Isoleren garage, welke platen & vloer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:25
Dit voorjaar willen we de garage isoleren. We willen er een grote bijkeuken van maken (let wel; vloer is niet geisoleerd), met een lange kastenwand, plafond afgewerkt met spotjes en motion sensor.

De deur is inmiddels uitgezocht en wordt ingemeten, nu ben ik op zoek naar een goede isolatiemethode. We hebben 3x8, waarvan 8m aan de garage van de buren zit, ca 6m aan de spouwmuur, en 8m enkelsteens (waarvan 4m deur. Het dak is al geïsoleerd aan de buitenkant.

Ik heb 6cm ruimte tussen bovenkant dorpel van de keukendeur en buitendeur en de fundering van de schuur dus ik zou 5cm vloerisolatie (18m2) kunnen aanbrengen en dat afwerken met pvc (nog zat over). Heeft dat echter veel zin? En voelt het niet of je op drijfzand loopt? Of is er een betere/slimmere methode (of heeft geen zin, niet doen).

De muren (50m2) ben ik aan het twijfelen tussen PIR platen met fermacell of de traditionele glaswol met gips methode, maar ik ben afhankelijk van iemand die dit voor de kost doet dus tijd = geld dus dan lijkt me die eerste uiteindelijk goedkoper. Ik hoor echter graag de ervaringen met de isolatiewaarden en afwerken van de mensen die hier eerder mee gewerkt hebben en of er slimmere/voordeligere opties zijn die net zo goed dan wel beter isoleren.

Uiteindelijk moet het er zo behagelijk zijn dat het bij de leefbare ruimte van de woning opgeteld kan worden. Ik hoor graag wie er ervaring en tips heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door MagniArtistique op 22-01-2021 22:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKrYNa213aCAWdr9tMAcZsZHcd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XELNOpkjSfQlVFpAfI0SqlDL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QmeecN5_1f2ZU6xl5x_qOLshJ_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/crhKW2bN69U7W1OrQ2Rmq8sn.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de huidige situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radial
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:38

radial

Watch out

Goed topic, ben dit ook van plan voor komende tijd om de garage/bijkeuken helemaal aan te pakken, alleen nog geen idee hoe en wat.
Heb zo te lezen dezelfde issues, beginnend bij de vloer.

Ga deze even goed volgen.

20xSF170s - ozo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09
Bij deze: Afgelopen zomer ook mijn garage geisoleerd.

Omdat we het verder niet gebruiken als leefruimte, heb ik voor underlayment 9 mm platen gekozen met 90mm glaswol.

Fotos:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCn6xeOdVzB-szlB-uqRk0Tm7Rw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9788NGjYUk2MUWVmUP3Lol8Z.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzxPRz0XfQNSGmFSQSaxFNGBhZI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zD64P1uHGgjK8NsuKjcKvOK5.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bjgM00CK2m3SRw2K5RCdy3e9hY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KVQX0phbUawieoTo1QFfeqGh.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbHUoIW8DMnFJvUn8aOM9lutu7A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hWYcNzHmPKVywIS5OSwX3Eqb.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9yDwb60cU_hxF4WkPTByZ1ZooU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Zo3zmDHouOdr94EGsU5oqDgK.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FkYcGUWw_ATmLFDgtUEdUJm8ZFM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2Aj7HaEqqFzlJTPjluXvh2or.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nu2GqiqjI03wpBbOrt6QxBWi6DI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ib7qUd2L8mYqzRHrujxUsG5U.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ez2D8Idft_HMxutMIzIjZH513a0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m7haVUoSwBYlYgnxfJJspfJs.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NM3RvYyYh_7cZhwoANHk8iOZGDY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EM0awcG2j5a8qcVozg5H1jyR.jpg?f=user_large

De garagedeur willen we nog vervangen voor openslaande garagedeuren :)

Totaal was ik zon 700 euro kwijt voor alles.

[ Voor 5% gewijzigd door Possible op 05-02-2021 21:39 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Ziet er strak uit. Ik ben inmiddels stukje verder: garagedeur 54 cm met 3 puntssluiting en onderdorpel van 60mm besteld. Isoleert flink en de onderdorpel geeft me ruimte om 5cm xps platen op de vloer te doen met daarop laminaat of pvc afwerking.

Ik begin me af te vragen hoe veel isolatiewaarde muur isoleren heeft, en wel om het volgende:

De garagedeur kant heeft zometeen 60mm deur en naadloze sluiting. Ik heb 8 meter muur aan een andere garage zitten (gestuct) en 6 meter muur aan de keuken (spouwmuur & gestuct). Ik heb enkel nog 4m enkelsteens aan de achterkant.

Is het verstandig om toch alles nog te isoleren of gaat dat relatief weinig winst opleveren? Daarbij wordt dat op een aantal plekken een uitdaging; er loopt een hemelwaterafvoer door de garage heen en de afzuiging van de keuken.

Ik snap dat 4m enkelsteens muur wel een paar graden verschil oplevert maar hoe verwaarloosbaar is dat op het geheel?

[ Voor 9% gewijzigd door MagniArtistique op 05-02-2021 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:19
MagniArtistique schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 23:19:
Ziet er strak uit. Ik ben inmiddels stukje verder: garagedeur 54 cm met 3 puntssluiting en onderdorpel van 60mm besteld. Isoleert flink en de onderdorpel geeft me ruimte om 5cm xps platen op de vloer te doen met daarop laminaat of pvc afwerking.
hoi, ik wil ook zoiets gaan doen. Wat voor deur ben je bij uitgekomen en hoe doe je de vloer precies? Alleen platen op maat of nog balkes, nog folie eronder etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:21
Ik ben momenteel bezig om de garage te isoleren met PIR + OSB platen (daarachter zitten ventilatielatten en gaten in de muur voor ventileren van de spouw). Hier kan je de gebruikte platen vinden: https://www.isolatiemater...latie/pir-osb/pir-osb-9mm

Ik vond dit een relatief eenvoudige methode om te isoleren. Daarna kan je dus rechtstreeks gipsplaten tegen de osb schroeven.Het is wel duurder als metalstud + glas- of steenwol dat is een nadeel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MagniArtistique
datadevil schreef op zondag 11 april 2021 @ 16:23:
[...]

hoi, ik wil ook zoiets gaan doen. Wat voor deur ben je bij uitgekomen en hoe doe je de vloer precies? Alleen platen op maat of nog balkes, nog folie eronder etc?
We hebben inmiddels een deur laten plaatsen. (Deurenkoning) Meranti, 6cm dik met alles erop en eraan. Je merkt het direct, maar de kou komt (heb ik het idee) met name vanwege de cementvloer. Die ligt op zand.

Ik ga daar 3cm dik xps op leggen met vervolgens een laminaatje. Daarna even aankijken hoe de komende zomer / winter aanvoelt. Is het niet voldoende, dan doen we de muren volgend jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXkx-jkbOlfCNsoAB9nnf7WJA9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UYniKO7HEPER2Dhy9QpAAiup.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJ-h0AeDA3q_wrdNsgxj5JYXs5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y27WrW3jVJLm0sVk6VbhCr5z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandenberg
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-06 12:32
Ziet er mooi uit.

3cm xps levert wel erg weinig isolatie waarde op, maar veel meer ruimte heb je niet zie ik. De lambdawaarde van PIR is stuk hoger dan XPS trouwens. Een rigoreuzer alternatief zou zijn, om het beton op zand te vervangen door een geïsoleerde vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik heb vorig jaar ook de garagedeur geïsoleerd. Het is een standaard stalen kanteldeur die in de zomer als de zon erop staat loeiheet wordt en in de winter veel kou doorlaat. Heb ervoor gekozen om eerst eens de low-budget oplossing te proberen en de sponning aan de binnenzijde te bekleden met piepschuim platen. Ging verrassend makkelijk en scheelt zowel in de zomer als in de winter al snel meerdere graden in een verder niet geïsoleerde aangebouwde garage.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUJi3pmDkoUkAjK0NAI8sd5XDVU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NLaYp4N5UhRcQh7GL7VZbqUu.jpg?f=user_large

Het enige punt was dat er naderhand nog verschillende platen zijn losgewaaid bij stormachtig weer. Het oppervlak van piepschuim heeft niet ontzettend veel hechtkracht en de lijmrand scheurt soms gewoon met bolletjes en al los :X
Mocht iemand hetzelfde willen doen dan dus zeker niet besparen op lijm en 2x zoveel gebruiken als dat je eerst van plan was.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
petervandenberg schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:31:
Ziet er mooi uit.

3cm xps levert wel erg weinig isolatie waarde op, maar veel meer ruimte heb je niet zie ik. De lambdawaarde van PIR is stuk hoger dan XPS trouwens. Een rigoreuzer alternatief zou zijn, om het beton op zand te vervangen door een geïsoleerde vloer.
De ironie is dat de dorpel die je ziet 6 is ;). Ik ben in de veronderstelling dat XPS 0,9rd heeft. Dat is volgens mij vrij prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-06 17:38
MagniArtistique schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:24:
[...]

De ironie is dat de dorpel die je ziet 6 is ;). Ik ben in de veronderstelling dat XPS 0,9rd heeft. Dat is volgens mij vrij prima?
0.9 is echt niet zo veel...

Als de dorpel 6 cm is, kun je er dan geen 5 cm pir op leggen (tand-groef of sponning delen) met daarop een klik-pvc?

Dan ben je nagenoeg even hoog als de dorpel, val je ook minder snel:)

(Klik pvc isoleert een stuk beter dan laminaat en voelt daardoor warmer aan aan je voeten, bijkomend voordeel is dat het beter resistent is tegen vocht/water alsook minder (loop)geluid maakt dan laminaat)

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
BjornHero schreef op maandag 12 april 2021 @ 23:39:
[...]

(Klik pvc isoleert een stuk beter dan laminaat en voelt daardoor warmer aan aan je voeten, bijkomend voordeel is dat het beter resistent is tegen vocht/water alsook minder (loop)geluid maakt dan laminaat)
Ik las dat dat niet tegen rubber kan en dat lijkt me dan weer niet handig in de garage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
[...]

Als de dorpel 6 cm is, kun je er dan geen 5 cm pir op leggen (tand-groef of sponning delen) met daarop een klik-pvc?

Niet alle dorpels zijn even hoog. Die van de achterdeur van de garage is net 4. Leg je daar 4cm en pvc op dan komt de pvc boven de dorpel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
datadevil schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 06:57:
[...]

Ik las dat dat niet tegen rubber kan en dat lijkt me dan weer niet handig in de garage?
Pvc? Ik heb overal pvc in huis. Waarom zou rubber een probleem Zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
MagniArtistique schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:23:
[...]

Pvc? Ik heb overal pvc in huis. Waarom zou rubber een probleem Zijn?
"Vermijd contact met rubber. Rubber kan bruine vlekken veroorzaken op uw vloer. Denk hierbij aan rubberen banden/matten." - http://www.lab21.nl/_clie.../OnderhoudsTips%20PVC.pdf

en zo zijn er wel meer van die waarschuwingen te vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-06 17:49

Floor-is

5.2

[...]

Een vloer direct op PIR lijkt mij vragen om problemen. De maximale elasting van PIR zal nogal beperkt zijn lijkt me. Je zult dan ook balken plaatsen, daar PIR tussen en die weer afdekken.. Dan kan je echt maximaal 4cm PIR plaatsen, wat een Rd van 1.45 opleveren zou.. Koud voeten aldus!

Een Rd van minstens 3 is aan te raden, dan kom je echter al op 80mm platen uit..

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Floor-is schreef op donderdag 15 april 2021 @ 01:00:
[...]

Een vloer direct op PIR lijkt mij vragen om problemen. De maximale elasting van PIR zal nogal beperkt zijn lijkt me. Je zult dan ook balken plaatsen, daar PIR tussen en die weer afdekken.. Dan kan je echt maximaal 4cm PIR plaatsen, wat een Rd van 1.45 opleveren zou.. Koud voeten aldus!

Een Rd van minstens 3 is aan te raden, dan kom je echter al op 80mm platen uit..
Dat leek mij dus ook? Als je beetje zoekt op welk isolatiemateriaal voor welk doeleinden dan lijkt xps EN drukbestendiger EN vochtbestendiger terwijl de isolatiewaardes bijna niet verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed!
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-06 00:43

Ed!

MagniArtistique schreef op donderdag 15 april 2021 @ 08:51:
[...]

Dat leek mij dus ook? Als je beetje zoekt op welk isolatiemateriaal voor welk doeleinden dan lijkt xps EN drukbestendiger EN vochtbestendiger terwijl de isolatiewaardes bijna niet verschillen.
EPS en XPS kunnen (afhankelijk van het type) drukbestendiger zijn dan PIR.

PIR platen hebben meestal een druksterkte van 150 - 175 kPa.

1kPa = 1kN/m2 = 100kg/m2.

Echter dien je die druk wel te verdelen d.m.v. een cementdekvloer of OSB achtige plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Ed! schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:56:
[...]

EPS en XPS kunnen (afhankelijk van het type) drukbestendiger zijn dan PIR.

PIR platen hebben meestal een druksterkte van 150 - 175 kPa.

Echter dien je die druk wel te verdelen d.m.v. een cementdekvloer of OSB achtige plaat.
Ja dus wil je er een koelkast of goedgevulde vriezer/kast op plaatsen dan ga je nat.
Nog maar niet te spreken over mensen met een maatje meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed!
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-06 00:43

Ed!

MagniArtistique schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:41:
[...]

Ja dus wil je er een koelkast of goedgevulde vriezer/kast op plaatsen dan ga je nat.
Nog maar niet te spreken over mensen met een maatje meer.
Dat gaat ook prima gezien het feit dat de PIR platen een druksterkte hebben van 150 - 175 kPa (zoek dit wel even op per specifieke plaat)

150 x 100kg/m2 = 15000 kg/m2

Let op dat de druksterkte vaak wordt gegeven bij max 10% vervorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-06 17:49

Floor-is

5.2

Ik verwacht vooral dat als je er dag in dag uit op gaat lopen, er vervorming komt. En dat zou ik niet willen in het geval van OP dat dit alsnog een probleem zal worden.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Heb je er wel een verwarming hangen? Anders wordt het uiteindelijk in de winter toch erg koud daarbinnen.
Pagina: 1