Nieuwbouw: PV-panelen via aannemer of zelf (laten) plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Wij zijn bezig met een nieuwbouwwoning die we graag willen uitrusten met PV-panelen. We staan nu voor de keuze om dit via de aannemer te doen (€550 per paneel) of het in eigen beheer na oplevering uit te voeren. Standaard is de woning uitgerust met één 'schaampaneel' om te voldoen aan de EPC norm.

Edit: keuze gemaakt: doen het zelf. Topic draait nu om het maken van een set-up in Sunny Design.

Info t.a.v verbruik/woning:
  • Woning is ongeveer 160m2 woonoppervlak
  • Uitgerust met een warmtepomp EHVH 08S23D6V (6KW),
  • Vrij veel en zware apparatuur in de keuken
  • Wil de elektrische auto aan huis gaan laden
  • 3x25a aansluiting.
  • Achterzijde woning ligt pal op zuid (zie ook onderaan post)
  • Geen relevante data over bestaand verbruik - klein appartement en niet thuis laden

Aanbod bouwer
Onderstaande informatie is bekend vanuit de bouwer en meer informatie komt er ook niet beschikbaar voordat de knoop moet worden doorgehakt:
[quote]
[list]
• Bekend is dat de opbrengst van de pv-panelen minimaal 305WP per paneel is. Wanneer er in de basis één paneel aanwezig is, zal deze uitgevoerd worden als een pv-paneel met een micro-omvormer. Wanneer er in de basis of middels de optie voor extra panelen meer dan één paneel geplaatst worden, zullen er pv-panelen geplaatst worden met een centrale omvormer.
De prijs voor één extra paneel (schuin of plat dak) bedraagt €550,- (incl. plaatsen). Op de centrale omvormer geldt een maximum van 14 panelen.
• Aan de achterzijde van de woning passen 13 panelen in verband met doorvoer installatie door het dak. Aan de voorzijde passen er 15 panelen. Indien u ook panelen op het platte dak van de berging wenst, is de richtlijn voor het aantal panelen hier 6 stuks.
[/list]
[/quote]

Ik heb PV panelen topic en een aantal losse topics doorgenomen. Op basis daarvan lijkt het me mogelijk interessanter om de PV panelen achteraf te laten plaatsen.

Inmiddels heb ik ook een poging gewaagd met de Sunny Design configurator maar dat lijkt vooral handig voor als de woning er al staat en je een oppervlak met panelen kunt tekenen op het dak. Het idee dat ik nu heb is om in ieder geval het schuine dak vol te leggen. Indien het zinvol is eventueel ook nog wat panelen op het platte dak van de uitbouw.

Details en ligging woning
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hebben jullie een advies hoe ik dit zelf een setup kan samenstelling zonder dat de woning er staat om de afweging te kunnen maken om het zelf te doen of via de bouwer.

Als er advies is voor de setup dan is dat zeer welkom. Voordat ik een offerte ga aanvragen hoop ik wat beslagen ten ijs te komen.

[ Voor 3% gewijzigd door SquareOne op 24-01-2021 12:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Altijd zelf doen.

Gezien ze roepen dat 305 Wp geleverd wordt, is dat al een oud paneel. Zeker wanneer het huis opgeleverd wordt.
Max 14 panelen betekend ook dat ze een 1-fase omvormer gaan leveren/plaatsen
Dat is ook al niet handig als je 3-fase hebt. En als je 3-fase gaat laden, heb je er misschien last mee als je load balancing toe past.

Afmeting van dak is 6,60m breed en zo’n 6,75m hoog
6 x 4 (-1 of -2) = 23/22 panelen panasonic hit kuro 335 = 7705/7370 Wp
1590 x 1053
(voorbeeld he?)

Waar je wel rekening moet houden is het traject van de omvormer naar je meterkast en omvormer naar panelen.
Persoonlijk hang ik hem dan in de garage. Zit je alleen met het traject van dak naar garage en DC kabel.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-01-2021 12:38 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:32:
Altijd zelf doen.

Gezien ze roepen dat 305 Wp geleverd wordt, is dat al een oud paneel. Zeker wanneer het huis opgeleverd wordt.
Max 14 panelen betekend ook dat ze een 1-fase omvormer gaan leveren/plaatsen
Dat is ook al niet handig als je
3-fase hebt. En als je 3-fase gaat laden, heb je er misschien last mee als je load balancing toe past.
Klinkt an als een niet al te beste oplossing van de bouwer, dat maakt de keuze makkelijker
Idee is inderdaad om 3-fase laden te gaan toepassen met load balancing.
Afmeting van dak is 6,60m breed en zo’n 6,75m hoog
6 x 4 (-1 of -2) = 23/22 panelen panasonic hit kuro 335 = 7705/7370 Wp
1590 x 1053
(voorbeeld he?)
Inderdaad ook even de berekening gedaan op de afmeting van die panelen. Er zouden er in dat geval 23 op passen. Het hoekje waar de buiten uit het dak komen scheelt 1 paneel. Beetje vreemd dat de bouwer dan aan komt zetten met maximaal 13 panelen...

Heb je nog advies hoe ik een goede inschatting kan maken van het benodigde aantal Wp? Zolang de salderingsregeling bestaan is het volgens mij rendabel om zo veel mogelijk panelen te leggen maar omdat onze woning mogelijk pas begin 2022 opgeleverd word vraag ik me af of er in ons geval niet een ander break even point is met minder panelen.
Waar je wel rekening moet houden is het traject van de omvormer naar je meterkast.
Persoonlijk hang ik hem dan in de garage. Zit je alleen met het traject van dak naar garage en DC kabel.
Goed punt. Er loopt nu standaard 1 leiding van 19mm van zolder naar de meterkast. Vanuit de bouw is de omvormer daar gepland. Even zitten googelen maar het lijkt alsof je bij 3-fase omvormers je 2 leidingen nodig hebt? In principe kan de omvormer wat mij betreft op zolder blijven tenzij het bijvoorbeeld ook nog rendabel is om panelen op het platte dak te leggen van de aanbouw/garage.

[ Voor 4% gewijzigd door SquareOne op 23-01-2021 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
In 19 mm buis (hopelijk geen flex) krijg je 5x 2,5 mm2
Dus de omvormer kan dan op zolder hangen.

Met een onbetrouwbare regering, kan je nergens van op aan.
Maar met een EV, zou ik dakje vol leggen. Ook al laad je 'savonds op.
Wie weet wat de toekomst nog brengt wat betreft energie opslag.
LG heeft bijv. al een 3-fase omvormer met 3 mppt en 1 batterij
https://www.lg.com/de/business/home-10-8

(ik sla de overtollige zonne energie nu al op in een 450 ltr RVS hygiene buffervat voor warm water)

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-01-2021 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:04:
In 19 mm buis (hopelijk geen flex) krijg je 5x 2,5 mm2
Dus de omvormer kan dan op zolder hangen.

Met een onbetrouwbare regering, kan je nergens van op aan.
Maar met een EV, zou ik dakje vol leggen. Ook al laad je 'savonds op.
Wie weet wat de toekomst nog brengt wat betreft energie opslag.
LG heeft bijv. al een 3-fase omvormer met 3 mppt en 1 batterij
https://www.lg.com/de/business/home-10-8

(ik sla de overtollige zonne energie nu al op in een 450 ltr RVS hygiene buffervat voor warm water)
Dank goede tip. Helaas zijn we niet geheel flexibel met water/elektra en zie het ook niet zitten om gelijk alles overhoop te halen na oplevering. Aannemer heeft aangegeven 19mm gladde buis te gebruiken.

Batterijen heb ik aan zitten rekenen maar denk beter om nog een paar jaartjes te wachten voordat dat rendabel wordt.

Ik ga eens rekenen met 23 panelen op het dak. En verdiepen in verschillende soorten omvormers. Partij waarbij ik een offerte wil opvragen werkt met 3 systeem
1) JA 340Wp + Goodwe string omvormer
2) Jinko 340Wp + SolarEdge power optimizer
3) JA 340Wp + Enphase micro omvormer

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-10 21:23

Gerco-M

mijn tornado res.

Nee via de bouwer laten aanleggen is geen goed plan lijkt me. De prijs is nogal hoog en ook wil je zoals genoemd wel meer panelen dan wat de bouwer voorsteld. Dus ik zou ook zowiezo de Z kant vol leggen en ook de aanbouw / garage.

De N kant ook volleggen is mogelijk, maar dan is de TVT wel erg lang en met Z en garage kan je al op een ca 10.000 kwh per jaar komen, heel grof geschat.
Die 10.000 heb je met EV en warmtepomp en apparatuur al wel nodig denk ik.

De saldering wordt denk ik maar langzaam afgebouwd, en eigen opwek en direct gebruik is altijd zowiezo interessant dus ik zou wel maximaal zelf leggen, zowiezo op Z en garage.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Heb je nog advies hoe ik een goede inschatting kan maken van het benodigde aantal Wp? Zolang de salderingsregeling bestaan is het volgens mij rendabel om zo veel mogelijk panelen te leggen maar omdat onze woning mogelijk pas begin 2022 opgeleverd word vraag ik me af of er in ons geval niet een ander break even point is met minder panelen.
Waarom zou je nu je hoofd gaan breken over wat er misschien gaat gebeuren over een jaar?
lekker achterover gaan zitten wachten op wat komen gaat. op dit moment is het beste om gewoon het dak vol te mikken. maar je hebt de pech dat je toch een jaar moet wachten,
en omdat elk nadeel zijn voordeel heeft ;)
Tegen die tijd heb je ook weer andere panelen en andere aanbieders en wellicht een betere kijk op de salderings toekomst.

edit: oja, niet via de bouwer doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Houd je wel rekening met de afmetingen van het paneel?
Ik linkte de panasonic omdat die maar 1590 hoog zijn, zodoende passen er 4 boven elkaar.
Ik heb je andere panelen niet gecontroleerd... maar wel handig dat water nog in de dakgoot terecht komt.

Edit:
En vul het eens in
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
Kies nieuw project (rode knopje links beneden)
Tekenen is niet nodig, kan ook handmatig en wel juiste paneel kiezen.
Jammer ik mis de SMA in je lijstje... ;)
https://snapshot.raintank...kqOcj9rTZIjYGvwk8?orgId=2

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-01-2021 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:44:
Ik linkte de panasonic omdat die maar 1590 hoog zijn, zodoende passen er 4 boven elkaar.
Ik heb je andere panelen niet gecontroleerd...
Nee begrijp ik :) Je input is al heel waardevol geweest. Ik ga zalf even rekenen met de afmetingen van de andere panelen.

Edit: ik zie dat je de post hebt ge-update. Ik ga aan de slag met Sunny design.
En wat bedoel je met SMA? Specifiek merk. Ik zit zeker niet vast aan het lijstje dat ik postte :)

[ Voor 17% gewijzigd door SquareOne op 23-01-2021 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
Gerco-M schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:43:
Nee via de bouwer laten aanleggen is geen goed plan lijkt me. De prijs is nogal hoog en ook wil je zoals genoemd wel meer panelen dan wat de bouwer voorsteld. Dus ik zou ook zowiezo de Z kant vol leggen en ook de aanbouw / garage.

De N kant ook volleggen is mogelijk, maar dan is de TVT wel erg lang en met Z en garage kan je al op een ca 10.000 kwh per jaar komen, heel grof geschat.
Die 10.000 heb je met EV en warmtepomp en apparatuur al wel nodig denk ik.

De saldering wordt denk ik maar langzaam afgebouwd, en eigen opwek en direct gebruik is altijd zowiezo interessant dus ik zou wel maximaal zelf leggen, zowiezo op Z en garage.
Zal het dak van de aanbouw + garage ook eens meenemen in de berekening dat komt neer op een oppervlak van zo'n 2,20 * 9,5 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
twain4me schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:43:
[...]

Waarom zou je nu je hoofd gaan breken over wat er misschien gaat gebeuren over een jaar?
lekker achterover gaan zitten wachten op wat komen gaat. op dit moment is het beste om gewoon het dak vol te mikken. maar je hebt de pech dat je toch een jaar moet wachten,
en omdat elk nadeel zijn voordeel heeft ;)
Tegen die tijd heb je ook weer andere panelen en andere aanbieders en wellicht een betere kijk op de salderings toekomst.

edit: oja, niet via de bouwer doen.
Terecht punt. Eerste vraag was of het nog zinvol was om via de bouwer te laten doen. Mijn vermoeden was al dat dit niet het geval was maar dat bevestigen jullie allemaal dus dat is prettig.

Ik begrijp dat er over een jaar wellicht weer heel andere oplossingen zijn maar probeer t.b.v. begroting ook inzichtelijk te krijgen van wat me zoiets na oplevering gaat kosten. Daarbij doe ik voor het gemak dan even de aanname dat het over een jaar alleen maar gunstiger kan uitpakken (meer wP/€).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
SquareOne schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:49:
[...]

Terecht punt. Eerste vraag was of het nog zinvol was om via de bouwer te laten doen. Mijn vermoeden was al dat dit niet het geval was maar dat bevestigen jullie allemaal dus dat is prettig.

Ik begrijp dat er over een jaar wellicht weer heel andere oplossingen zijn maar probeer t.b.v. begroting ook inzichtelijk te krijgen van wat me zoiets na oplevering gaat kosten. Daarbij doe ik voor het gemak dan even de aanname dat het over een jaar alleen maar gunstiger kan uitpakken (meer wP/€).
altijd lastig, "maatvoering" op dergelijke tekeningen zijn niet zelde anders dan in het echt. (daarom staan er zo weinig maten op)

ik denk dat dit ongeveer de enige situatie is waarin ik zou zeggen dat je voor een begroting prima uit kan gaan van 1 euro/wp of 200 euro/m2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:44:
Ik heb je andere panelen niet gecontroleerd... maar wel handig dat water nog in de dakgoot terecht komt.

Edit:
En vul het eens in
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
Kies nieuw project (rode knopje links beneden)
Tekenen is niet nodig, kan ook handmatig en wel juiste paneel kiezen.
Jammer ik mis de SMA in je lijstje... ;)
https://snapshot.raintank...kqOcj9rTZIjYGvwk8?orgId=2
Je had wel gelijk de beste panelen te pakken qua afmetingen voor ons dak. Even een paar panelen in excel gezet die hier afgelopen dagen op het forum voorbij zijn gekomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qd3ygCEpvBnO5dqG2RlPIgq6Py8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IfSxyVD5xgw7hVRNXKqZWF81.png?f=fotoalbum_large

Van de Panasonic passen er waarschijnlijk net 4 boven elkaar, bij alle andere passen er 3 stuks boven elkaar.

Dit komt er uit de Sunnydesign tool. Maar heb eigenlijk geen idee waar ik naar kijk :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdgmfIoWWNhcRxQMcMrJ06VCZyI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6ZAMsiMDBPlSihHnbCcTC6Ik.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je moet even de enkelfase omvormers uitvinken.

En misschien even je eigen verdeling maken met
2x 11 op mppt ingang A (polystring)
1x 8 op mppt ingang B

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stKBfqvqx-Fo94IhujuWd_XbGrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1tWcRIivnYMGwksqi9YuSknW.jpg?f=fotoalbum_large

en er 330 Wp panelen van maken op de rekening ivm btw teruggave forfait (9900 Wp) >:)

Ik moet zeggen dat dit wel een erg lekkere combi is. (zie rendement omvormer van 97,7 en energierendementfactor van 100%

Maar de garage panelen zullen wat schaduw krijgen in de middag, geen probleem, SMA heeft shadefix.
Ga je die in portrait leggen met 2 naast elkaar?

Maar eigenlijk heeft het geen nut nu te configureren.
Over een jaar is de situatie weer anders.
Neemt niet weg, dat het wel leuk is even te puzzelen

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-01-2021 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:39:
Je moet even de enkelfase omvormers uitvinken.

En misschien even je eigen verdeling maken met
2x 11 op mppt ingang A (polystring)
1x 8 op mppt ingang B

[Afbeelding]

en er 330 Wp panelen van maken op de rekening ivm btw teruggave forfait (9900 Wp) >:)

Ik moet zeggen dat dit wel een erg lekkere combi is. (zie rendement omvormer van 97,7 en energierendementfactor van 100%

Maar de garage panelen zullen wat schaduw krijgen in de middag, geen probleem, SMA heeft shadefix.
Ga je die in portrait leggen met 2 naast elkaar?

Maar eigenlijk heeft het geen nut nu te configureren.
Over een jaar is de situatie weer anders.
Neemt niet weg, dat het wel leuk is even te puzzelen
toon volledige bericht
Dank voor het invoeren, ik kom nu hetzelfde uit inderdaad.
Ik dacht zelf aan 8 panelen naast elkaar in portrait in recht lijn bovenop de uitbouw en achterste stukje garage.
Op het stuk garage naast de zijgevel heb ik nu (nog) niks beoogd vanwege het feit dat deze geen zonlicht zullen vangen aan het eind van de dag (geblokkeerd door de woning).

Klopt inderdaad, interessant om even te puzzelen en fijn dat je mee wilt denken :)
Het voorstel dat er nu uitkomt is met een string omvormer als ik het goed begrijp. Hebben micro omvormers (bijv Enphase) in deze Setup weinig toegevoegde waarde?

[ Voor 8% gewijzigd door SquareOne op 23-01-2021 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Die vrije ruimte had ik dan even gemist.
Wellicht zijn dual betonvoeten dan nog interessant op de uitbouw als dat past
https://www.sun-solar.nl/...onnepanelen-in-eindhoven/

Enphase + panasonic kan ook met de IQ7X. Die zijn speciaal voor de 96 cell panelen.
Maar dat is vooral duur en bied in dit geval geen enkele meerwaarde.
https://pvoutput.org/aggr...d=82929&sid=73530&v=5&t=m
Ze zullen wat eerder starten wellicht, maar of dat de meerprijs rechtvaardigd?
De panelen zelf zijn al duur genoeg :/
(heb ze zelf ook :P )

[ Voor 52% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-01-2021 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:06:
Die vrije ruimte had ik dan even gemist.
Wellicht zijn dual betonvoeten dan nog interessant op de uitbouw als dat past
https://www.sun-solar.nl/...onnepanelen-in-eindhoven/

Enphase + panasonic kan ook met de IQ7X. Die zijn speciaal voor de 96 cell panelen.
Maar dat is vooral duur en bied in dit geval geen enkele meerwaarde.
https://pvoutput.org/aggr...d=82929&sid=73530&v=5&t=m
Ze zullen wat eerder starten wellicht, maar of dat de meerprijs rechtvaardigd?
De panelen zelf zijn al duur genoeg :/
(heb ze zelf ook :P )
Wat was jou overweging voor die specifieke panelen. Ze zijn relatief aan de prijs als ik het met wat andere fabrikanten vergelijk (allemaal Tier 1). Maar als dat wordt gerechtvaardigd door rendement is het natuurlijk te overwegen.

[ Voor 27% gewijzigd door SquareOne op 23-01-2021 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Meerdere redenen.
1. Ik was mijn huidige senersun panelen van 245 Wp alweer beu na 5 jaar, wilde meer opwek en de fabrikant was al failliet.
2. Qua formaat passte de panasonic beter op mijn dak van 4m90 hoog x 5m40 breed
De ecsolar die ik bij de buren heb geinstalleerd hadden ook ongeveer die maat. Ze zijn wel wat donkerder, dus valt het wel op. Ook ECsolar is failliet
3. japanse kwaliteit (made in malasia) en N-type silicium (lage temp coefficient)
4. presteren ook wel lekker. Nr 28 op de tweakers pvoutput lijst van Anton. En smorgens schaduw van de dakkapel.
5. ik ben tweaker. (en verslaafd aan pv)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0KKGpdTxemApPOj4SwLnK3Xr1p0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VdB7F7qfArTCL6Uyvx6j1V9z.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2kWu1aVCGt41vpxLL_u-g-7U3N4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UleJ5r8rExd4YpqahaHe7EwF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEhFQlpqGUTTP7xq4B32Xjj3WAw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AIIgYn54SAkkUWvvXqrXDS6I.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m6L_RotApCeYz6NtJfULo88HJ8E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XcW30wGh5Dx64oOJRNcHKwgC.jpg?f=fotoalbum_tile

Maar over een jaar zijn ze weer wat technisch verder achtergesteld net als alle andere panelen.

[ Voor 63% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-01-2021 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
@AUijtdehaag
Gisteren nog even een aantal webshops uitgepluisd en een reeks zonnepanelen op een rij gezet qua prijs en specs. Hoewel we gisteren geconcludeerd hebben dat het op dit moment nog niet zo zinvol is om een set-up te kiezen heeft de tweaker in mij wel behoefte om uit te zoeken he het werkt en hoe je tot een keuze komt.

Daarom wil ik beter begrijpen wat de gegevens in Sunny Design betekenen en wat ik met de resultaten kan.
Kun jij me nog een beetje op weg helpen:
  • Gisteren kwam jij op een 3-fase omvormer uit, dat is me gisteren ook 1x gelukt maar waarschijnlijk meer geluk dan wijsheid -> waar zit de setting om enkel 3-fase omvormers te laten zien?
  • De Sunny Design tool laat enkel omvormers van 1 merk zien. Liefst heb ik wat te kiezen; dus hoe vergelijk ik (obv welke specs/waarden) de omvormer uit de tool met een omvormer van een ander merk (zie ook wel eens GoodWe voorbij komen als omvormer bijvoorbeeld)
  • Op basis van welke criteria kies je voor een string omvormer of een micro omvormer? Voor nu is mijn vermoeden dat een micro omvormer relevant is in het geval van panelen op meerdere kanten van het dak hebt en/of last hebt van schaduw. In mijn geval liggen alle panelen in dezelfde richting op Zuid en heb ik geen last van schaduw. Dus in mijn situatie kan ik uit de voeten met een string omvormer?
  • Op basis waarvan maak je een verdeling van panelen in de Sunny Design tool? In jouw voorbeeld heb je de 22 panelen gesplitst in 2x11. Wat is hier de reden van/ wel voordeel biedt het voor de omvormer.
Edit: Ik heb inmiddels antwoord op mijn vraag in de titel van het topic. Kan een mod de titel wellicht wijzigen in iets als "Nieuwbouw: Zonnepanelen set-up uitwerken in Sunny Design".

[ Voor 4% gewijzigd door SquareOne op 24-01-2021 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Allereerst zit alles al in mijn hoofd...en dat is niet makkelijk even in een berichtje te typen

Maar:
Panasonic = 96 cell = 59 Vmpp
bijna al het andere = 60 (120 half) cell = 33 Vmpp
afwijkend = 72 (144 half) cell = 39 Vmpp

Driefase wil graag 590 Vmpp in geval van SMA. Optelsommetje van panelen. Met die spanning haal je het hoogste rendement van de omvormer
Dat is 10x 96 cell of 17x 60 cell (met + of - afwijking in aantal panelen, binnen de min en max van de omvormer)

Elk paneel heeft een Voc.
Dat is onbelaste spanning net voordat de omvormer gaat starten.
Vmpp is belast, Voc is onbelast.
Een te hoge Voc maakt de omvormer stuk.

Uit de datasheets van de omvormers haal je die waarden.
SMA 3 - 6 tripower = 850 Voc , SMA 8 - 10 tripower = 1000 Voc

Maar ook elke ingang is begrenzt in stroom. En kortsluitstroom
Om de grenzen van de stromen te bepalen, moet je de panelen invoeren in sunnydesignweb.
En die grenzen kun je dan weer vergelijken met andere merken string omvormers.

In knopje configuratievoorstellen (uit mijn hoofd), kun je de 1-fase omvormers (sunnyboys uitvinken)

Sunnydesignweb is enkel voor SMA. Zou raar zijn, dat ze growatt of goodwe gaan aanbevelen.
Dus vergelijk je de datasheets van die omvormers.
Er zijn wel andere fabrikanten met ook zo een tool, echter niet zo uitgebreid als de sma tool.

criteria voor micro vs string is dat op een eenvoudig schaduwloos dak het (veel) goedkoper is om een stringomvormer op te hangen.
Ook hoef je bij defect aan de omvormer (s) nooit het dak op. Je hangt ook zo een ander merk op. (geen vendor lock-in als ze failliet zijn)
Nadeel is dan de veiligheid van hogere dc spanning op dak. Maar hoe vaak zit je op het dak?
En ik denk (vermoeden dus) dat micro langer mee gaan dan string.
Maar over 10 jaar ben je de panelen toch al beu....dus vervangen van heel de boel kost minder geld, omdat je minder hebt uitgegeven.
Enphase pust ook firmware updates met alle gevolgen vandien. (zie ander topic) Bij SMA is het een eigen keuze.

Voornaamste reden voor mij om SMA te kiezen is de hoge mate van uitleesbaarheid en toegankelijkheid.
En defekt wil niet zeggen = niet te repareren. Vaak is het wel gewoon voor een paar honderd euro te repareren. Onlangs nog een SMA tri power met 60 MW erop (+/- 8 jaar oud) via MP. Is gewoon weer gerepareerd door een bedrijf uit Reeuwijk.
En draait inmiddels weer als een zonnetje.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-01-2021 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:41
Voor hetzelfde geld als Panasonics op zuid zou je ook noord en zuid vol kunnen leggen met goedkopere panelen.
Ook in een string van 8 x 60 cell werkt een 3 fase string omvormer goed. (uiteraard wel +/- 1% lagere omvormer efficientie dan met 8 Panasonics).
Ik heb niet gekeken of onderstaand legplan past overigens, en met polystring zoals ik nu voorstel moet het aantal en type panelen op beide schuine daken hetzelfde zijn.
Uiteraard kan er ook prima een andere omvormer oplossing bij gevonden worden.

Hier een voorbeeld met 22+22 panelen op ingang A en 8 panelen op ingang B.
Wel kiezen voor een SMA want Chinese merken kunnen de hoge stroom per input niet aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okp_mhEAY8WGZaEW4bdxWnDHcZc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2LaLTFFIrj2TrSjrUpQBXF7U.png?f=fotoalbum_large

Panasonic is ook prima als je het geld er voor over hebt, ik denk dat de kwaliteit beter is dan goedkopere merken.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@busscherski
Zijn die trinas net zo groot?
Zomaar wat sunnydesignweb plempen lijkt me niet een goede vergelijking.

Ik snap dat het goedkoper kan, maar dan moet je wel een passend paneel nemen en de juiste hoeveelheid.
17 (6x 3 -1) van zulke?
https://www.winkelman-zon...f-cel-full-black-380.html

[ Voor 98% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-01-2021 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Nee een andere maat, ik heb niet gekeken of het legplan past

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op zondag 24 januari 2021 @ 12:56:
Allereerst zit alles al in mijn hoofd...en dat is niet makkelijk even in een berichtje te typen

Maar:
Panasonic = 96 cell = 59 Vmpp
bijna al het andere = 60 (120 half) cell = 33 Vmpp
afwijkend = 72 (144 half) cell = 39 Vmpp

Driefase wil graag 590 Vmpp in geval van SMA. Optelsommetje van panelen. Met die spanning haal je het hoogste rendement van de omvormer
Dat is 10x 96 cell of 17x 60 cell (met + of - afwijking in aantal panelen, binnen de min en max van de omvormer)

Elk paneel heeft een Voc.
Dat is onbelaste spanning net voordat de omvormer gaat starten.
Vmpp is belast, Voc is onbelast.
Een te hoge Voc maakt de omvormer stuk.

Uit de datasheets van de omvormers haal je die waarden.
SMA 3 - 6 tripower = 850 Voc , SMA 8 - 10 tripower = 1000 Voc

Maar ook elke ingang is begrenzt in stroom. En kortsluitstroom
Om de grenzen van de stromen te bepalen, moet je de panelen invoeren in sunnydesignweb.
En die grenzen kun je dan weer vergelijken met andere merken string omvormers.

In knopje configuratievoorstellen (uit mijn hoofd), kun je de 1-fase omvormers (sunnyboys uitvinken)

Sunnydesignweb is enkel voor SMA. Zou raar zijn, dat ze growatt of goodwe gaan aanbevelen.
Dus vergelijk je de datasheets van die omvormers.
Er zijn wel andere fabrikanten met ook zo een tool, echter niet zo uitgebreid als de sma tool.

criteria voor micro vs string is dat op een eenvoudig schaduwloos dak het (veel) goedkoper is om een stringomvormer op te hangen.
Ook hoef je bij defect aan de omvormer (s) nooit het dak op. Je hangt ook zo een ander merk op. (geen vendor lock-in als ze failliet zijn)
Nadeel is dan de veiligheid van hogere dc spanning op dak. Maar hoe vaak zit je op het dak?
En ik denk (vermoeden dus) dat micro langer mee gaan dan string.
Maar over 10 jaar ben je de panelen toch al beu....dus vervangen van heel de boel kost minder geld, omdat je minder hebt uitgegeven.
Enphase pust ook firmware updates met alle gevolgen vandien. (zie ander topic) Bij SMA is het een eigen keuze.

Voornaamste reden voor mij om SMA te kiezen is de hoge mate van uitleesbaarheid en toegankelijkheid.
En defekt wil niet zeggen = niet te repareren. Vaak is het wel gewoon voor een paar honderd euro te repareren. Onlangs nog een SMA tri power met 60 MW erop (+/- 8 jaar oud) via MP. Is gewoon weer gerepareerd door een bedrijf uit Reeuwijk.
En draait inmiddels weer als een zonnetje.
toon volledige bericht
Super, dank. Maar het bovenste deel van je post kan ik (nog) niet zo veel van maken. Ik zal dit eens gaan doornemen (https://zonnepaneel-info.nl/nl/datasheet.html) hier kwam ik terecht toen ik Vmpp op google opzocht.
busscherski schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:26:
Voor hetzelfde geld als Panasonics op zuid zou je ook noord en zuid vol kunnen leggen met goedkopere panelen.
Ook in een string van 8 x 60 cell werkt een 3 fase string omvormer goed. (uiteraard wel +/- 1% lagere omvormer efficientie dan met 8 Panasonics).
Ik heb niet gekeken of onderstaand legplan past overigens, en met polystring zoals ik nu voorstel moet het aantal en type panelen op beide schuine daken hetzelfde zijn.
Uiteraard kan er ook prima een andere omvormer oplossing bij gevonden worden.

Hier een voorbeeld met 22+22 panelen op ingang A en 8 panelen op ingang B.
Wel kiezen voor een SMA want Chinese merken kunnen de hoge stroom per input niet aan.

[Afbeelding]

Panasonic is ook prima als je het geld er voor over hebt, ik denk dat de kwaliteit beter is dan goedkopere merken.
Dank voor de suggestie maar naar welke waarden moet ik exact kijken als ik deze setups vergelijk
- In de Panasonic setup is het piekvermogen 10.05 kW, jouw setup heeft een piekvermorgen 17,14 kW. In de tweede setup wek je dus veel meer stroom op.
- Beide setups hebben nu dezelfde omvormer met Max DC-vermorgen van 10.2 kW. Past dat dan wel met die 2e setup? Is er niet een grotere omvormer nodig?
- Op basis waarvan is de Nominale Power Ratio bepaald die verschilt significant 101% vs 59%
AUijtdehaag schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:28:
@busscherski
Zijn die trinas net zo groot?
Zomaar wat sunnydesignweb plempen lijkt me niet een goede vergelijking.

Ik snap dat het goedkoper kan, maar dan moet je wel een passend paneel nemen en de juiste hoeveelheid.
17 (6x 3 -1) van zulke?
https://www.winkelman-zon...f-cel-full-black-380.html
busscherski schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:29:
Nee een andere maat, ik heb niet gekeken of het legplan past
Formaat is nog wel een ding inderdaad. Liefst gebruik ik een zo groot mogelijk oppervlak van het dak aan de zuidkant. Met panelen van 169 of groter krijg ik er geen 4 boven elkaar de Trina panelen passen denk ik net niet). Zou nog iets kunnen doen met aan de boven of onderkant een paar panelen in landscape maar dat is wel minder mooi.
Zat te kijken naar een paar panelen die 201cm, daarvan zouden er drie boven elkaar passen. Van alle panelen die ik heb bekeken passen er 6 naast elkaar op mijn dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Dank voor de suggestie maar naar welke waarden moet ik exact kijken als ik deze setups vergelijk
- In de Panasonic setup is het piekvermogen 10.05 kW, jouw setup heeft een piekvermorgen 17,14 kW. In de tweede setup wek je dus veel meer stroom op.
- Beide setups hebben nu dezelfde omvormer met Max DC-vermorgen van 10.2 kW. Past dat dan wel met die 2e setup? Is er niet een grotere omvormer nodig?
- Op basis waarvan is de Nominale Power Ratio bepaald die verschilt significant 101% vs 59%
Omdat de zon niet tegelijk loodrecht op zuid als noord kan staan kan de omvormer een kleiner vermogen hebben dan het aantal Wp.
Met een SMA mag je sowieso het dubbele aantal Wp aansluiten, dat heb ik hier nog niet.
Je moet vooral kijken naar de "Energy usability factor" of "Energierendementsfactor"
Als de omvormer heel ruim gekozen is haal je daar 100%. Dat betekent dat de omvormer nooit aftopt. Als er 99.2% staat dan betekent het dat er jaarlijks 0.8% van de jaaropbrengst verloren gaat omdat de omvormer aan de kleine kant is.
Groter dan 10 kW zou ik niet snel gaan in een woning, die grote omvormers maken namelijk meer geluid. Daarnaast is een grotere omvormer duurder en dat prijsverschil verdien je niet snel of zelfs helemaal nooit terug met 0.8% extra opbrengst.

Hier een voorbeeld met het type en aantal panelen die @AUijtdehaag zojuist heeft voorgesteld. Iets minder Wp maar waarschijnlijk wel passend bij je dak. Dan gaat er jaarlijks nog maar 0.3% verloren omdat de omvormer aan de kleine kant is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikUNat-NTo5PHgAls_N02AHEE-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ssKGCQnxx9tw9Q2I8RTsMmYB.png?f=fotoalbum_large
Formaat is nog wel een ding inderdaad. Liefst gebruik ik een zo groot mogelijk oppervlak van het dak aan de zuidkant. Met panelen van 169 of groter krijg ik er geen 4 boven elkaar de Trina panelen passen denk ik net niet). Zou nog iets kunnen doen met aan de boven of onderkant een paar panelen in landscape maar dat is wel minder mooi.
Zat te kijken naar een paar panelen die 201cm, daarvan zouden er drie boven elkaar passen. Van alle panelen die ik heb bekeken passen er 6 naast elkaar op mijn dak.
Een klein beetje ruimte overhouden aan alle kanten is niet verkeerd als marge en ivm windbelasting. Veel installateurs houden 1 dakpan speling aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
busscherski schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:11:
[...]

Omdat de zon niet tegelijk loodrecht op zuid als noord kan staan kan de omvormer een kleiner vermogen hebben dan het aantal Wp.
Met een SMA mag je sowieso het dubbele aantal Wp aansluiten, dat heb ik hier nog niet.
Je moet vooral kijken naar de "Energy usability factor" of "Energierendementsfactor"
Als de omvormer heel ruim gekozen is haal je daar 100%. Dat betekent dat de omvormer nooit aftopt. Als er 99.2% staat dan betekent het dat er jaarlijks 0.8% van de jaaropbrengst verloren gaat omdat de omvormer aan de kleine kant is.
Groter dan 10 kW zou ik niet snel gaan in een woning, die grote omvormers maken namelijk meer geluid. Daarnaast is een grotere omvormer duurder en dat prijsverschil verdien je niet snel of zelfs helemaal nooit terug met 0.8% extra opbrengst.

Hier een voorbeeld met het type en aantal panelen die @AUijtdehaag zojuist heeft voorgesteld. Iets minder Wp maar waarschijnlijk wel passend bij je dak. Dan gaat er jaarlijks nog maar 0.3% verloren omdat de omvormer aan de kleine kant is.
[Afbeelding]

[...]

Een klein beetje ruimte overhouden aan alle kanten is niet verkeerd als marge en ivm windbelasting. Veel installateurs houden 1 dakpan speling aan.
toon volledige bericht
Dank! Heb je bewust gekozen voor een combinatie van de Jinko en de Trina panelen?
T.a.v. afmeting: heb de woning nagebouwd in Sketchup. Afmeting zullen de werkelijkheid nu vrij goed benaderen (afwijking is denk ik maximaal +/- 3cm op het dak). Als het huis er komend jaar staat kunnen we gaan meten.

Afmeting in Sketchup is nu 6.78 hoog en 6.70 breed.
Als ik aan bovenkant en onderkant zo'n 30cm vrij houdt voor een dakpan blijft er 6.18 over. In dat geval passen ook de Panasonic panelen net niet. Wellicht idee van 4 panelen boven elkaar maar alvast uit mijn hoofd zetten.
Dat sowieso is voor mij nog niet zo logisch haha, hoe kan ik dat uit de speksheets van de omvormers halen, naar welke waarde kijk ik dan? Of is dit gewoon kennis op basis van ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Die Jinkos zijn ongeveer 1.8m lang. Vandaar dat ik die koos voor het schuine dak. Maar er bestaan ook panelen van 2 meter, dat is wellicht verstandiger.

Ctrl-F 200
https://www.sma-benelux.c...nnestroominstallatie.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
Thanks die heb ik inderdaad ook hier op het lijstje staan. Ik ben weer een stapje verder en ga eens puzzelen met wat setups. Eigenlijk is mn voorkeur om alleen panelen op zuid te doen maar als ik genoeg verbruik om ook op Noord te doen is dat het overwegen waard (al is dat minder mooi voor het straatbeeld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Sommige installateurs durven het ook wel aan met een rand afstand van 15 cm. Die 30 cm is wat de meesten aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
@busscherski @AUijtdehaag

Toch nog even zitten puzzelen vanavond. 3 setups uitgerekend
Setup 1: 8825 kWh opbrengst, 25 Longi 360wp panelen, npr 113, €6654 excl. btw
Setup 2: 9809 kWh opbrengst, 25 Phono Solar 395 panelen, npr 103, €7039 excl. btw
Setup 3: 9576 kWh opbrengst, 30 Panasonic 330W panelen, npr 103, €10703 excl. btw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmxcPLneC16iyOA5auu9wwwf58E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zaBhBKF5fiaqq7XEXIXGdwWK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQubgESEii3XSdvPGFGV8VhK2S0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HGDyS5G9SjZwhbz8pJbvj8y2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p74oztzE9PJaxreMAEIjntCj_m4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/diqz1vDG6n4eJjuTcELla5PM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVGvUVG1wDkmm_Z6mEFXScBBAgc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c1xyjPplsqx9lxq8NCoaBwts.png?f=fotoalbum_large

Ik heb nu even de SMA Sunny Tripower uit de tool in het lijstje gezet maar als ik bij Winkelman filter op >10kW omvormers krijg ik dit lijstje: https://www.winkelman-zon...r%5B3%5D=718857&mode=list.

Nog redenen waarom niet voor een SolarEdge, GoodWe, of Growatt te gaan?

Oh btw; die panasonics gaan sowieso buiten budget vallen als ik het zo zie. Wellicht dat ze volgend jaar wat goedkoper zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door SquareOne op 25-01-2021 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Als je kiest voor SolarEdge komt er 50 euro per paneel bij voor de optimiser. En zit je met een vendor lock-in.

Goodwe of Growatt kan wel natuurlijk en is wat goedkoper. Dat zou mijn keuze zijn. Het voordeel van SMA is dat zelf lokaal loggen simpeler is en SMA kan ook hogere stroom aan per input. Maar met je laatste legplannen heb je dat niet nodig.

De Panasonic panelen schijnen overigens enkele procenter meer op te wekken dat je zou zeggen op basis van het aantal Wp.

Icm met de Longi's zou je ook kunnen kijken wat de jaaropbrengst is in geval je voor het 8 kW model kiest. Mogelijk verdien je de meerkosten voor het 10 kW model niet terug.

Mooie tabel trouwens maar ik zie niet wat de totale kosten zijn gedeeld door het aantal Wp.

edit: Panasonics zijn altijd al relatief duur geweest. Zo goedkoop als andere panelen zullen ze nooit worden omdat ze duurder zijn om te maken, er schijnt een dunne film laag bij op of onder te zitten oid.

[ Voor 12% gewijzigd door busscherski op 25-01-2021 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
busscherski schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:50:
Als je kiest voor SolarEdge komt er 50 euro per paneel bij voor de optimiser. En zit je met een vendor lock-in.

Goodwe of Growatt kan wel natuurlijk en is wat goedkoper. Dat zou mijn keuze zijn. Het voordeel van SMA is dat zelf lokaal loggen simpeler is en SMA kan ook hogere stroom aan per input. Maar met je laatste legplannen heb je dat niet nodig.

De Panasonic panelen schijnen overigens enkele procenter meer op te wekken dat je zou zeggen op basis van het aantal Wp.

Icm met de Longi's zou je ook kunnen kijken wat de jaaropbrengst is in geval je voor het 8 kW model kiest. Mogelijk verdien je de meerkosten voor het 10 kW model niet terug.

Mooie tabel trouwens maar ik zie niet wat de totale kosten zijn gedeeld door het aantal Wp.

edit: Panasonics zijn altijd al relatief duur geweest. Zo goedkoop als andere panelen zullen ze nooit worden omdat ze duurder zijn om te maken, er schijnt een dunne film laag bij op of onder te zitten oid.
Ah die had ik er niet bij gezet excuus:
Setup 1: €0,75
Setup 2: €0,72
Setup 3: €1,11

In dat geval schrijf ik SolarEdge ook af; dat biedt voor mij geen voordeel in dit legplan.

[ Voor 3% gewijzigd door SquareOne op 25-01-2021 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik zie geen voordeel van setup 1. Jij wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
busscherski schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:54:
Ik zie geen voordeel van setup 1. Jij wel?
Nope :) Op basis van dit tabelletje niet. Kan nog even ervaringen en garantievoorwaarden vergelijken maar dat zal niet veel schelen.

Maar belangijkste voor mij op dit moment is dat de wijze waarop ik de analyse gemaakt heb werkt.
Dit kan ik over een aantal maanden opnieuw vullen met de dan beschikbare panelen en ik heb nu kennis opgedaan over hoe ik een offerte kan opvragen en hoe ik ze kan vergelijken.

Dus dank voor alle hulp!

Oh en nog even met de 8kW omvormer.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSvIQ7RtOHdnrZtZLbYDg5rWuHo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CJIguBW4jFT7wBSiQF1oHGeW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Met de 8 kW omvormer verwacht Sunnydesign zelfs iets meer opbrengst dan met de 10 kW versie. Ik had jaarlijks juist net een fractie minder verwacht.

Plaats je tzt nog wel even een foto van het resultaat?

Pagina: 1