De Hi-Fi versterker (Rotel RX1052) van mijn neef is afgelopen week spontaan gestopt met werken.
Versterker lijkt op het eerste gezicht te werken. Front paneel gaat aan, alle knoppen functioneren etc.
Echter is er geen geluid (en ook geen analoge video) wat bij een audio versterker toch best cruciaal is
Ook de extra zone uitgangen, koptelefoon uitgang en pre-amp out geven geen gehoor.
Dus heb ik hem opengemaakt en ben begonnen met het doormeten van de zekeringen.
En jawel, een zekering was doorgebrand.
In de hoop dat de zekering het gevolg en niet het probleem was een nieuwe besteld maar helaas was het direct een gloeidraad om daarna weer uit te gaan.
Op basis van het blockdiagram denk ik dat deze zekering verantwoordelijk voor de aansturing van een 18v signaal (corrigeer mij vooral als ik dit verkeerd zie
)
Het gaat om Fuse153
:fill(white):strip_exif()/f/image/62oyN78Vug5rLhQvMUh2piUr.png?f=user_large)
Vanaf de zekering gaat de stroom twee kanten op, naar de ingang van het relais (niet de aansturing) en via een diode naar de aansturing van het relais.
/f/image/EniJVW3Zt54OEeoo1XhkzqXq.png?f=fotoalbum_large)
(Beide lagen over elkaar heen gezet)
/f/image/2lKlHV0Ecb1S2cEW9AfsxjNI.png?f=fotoalbum_large)
Op de ingang van de beide zekeringen staat een spanning van ~20V.
Mijn eerste gedachte was dat het relais doorgebrand zou zijn maar ik kan niet verklaren waarom dan maar één van de twee zekeringen doorbrand aangezien die allebei (via een diode) op de aansturing zijn aangesloten.
Waar kan het probleem dan zitten?
Alvast bedankt!
Versterker lijkt op het eerste gezicht te werken. Front paneel gaat aan, alle knoppen functioneren etc.
Echter is er geen geluid (en ook geen analoge video) wat bij een audio versterker toch best cruciaal is

Ook de extra zone uitgangen, koptelefoon uitgang en pre-amp out geven geen gehoor.
Dus heb ik hem opengemaakt en ben begonnen met het doormeten van de zekeringen.
En jawel, een zekering was doorgebrand.
In de hoop dat de zekering het gevolg en niet het probleem was een nieuwe besteld maar helaas was het direct een gloeidraad om daarna weer uit te gaan.
Op basis van het blockdiagram denk ik dat deze zekering verantwoordelijk voor de aansturing van een 18v signaal (corrigeer mij vooral als ik dit verkeerd zie
Het gaat om Fuse153
:fill(white):strip_exif()/f/image/62oyN78Vug5rLhQvMUh2piUr.png?f=user_large)
Vanaf de zekering gaat de stroom twee kanten op, naar de ingang van het relais (niet de aansturing) en via een diode naar de aansturing van het relais.
/f/image/EniJVW3Zt54OEeoo1XhkzqXq.png?f=fotoalbum_large)
(Beide lagen over elkaar heen gezet)
/f/image/2lKlHV0Ecb1S2cEW9AfsxjNI.png?f=fotoalbum_large)
Op de ingang van de beide zekeringen staat een spanning van ~20V.
Mijn eerste gedachte was dat het relais doorgebrand zou zijn maar ik kan niet verklaren waarom dan maar één van de twee zekeringen doorbrand aangezien die allebei (via een diode) op de aansturing zijn aangesloten.
Waar kan het probleem dan zitten?
Alvast bedankt!