Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021
Topictitel is een moeilijke om het probleem te omschrijven:"

Mijn vrouw heeft haar logo voor d'r bedrijf zelf getekend en wil deze zo hebben.
Ik heb deze ingescand voor haar om even met de kleuren te kunnen spelen en digitaal te hebben.

Voorbeeld zoals getekend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5Plb2u-XhtEwKbrxSnVY_BA-e8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/keouJ2rJmWLMlTNplI6MqHIo.jpg?f=fotoalbum_large

Ik loop echter tegen wat dingen aan:
Elke arm moet dus een eigen gradient (aanpasbaar) krijgen om de kleuren te kunnen finetunen.
De contouren moet een lijn worden, niet die potloodstreep.

Iemand tips?

Wat ik zelf geprobeerd heb is elke arm met de lasso uit te knippen en op een nieuwe laag te zetten, alleen hou je dan een open binnenkant. Ik krijg het niet voor elkaar er dan een gradient achter te krijgen.
Tracen van lijnen om deze netjes te maken ben ik heel slecht in, is PS daar wel geschikt voor? Heb helaas geen toegang tot andere Adobe producten, heb abbo op PS en Lightroom ivm fotobewerkingen.
*EDIT* Het is wel gelukt met de pen-tool een trace te maken van de lijnen, echter heb ik die dan dus in 1 laag de buitenrand nu.

Ik heb de PSD uiteraard beschikbaar met wat ik al gedaan heb.

[ Voor 7% gewijzigd door RZor op 23-01-2021 16:35 ]

Gruwelijk gejatte Icoon!

Beste antwoord (via RZor op 28-01-2021 13:33)

• _NooT_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 24-07 12:30
Even los van de terechte waarschuwingen ivm gebruik van verlopen en uitwerken in een echt vectorgeõrienteerd programma, ga ik een paar tips en opmerkingen geven, hoe je het verder kan aanpakken in Photoshop.
  • Om te beginnen vind ik het in dit geval geen (verschrikkelijk) slecht idee om het in Photoshop uit te werken.
    Een dergelijk logo kan zelfs de gemiddelde professional niet zonder problemen in vector uitwerken. Dat vergt echt wel de nodige know-how.
  • Maak in je lagen een map aan en gebruik het pad dat je getekend hebt als vector masker voor deze map. Vervolgens kan je alle gradients in lagen in deze map maken. Dat is makkelijk, want je hoeft niet binnen de lijntjes te blijven en het kan achteraf eenvoudig aangepast worden.
  • Zorg ervoor dat je het document een grote afmeting heeft. Denk aan A4 of A3 met resolutie 300dpi. Terugschalen kan altijd nog
  • Gebruik voor elk blad een aparte laag. Als je handig genoeg bent, zou ik maskers gebruiken voor de dekking en de kleuren in volle tinten in de laag zetten. Dat maakt het aanpassen van kleuren flexibeler en de laag is beter herbruikbaar.
  • Hou er rekening mee dat de heldere kleuren problemen gaan geven bij het afdrukken. Zo zal het groen en indigo waarschijnlijk erg grauw worden. Je kan in de cmyk kleurenmodus werken om verrassingen achteraf te voorkomen (zelf geen voorstander van, maar in dit geval denk ik verstandig). Je kan ook een soort voorvertoning van de afdruk zichtbaar te maken middels ctrl+y ( cmd+y op mac]
  • Om eerder genoemde banding van de verlopen te onderdrukken, kan je een subtiele ruis toevoegen. Pas dit toe middels een aparte laag of via smart object.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08 00:57
Voor het werken van vectoren is Illustrator wellicht een logischer keuze, maar met de pen tool kan het in Photoshop ook.

Wat betreft de gradiënten is de grote moeilijkheid natuurlijk om ze goed op elkaar aan te laten sluiten. Daarom zou ik met behulp van blending modes de kleur en de helderheid op verschillende lagen bepalen. De helderheid kan je dan met een radial gradient (of gewoon een grote kwast) op de ene laag vastleggen, de kleur op een (of vijf) andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Er zijn is talloze gratis vector bewerkings programma's. Doe je (toekomstige) zelf een lol en maak het logo meteen als EPS of desnoods SVG oid.

Gradiënten in logo's ben ik nooit zo kapot van; bij een favicon van 16x16 pixels komt dat er bijna altijd beroerd uit, evenals op briefpapier; tenzij je het laat drukken uiteraard, maar bij beginnende bedrijven zie je vaak dat het zelf met een inktjetje of goedkoper laserprinter zélf wordt geprint en dan krijg je geheid banding, al helemaal met deze subtiele gradients. Het kán hoor, maar maak die keuze dan bewust ;)

En als laatste nog een tip voordat je met gradients aan de gang gaat: YouTube: Computer Color is Broken

[ Voor 79% gewijzigd door RobIII op 23-01-2021 17:39 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Je zou in een vector bewerkings programma het volgende kunnen doen.

1). Met vectorlijnen de contoeren van de ster overtrekken.
2). Hier maak je vervolgens een kopie van, deze knip je met nodes uit elkaar om vervolgens elk knipsel met een nieuwe lijn weer dicht te maken.
3). Zet vervolgens de buitenlijn van het knipsel uit, je kan vervolgens met blurs en gradients te spelen.
4). Schrik niet als de juiste blur over de gehele buitenkant van het knipsel loopt, je kan je knipsel groter maken en vervolgens het deel wat buiten je ster valt met een mask onzichtbaar maken. Kopieer het originele knipsel en gebruik deze als mask.

Stap 4 is wel een redelijk prutsige oplossing, maar zo is het om te blijven prutsen met blur en gradient instellingen zonder verstand van zaken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• _NooT_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 24-07 12:30
Even los van de terechte waarschuwingen ivm gebruik van verlopen en uitwerken in een echt vectorgeõrienteerd programma, ga ik een paar tips en opmerkingen geven, hoe je het verder kan aanpakken in Photoshop.
  • Om te beginnen vind ik het in dit geval geen (verschrikkelijk) slecht idee om het in Photoshop uit te werken.
    Een dergelijk logo kan zelfs de gemiddelde professional niet zonder problemen in vector uitwerken. Dat vergt echt wel de nodige know-how.
  • Maak in je lagen een map aan en gebruik het pad dat je getekend hebt als vector masker voor deze map. Vervolgens kan je alle gradients in lagen in deze map maken. Dat is makkelijk, want je hoeft niet binnen de lijntjes te blijven en het kan achteraf eenvoudig aangepast worden.
  • Zorg ervoor dat je het document een grote afmeting heeft. Denk aan A4 of A3 met resolutie 300dpi. Terugschalen kan altijd nog
  • Gebruik voor elk blad een aparte laag. Als je handig genoeg bent, zou ik maskers gebruiken voor de dekking en de kleuren in volle tinten in de laag zetten. Dat maakt het aanpassen van kleuren flexibeler en de laag is beter herbruikbaar.
  • Hou er rekening mee dat de heldere kleuren problemen gaan geven bij het afdrukken. Zo zal het groen en indigo waarschijnlijk erg grauw worden. Je kan in de cmyk kleurenmodus werken om verrassingen achteraf te voorkomen (zelf geen voorstander van, maar in dit geval denk ik verstandig). Je kan ook een soort voorvertoning van de afdruk zichtbaar te maken middels ctrl+y ( cmd+y op mac]
  • Om eerder genoemde banding van de verlopen te onderdrukken, kan je een subtiele ruis toevoegen. Pas dit toe middels een aparte laag of via smart object.