Rotel Versterker repareren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:07
De Hi-Fi versterker (Rotel RX1052) van mijn neef is afgelopen week spontaan gestopt met werken.
Versterker lijkt op het eerste gezicht te werken. Front paneel gaat aan, alle knoppen functioneren etc.
Echter is er geen geluid (en ook geen analoge video) wat bij een audio versterker toch best cruciaal is 8)7

Ook de extra zone uitgangen, koptelefoon uitgang en pre-amp out geven geen gehoor.

Dus heb ik hem opengemaakt en ben begonnen met het doormeten van de zekeringen.
En jawel, een zekering was doorgebrand.

In de hoop dat de zekering het gevolg en niet het probleem was een nieuwe besteld maar helaas was het direct een gloeidraad om daarna weer uit te gaan.

Op basis van het blockdiagram denk ik dat deze zekering verantwoordelijk voor de aansturing van een 18v signaal (corrigeer mij vooral als ik dit verkeerd zie }:O )
Het gaat om Fuse153

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TO6HEuBv0STiMGUMoP8NBUWKyN0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/62oyN78Vug5rLhQvMUh2piUr.png?f=user_large

Vanaf de zekering gaat de stroom twee kanten op, naar de ingang van het relais (niet de aansturing) en via een diode naar de aansturing van het relais.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EXan_Jw6zLeDydHSew84gFziNPQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EniJVW3Zt54OEeoo1XhkzqXq.png?f=fotoalbum_large
(Beide lagen over elkaar heen gezet)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bek6GpzGdaw0_IqWHubKxPtGlLo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2lKlHV0Ecb1S2cEW9AfsxjNI.png?f=fotoalbum_large
Op de ingang van de beide zekeringen staat een spanning van ~20V.

Mijn eerste gedachte was dat het relais doorgebrand zou zijn maar ik kan niet verklaren waarom dan maar één van de twee zekeringen doorbrand aangezien die allebei (via een diode) op de aansturing zijn aangesloten.

Waar kan het probleem dan zitten?
Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:09

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Door de schakelcontacten van het relais komt die spanning uit op de 2e diodebrug D103-D106 met daarachter spanningsregelaars, dan zal daar ergens mogelijk je probleem liggen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
memphis schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:09:
Door de schakelcontacten van het relais komt die spanning uit op de 2e diodebrug D103-D106 met daarachter spanningsregelaars, dan zal daar ergens mogelijk je probleem liggen.
Maar na die diodebrug is de de voeding de helft van de tijd afkomstig van de andere zekering toch?
Hoe kan het dan dat alleen deze doorbrand (en de andere ook geen licht ging geven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:33
F153 zit aan de kant van C326. Misschien is die doorgeslagen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
JukeboxBill schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:34:
F153 zit aan de kant van C326. Misschien is die doorgeslagen.
C326 is het dezelfde als C346 toch? (Of zit ik scheel te kijken?)
Daarvoor geldt toch ook dat als daar een kortsluiting is naar aarde dat F154 ook moet doorbranden?
Na D108 en D109 is dit gewoon één draad naar C326.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Op het onderste schema zie ik geen C346. Zeker een drukfout en is het dezelfde condensator. F154 is afgescheiden van C3(2/4)6 door D109, dus is onafhankelijk van F153.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
JukeboxBill schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:54:
Op het onderste schema zie ik geen C346. Zeker een drukfout en is het dezelfde condensator. F154 is afgescheiden van C3(2/4)6 door D109, dus is onafhankelijk van F153.
Ik voel mij nu heel blond maar ik zie niet hoe bij
F153 --> D108 --> C326
en
F154 --> D109 --> C326
F153 wel afhankelijk is van C326 en F154 niet :?

Voor beide geld toch dat om beurten de helft van de sinus richting het relais langs de condensator loopt?
Als de condensator een korte route naar aarde wordt moet F154 toch ook doorbranden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Sorry, mijn 'blond' moment. (of mag je dat niet meer zeggen). Geen rekening gehouden met wisselspanning vanaf de connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
JukeboxBill schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:13:
Sorry, mijn 'blond' moment. (of mag je dat niet meer zeggen). Geen rekening gehouden met wisselspanning vanaf de connector.
Maar in de categorie van doorgeslagen condensatoren zou dat in theorie wel een optie zijn voor C308. Vanaf F153, via het relais zou hij in theorie daar naar aarde toe kunnen zonder dat F154 daar last van heeft.

-Is het aannemelijk dat een condensator spontaan kapot gaat?
-Klopt het dat deze condensator eigenlijk de enige optie is omdat F154 heel blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
spork schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:20:
[...]

Maar in de categorie van doorgeslagen condensatoren zou dat in theorie wel een optie zijn voor C308. Vanaf F153, via het relais zou hij in theorie daar naar aarde toe kunnen zonder dat F154 daar last van heeft.

-Klopt het dat deze condensator eigenlijk de enige optie is omdat F154 heel blijft?
Meten is weten, Pak een meter een ga een meten of er ergens sluiting zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
popie schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:21:
[...]

Meten is weten, Pak een meter een ga een meten of er ergens sluiting zit.
Snap ik, maar als de kans nihil is laat ik de versterker liever in elkaar zitten (Ik kan nu nagenoeg niets meten totdat ik hem helemaal uit elkaar haal).
Als het bijvoorbeeld en IC of SMD onderdeel is kan ik het toch niet repareren en moet hij dus naar een ander toe.

Dus vandaar mijn vraag of de kans reëel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik verwacht dat het iets is in de diodes of condensatoren. Die zijn ook met een eenvoudige multimeter goed te controleren. (En condensatoren staan nogal eens bol als ze defect zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
spork schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:20:
[...]

C308 kan pas een probleem geven wanneer de relais aantrekt. In dit opzicht is het ook belangrijk, te weten wanneer de zekering sneuvelt. Direct na het aansluiten van de versterker (stekker in het stopcontact) of pas als je de power-on indrukt. Want die schakelt via de relais de rest van het circuit in. In dat geval zit de fout na de relais en anders is het de schakeling tussen connector en relais.
Condensatoren, en met name elco's, zoals C3(2/4)6 zijn aan ouderdom onderhevig en dat zie je vaak doordat ze bol staan.
Maar zonder de versterker open te maken, kom je daar niet achter. Daarvoor hoef je nog niets te slopen. Ook niet om ergens een sluiting te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
JukeboxBill schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:18:
[...]

C308 kan pas een probleem geven wanneer de relais aantrekt. In dit opzicht is het ook belangrijk, te weten wanneer de zekering sneuvelt. Direct na het aansluiten van de versterker (stekker in het stopcontact) of pas als je de power-on indrukt. Want die schakelt via de relais de rest van het circuit in. In dat geval zit de fout na de relais en anders is het de schakeling tussen connector en relais.
Condensatoren, en met name elco's, zoals C3(2/4)6 zijn aan ouderdom onderhevig en dat zie je vaak doordat ze bol staan.
Maar zonder de versterker open te maken, kom je daar niet achter. Daarvoor hoef je nog niets te slopen. Ook niet om ergens een sluiting te meten.
Hij is open! Vandaar ook dat ik weet dat de zekering direct ging gloeien en doorbrandde.
Ik zie geen bolle condensatoren. Maar bovenop valt helaas verder weinig te meten.

Het wanneer doorbranden is een goed punt. Ik heb er een nieuwe zekering ingezet en in standby is er aan beide kanten van de zekering ~20V te meten. Standby knop en:.. poef.
_ferry_ schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:30:
Ik verwacht dat het iets is in de diodes of condensatoren. Die zijn ook met een eenvoudige multimeter goed te controleren. (En condensatoren staan nogal eens bol als ze defect zijn)
Volgens mij kan ik nu toch echt heel zeker stellen dat iig C346 het niet is.
Ik ga morgen even kijken hoe moeilijk het is om het main board eruit te trekken om aan de onderkant de handel door te meten.

Aangezien de fuse doorbrandt bij het aanzetten ga ik eens beginnen met C308.

Kan een gewone gewone diode kapot gaan? }:O

Dit is overigens de eerste keer dat een service manual gebruik die zo alle diagrammen en componenten weergeeft. Is het normaal dat de nummers op diverse plekken anders zijn? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ja een diode kan best kapot gaan. Ook als bijvoorbeeld de inschakelstroom toeneemt door slechte condensatoren, dan trekt hij dat niet meer.

In mijn tijd dat ik nog veel regelcomputers repareerde qua werk hadden we een heel doosje met diodes, gelijkrichters, diverse condensatoren, en optocouplers welke er erg vaak uit klapte bij bijvoorbeeld onweer. 90% van de defecten kon je daar ter plaatse mee verhelpen.
Als het niet 1 of meerdere van die onderdelen waren dan was de print echt stuk en konden we hem alleen in de werkplaats nog herstellen. Dan lagen er bijvoorbeeld hele ingangscircuits uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
_ferry_ schreef op zondag 24 januari 2021 @ 11:02:
Ja een diode kan best kapot gaan. Ook als bijvoorbeeld de inschakelstroom toeneemt door slechte condensatoren, dan trekt hij dat niet meer.
Gelukkig hebben de drie diodes ook blote poten en kan ik ze dus doormeten zonder verder te demonteren.
Metingen:

|<--D105D106D107D108
+-2MΩ+2,8Ω1,4MΩ1,6MΩ
-+0,8kΩ2,8Ω0,8kΩ0,8kΩ

Dit is gemeten met een bijzonder slechte multimeter over de diodes terwijl ze gewoon in de rest van het circuit zitten en er dus mogelijk ook andere routes zijn.
Nou dacht ik eigenlijk dat een diode twee opties had: 0Ω en ♾Ω maar dat is dus in ieder geval niet waar :|

D106 op de plaat (D104 in het diagram denk ik) heeft in beide richtingen een opvallend lage weerstand en lijkt dus niet in orde. Is het normaal dat de andere diodes zo'n hoge weerstand hebben in de 'goede' richting?

Ik zie na D106 nogsteeds geen korte route naar aarde oid maar ik ben ook geen elektrotechnicus.

Is het aannemelijk dat D106 vervangen het euvel verhelpt of is het waarschijnlijker dat ook het kapot gaan van D106 een gevolg is van weer een ander probleem?

Het is niet mis gegaan tijdens een inschakelstroom, er werd door mijn achterneefje een filmpje gekeken terwijl de versterker er mee stopte, het was dus niet tijdens het inschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
D106 is inderdaad verdacht. Door de lage weerstand in sperrichting is het feitelijk een kortsluiting.
Kan zijn dat je door in het circuit te meten een andere kortsluiting meet. Je zou 1 draadje van D106 kunnen los solderen en nogmaals meten.

Ik denk niet dat er verder nog iets kapot is gegaan. Sluiting in D106 laat de zekering direct doorbranden, waardoor de rest verder geen spanning krijgt.

Als D106 kapot blijkt te zijn, dan kan je beter ook de andere dioden in brug D103/6 vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Wat ik dus al aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03:31
Hi, ik kijk soms reparatie/restauratie filmpjes van o.a. mr. Carlsons lab enzo dat weer aansluit bij dit topic. Van kijken wordt je nog geen reparateur natuurlijk en heb 'de' oplossing daarom niet. Heb wel even rondgekeken en nu het nog vers staat in mijn zoek-geschiedenis zet ik die hieronder. Precies hetzelfde probleem ben ik echter niet tegengekomen.

http://www.hifi-forum.de/viewthread-220-7295.html
https://www.diyaudio.com/.../305230-rotel-1052-a.html
https://audiokarma.org/fo...bility-under-load.881652/
https://www.reddit.com/r/...reviving_my_rotel_rx1052/
https://forum.allaboutcir...-no-p-check-volts.143734/

Deze bevat de schema's
https://www.justanswer.co...ont-turn-on-rotel-rx.html
Fuse 153 staat hier
https://f01.justanswer.co...F38-9797-A9F355702579.png
edit: en hier
https://f01.justanswer.co...0E5-A4D0-A0389A485FDB.png
.

[ Voor 4% gewijzigd door kitao op 24-01-2021 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
Volgende de Service Manual is het "DIODE 400V1A" met als parts no. "034 T1N4004-TB" maar dat laatste lijkt mij Rotel intern.

Mijn componenten verzameling is niet groot maar ik heb nog wel eens iets van school 'gejat'.
Ik heb een stripje diodes waarop staat 1N40.. (De strip is afgescheurd).
Is de ene diode de andere wel of niet en kan ik er vanuitgaan dat deze diodes geschikt zijn?

Zo ja dan ga ik mijn neef aanbieden of hij zijn versterker in mijn onverzekerde handen wil leggen of het toch wil uitbesteden. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kitao
Hmm, nee de ene diode is de andere niet. Zijn wel tig soorten van, ook van de 1N40xx serie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f396fFi1xUE7-SvPJSzDSSq6KKU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Snq24dLglowBeJD8Of6MjIRy.png?f=fotoalbum_large

:+ ;)

En ja, je kunt het waarschijnlijk beter uit besteden maar je kunt er ook een projectje van maken. En daar is geduld voor nodig. Ligt er ook aan hoeveel die versterker jouw neef waard is. En überhaupt nog waard is.
.
Zelf begin ik er niet aan. Heb aardig wat apparatuur van de schroot afgehaald maar zonder goed gereedschap en inzicht kreeg ik ze niet of amper zonder wat te breken uit elkaar. Laat staan terug in elkaar. Maar ja, ging mij meer om onderdelen salvage en niet om reparatie.

[ Voor 35% gewijzigd door kitao op 24-01-2021 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

De 1N400x is een veel gebruikte diode. 1A max en het laatste cijfer geeft de maximale spanning aan.

Als je diodes hebt met die minimale specs kan die die prima gebruiken, het is "maar" en gelijkrichter dus bijna ieder andere diode zal gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
memphis schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:17:
De 1N400x is een veel gebruikte diode. 1A max en het laatste cijfer geeft de maximale spanning aan.

Als je diodes hebt met die minimale specs kan die die prima gebruiken, het is "maar" en gelijkrichter dus bijna ieder andere diode zal gaan werken.
Aan de andere kant, vandaag besteld is morgen in huis. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
kitao schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:09:
Hmm, nee de ene diode is de andere niet. Zijn wel tig soorten van, ook van de 1N40xx serie.

[Afbeelding]

:+ ;)

En ja, je kunt het waarschijnlijk beter uit besteden maar je kunt er ook een projectje van maken. En daar is geduld voor nodig. Ligt er ook aan hoeveel die versterker jouw neef waard is. En überhaupt nog waard is.
.
Zelf begin ik er niet aan. Heb aardig wat apparatuur van de schroot afgehaald maar zonder goed gereedschap en inzicht kreeg ik ze niet of amper zonder wat te breken uit elkaar. Laat staan terug in elkaar. Maar ja, ging mij meer om onderdelen salvage en niet om reparatie.
De versterker gaat tweedehands voor minimaal €200 over de toonbank (Nieuw ooit €800 als ik mij niet vergis).
Opzich zitten de pcb's aan elkaar vast met stekkers dus het demonteren is een kwestie van rustig aan doen.

Op de diode zelf is R2 1N 4007 terug te vinden. Deze heeft een (als ik jouw tabel goed begrijp) een hogere maximale spanning dan de 4004 wat mij niet schadelijk lijkt. (toch?)

Kan ik met deze diode (even afgezien van mijn soldeer kunsten) iets slopen of zijn de verschillen in dit geval niet relevant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

Die diode gaat prima werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
spork schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:33:
[...]

De versterker gaat tweedehands voor minimaal €200 over de toonbank (Nieuw ooit €800 als ik mij niet vergis).
Opzich zitten er pcb's aan elkaar vast met gesoldeerde stekkers en dat soort dingen dus het demonteren is een kwestie van rustig aan doen.

Op de diode zelf is R2 1N 4007 terug te vinden. Deze heeft een (als ik jouw tabel goed begrijp) een hogere maximale spanning dan de 4004 wat mij niet schadelijk lijkt. (toch?)

Kan ik met deze diode (even afgezien van mijn soldeer kunsten) iets slopen of zijn de verschillen in dit geval niet relevant
Memphis weet dat veel beter als mij en hij zegt dat het kan dus verwijs ik je graag naar hem :)
De afgelopen ca. 5 jaar ben ik enkel nog een virtuele elektronica knutselaar, kan er ook niks kapot gaan of hoogspanning shocks van krijgen.
Overigens vind ik wel nog steeds dat je beter de onderdelen kunt gebruiken zoals die exact in het origineel zitten. Ja, of het moet een heel duur onderdeel zijn die je toevallig soortgelijk toch al hebt liggen. En wat is duur? Dat verschilt ook nogal per persoon.

En als tip, maak bij ieder stapje demontage een foto.
.

[ Voor 15% gewijzigd door kitao op 24-01-2021 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:43

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zou hem na verwijderen dus nog wel even doormeten. Voor je het weet is het een sluiting parallel aan de diode.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• spork
Allemaal enorm bedankt voor de reacties!
Dingen lossolderen blijf ik een ding vinden maar het is gelukt en de nieuwe diode zit erin..

Eerst getest met de hoofdtelefoon uitgang en jawel: geluid!! :D

Ook met een speaker getest en alles lijkt naar behoren te werken.

Na het verwijderen nog gecontroleerd en de diode geeft een lage weerstand beide kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
spork schreef op zondag 24 januari 2021 @ 19:14:
Allemaal enorm bedankt voor de reacties!
Dingen lossolderen blijf ik een ding vinden maar het is gelukt en de nieuwe diode zit erin..

Eerst getest met de hoofdtelefoon uitgang en jawel: geluid!! :D

Ook met een speaker getest en alles lijkt naar behoren te werken.

Na het verwijderen nog gecontroleerd en de diode geeft een lage weerstand beide kanten op.
Heb je ook nog een videootje of plaatje ofzo dat het weer functioneert?
Deze meneer, die er niet uitkwam, zei dat hij er na zn vakantie op terug zou komen maar dat topic eindigde vanaf de datum van die aankondiging,

Jo, jetzt bin ich erstmal ein paar Wochen beruflich Unterwegs.
Mist, wieder ein unvollendetes Projekt!

Danke erstmal, ich melde mich dann zurück!

http://www.hifi-forum.de/viewthread-220-7295.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spork
kitao schreef op maandag 25 januari 2021 @ 01:53:
[...]

Heb je ook nog een videootje of plaatje ofzo dat het weer functioneert?

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Rotel RX1052 - Test

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BSmgRN5LOux9690drUt6hay7mNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xpJYWIuK7nKaWelRmFgOv1tk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_t_K7ww5bESfBFSs8fVlu9TKZ3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9zq4FzfiVZxO5aQFZ3QeUaE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-22-nO3N6kKY9EgYywMqMzhdFA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KCfIVBd87Dwhkz8iV6R62KVf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Vakwerk ! d:)b
En klinkt goed ook die versterker, is zeker de moeite van het redden waard :)

En sorry voor mijn lichte 'wantrouwen', je kwam soms een beetje onzeker over maar blijkt dus dat je best wat meer zelfvertrouwen mag hebben.

Heb hier twee video's in mijn recente kijkgeschiedenis staan over desolderen. Gaat natuurlijk ook met litze maar dit gereedschap icm met een hitte kanon maakt het makkelijker zo te zien.

YouTube: Tutorial: My technique for safely desoldering through hole ICs

YouTube: 5 Desoldering Techniques

Mijn vorige plaatje over de 1N40xx serie die in Proteus zitten krijg ik niet helemaal in beeld, er zit een schuifbar onder. Bij alle modellen staat : Maximum Average Forward Rectified Current 1.0A
Pagina: 1