Video analyse via skype/zoom/anders

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:36

Mickey77

Allround ICT-er

Topicstarter
Mijn vraag

Ik heb een aantal maal met skype een online vergadering gehouden waarbinnen een groep samen naar een enkele video kijkt (ik kies dan voor 'Scherm delen'). Het is dus niet nodig dat iedereen elkaar ziet, iedereen kijkt naar dezelfde video en niet naar elkaar. Bij een aantal mensen gaat dit prima, maar bij anderen loopt het vast.

Dit gaat prima als ik een Powerpoint presentatie geef maar als ik video af speel dan ontstaan er problemen bij een aantal mensen, het gaat met horten en stoten of het loopt helemaal vast. Audio blijft dan gewoon werken. De enige manier om ze weer op gang te krijgen is ze te vragen de vergadering te verlaten en weer terug te komen. Mijn vraag is of iemand soortgelijke vergaderingen houd en betere resultaten heeft met een ander platform, zoals Zoom?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Ik werk onder Windows en speel de video met VLC. De video wordt vaak gepauzeerd en ik spring regelmatig naar een eerder moment om iets nogmaals te laten zien. De video heb ikzelf gemonteerd en is doorgaans MP4, maar omdat ik de video toon via 'Scherm delen' geloof ik niet dat het veel uit maakt wat voor resolutie de video heeft. Skype vind het dus lastig als er teveel beweging is. Ik heb zelf glasvezel dus mijn verbinding is prima.

De deelnemers kijken vanaf andere locaties met diverse apparatuur en daar heb ik dus geen controle over. Het is ook geen optie om ze van betere apparatuur te voorzien of ze apparatuur uit te lenen. Mensen gebruiken wat ze zelf hebben en dat kunnen laptops zijn of tablets of telefoons, iedereen gebruikt wat anders. Deelnemers hebben uiteraard niet alleen een superverbinding, maar ook bij mensen met 30 Mbps of meer kan het schokken.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb binnen skype allerlei instellingen geprobeerd en bijvoorbeeld het video venster verkleind zodat er minder pixels hoeven te worden verzonden. Ik heb zelfs onderzocht of het beter gaat als ik de webcam op het beeldscherm richt, vanuit de gedachte dat Skype misschien beter is in het verwerken van beelden van webcams dan de optie 'Scherm delen' omdat dan RGB waarden van het scherm moeten worden door gegeven. Nauwelijks of geen verbetering.

Het lijkt er op dat Skype lijkt prima in staat om video te delen met weinig beweging (zoals Powerpoint maar ook beelden van webcams van mensen die redelijk stil zitten) maar Skype lijkt meer moeite te hebben om echt bewegende beelden te delen. Voor de duidelijkheid: dit is geen openbare vergadering. het is dus niet de bedoeling om de vergadering te streamen in YouTube waarbij de hele wereld kan meekijken. het hoeft niet heel erg veilig, maar er moet enige vorm van controle zijn op de deelnemers (zoals in Skype).

Bij voorbaat dank voor het lezen en eventuele suggesties!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Probeer het uit, Zoom Basic is gratis.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77

Mickey77

Allround ICT-er

Topicstarter
Bedankt voor je suggestie maar dat helpt mij niet. Bij mij loopt alles prima, dus zal zoom voor mij ook werken. Dat is mijn vraag niet. aangezien het gaat om klanten, is het ook niet gewenst om deze week iedereen te vragen om zoom te gaan gebruiken en de week daarna weer iets anders, of dan weer iedereen te vragen terug te keren naar Skype, etc..

Ik wil klanten de best mogelijke oplossing presenteren en ik vraag mij af of er een betere oplossing is dan Skype. Dus als er mensen zijn met een soortgelijke usercase, tientallen klanten die in groepen van 4 tot 8 deelnemen, die allemaal samen naar één video kijken, dan hoop ik dat ze met mij hun ervaring willen delen.

[ Voor 3% gewijzigd door Mickey77 op 23-01-2021 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:51

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Waar hebben we het over:
  • Skype Consumer?
  • Skype for Business Online?
  • Skype for Business Server?
Een video delen via screensharing is niet de meest ideale optie. De aangewezen methode is om de video te embedden in een powerpoint presentatie, en deze te uploaden in de meeting (maar ik weet niet of dit mogelijk is in de consumer versie van Skype).

Play a video in a Skype for Business meeting.

Goed alternatief zou overigens MS Teams zijn. Screensharing wordt dan door Teams verstuurd als een H264 videostream wat het iets makkelijker maakt voor de ontvangende partij.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77

Mickey77

Allround ICT-er

Topicstarter
Dankjewel voor je reactie. Tot op heden gebruiken we 'gewoon' skype, door een vergadering aan te maken en die link te delen. Zelf een betaalde Skype van nemen zou ik wel overwegen als dat het probleem zou verhelpen, maar als iedereen moet upgraden zou dat niet handig zijn (drempelverhogend).

De video embedden in Powerpoint lijkt mij niet echt een handige oplossing, omdat de video's vrij lang zijn (ongeveer een uur) en ca. 2 GB groot (hoewel ik de grootte zelf kan bepalen). Wellicht wordt de video kleiner door te embedden in Powerpoint, maar dan kan ik net zo goed de video exporteren naar 320x240 ofzo want dan zal het ook wel beter lopen. Maar ik wil wel graag in een redelijke resolutie blijven werken (nu exporteer ik naar 1280x720 25 fps en dat gaat dus bij 60% van de mensen prima, maar bij de rest niet).

Wat betreft uploaden/downloaden: het is niet de bedoeling dat Powerpoint presentaties en/of video direct wordt gedeeld met de kijkers. Ook moet iedereen op hetzelfde moment hetzelfde beeld zien, dus de wens is en blijft om dit via een videoconference te doen. Als jij denkt dat MS Teams dit echt beter kan dan de consumenten versie van Skype, dan is dat waardevol om te weten. Dat zou ik zelf niet snel denken, maar dat soort kennis hoop ik met dit topic te vinden. Bedankt voor die suggestie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:51

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Mickey77 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:10:
Ook moet iedereen op hetzelfde moment hetzelfde beeld zien, dus de wens is en blijft om dit via een videoconference te doen
Nou nee. Je requirement is om iedereen hetzelfde beeld te laten zien op hetzelfde moment.

Een videoconference is één van de manieren om dit te realiseren. Dat is geen requirement of wens.

Ik zou eens kijken of er geen videobroadcast service is die je kunt gebruiken, én daarnaast een meeting. Dan kun je je overleg doen in je meeting. En het delen van de video via de broadcast service.

Ik zit even te googlen, maar Vimeo schijnt een dienst te hebben die lijkt te doen wat je zoekt. Maar daar moet je ook zelf maar even naar kijken.

https://vimeo.com/features/video-collaboration

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77

Mickey77

Allround ICT-er

Topicstarter
Ik zat ook te denken aan de mogelijkheid om het te splitsen. Omdat niet iedere deelnemer even technisch is ben ik die weg nog niet ingeslagen. Maar ik ben het met je eens dat het splitsen kan leiden tot verbetering, dus ik ga er naar kijken. Bedankt voor je feedback!
Pagina: 1