mijn vraag is:
Hoe kan je testen of een elektronische halogeentrafo werkt?
Achtergrond:
Ik ben thuis wat halogeenspotjes in de keuken aan het vervangen. Gaat om 5 stuks 12v20w g4 halogeenspotjes. Oude spotjes vervang ik voor nieuwe die er wat beter uitzien maar verder helemaal gelijk zijn.
Bij het vervangen is de trafo naar beneden gevallen en toen ik de nieuwe lampjes aansloot, werkten deze niet. Oude lampjes weer aangesloten -> ook niets.
Nieuwe trafo van hetzelfde type besteld, aangesloten, geen resultaat.
Trafo omgeruild voor een andere van wederom hetzelfde type -> weer niets.
Nou kan het natuurlijk zijn dat ik 2x een defecte trafo heb ontvangen maar ik begin toch te twijfelen.
Betreft een Osram Halotronic HTM 150/230-240 electronic trafo 50-150 W, 11,5V ~
Heeft dus minimaal 50 W belasting nodig, maar met 5 x 20W =100W moet dat goed gaan. En in de oude situatie had ik een zelfde trafo met hetzelfde aantal lampjes met hetzelfde vermogen.
Wat heb ik al getest:
Hoe kan je testen of een elektronische halogeentrafo werkt?
Achtergrond:
Ik ben thuis wat halogeenspotjes in de keuken aan het vervangen. Gaat om 5 stuks 12v20w g4 halogeenspotjes. Oude spotjes vervang ik voor nieuwe die er wat beter uitzien maar verder helemaal gelijk zijn.
Bij het vervangen is de trafo naar beneden gevallen en toen ik de nieuwe lampjes aansloot, werkten deze niet. Oude lampjes weer aangesloten -> ook niets.
Nieuwe trafo van hetzelfde type besteld, aangesloten, geen resultaat.
Trafo omgeruild voor een andere van wederom hetzelfde type -> weer niets.
Nou kan het natuurlijk zijn dat ik 2x een defecte trafo heb ontvangen maar ik begin toch te twijfelen.
Betreft een Osram Halotronic HTM 150/230-240 electronic trafo 50-150 W, 11,5V ~
Heeft dus minimaal 50 W belasting nodig, maar met 5 x 20W =100W moet dat goed gaan. En in de oude situatie had ik een zelfde trafo met hetzelfde aantal lampjes met hetzelfde vermogen.
Wat heb ik al getest:
- oude trafo op oude lampjes: niets
- oude trafo op nieuwe lampjes: niets
- nieuwe trafo op oude lampjes: niets
- nieuwe trafo op nieuwe lampjes: niets
- 1 van de nieuwe lampjes op een andere halogeentrafo elders in het huis: doet het! (lampjes zijn dus ik)
- multimeter op ingang: 230V~ (voeding is dus ok)
- multimeter op uitgang (met lampjes aangesloten): 0,2V~ (ik heb de multimeter ingesteld op wisselspanning. Bij gelijkspanning meet hij niets)
:strip_exif()/f/image/JC1P2eRfjMM1qQWBYc8PzeDk.jpg?f=fotoalbum_large)
There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.