Unifi AP - 2e VLAN geen DHCP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Etge
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-10 16:58
Mijn vraag
Onlangs heb ik de T-Mobile Zyxel router vervangen voor een Unifi USG.
Om internet werkend te krijgen, heb ik deze guide gevolgd.
Alles werkt prachtig! Alle apparaten krijgen vlot internet en kunnen prima met elkaar communiceren. Hier komt ook mijn wens, ik wil niet dat ze allemaal met elkaar praten.

Ik wil graag 3 VLANs opzetten:
- 1 Wireless VLAN voor privé gebruik
- 1 Wireless VLAN voor IoT devices die wel op het internet moeten, maar die ik niet in mijn eigen netwerk wil
- 1 Wireless VLAN voor een gast netwerk

Het probleem waar ik tegenaan loop is dat ik nu een 2e VLAN heb aangemaakt voor de IoT devices, maar deze krijgt geen DHCP. Ik kan wel verbinden met dit netwerk, maar ik krijg geen IP en geen internet toegang.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- USG
- Unifi 8p switch
- 2 Unifi AP-AC-Pro
- Unifi controller v6.0.*

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb in de Controller via Settings -> Networks een nieuw netwerk aangemaakt. Deze heb ik IoT genoemd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JB0L6Gi4JhjLyb4q_7VrikjERXQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UgBSP3iY0v7RNkxw76gJrMgO.png?f=user_large

Ook heb ik via Settings -> Wireless Networks een nieuwe SSID aangemaakt, genaamd IoT en deze gekoppeld aan het IoT netwerk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tJGjRnbQgsac6LOPylQ_hrfXsY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cl1AEyCptHPIRODYfNwYTnLc.png?f=user_large

En dit is het punt waar ik op vast loop. Hoe nu verder? Ik hoopte dat de AP's nu het SSID zouden oppikken en automatisch DHCP zouden ontvangen via het IoT netwerk. Helaas is dat niet het geval.

Ik heb veel gelezen over Switchports etc, maar ik ben een beetje de draad kwijt inmiddels. Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen met deze vraag.

Alvast bedankt voor het doorlezen van mijn vraag, hopelijk is er iemand met meer inzicht die mij kan helpen.

Beste antwoord (via Etge op 23-01-2021 22:08)

• kaasplank1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-10 20:24
Etge schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:59:
[...]

Yes, staat op auto.

[...]

Waarom kan ik vanuit het 10.0.0.1 netwerk pingen naar het 192.168.20.1 netwerk? In mijn beleving zijn dat verschillende subnets en moet ik niet onderling kunnen pingen, toch?
omdat je usg fungeert als een router(kan dus pakketjes van het ene subnet naar het andere subnet sturen), je kan onder de firewall instellingen toegang tot andere netwerken blokkeren. Dit zou ik pas doen als je het werkend hebt.

Heb je de poort van switch naar usg ook op all vlans staan?

( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-10 20:54
Etge schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 14:07:
Mijn vraag
Onlangs heb ik de T-Mobile Zyxel router vervangen voor een Unifi USG.
Om internet werkend te krijgen, heb ik [url,url=https://medium.com/@bjarn/how-to-set-up-a-home-network-with-ubiquiti-devices-and-t-mobile-thuis-2d286887009b]deze guide[/url] gevolgd.
Alles werkt prachtig! Alle apparaten krijgen vlot internet en kunnen prima met elkaar communiceren. Hier komt ook mijn wens, ik wil niet dat ze allemaal met elkaar praten.

Ik wil graag 3 VLANs opzetten:
- 1 Wireless VLAN voor privé gebruik
- 1 Wireless VLAN voor IoT devices die wel op het internet moeten, maar die ik niet in mijn eigen netwerk wil
- 1 Wireless VLAN voor een gast netwerk

Het probleem waar ik tegenaan loop is dat ik nu een 2e VLAN heb aangemaakt voor de IoT devices, maar deze krijgt geen DHCP. Ik kan wel verbinden met dit netwerk, maar ik krijg geen IP en geen internet toegang.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- USG
- Unifi 8p switch
- 2 Unifi AP-AC-Pro
- Unifi controller v6.0.*

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb in de Controller via Settings -> Networks een nieuw netwerk aangemaakt. Deze heb ik IoT genoemd.
[Afbeelding]

Ook heb ik via Settings -> Wireless Networks een nieuwe SSID aangemaakt, genaamd IoT en deze gekoppeld aan het IoT netwerk.
[Afbeelding]

En dit is het punt waar ik op vast loop. Hoe nu verder? Ik hoopte dat de AP's nu het SSID zouden oppikken en automatisch DHCP zouden ontvangen via het IoT netwerk. Helaas is dat niet het geval.

Ik heb veel gelezen over Switchports etc, maar ik ben een beetje de draad kwijt inmiddels. Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen met deze vraag.

Alvast bedankt voor het doorlezen van mijn vraag, hopelijk is er iemand met meer inzicht die mij kan helpen.
Heb je onder je IOT SSID wel accespoints gekoppeld? (via een AP Group) anders gaan ze hem nooit uitzenden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7m1SzHMZoGzUL4EjE8cG1Ix32A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vkT2BSvTm6k5F6hFS04f0bw9.png?f=user_large

Je switch moet daarna op de poort waar de AP op zit ook een tag hebben op het VLAN wat je hemt aangemaakt (je IOT netwerk) Als je kijkt naar mijn plaatje staat mijn poort op All en geeft die zowel Managementlan, WiFi vlan60 en Hyper-v Vlan20 mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXjUQTm4XbmTU_QwNWu2OqAJ1lo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hXFnK73Vt6YrheUcLRzMHkDh.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door HKLM_ op 23-01-2021 19:43 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Etge
Dag @HKLM_, dank voor de moeite voor het beantwoorden van mijn vraag!

Beide suggesties heb ik op dezelfde manier ingesteld als jij. De poort waar de AP ingeprikt is staat ingesteld op All. Beide AP's in huis zijn gekoppeld.

Ik heb ook geprobeerd om het VLAN te koppelen aan een vrije poort op de switch en mijn laptop via kabel te verbinden. Ook op deze manier ontvang ik geen IP adres, ja, een 169 adres, maar dat willen we niet natuurlijk ;).

Wanneer ik met 1e SSID, wat mijn privé VLAN moet worden, kan ik wel een ping uitvoeren naar 192.168.20.1 (de gateway zoals ik die heb ingesteld in het IoT netwerk). Dit VLAN is ingesteld op 10.0.0.1/24. Hoort dat!?

[ Voor 8% gewijzigd door Etge op 23-01-2021 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-10 20:54
wat heb je ingesteld bij je DHCP gateway IP (onder je network) staat deze op Auto?

Ik snap je "Dit VLAN is ingesteld op 10.0.0.1/24. Hoort dat!?"even niet heb je die aangemaakt in de controller?

[ Voor 41% gewijzigd door HKLM_ op 23-01-2021 20:05 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Etge
HKLM_ schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:04:
wat heb je ingesteld bij je DHCP gateway IP (onder je network) staat deze op Auto?
Yes, staat op auto.
HKLM_ schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:04:
Ik snap je "Dit VLAN is ingesteld op 10.0.0.1/24. Hoort dat!?"even niet heb je die aangemaakt in de controller?
Waarom kan ik vanuit het 10.0.0.1 netwerk pingen naar het 192.168.20.1 netwerk? In mijn beleving zijn dat verschillende subnets en moet ik niet onderling kunnen pingen, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-10 18:10
Heel toevallig ben ik ook met het zelfde bezig. En hebt op zelfde manier ingesteld. Als ik met het het iot wifi verbind krijg ik geen ip adres.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Etge
Welkom in de probleemhoek dan! :D

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• kaasplank1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-10 20:24
Etge schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:59:
[...]

Yes, staat op auto.

[...]

omdat je usg fungeert als een router(kan dus pakketjes van het ene subnet naar het andere subnet sturen), je kan onder de firewall instellingen toegang tot andere netwerken blokkeren. Dit zou ik pas doen als je het werkend hebt.

( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Etge
kaasplank1 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 21:46:
Yup!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis
thx @kaasplank1 USG -> Switch van LAN nu aangepast naar All en lijkt het te werken.

[ Voor 14% gewijzigd door aegis op 23-01-2021 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Etge
aegis schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 22:04:
thx @kaasplank1 USG -> Switch van LAN nu aangepast naar All en lijkt het te werken.
Ik was in de veronderstelling dat ik dit al gedaan had. Ik heb dit even gecontroleerd en voilà, het werkt bij mij nu ook! Held!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
Nu is alleen de vraag hoe kan je chromecast vinden en naar toe casten als mobile op VLAN A zit en de chromecast op VLAN B.

Volgens de unifi guide moet je dan mDNS aanzetten maar dat daarmee werkt het voor mij nog niet.

Pagina: 1