Sony Bravia eArc zorgt juist voor Lips out of sync.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutje5
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-01 11:50
Ik heb een Sony Bravia 4K UR3 waar Dolby Atmos en eArc ondersteuning op zit.
Ik heb een Samsung Soundbars Q90R met "High Speed HDMI met Ethernet"-kabel aangesloten op de (e)Arc ingang van mijn tv.
Wanneer ik eArc activeer op mijn tv herkent de Soundbar dit en schakelt over naar deze modus. In deze modus heb ik een >200ms vertraging in mijn audio waardoor het beeld eerder afspeelt dan het geluid. Dit is nergens te compenseren aangezien ik alleen de mogelijkheid heb om de delay nog groter te maken in de soundbar.
Wanneer ik eArc uitzet en Arc gebruik blijf Dolby Atmos werken en is de vertraging weg. Wel merk ik dat er diepte in het geluid ontbreekt. Volgens HDMI moet je eArc hebben om Dolby Atmos te kunnen hebben, hoe kan de soundbar dan toch Dolby Atmos ontvangen in Arc-mode?

In de uitleg op HDMI.org staat dat eArc juist Lips sync kan corrigeren maar dit is niet te merken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_cyxYXatDmXXfA6PhDJyk0AcJY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w51IW4rmtWDX80v0PV990JhL.jpg?f=user_large

Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

hutje5 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 14:27:
Volgens HDMI moet je eArc hebben om Dolby Atmos te kunnen hebben, hoe kan de soundbar dan toch Dolby Atmos ontvangen in Arc-mode?
Dolby Atmos is geen track zoals Dolby Digital of Dolby TrueHD. Dolby Atmos is metadata die bij een track wordt gevoegd met informatie over de extra kanalen. Die informatie kan ook bij gewoon Dolby Digital (Plus) gevoegd worden en kan dan over HDMI ARC en S/PDIF. Methode die veel diensten als bijvoorbeeld Disney+ en Netflix gebruiken. Als je de informatie bij een HD Track wilt dan heb je wel HDMI eARC nodig. Dat je voor Atmos per se HDMI nodig hebt is mijns inziens dan ook te kort door de bocht.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutje5
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-01 11:50
Dus als ik Arc gebruik, krijg ik de meta data dat het Dolby Atmos is wel door, maar de audio kwaliteit niet? Aangezien ook de kwaliteit hoorbaar minder is dan met eArc. Dat verklaart dan ook de vertraging vanuit de soundbar omdat de tijd om het te decoderen langer is. Maar toch raar dat de lip sync functie met eArc niet lukt terwijl ze vanuit HDMI zeggen dat lip sync mandatory is.