Toon posts:

Uitdaging: PC niet over te klokken!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste hardcore-tweakers:

ik heb hier een PC die vooralsnog NIET overgeklokt is te krijgen! Omdat mijn nieuwe Celly 850 best op 1 Ghz kan draaien wil ik toch nog een laatste poging wagen! :P

Ik heb dus een mobo dat via het BIOS niet een andere FSB in kan stellen... Alleen 66/100/auto dus :(
Het is het laatste BIOS dat uitgegeven is en voorgaande versies konden dit ook al niet |:(

Nu hoor ik jullie al roepen: "gebruik het programma Softfsb of CPUCool of CPUFSB!" :)

helaas ondersteunen deze programma's de clock generator van het mobo niet :( :( :(
Dit is een ICS 9148BF-10 PLL...

ZELFS het programma EasyTune III van gigabyte zelf ondersteunt mijn mobo niet...
E-mails hierover naar gigabyte toe worden niet beantwoord... :r

Het moet toch mogelijk zijn om die Celly een beetje op te voeren in combinatie met dit moderbord :?

* Het moederbord is een Gigabyte GA-686BX.

* De processor is een Intel Celeron 850 FC- PGA met een FSB van 100 Mhz.

* De processor zit op een slotket van Asus, een DL S370-133 (vcore in te stellen)

Nou kom op mensen, maak me gek! ;)

Verwijderd

Kheb dat mobo gehad, hij draaide mijn PII350 wel @ 450 :)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 14 augustus 2001 00:28 schreef SiCnEsSs het volgende:
Kheb dat mobo gehad, hij draaide mijn PII350 wel @ 450 :)
joh?!?! hoe kreeg je dat voor elkaar dan????

ik heb echt alles geprobeerd en ik word er helemaal debiel van!!!

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
kheb ook zo een probleem alleen met ander mobo + celly 533A :( :( :( :(

• Cloontje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:24

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Op dinsdag 14 augustus 2001 00:29 schreef robgee het volgende:

[..]

joh?!?! hoe kreeg je dat voor elkaar dan????

ik heb echt alles geprobeerd en ik word er helemaal debiel van!!!
Te laat!!! zie je dat plaatje... Juist jah precies.

Let us make sure history never forgets the name ... Enterprise.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Goedkope mobo's met weinig bios instellingen zijn moeilijk over te klokken.

Bij Celly kun je misschien met jumper op mobo wel op 100 MHz zetten. Dan dwing je de mobo op 100 MHz draaien. De vraag is alleen of mobo de multiplier wel kan vasthouden (vaak via auto-detect gedaan)...

Maar ik heb dit meegemaakt dat boel erg instabiel kan worden. Zeker op goedkope (all-in) moederborden.

• mowgli
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op dinsdag 14 augustus 2001 11:34 schreef MrDummy het volgende:

Bij Celly kun je misschien met jumper op mobo wel op 100 MHz zetten. Dan dwing je de mobo op 100 MHz draaien. De vraag is alleen of mobo de multiplier wel kan vasthouden (vaak via auto-detect gedaan)...

Maar ik heb dit meegemaakt dat boel erg instabiel kan worden. Zeker op goedkope (all-in) moederborden.
Zijn celly draait al standaard op 100 fsb. Dus hij moet hoger dan 100.

Verwijderd

Alleen als je heel handig bent: zoek het schema van je clockgenerator, kijk op welke pinnetjes hij input nodig heeft om 100 Mhz te geven, en op welke pinnetjes hij bv 110 of 120 ofzo zou geven en soldeeer het heel voorzichtig vast (originele verbindingen wel even verbreken)op de juiste pinnetjes van het moederbord.

Ik ben niet verantwoordelijk voor wat je aanricht met je hardware!, maar het zou moeten werken als je clockgenerator die tussenliggende frequenties aankan...

edit:
als je Japans ofzo kent moet je hier eens kijken. het lijkt er sterk op dat ze daar ongeveer hetzelfde proberen als jij....

[nog eens edit]Volgens een andere .jp pagina is het volkomen onmogelijk om met je huidige clockchip boven de 100 Mhz FSB uit the komen, dus zou de hierboven beschreven methode ook niet werken :( [/edit]

• Tomas Zwinkels
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-11-2021

Tomas Zwinkels

graancirkels in m'n sokke

hmm.. celerons zijn volgens mij best lekker over te klokken.. en progies als cpucool werken volgens mij ook wel gewoon?? ik heb hier thuis een dual cellie van 2 keer 333 of 350 da weet ik ff niet op iets meer dan 500 stabiel lopen.. gewoon luchtgekoeld enzo..

maja.. dat zal der wel geen fuck mee te maken hebben dat die van jouw nie werkt.. is toch nogal een ander systeem..

Heaven is overrated... -[Al 4.5 jaar hetzelfde Usericon]- ::Trots op zijn pasieve Got gedrag::

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Klokgenerator = PLL. Die kan alle tussenliggende frequenties wel aan.. Probleem is alleen dat deze al aangestuurd wordt door het MB, dus dat zul je helemaal moeten veranderen.. En dat zal niet echt meevallen..

En ik begrijp ook dat het mobo geen ondersteuning voor de FSB vanuit de bios kent (dus 66/100MHz alleen via dipswitches).. Dus een of andere gehackte bios zit er ook niet in..
hmm.. celerons zijn volgens mij best over te klokken.. en progies als cpucool werken volgens mij ook wel gewoon?? ik heb hier thuis een dual cellie van 2 keer 333 op iets meer dan 500 stabiel lopen.. gewoon luchtgekoeld enzo
Ja, dus??? Wat wil je hier nu mee zeggen.. Hij zegt toch ook dat z'n celly over te klokken is, maar niet op dat mobo.. (bovendien heb jij het nog over de oude celleron-I.. Da's toch weer effe iets anders!)

• mowgli
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op dinsdag 14 augustus 2001 11:55 schreef digitaldead het volgende:
hmm.. celerons zijn volgens mij best lekker over te klokken.. en progies als cpucool werken volgens mij ook wel gewoon?? ik heb hier thuis een dual cellie van 2 keer 333 of 350 da weet ik ff niet op iets meer dan 500 stabiel lopen.. gewoon luchtgekoeld enzo..

maja.. dat zal der wel geen fuck mee te maken hebben dat die van jouw nie werkt.. is toch nogal een ander systeem..
Niet alle celly's :'( mijnes vind het allemaal nietzo leuk ofzo :( Kijk hier maar.

Verwijderd

Spijtig genoeg lijkt het erop dat de 9148 reeks van ICS maar tot 100 Mhz ondersteunt:kijk maar
9148-08 Single Chip, Aladdin IV Clock with up to 83.3 MHz
9148-36 Single Chip, 100MHz Aladdin V System Clock with 3 AGP Clocks
9148-53 Single Chip, 100MHz Aladdin V System Clock with 2 AGP Clocks
9148-75 Single Chip, 100MHz Aladdin V System Clock with Overclocking
de 9148bf-10 staat niet in het lijstje, maar hij zit tussen de 83.3 en 100 mhz versie (het nummer toch, dus ik veronderstel ook van mogelijkheden)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 14 augustus 2001 12:05 schreef grand.lord.of.chaos het volgende:
Spijtig genoeg lijkt het erop dat de 9148 reeks van ICS maar tot 100 Mhz ondersteunt:kijk maar
ja zeg! dat is balen! :(

hmmm.... dat wordt dus genoegen nemen met de 850 MHz'en en als het te traag wordt een ander BX'je op de kop tikken!!!

In ieder geval heel erg bedankt voor het zoeken allemaal!!!
Vooral grand.lord.of.chaos erg bedankt voor het zoekwerk!

edit:

zie http://www.icst.com/pdf/9148-10.pdf voor meer info over deze &^*@$@&*% PLL

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 09:55
Had een 66 mhz fsb celeron gekocht.. zoals de 633.. en dan op 100 Mhz laten lopen.. 950 Mhz dus..

Coïtus ergo sum

Verwijderd

Hoe ver wil je gaan met OC-en? Het lijkt erop dat die PLL alleen een 66 en 100MHz clock aflevert (namelijk AGP en FSB). De PCI klok word in de northbridge gegenereerd uit de FSB freq.

Je PLL hoger instellen kan dus niet. De PLL vervangen gaat je zo niet makkelijk lukken.

De eenvoudigste methode om 'm toch hoger te krijgen is het vervangen van het kristalletje dat de clockgenerator gebruikt om de 66/100MHz te genereren. Stel dat er een 14.318MHz kristal gebruikt word, dan zou je 'm kunnen vervangen door een 16MHz kristal. Daarmee fop je de clockgenerator, en zou ik dit geval je FSB 112MHz worden.

Een klein heatsinkje op de clockgenerator kan overigens geen kwaad om 't ding stabiel te houden.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 14 augustus 2001 12:19 schreef DaBit het volgende:
Hoe ver wil je gaan met OC-en? Het lijkt erop dat die PLL alleen een 66 en 100MHz clock aflevert (namelijk AGP en FSB). De PCI klok word in de northbridge gegenereerd uit de FSB freq.

Je PLL hoger instellen kan dus niet. De PLL vervangen gaat je zo niet makkelijk lukken.

De eenvoudigste methode om 'm toch hoger te krijgen is het vervangen van het kristalletje dat de clockgenerator gebruikt om de 66/100MHz te genereren. Stel dat er een 14.318MHz kristal gebruikt word, dan zou je 'm kunnen vervangen door een 16MHz kristal. Daarmee fop je de clockgenerator, en zou ik dit geval je FSB 112MHz worden.

Een klein heatsinkje op de clockgenerator kan overigens geen kwaad om 't ding stabiel te houden.
hmmm... dat klinkt goed! toch nog een mogelijkheid om op 8,5*112=952 MHz te draaien!

Dat kristalletje vervangen... komt daar enig soldeerwerk aan te pas? Want als dat het geval is sloop ik gegarandeerd me hele systeem ;)

• Twynn
Op dinsdag 14 augustus 2001 13:21 schreef robgee het volgende:
Dat kristalletje vervangen... komt daar enig soldeerwerk aan te pas? Want als dat het geval is sloop ik gegarandeerd me hele systeem ;)
Dat kristalletje zit op je moederbord gesoldeerd.. Dus komt inderdaad wat soldeerwerk aan te pas..

Verwijderd

Zucht... Waar is de tijd gebleven dat elke computereigenaar standaard z'n soldeerbout heet had staan... ;)

Agja, probeer 't. Werkt het niet, dan knal je er toch gewoon een i815 bordje in?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nog eens even gekeken naar dat kristalletje...

het is inderdaad een 14,... MHz geval en het zit heel simpel vast op het moederbord. Met LIJM op het mobo vastgeplakt en twee hele dunne draadjes. De twee draadjes zijn met een klein puntje soldeertin (ofzo) vastgestipt op het mobo!
Op zich allemaal wel gunstig dacht ik zo!

Kan er ECHT niks misgaan als het 16 MHz kristal op precies dezelfde manier bevestigd wordt op het moederbord???

Zo niet: ik laat iemand met veel soldeer ervaring ff los gaan op dat moederbord :)

Zo wel: ik neem genoegen met 850 MHz en koop later wel een afgeragd zesdehands BX'je ;)

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik d8 aan het volgende,

Op mijn abit slotket3, kan je de fsb instellen. Als je dan jouw bios op auto zet, neemt die dan niet die instellingen over?

Ik heb het andersom, mijn mobo met jumpers op 100. En de slotket op auto.

I, for one, like Roman numerals

Verwijderd

Celeron 800 en 850 lopen al op een FSB vaan 100 :)
Op dinsdag 14 augustus 2001 11:34 schreef MrDummy het volgende:

Verwijderd

Als je een beetje VOORZICHTIG bent, en dit niet gaat doen na een kratje Grolsch, dan kan er weinig fout gaan. En anders zet je het oude xtal weer terug.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 15 augustus 2001 13:54 schreef DaBit het volgende:
Als je een beetje VOORZICHTIG bent, en dit niet gaat doen na een kratje Grolsch, dan kan er weinig fout gaan. En anders zet je het oude xtal weer terug.
hmmm... ok dan! mijn moederplankje gaat onder het mes! >:)

nog een laatste vraagje: waar kan ik zo'n kristal kopen? ik neem aan dat ze die niet bij iedere willekeurige computerhandel in het schap hebben liggen :?

• Knoetje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-01 13:39
Als je dan toch bezig bent zet er dan ook ff ander geheugen in :) :) :)

Je hebt pc100...

Als je dan aan't testen gaat heb je misschien een geheugen probleem, terwijl je proc wel goed werkt ;) ;)

Alles is najagen van wind...

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 16 augustus 2001 00:15 schreef KNOETJE het volgende:
Als je dan toch bezig bent zet er dan ook ff ander geheugen in :) :) :)

Je hebt pc100...

Als je dan aan't testen gaat heb je misschien een geheugen probleem, terwijl je proc wel goed werkt ;) ;)
Voor de upgrade zat er een P2-266 in die altijd op een FSB van 117 heeft gedraaid, dus op 468 MHz :P

Het geheugen trok dit altijd prima hoor!

Maar nu het geheugen zo extreem goedkoop is kan ik het eigenlijk best doen :) of nee: ik ben maar een arme student en een videokaart heb ik harder nodig :(

Maar weet iemand waar ik zo'n 16MHz kristalletje voor op mijn mobo kan kopen????

Verwijderd

Topicstarter
Lieve medetweakers,

:* :* :* :*
Hartelijk bedankt voor alle hulp! ;)

Het enige wat ik nog graag zou willen weten is WAAR ik zo'n kristalletje kan kopen! Ik zou echt niet weten waar zo'n ding te krijgen is! Dus een 16 MHz klokgenerator kristalletje ipv een 14,... MHz

Verwijderd

Waar je zo'n keistalletje kunt kopen? Nou, bij elke elektronicahandel? Conrad? Farnell?

Zoek gewoon je lokale elektroboer op, die heeft 'm wel, of kan 'm voor je bestellen. Kosten: een gulden of 3.

• wipe-out
  • Laatst online: 30-08-2025

wipe-out

oud icon, geen zin in nieuwe:)

Op dinsdag 14 augustus 2001 12:19 schreef DaBit het volgende:

DaBit; zou je me misschien kunnen uitleggen hoe jij de berekening maakt, bij welk kristal je welke fsb freq. krijgt, want dit klinkt wel interessant voor me :)

• wipe-out

wipe-out

ik zit nu zo te denken;

als er op 100 mhz er 12% bij opgeteld word (de fsb word dus 112 mhz), wordt er dan bij 103 mhz fsb ook 12% bij opgeteld? en bij 112 mhz fsb ook?

edit:

met een 16 mhz kristal dus

dus:
code:
1
2
3
100 * 1.12 = 112 mhz
103 * 1.12 = 115 mhz
112 * 1.12 = 125 mhz

:?

Verwijderd

Op donderdag 16 augustus 2001 20:54 schreef DaBit het volgende:
[...]Zoek gewoon je lokale elektroboer op, die heeft 'm wel, of kan 'm voor je bestellen. Kosten: een gulden of 3.
Als-ie 'm niet standaard in huis heeft is het een elektroboer van lik-me-vestje. 16MHz is een zo veelgebruikte frekwentie dat-ie 'em haast wel in huis moet hebben! Elke elektroboer, dus.

• wipe-out

wipe-out

^up^ :)

• Twynn
Op donderdag 16 augustus 2001 21:24 schreef wipe-out het volgende:
ik zit nu zo te denken;

als er op 100 mhz er 12% bij opgeteld word (de fsb word dus 112 mhz), wordt er dan bij 103 mhz fsb ook 12% bij opgeteld? en bij 112 mhz fsb ook?

edit:

met een 16 mhz kristal dus

dus:
code:
1
2
3
100 * 1.12 = 112 mhz
103 * 1.12 = 115 mhz
112 * 1.12 = 125 mhz

:?
Dat klopt helemaal.. Maar dat is dus alleen als jij ook zo'n 14.3...MHz kristal op je mobotje hebt zitten..

Overigens gaan dan alle busfrequenties omhoog..

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 17 augustus 2001 13:50 schreef Twynn het volgende:

[..]

Dat klopt helemaal.. Maar dat is dus alleen als jij ook zo'n 14.3...MHz kristal op je mobotje hebt zitten..

Overigens gaan dan alle busfrequenties omhoog..
dus als ik het goed begrijp gaan samen met de FSB,
OOK de PCI, AGP, USB en ISA bussnelheid omhoog als je
het kristalletje vervangt?

gaat dat wel goed dan?

• Sonic
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:33
ja als het maar niet te hoog gaat

als je iets van scsi er in hebt zitten die gaat meestal het eerste gek doen

• wipe-out

wipe-out

Op vrijdag 17 augustus 2001 13:50 schreef Twynn het volgende:

[..]

...Maar dat is dus alleen als jij ook zo'n 14.3...MHz kristal op je mobotje hebt zitten..
dat heb ik dus ook op m'n Chaintech 6BTM :)

binnenkort dus ff naar de plaatselijke electrohandel :9

Verwijderd

hmm, dat van die kristalletjes wist ik basically wel, maar nog niet zo gedetailleerd, thnx.
Toch nog een vraagje, momenteel kom ik met m'n KT7 niet boven de 112MHz FSB (ligt aan chipset, al de rest kan hoge FSB's aan), maar als ik dan dat kristal zou vervangen, zal hij dan wel over de 112MHz jumpen zonder dat de chipset lastigdoet?
Indien wel passeer ik morgen ff langs de elektronicawinkel.

• wipe-out

wipe-out

Op vrijdag 17 augustus 2001 16:13 schreef SM-DoubleD het volgende:
hmm, dat van die kristalletjes wist ik basically wel, maar nog niet zo gedetailleerd, thnx.
Toch nog een vraagje, momenteel kom ik met m'n KT7 niet boven de 112MHz FSB (ligt aan chipset, al de rest kan hoge FSB's aan), maar als ik dan dat kristal zou vervangen, zal hij dan wel over de 112MHz jumpen zonder dat de chipset lastigdoet?
Indien wel passeer ik morgen ff langs de elektronicawinkel.
ik denk dat dat niet gaat lukken, want de chipset kan bij jouw dan gewooon niet meer aan als 112 mhz.
door er een ander kristal in te zetten houd je dat PLL geval voor de gek, waardoor hij dus gewoon hogere fsb uitspuwt (je krijgt eigenlijk hetzelfde effect als wanneer je de fsb via het bios verhoogt)

Verwijderd

Op vrijdag 17 augustus 2001 16:36 schreef wipe-out het volgende:

[..]

ik denk dat dat niet gaat lukken, want de chipset kan bij jouw dan gewooon niet meer aan als 112 mhz.
door er een ander kristal in te zetten houd je dat PLL geval voor de gek, waardoor hij dus gewoon hogere fsb uitspuwt (je krijgt eigenlijk hetzelfde effect als wanneer je de fsb via het bios verhoogt)
kut...

beeuh, dan toch maar een nieuw mobo + geheugen binnenkort, jammer
Pagina: 1