger zat ik gemiddeld op 5.7l/100km, sinds kort zit ik op 7.4l/100km. Ik heb niks aangepast aan m'n rijstijl of dergelijke, in tegendeel: ik probeer juist zuiniger te rijden om het niet nog meer te laten stijgen.

Iemand tips?

[ Voor 9% gewijzigd door Jhonna op 23-01-2021 17:32 ]

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:40
Met een Check Engine lampje aan komt de auto niet door de keuring. als de cat slecht is zal de uitstoot te hoog zijn, komt niet door de keuring.

Als het check-engine lampje maar af en toe aan gaat, is er mogelijk iets anders aan de hand. Lambda sensoren zijn goed, of stuk in mijn ervaring.

Mogelijk vervuiling van de bougies, achterstallig onderhoud.

het verbruik zal mogelijk hoger zijn als gevolg van de storing..
ik zou rond zoeken naar de storing op internet, eventueel bij een specifiek autoforum.

en anders een andere garagist te zoeken, als een garage alleen iets kan oplossen wat jij moet uitzoeken dan klopt er iets niet.

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12:26

steveman

Comfortabel ten onder

Bij m'n Peugeot kwam die melding naar boven toen de katalysator lek bleek :/

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-11 19:36
Het mindere vermogen en hoge verbruik kan zowel oorzaak als gevolg zijn.

Als hij in een soort noodloop zit ivm die foutcode kan hij best meer gaan verbruiken.

Verder kan p0420 een hoop oorzaken hebben
- slechte cat.
- slechte de sensoren
- lekke of verstopte uitlaat
- vonk
- inspuiting
- inlaatsensoren/filter
Etc etc etc

Hoe lang en hoe heeft de auto stilgestaan?
En wat is er aan onderhoud gedaan na die tijd?

• Jhonna
(RSH) schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:33:
Met een Check Engine lampje aan komt de auto niet door de keuring. als de cat slecht is zal de uitstoot te hoog zijn, komt niet door de keuring.

Als het check-engine lampje maar af en toe aan gaat, is er mogelijk iets anders aan de hand. Lambda sensoren zijn goed, of stuk in mijn ervaring.

Mogelijk vervuiling van de bougies, achterstallig onderhoud.

het verbruik zal mogelijk hoger zijn als gevolg van de storing..
ik zou rond zoeken naar de storing op internet, eventueel bij een specifiek autoforum.

en anders een andere garagist te zoeken, als een garage alleen iets kan oplossen wat jij moet uitzoeken dan klopt er iets niet.
Ik had het check engine light gewist als ik naar de APK ging. Ik had geen zin om idd er niet door te zijn puur door een lichtje.

Bougies zijn vervangen 3 maanden terug, en het probleem was daarvoor ook al. Dus bougies sowieso niet (helaas).

• Jhonna
steveman schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:49:
Bij m'n Peugeot kwam die melding naar boven toen de katalysator lek bleek :/
Damn.. Had je toen ook andere storing(en) buiten dat lichtje? Het kan de kat zijn, maar ik heb een beetje het gevoel dat mijn nadelen met de auto wijzen op wat anders. Een kat kapot is best een heftig probleem wat je naar mijn idee sneller merkt dan wat meer verbruik?

• Jhonna
timberleek schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:55:
Het mindere vermogen en hoge verbruik kan zowel oorzaak als gevolg zijn.

Als hij in een soort noodloop zit ivm die foutcode kan hij best meer gaan verbruiken.

Verder kan p0420 een hoop oorzaken hebben
- slechte cat.
- slechte de sensoren
- lekke of verstopte uitlaat
- vonk
- inspuiting
- inlaatsensoren/filter
Etc etc etc

Hoe lang en hoe heeft de auto stilgestaan?
En wat is er aan onderhoud gedaan na die tijd?
Ja precies, ik heb deze foutmelding al even. Het dingetje is dat de garage natuurlijk heel snel denkt: dat is de katalysator en dan wilt die die gelijk vervangen (kostelijk ding dus). Maar, zoals je aanhaalt is de code veel meer dan alleen de kat (ookal is dat er één van). Dus de kans is groot dat het wat anders is, De auto heeft een goede 2-3 jaar stilgestaan. Niet volledig stil, er werd toen 1x per week 10km mee gereden ongeveer.

Er is een onderhoud gedaan, en toen is de motorolie vervangen, de usual "groot onderhoud" stuff. Niks bijzonders.

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-11 18:38
Zoek op YouTube p0420 allerlei fixen voor die code/cat reinigen etc.

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-11 18:38
Jhonna schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:37:
[...]

Ja precies, ik heb deze foutmelding al even. Het dingetje is dat de garage natuurlijk heel snel denkt: dat is de katalysator en dan wilt die die gelijk vervangen (kostelijk ding dus). Maar, zoals je aanhaalt is de code veel meer dan alleen de kat (ookal is dat er één van). Dus de kans is groot dat het wat anders is, De auto heeft een goede 2-3 jaar stilgestaan. Niet volledig stil, er werd toen 1x per week 10km mee gereden ongeveer.

Er is een onderhoud gedaan, en toen is de motorolie vervangen, de usual "groot onderhoud" stuff. Niks bijzonders.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:04

-tom-562

Oliesjeik

Met een CEL komt je auto wel gewoon door de APK hoor. P0420 kan snel getriggered worden maar hoeft niet heel ernstig te zijn (als in, katalysator vervangen). Een simpele oplossing kan zijn om een spacer tussen de lambdasensor (gaat dus om de sensor ná de katalysator) en de uitlaat te plaatsen, zoiets als dit:
https://www.amazon.nl/Oxy...sor&qid=1611778290&sr=8-8
Ik heb dit bij mijn oude Toyota Avensis gedaan, en laatst ook bij de auto van mijn schoonbroertje (Mazda 323). CEL lampje blijft uit en de auto komt nog steeds (ook mét lampje overigens) door de APK

Vaak bu'j te bang!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:23
Ik zou de sensoren toch even samen zetten. ;) Zo te zien zitten de waardes heel dicht bij elkaar, dat wijst wel op een kapotte katalysator.

De 2e moet een lager voltage geven als de kat goed werkt.

En inderdaad, een auto met kapotte kat kan nog steeds gewoon door de APK komen.

Verbruik kan komen omdat de motor niet goed weet hoe hij de boel moet afstellen, omdat de waardes niet goed meer kloppen. Of de kat zit echt een beetje verstopt en het kost gewoon meer moeite om vermogen te leveren.

[ Voor 5% gewijzigd door WEBGAMING op 27-01-2021 21:37 ]

Pagina: 1