Bootable usb beveiligen is dat mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-10 09:29
Hallo allen,

Ik heb een vraag betreft bootable usb beveiligen.
Wil namelijk 1 USB met een Windows 10 erop bootable beveiligen en deze rond geven. In principe dus dat je de USB niet kan formatteren dat wil ik.

Mijn vraag.
1. Is dat mogelijk?
2. Is het nog bootable?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waarom zou je die willen beveiligen? Via de website van Microsoft kun je altijd de nieuwste versie downloaden en met de Media Creation tool kun je zo weer een nieuwe stick maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dat heet een DVD.

Waarom wil je dit? Gaat het om een Windows 10-installatiemedium, of een USB-stick waarop Windows 10 is geïnstalleerd? Een OS als Windows vindt het doorgaans niet zo leuk als zijn bootschijf tegen schrijven is beveiligd.

Als het een installatiestick betreft, kun je deze met diskpart als readonly markeren, maar een kwaadwillende kan de schijf net zo makkelijk weer schrijfbaar maken en er een ISO-met-malware op zetten.

[ Voor 41% gewijzigd door CodeCaster op 23-01-2021 09:57 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Ik zou graag een USB willen omdat dvd tegenwoordig niet meer van toepassing is.

En een USB dus vanaf het moment dat je de desktop of laptop opstart dus kan Booten.

Wil alleen een beveiliging dat het niet gewist kan worden zo simpel. De meeste zullen dat niet snel weten vandaar. Maar dat er wel een beveiliging nop zit. Maar dus niet onmogelijk maakt om de core functie dus "Windows installieren via Boot"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dan geeft @CodeCaster dus al de oplossing: de partitie als readonly bestempelen. Die is te omzeilen maar dat geldt voor alles dat niet hardwarematig write protected is.

Als je zeker-zeker wilt zijn: USB DVD-speler :P Maar als je iemand zo erg niet vertrouwt, wil je die geen installatie-USB in handen geven want er zijn veel meer dingen die dan expres of per ongeluk fout zullen gaan.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeclap
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-06-2024
Ik zal allereerst zo on-topic mogelijk reageren en vervolgens pas met mijn visie erop komen:

Ja, dit is in zekere zin mogelijk. Ik zie sowieso twee opties om dit te realiseren: USB sticks met een fysieke write-lock schakelaar en encrypted USB sticks zoals de iStorage cloudAshur reeks.

Het zal even flink zoeken zijn naar een USB stick met write-lock schakelaar met voldoende opslag, maar het zal vast wel ergens te bestellen zijn.

Houd er wel rekening mee dat een ieder de fysieke write-lock schakelaar kan omzetten en daardoor je idee vervalt.

In het geval van een encrypted USB stick: hier dien je fysiek op de USB stick een cijfercode in te vullen. Hierna is de USB stick benaderbaar qua data, ook vanuit de bootsequence. Wees wel bereid om flink de portemonnee te trekken!

Maar eerlijk is eerlijk: volgens mij zoek je nu naar een oplossing voor een probleem wat helemaal niet nodig is.

Regel gewoon een standaard USB stick. Houd deze bij qua ISO's van Windows releases. Klaar.

Wil je hem tussendoor toch dusdanig leeg hebben: er zijn tools om hem met een flink aantal passies te overschrijven. Maar het is simpelweg niet nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
De reden dat ik dit vraag is omdat ik de usbs meegeef. Maar zou niet willen dat ze zomaar dit kunnen formatteren.

Vandaar dat ik vraag of het op normale usbs mogelijk is om dit te realiseren is om het te beveiligen tegen formatteren?

Zo ja wat is dan de oplossing? Diskpart kan ik niks over vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dé oplossing is dan de mensen opvoeden cq trainen. ;) Mensen die je niet kunt vertrouwen met een usb stick, kan je niet vertrouwen met adminrechten en al een OS te laten installeren.

Diskpart: het is al zo goed als uitgespeld in de gegeven link. Geef dan aan waar je concreet vastloopt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik snap je scenario echt niet. Er zijn ongeveer nul mensen die ik ken die ik zelf Windows zou laten installeren én die geen USB-stick hebben om zelf de installer op te downloaden.

Dus jij hebt een aantal kennissen die (regelmatig?) Windows opnieuw willen installeren, en daarvoor wil jij tussen die kennissen een USB-stick laten rondgaan zodat ze dit zelf kunnen doen?

Of is het een stick met games, foto's, filmpjes, whatever? Niet dat dat uitmaakt, het readonly maken werkt voor alle gevallen hetzelfde, en is met hetzelfde gemak ongedaan te maken, maar goed.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
In USB sticks zit NAND en dat is zowel lees- als schrijfbaar.
Dus in beginsel is wat je wilt niet mogelijk met een normale USB stick.

Er bestaan wel USB ROM sticks, bv: (geen ervaring mee verder):
https://google.com/search?q=USB+Stick+Spectra+ROM

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Pagina: 1