Wanneer gaan de werkbare dagen in? (Bouwgarant 2020)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:13

duderuud

Sliden is koel

Topicstarter
Momenteel wordt ons huis gebouwd onder de Bouwgarant 2020 regeling eengezinswoning.

Er staat wat verwarrende informatie in het contract.

Ten eerste staat er duidelijk:
Met de bouw (funderingswerkzaamheden) wordt begonnen uiterlijk op maart 2020
Duidelijk zou je zeggen. Echter, verderop in het contract, onder het kopje "Bouwtijd en start werkbare dagen" staat:
...binnen 180 werkbare dagen wordt het opgeleverd...

Maar meer relevant:
De bouw van de woning is nog niet begonnen. De deelnemer zal binnen 8 dagen na de aanvang daarvan de aanvangsdatum....schriftelijk mededelen.
Deze schriftelijke mededeling zal geschieden hetzij, indien van toepassing, middels facturering van de desbetreffende termijn van de aanneemsom...
We hebben geen mededeling gekregen wanneer ze daadwerkelijk begonnen zijn maar de eerste termijn moest half juli betaald worden.

Nu is mijn vraag: wanneer zijn de werkbare dagen nou ingegaan? Maart of half juli?

Iemand hier ervaring mee?

Motor-Forum.nl

Alle reacties

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:13
Wat zegt de aannemer over de werkbare dagen die verstreken zijn?

Wanneer is daadwerkelijk met de bouw begonnen?

Heeft de aannemer verzuimd om vóór of op de overeengekomen startdatum met het werk te starten? Of heeft hij slechts verzuimd om jou tijdig schriftelijk van de bouw-start te informeren.

Wat is de reden achter de vraag?

Want het lijkt me uiteindelijk wat betreft de verantwoordelijkheid niet uit te maken of de aannemer verzuimd heeft om tijdig met de bouw te starten, of dat hij verzuimd om het bouwwerk binnen 180 dagen na start van de bouw op te leveren. In beide gevallen is sprake van een vertraging die aan de bouwer (ontwikkelaar, aannemer) aan te rekenen is. En als die vertraging leidt tot een latere oplevering dan 180 werkdagen na maart 2020, dan lijdt dat tot aansprakelijkheid voor de extra kosten die de vertraging met zich meebrengt.

[ Voor 12% gewijzigd door Ivow85 op 23-01-2021 15:44 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-01 13:19
Voor start bouw geldt toch een 5% van de aanneemsom als termijn? De opsteldatum van die factuur lijkt me als “aankondiging start bouw” gelden, precies zoals in je tweede quote staat.

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Topicstarter
Wat zegt de aannemer over de werkbare dagen die verstreken zijn?
De eerste belofte was dat het huis voor de bouwvak klaar zou zijn. De tweede belofte was eind 2020, laatste belofte was "hou maar rekening met 2e kwartaal 2021".
Wanneer is daadwerkelijk met de bouw begonnen?
Er is eerst een pand afgebroken, dst was rond half juni. De bouw van het nieuwe huis begon rond half juli.
Heeft de aannemer verzuimd om vóór of op de overeengekomen startdatum met het werk te starten? Of heeft hij slechts verzuimd om jou tijdig schriftelijk van de bouw-start te informeren.
Ja. Zie vorige antwoorden.
Wat is de reden achter de vraag?
Mijn aanname is dat maart 2020 leidend is en dat het dan opgeleverd zou moeten zijn. Tevens verwacht ik dat maart nooit gehaald gaat worden en ik ze daar dan op wil aanspreken.
Maar dan moet ik wel weten of maart of half juli nou leidend is...

Motor-Forum.nl

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:02
duderuud schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:59:
. Tevens verwacht ik dat maart nooit gehaald gaat worden en ik ze daar dan op wil aanspreken.
Met welk doel? Wil je later betalen? Wil je een schade vergoeding? Wil je weten wanneer ze klaar zijn?

Of verwacht je dat als je ze aanspreekt, ze sneller klaar zullen zijn?

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Topicstarter
In het contract is een schadevergoeding opgenomen, bepaald percentage van de totaalsom per dag. Dat zie ik als stok achter de deur.
Uiteindelijk wil ik dat het huis zo snel mogelijk klaar is, die schadevergoeding boeit me niet eens zo veel.

Motor-Forum.nl

Pagina: 1