Pc sluit opeens af zonder enige boodschap

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds enige tijd heeft mijn PC een vreemd probleem. Opeens, vaak kort nadat hij is aangezet, sluit hij af en start weer opnieuw op. Vaak zelf 2 x achter elkaar. Daarna werkt alles weer normmaal. Bij het afsluiten is er geen enkele boodschap te zien.

In de windows system log vind ik alleen dit:

Log Name: System
Source: Microsoft-Windows-Kernel-Power
Date: 23-Jan-21 6:54:27 AM
Event ID: 41
Task Category: (63)
Level: Critical
Keywords: (70368744177664),(2)
User: SYSTEM
Computer: DESKTOP-CPF9RCJ
Description:
The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system
stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.

Aangezien er stond 'lost power', en de PC al een paar jaar oud is, heb ik er een nieuwe voeding in gezet, met uiteraard als bijkomend voordeel dat alle stekkers weer eens los zijn geweest, en zorgvuldig weer vastgeklikt.
Daarnaast een SFC / SCANNOW en de SSD gecontroleerd op fouten: helemaal nietsAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z6Ay1qFkXGj48ZYtV7_BdGxXr0M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NOpbWgw0QAmZgzccb63JwJBk.png?f=fotoalbum_large

Specs PC:

667324-1 / 557799 1 AMD A serie A8-5600K - 3.6 GHz - 4 cores - 4 MB
667324-1 / 657847 1 ASRock FM2A75 Pro4+ - Moederbord - ATX - Socket
667324-1 / 496955 1 BitFenix Merc Beta - Midtowermodel - ATX - zwart.
667324-1 / 568309 1 Be quiet! System Power 7 450W - Voeding ( intern.
667324-1 / 634347 1 Samsung 840 EVO Basic - Solid state drive - 120 ..
667324-1 / 390748 1 MSI R5450-MD1GD3H/LP - Grafische kaart - Radeon .
667324-1 / 7505 1 Azerty CPU + Koeler (+ geheugen) + BIOS Update m.
667324-1 / 628191 1 Thermalright X-Silent 120 - Ventilatorhuis - 120
667324-1 / 626558 1 Scythe Mugen 4 SCMG-4000 - Koeler voor processor.

Zoals je wel ziet is dit geen Game PC, maar voor films, administratie e.d.

De voeding deze week vervangen door een nieuwe Be quiet, 500 watt.

Heeft iemand enig idee ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:04

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Is het alsof iemand op de reset-knop drukt?
Wordt er iets weggeschreven in de map C:\Windows\Minidump ?

Ik zie ook een NTFS entry in de log. Hoeft niets te betekenen, maar doe eens in een elevated commandprompt:
chkdsk /r

Je kunt Samsung Magician ook nog downloaden, misschien kan die tool iets vertellen over de gezondheid van je SSD.
Memtest86+ kun je ook nog draaien om het geheugen uit te sluiten.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik ga ze meteen proberen. in minidump had ik nog niet gekeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Letterlijk terwijl ik tik ....

The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.

chkdsk /r: geen fouten
Minidump: niet te vinden, maar in de error en recovery options staat dat hij wel een dump moet genereren, en NIET moet herstarten. hij herstart wel .. blijkbaar iets anders.
Samsung Magician: alles ok, laatste software, health 'good'.
Memtest86: no errors

kortom .. hier wordt je gek van. Al een nieuwe voeding .. zonder resultaat. Nu kan ik b.v. wel een nieuwe SSD kopen, maar als de oorzaak niet is ..... Het is idd. letterlijk alsof ik op de reset knop druk.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2021 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:41

HugoBoss1985

Xenotech

En wat doet het systeem in de veilige modus? (is het een hardware probleem of een software probleem... ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trek voor de zekerheid het resetknopstekkertje op je moederbord eens los. (om uit te sluiten dat deze geen storing maakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geprobeerd, maar het probleem is .. soms heb je het dagen niet, soms 3 x op een dag. Dus als het in veilige modus niet voorkomt, zegt dat niets. Na de nieuwe voeding duurde het ook weer dagen voor het gebeurde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-07 21:40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:38:
En wat doet het systeem in de veilige modus? (is het een hardware probleem of een software probleem... ;))
Net even geprobeerd .. pc start dan wel, maar je kunt zowat niets. Niet te testen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:42:
Trek voor de zekerheid het resetknopstekkertje op je moederbord eens los. (om uit te sluiten dat deze geen storing maakt)
sterke, ga ik proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:41

HugoBoss1985

Xenotech

Verwijderd schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:44:
Geprobeerd, maar het probleem is .. soms heb je het dagen niet, soms 3 x op een dag. Dus als het in veilige modus niet voorkomt, zegt dat niets. Na de nieuwe voeding duurde het ook weer dagen voor het gebeurde
Als het in de veilige modus niet voorkomt heb je uitgesloten dat het een software probleem is.
Dat het zegt het dan dus.
Eigenwijs blijven helpt niet echt mee, dan haak ik ook snel af. ;)

Draaien de ventilatoren van je componenten wel allemaal?
Niets verstopt met stof?
Want dit kan ook net zo goed een temperatuur probleem zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door HugoBoss1985 op 23-01-2021 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:57:
[...]

Als het in de veilige modus niet voorkomt heb je uitgesloten dat het een software probleem is.
Dat het zegt het dan dus.
Eigenwijs blijven helpt niet echt mee, dan haak ik ook snel af. ;)
ik ben niet eigenwijs .. safe mode kan je nauwelijks iets mee, ik kan dus niets doen om te proberen dit probleem te krijgen, omdat ik de oorzaak niet weet. Safe mode is handig als je pc niet wil starten of je een bekend probleem hebt, iets wat af-en-toe optreedt kun je dus niet in safe mode reproduceren.

Pc pas nog helemaal schoongemaakt, toen de nieuwe voeding er in ging. Processor is ong. 50graden, voor een AMD heel normaal. Alle fans draaien als een tierelier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hier zie je wanneer dit probleem voorkwam .. dan zie je meteen dat safe mode absoluut geen optie is. Het is geen probleem dat voorkomt bij starten of zo, het treedt spontaan op

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWDXVdGT1NsV8PRMAYiQtT41Onw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IWNPWeLzetoxJvVFPybzjlVn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:04

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als je je kast een klap geeft, gebeurt er dan iets?
Geheugen in andere DIMM sloten proberen, één tegelijk kan ook nog.

Ik verwacht geen software probleem, maar misschien kun je een frisse Windows installatie doen op een disk die leeg mag? Kun je dat ook uitsluiten.

Anders CPU / moederbord defect ben ik bang...

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
klap .. uit frustratie al gegeven. De rest zal ik proberen. Maar het grote probleem is en blijft dat dit probleem zich manifesteert van 1 x per 3 1/2 maand tot 5 x op een dag. Dus zelfs bij een windows install weet ik pas over 4 maanden of het over is .. snik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En ja hoor, na 3 dagen, zonder enige reden ... WEER :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NiAM-PJeMvPzfVqBcDbbzsxk4MA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KAfdZCA9sOrsIQuHr33nSA2B.jpg?f=fotoalbum_large

checkdist, memtest, sfc /scannow, resetknop uit, alles op het moederbord nog eens aangedrukt, nieuwe voeding .. ga maar door: geen resultaat.
Safe mode . .tsja .. dan moet ik 'm dus dagen in safe mode draaien, zinloos: b.v. geen internet, en dat heb ik toch echt nodig.
Heeft iemand nog een zinnig advies, ik wordt hier moedeloos van. Een nieuw moederbord + processor is me echt te duur, en de vraag is, zal dat werken. Verder moet ik dan, dacht ik, windows ook weer installeren, ik meen dat voor de licentie een nieuw moederbord een beetje te gortig is (of is dat niet meer ?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 22:32
Windows herstellen?
Wel eerst voor een back-up zorgen (bijv. met Macrium Free + rescue USB), just in case.

Mogelijk eerst: hoeveel geheugenmodules zitten er in het systeem?
Haal eens een module eruit, test ze afzonderlijk én in ieder slot.

[ Voor 23% gewijzigd door Masimo op 26-01-2021 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Naarstig gezocht wat er nu eigenlijk sinds 16 september gewijzigd is. Uiteraard talloze Windows updates, en ook heel wat andere updates. Maar wat me opviel is dat ik op 10 september, vlak voor de problemen begonnen dus, een extra SATA controller kocht vor een extra disk. Helaas was namelijk op mijn moederbord de 4e sata controller stuk. en na het monteren van die controller en de schijf, begon de ellende. Ik heb beide nu verwijderd. Eens kijken hoe het nu gaat. Uiteraard komt dan automa(g/t)isch de vraag of het de controller is of de disk, maar eerst maar eens een weekje kijken of het nu goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, ook zonder de SATA controller WEER een stop/start. Nu het opgegeven. Bij Megekko een nieuw 'hart' gekocht: Moederbord/processor en geheugen. Dit een paar dagen geleden gekregen, en meteen in elkaar gezet. Alleen toen .. WEER... een domper: de boel startte niet. En geloof me .. ik heb al eerder PC's in elkaar gezet. Alles 10 x gecontroleerd, alle schijven, behalve de SSD met Windows uiteraard afgekoppeld .. Geen enkele activiteit: de fans draaien, de processor koeler draait, de power led's e.d. branden maar enig teken van leven .. nee. Alles weer losgehaald, en weer vastgezet. Tsja: processor kan echt maar op 1 manier, geheugen 'klikt', dus maar met Megekko contact opgenomen. Ik mocht het RMA opsturen, nu weer afwachten. Een oude PC die ik nog had staan opgekalefaterd met een betere video kaart, meer geheugen een snellere schijf (ik had helaas geen SSD over) zodat ik gelukkig wel kan werken, maar echt veel sjeu is er niet aan, temeer daar het nieuwe 'hart' veel sneller zou zijn (AMD Ryzen) dan mijn inmiddels 7 jaar oude PC. Maar goed .. hopelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:34
Ik zou dan de voeding gaan beginnen te verdenken gezien de problemen ook met andere moederbord/CPU/gehuegen aanwezig blijven. Kun je de voeding van je "backup" systeem gebruiken om mee te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 17:06

Nox

Noxiuz

Ik lees even mee, hier komt het ook voor maar slechts eens in de 2 weken dus ik ben te lui om er wat aan te doen :+. Opmerkelijk dat het bij mij iedere keer gebeurt bijvoorbeeld als ik een game afsluit, een applicatie start etc.

Kan je aangeven of je toevallig bepaalde peripherals hebt aangesloten? (usb-schijf, usb-microfoon, webcam e.d.) Probeer eens zonder die. Overigens zie ik ook e.e.a. gelieerd aan power plans; hieronder wat instellingen:
https://www.minitool.com/backup-tips/kernel-power-41.html (ik wijk hier van af en vindt dat fijn dus ik laat het lekker zo :P)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alle Kernel 41 tips bekeken... Ik had ze letterlijk allemaal geprobeerd. Prima tips dus, alleen geen resultaat. De voeding moet wel goed zijn .. met 2 verschillende voedingen, hetzelfde probleem. Afwachten op Megekko, dan kan ik de boel weer in elkaar zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Opgelost. De nieuwe combinate moederbord/processor en geheugen lijkt stabiel (nog wel even afwachten). Het zal dus vast wel een hardware probleem zijn geweest, b.v. een haarscheurtje in het oude mobo, of een half-los soldeernaadje. Maar goed: de boel werkt. Een heel klein beetje rumoeriger an mijn oude set-up: de oude Scythe Mugen koeler was vrijwel geluidloos (maar wel enorm groot en zwaar), de Ryzen koeler draait sneller, en is dus iets rumoeriger. Maar met de kast goed indelen en trillingvrij maken is daar goed mee te leven.
Pagina: 1