Hoe meet je of een elektronische trafo werkt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cor-gijs
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-12-2024

cor-gijs

Dig further for bigger hole

Topicstarter
mijn vraag is:
Hoe kan je testen of een elektronische halogeentrafo werkt?

Achtergrond:
Ik ben thuis wat halogeenspotjes in de keuken aan het vervangen. Gaat om 5 stuks 12v20w g4 halogeenspotjes. Oude spotjes vervang ik voor nieuwe die er wat beter uitzien maar verder helemaal gelijk zijn.
Bij het vervangen is de trafo naar beneden gevallen en toen ik de nieuwe lampjes aansloot, werkten deze niet. Oude lampjes weer aangesloten -> ook niets.
Nieuwe trafo van hetzelfde type besteld, aangesloten, geen resultaat.
Trafo omgeruild voor een andere van wederom hetzelfde type -> weer niets.
Nou kan het natuurlijk zijn dat ik 2x een defecte trafo heb ontvangen maar ik begin toch te twijfelen.
Betreft een Osram Halotronic HTM 150/230-240 electronic trafo 50-150 W, 11,5V ~
Heeft dus minimaal 50 W belasting nodig, maar met 5 x 20W =100W moet dat goed gaan. En in de oude situatie had ik een zelfde trafo met hetzelfde aantal lampjes met hetzelfde vermogen.

Wat heb ik al getest:
  • oude trafo op oude lampjes: niets
  • oude trafo op nieuwe lampjes: niets
  • nieuwe trafo op oude lampjes: niets
  • nieuwe trafo op nieuwe lampjes: niets
  • 1 van de nieuwe lampjes op een andere halogeentrafo elders in het huis: doet het! (lampjes zijn dus ik)
  • multimeter op ingang: 230V~ (voeding is dus ok)
  • multimeter op uitgang (met lampjes aangesloten): 0,2V~ (ik heb de multimeter ingesteld op wisselspanning. Bij gelijkspanning meet hij niets)
Nou heb ik het idee dat ik de trafo niet goed meet, maar ik weet ook niet hoe ik dat wel zou moeten doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-TZSz28oEJM9AL0y8eXuV32V3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JC1P2eRfjMM1qQWBYc8PzeDk.jpg?f=fotoalbum_large

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

Beste antwoord (via cor-gijs op 23-01-2021 19:30)

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-04 19:51

AlexanderB

7800 rpm

Nope, deze transformatoren maken wisselspanning.

Pas als er een minimale hoeveelheid belasting aan hangt kan ie gaan werken. Dus lampjes er aan en dan meten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

cor-gijs schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:30:
...
  • ...
  • multimeter op uitgang (met lampjes aangesloten): 0,2V~ (ik heb de multimeter ingesteld op wisselspanning. Bij gelijkspanning meet hij niets)
Nou heb ik het idee dat ik de trafo niet goed meet, maar ik weet ook niet hoe ik dat wel zou moeten doen.
...
D'r zou gelijkspanning aan de secundaire kant moeten staan. Heb je ook gemeten met de + en de - (de rode en de zwarte draad) omgekeerd?
OK, die kende ik nog niet.

Maar dan lijkt het er op dat de minimale belasting 50W is; zal @cor-gijs dus moeten testen met minstens 3 lampen aangesloten

[ Voor 13% gewijzigd door Brahiewahiewa op 23-01-2021 16:50 . Reden: Misvatting gekorrigeerd door @AlexanderB ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Nope, deze transformatoren maken wisselspanning.

Pas als er een minimale hoeveelheid belasting aan hangt kan ie gaan werken. Dus lampjes er aan en dan meten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cor-gijs
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-12-2024

cor-gijs

Dig further for bigger hole

Topicstarter
Ok, het is opgelost, maar ik zou me haast schamen om de oorzaak te melden. Toch maar doen: aan de trafo is een verdeelblokje gemonteerd waar alle lampjes op zijn aangesloten. Hoewel dit er erg massief uitziet, bleek hier toch een draadje los te zitten. Waarschijnlijk losgeschoten bij demonteren...

Dus: trafo’s zijn allemaal goed. Ik kon geen spanning meten op de trafo omdat er toch geen belasting was (wel 100W aangesloten op het verdeelblokje maar met een los draadje). Geen belasting betekent inderdaad dat de trafo niet werkt.

Soms voel ik mezelf dommer dan nodig...

Dank voor het meedenken!

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Mooi dat het opgelost is in ieder geval. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-04 11:50
Halogeen anno 2021?

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-04 16:57
Ik wilde al zeggen: "die osram is echt niet stuk van die val" Dat zijn namelijk degelijke dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:40

SA007

Moderator Tweaking
Meer een WVB topic al is de oplossing er al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Luxe ten koste van de E rekening ;)

Lichtkleur veel aangenamer. Bij halogeen is het gewoon... alles halogeen geeft mooi licht. Bij LED moet je de kers in de taart gaan zoeken.
Pagina: 1