Grootverbruikers elektra managen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wkeulers
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-01 21:47
Mijn vraag
Wij laten een nieuwbouwwoning bouwen met daarin de nodige grootverbruikers: 2 wasmachines, 2 warmtepompdrogers, 2 ovens, vaatwasser, qooker, inductiekookplaat, 11kw laadpunt auto, warmtepomp incl 270l boiler. Omdat we die apparaten niet allemaal tegelijk gebruiken zoek ik een oplossing om die verbruikers te managen als het verbruik op een van de 3 fase aansluitingen richting de grenswaarde van 25A gaat. Ik zou bijvoorbeeld dan graag eerst het laadpunt voor de auto terugschroeven en dan de warmtepomp en dan de wasmachines, dit zodat er dus altijd gekookt kan worden. Bestaat er zoiets?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Zie bovenstaand.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Internet afzoeken, maar verder dan loadbalancing voor het laadpunt kom ik niet.

Alle reacties

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:18
Ik denk als je alles goed verdeeld over de fase's je dit alleen voor het laadpunt nodig hebt. En dat het met de rest van gebruikers in de praktijk gewoon goed gaat.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
wkeulers schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:01:
Mijn vraag
Wij laten een nieuwbouwwoning bouwen met daarin de nodige grootverbruikers:
Die worden meegebouwd? Heb je al?
Big deal. Moderne wasmachine heeft maar een ~2,2 kW aansluitvermogen. Als je bang bent voor het E-verbruik zet je hem ergens naast je boilervat en koop je een hottfill exemplaar.
<1 kW per stuk
Die willen nog wel eens een wat hoger maximumvermogen hebben, maar voordat de thermische trip van de hoofdzekering bereikt is zijn ze klaar met voorverwarmen.
vaatwasser, qooker, inductiekookplaat, 11kw laadpunt auto, warmtepomp incl 270l boiler. Omdat we die apparaten niet allemaal tegelijk gebruiken zoek ik een oplossing om die verbruikers te managen als het verbruik op een van de 3 fase aansluitingen richting de grenswaarde van 25A gaat. Ik zou bijvoorbeeld dan graag eerst het laadpunt voor de auto terugschroeven en dan de warmtepomp en dan de wasmachines, dit zodat er dus altijd gekookt kan worden. Bestaat er zoiets?

Zie bovenstaand.

Je kunt allerlei mooie dingen maken met relais en meetspoelen.

In de praktijk moet je gewoon alleen een laadpaal met loadbalancing hebben en klaar.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-01 15:07
Met ^, in de praktijk valt het reuze mee, zekeringen kunnen veel langer dan je denkt veel hogere stromen aan dan hun nominale waarde.
De autolader is een langdurige belasting, die moet je beperken, misschien ook de warmtepomp. De rest is beperkt in tijd, wanneer zet je alle kookplaten op maximumvoir meer dan 5 seconden bijvoorbeeld?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Tip, ga voor een Zappi dan kun je maximaal met zonnestroom laden.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Mijn vraag
Wij laten een nieuwbouwwoning bouwen met daarin de nodige grootverbruikers: 2 wasmachines, 2 warmtepompdrogers, 2 ovens, vaatwasser, qooker, inductiekookplaat, 11kw laadpunt auto, warmtepomp incl 270l boiler. Omdat we die apparaten niet allemaal tegelijk gebruiken zoek ik een oplossing om die verbruikers te managen als het verbruik op een van de 3 fase aansluitingen richting de grenswaarde van 25A gaat. Ik zou bijvoorbeeld dan graag eerst het laadpunt voor de auto terugschroeven en dan de warmtepomp en dan de wasmachines, dit zodat er dus altijd gekookt kan worden. Bestaat er zoiets?

Zie bovenstaand.

Is het een generatiewoning ofzo ? gezien je alles dubbel hebt ?
De helft van wat je opnoemt is niet echt bijzonder

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:26
Niks schokkends. Alleen die autolader vormt een probleem in combinatie met de rest. Daarom zal elke degelijke verkoper van autoladers bij een 11kW lader voor thuisgebruik een exemplaar met load balancing adviseren.

De lader gebruikt dan maximaal 11kW, maar wordt geknepen zodra het huishoudelijke gebruik samen met het laden boven de 25A (of andere ingestelde waarde) uit dreigt te komen.

Met de huishoudelijke apparatuur zelf kom je zelden in situaties dat hoofdzekeringen van een 3x25A hoofdaansluiting dreigen uit te vallen. De meeste 'zware' apparatuur gebruikt namelijk maar heel kortstondig het maximum vermogen. Die paar liter water die een moderne wasmachine per wasbeurt gebruikt, is in 5 tot 10 minuten wel op 60 graden bij een vermogen van 2,2kW. Alleen bij een kookwasje zal het misschien iets langer duren.

En op een inductiekookplaat is je pan op een pit met vol vermogen ook zo aan de kook, of je vlees dichtgeschroeid of aangebraden. Daarna zet je hem (flink) lager, tenzij je van overkokende pannen en zwart vlees houdt.

De compressor van mijn 7kW warmtepomp gebruikt maximaal 2,2kW. Alleen tijdens legionella desinfectie van de boiler gebruikt het apparaat 6kW. Dat is dan ook het enige moment gedurende een normale week dat ik meer dan 10kW tegelijkertijd van het net af neem (ik heb geen EV). Feitelijk zou mijn all-electric woning prima kunnen draaien op 1x35A, wanneer ik het vermogen wat tijdens de legionella-run gebruikt wordt terugschroef naar 3kW. Dan duurt die run alleen twee keer zo lang, maar dat is geen ramp.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• kabeltjekabel
Die legionella run kun je toch wel op een bepaald tijdstip zetten? Bijvoorbeeld midden op de dag ofzo als er niemand thuis is?

• kabeltjekabel
KillerAce_NL schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:40:
[...]
Is het een generatiewoning ofzo ? gezien je alles dubbel hebt ?
De helft van wat je opnoemt is niet echt bijzonder
2 ovens is helemaal in de mode in nieuwe keukens in het duurdere segment. Eentje combimagnetron, eentje stoomoven.

Twee wasmachines en twee drogers is gewoon ideaal gezien die dingen altijd op het slechts mogelijke moment kapot gaan. Bijvoorbeeld de dag na Black Friday waardoor alle expeditiebedrijven die die zooi bezorgen twee weken volgeplanned zitten. Of als je voor je werk aan de andere kant van de aardbol zit.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hier ook zgn twee ovens, één inductie fornuis en zgn steamer. maar benoem dat nooit als het hebben van 2 ovens.
wel twee wasmachines, één oude voor werk/kluskleding vaatdoeken/dweilen etc en ´en nieuwere voor kleding, beddengoed, zeg maar normale wasgoed. (één droger)

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 23-01-2021 17:29 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:07
kabeltjekabel schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:19:
[...]

Twee wasmachines en twee drogers is gewoon ideaal gezien die dingen altijd op het slechts mogelijke moment kapot gaan.
Ff serieus...
Dan kun je beter 2 cv ketels nemen en een provider op de kabel en op glas met beide een alles in een pakket.

Twee wasmachines en drogers is gewoon overbodig voor 90% van de huishoudens. Tenzij je dus een groot huishouden hebt, opa/oma in huis hebt of om wat voor andere reden dan ook veel was produceert per dag.

De buuf van mijn ouders wast en strijkt voor de halve buurt, die heeft ook meerdere machines.

• wkeulers
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-01 21:47
Dank voor de reacties. Ik zal vooral die autolader wel regelen met loadbalancing. De rest loopt wel los begrijp ik. De 2 ovens zijn inderdaad eentje met stoom en een met magnetron. Die 2 wasmachines is omdat we 3 kinderen hebben en het dan lekker opschiet. Kan ook met 1 maar goed, het is dus handiger en ze slijten dan dus 2x zo traag dus echt veel extra kost het niet.

• kabeltjekabel
Ja.
FRANQ schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:11:
Dan kun je beter 2 cv ketels nemen en een provider op de kabel en op glas met beide een alles in een pakket.
Ik heb en hoef geen TV, dus dat alles in 1 mag wegblijven. Als de vaste lijn wegvalt hang ik mijn telefoon aan de PC en heb ik gewoon internet.

Zodra de ketel stopt kunnen we ook allemaal nog een keertje douchen voor de boiler leeg is en qua ruimteverwarming is dat prima tijdelijk te vervangen door een straalkacheltje. Verder heeft het dubbel hebben van de dingen die jij noemt geen enkel voordeel zolang er niet eentje met stopt, terwijl twee wasmachines en drogers dat wel hebben. Toch heerlijk; alle witte was in de ene knikkeren, alle gekleurde in de andere, daarna direct overhevelen in de drogers. Heerlijk.
FRANQ schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:11:
Twee wasmachines en drogers is gewoon overbodig voor 90% van de huishoudens. Tenzij je dus een groot huishouden hebt, opa/oma in huis hebt of om wat voor andere reden dan ook veel was produceert per dag.

De buuf van mijn ouders wast en strijkt voor de halve buurt, die heeft ook meerdere machines.
Zodra je wasmachine er mee stopt moet je heel snel een nieuwe regelen. Als je ze tijdens de BTW actie van de MM kunt inkopen ben je een stuk goedkoper uit en heb je ook gewoon de tijd om op je gemak een nieuwe uit te zoeken.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:02
Doe dan vooral 2 vaatwassers. Hoef je nooit meer iets in de kast te zetten. Je pakt het schoon uit de ene en na gebruik gaat het in de andere.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:07
kabeltjekabel schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:17:
[...]

Zodra je wasmachine er mee stopt moet je heel snel een nieuwe regelen. Als je ze tijdens de BTW actie van de MM kunt inkopen ben je een stuk goedkoper uit en heb je ook gewoon de tijd om op je gemak een nieuwe uit te zoeken.
Ja echt een eerste levensbehoefte 8)7

Als je alles dubbel koopt om die reden maakt dat tientje korting ook niet meer uit.
Daarnaast, heb je 2x zo lang oude energielabel G zooi in huis.
wkeulers schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:13:
Dank voor de reacties. Ik zal vooral die autolader wel regelen met loadbalancing. De rest loopt wel los begrijp ik. De 2 ovens zijn inderdaad eentje met stoom en een met magnetron. Die 2 wasmachines is omdat we 3 kinderen hebben en het dan lekker opschiet. Kan ook met 1 maar goed, het is dus handiger en ze slijten dan dus 2x zo traag dus echt veel extra kost het niet.
Dat snap ik, met 2 kleintjes hier staan ze ook 8uur per dag aan lijkt het wel. :D

[ Voor 34% gewijzigd door FRANQ op 23-01-2021 20:53 ]

• kabeltjekabel
FRANQ schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:51:
[...]

Ja echt een eerste levensbehoefte 8)7
Ja, je oma deed het met een raspbord met water uit de put. So what? Wel of niet twee wasmachines is helemaal geen vraagstuk in dit topic.
Als je alles dubbel koopt om die reden maakt dat tientje korting ook niet meer uit.
Huh jawel. Op lange termijn gewoon net zo duur maar wel gemak van twee machines.
Daarnaast, heb je 2x zo lang oude energielabel G zooi in huis.
Water verhitten kost nu netzoveel energie als 30 jaar geleden. Het laaghangende fruit is allang geplukt (efficiënter spoelen, koolborstelloze motor, etc.), verbeteringen in verbruik vanaf nu zijn marginaal.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:33
guido66 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:00:
Doe dan vooral 2 vaatwassers. Hoef je nooit meer iets in de kast te zetten. Je pakt het schoon uit de ene en na gebruik gaat het in de andere.
Dit! Een vaatwasser is heel handig, maar ik word mesjogge van dat in- en uitpakken. Zinloze handeling ook, je zet schone afwas van de ene plaats op de andere plaats. Mocht ik ook een keuken hebben met voldoende ruimte, dan komen er absoluut 2 identieke vaatwassers naast elkaar.

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
PhilipsFan schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:59:
[...]

Dit! Een vaatwasser is heel handig, maar ik word mesjogge van dat in- en uitpakken. Zinloze handeling ook, je zet schone afwas van de ene plaats op de andere plaats. Mocht ik ook een keuken hebben met voldoende ruimte, dan komen er absoluut 2 identieke vaatwassers naast elkaar.
Dit is inderdaad een geweldig idee! Maar krijg het er maar eens door bij je partner. Die van mij gaat daar never nooit mee akkoord in ieder geval.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-01 11:53

tweakerbee

dus..?

Dan heb je wel een excuus om je partner de vaatwasser uit te laten ruimen, toch?

You can't have everything. Where would you put it?

Pagina: 1