Situatie: We wonen in een jaren ’90 huis met mechanische ventilatie en oud dubbelglas. Vanwege isolatieverbeteringen wil ik dit vervangen door HR++(+) glas. Daarnaast zit ik met de onderstaande issues die ik graag zou willen verbeteren en zorgen voor meer woongenot.
Centrale WTW + Geen roosters meer
+ Oplossing voor alle wensen (Geluid, Filteren van lucht en eventueel koelen)
--Hoge investeringskosten en flinke verbouwing. Eigenlijk geen optie.
Decentrale WTW + Geen roosters meer
+/- Blokkeert geluid, maar produceert zelf ook wat
- Geen koeling
- Relatief duur
Geluiddempende roosters (Duco Glasmax / DucoMax)
+ Goedkoop alternatief
-/+ Dempt geluid relatief goed, maar blokkeert het niet
- Laat nog steeds rooklucht/fijnstof door
Geen ventilatieroosters meer
+ Blokkeert geur en geluid volledig
++ Goedkoopste alternatief
- Geen ventilatie meer. Wel nog via roosters bij keuken die in open verbinding staat met woonkamer. Maar ook daar komt dan rooklucht/fijnstof naar binnen.
Split unit airco + geen roosters meer
+ Koelt lucht
+ Blokkeert geluid
- Ventileert niet. Wel nog via roosters bij keuken die in open verbinding staat met woonkamer. Maar ook daar komt dan rooklucht/fijnstof naar binnen.
Muurdoorvoer ventilatie met akoestische demping (bijv. Duco Silenzio ZR (AK))
+ Geen koudebrug meer van roosters
+/- Dempt geluid relatief goed, maar blokkeert het niet
+/- Iets duurder
Nu de vraag: Ik heb dus het gevoel dat ik een technische oplossing of combinatie van bovenstaande alternatieven over het hoofd zie die minder ingrijpend en duur zijn dan de Centrale WTW maar wel aan alle wensen voldoet. Is er bijvoorbeeld een airco met verse luchttoevoer? Hebben jullie nog tips of concrete oplossingen? Dank!
- Hier in de buurt is veel houtstook. Daarom zit ik veel met roosters te spelen als het te erg wordt en rooklucht binnen dringt. Naast de geur zou ik ook graag gefilterde lucht binnen hebben om zoveel mogelijk finstof tegen te houden
- Onze buren zitten vaak in de tuin en kunnen door de roosters vaak meegenieten van hun gesprekken. Dit wil ik zoveel als mogelijk blokkeren. Ook met roosters dicht is er nog een geluidlek
- In de zomer zou ik graag mijn huis willen koelen. Een airco is hiervoor de aangewezen oplossing. Ik heb echter geen airco’s (split unit) kunnen vinden die ook verse lucht aanleveren en niet alleen circuleren.
- Reeds beschouwde oplossingen met voor- en nadelen:
Centrale WTW + Geen roosters meer
+ Oplossing voor alle wensen (Geluid, Filteren van lucht en eventueel koelen)
--Hoge investeringskosten en flinke verbouwing. Eigenlijk geen optie.
Decentrale WTW + Geen roosters meer
+/- Blokkeert geluid, maar produceert zelf ook wat
- Geen koeling
- Relatief duur
Geluiddempende roosters (Duco Glasmax / DucoMax)
+ Goedkoop alternatief
-/+ Dempt geluid relatief goed, maar blokkeert het niet
Geen ventilatieroosters meer
+ Blokkeert geur en geluid volledig
++ Goedkoopste alternatief
- Geen ventilatie meer. Wel nog via roosters bij keuken die in open verbinding staat met woonkamer. Maar ook daar komt dan rooklucht/fijnstof naar binnen.
Split unit airco + geen roosters meer
+ Koelt lucht
+ Blokkeert geluid
- Ventileert niet. Wel nog via roosters bij keuken die in open verbinding staat met woonkamer. Maar ook daar komt dan rooklucht/fijnstof naar binnen.
Muurdoorvoer ventilatie met akoestische demping (bijv. Duco Silenzio ZR (AK))
+ Geen koudebrug meer van roosters
+/- Dempt geluid relatief goed, maar blokkeert het niet
+/- Iets duurder
Nu de vraag: Ik heb dus het gevoel dat ik een technische oplossing of combinatie van bovenstaande alternatieven over het hoofd zie die minder ingrijpend en duur zijn dan de Centrale WTW maar wel aan alle wensen voldoet. Is er bijvoorbeeld een airco met verse luchttoevoer? Hebben jullie nog tips of concrete oplossingen? Dank!