Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

NAS Time Machine backup

Pagina: 1
Acties:

• masterzzs1984
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-11 12:51
Beste tweakers,

Al lange tijd loop ik tegen problemen aan in de samenwerking tussen mijn MacBook Pro (2019) en mijn NAS (zowel Qnap als Synology). Op dit moment maak ik gebruik van de Synology DS720+.

Wat zijn de problemen:

1. De Time Machine update werkt niet goed. Het is niet mogelijk alle eerdere gemaakte backups te benaderen. Normaal gesproken kan je kiezen uit verschillende backups per dag. Sommigen zijn echter wel te selecteren (zijn iets minder grijs in de rechter tijdlijn) maar na selecteren blijft hij laden en worden er geen bestanden gevonden.
2. De Time Machine update klapt er vaak uit. Hij geeft dan aan dat de backup niet gelukt is. Zodra ik dit opnieuw instel krijg ik de melding dat de backup al in gebruik is en ik deze eerst moet verwijderen. Dan kan je dus weer helemaal opnieuw beginnen.
3. Regelmatig is de NAS niet te bereiken via de Finder. Finder opnieuw opstarten of Cmnd-K zorgt er wel weer voor dat ik de NAS kan benaderen.
4. Vaak de melding dat de verbinding met de shares op de NAS is verbroken.

Ik heb alle instellingen in de NAS goed doorgelopen. Verbinding via SMB / TM folder aangegeven / bonjour TM SMB staat aan / AFP staat uit. Maar helaas blijft de verbinding erg instabiel en ook redelijk traag.

Mijn setup: MacBook Pro 2019 2,3 GHz 8-Core Intel Core i9 / Synology DS720+ met 4TB opslag (ruim voldoende voor de TM backup van 900GB)

Ik ben benieuwd of er veel mensen zijn die hier ook tegenaan lopen. En natuurlijk benieuwd of er een oplossing voor is. :)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Hier in huis gebruiken we ook time machine naar een Synology. In ons geval een DS218. Het verschil is wel dat we hier niet backuppen over WiFi maar onze Macs aan de kabel hangen (iMac 5K en Max Mini M1).

Geen problemen met benaderen of backuppen. Hier gaat-ie ook over AFP vziw.

[ Voor 16% gewijzigd door nelizmastr op 22-01-2021 21:16 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• masterzzs1984
Thanks voor je reactie. Dacht dat AFP niet meer ondersteund wordt door Big Sur. Backup loopt bij mij idd via Wifi (Netgear Orbi) of via bekabelde internetverbinding.

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:55
ik heb TM op een QNAP TS453be draaien. 4x4T in raid5 in een pool waarvan TM nu 880Gb gebruikt.
mijn 13" MBpro is een early 2011 model met high Sierra

ik heb tot nu toe geen problemen met TimeMachine, zowel bedraad als wireless.

ik maak elke week een TM backup, ook bij restore geen problemen

• masterzzs1984
Voor Catalina werkte het bij mij ook prima. Sinds Catalina en nu zeker ook in Big Sur lijkt de connectie met de NAS steeds slechter te worden..

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
Kun je in het programma "console" eens op zoek naar berichtjes van "backupd" terwijl je een back-up of herstel probeert? Daar staan dan alle stapjes die TimeMachine doet en of ze slagen.
Een duidelijke error helpt bij het zoeken naar een probleem.

while (! ( succeed = try ()));

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:39

aawe mwan

Wat ook leuk is:

masterzzs1984 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:43:
Ik ben benieuwd of er veel mensen zijn die hier ook tegenaan lopen. En natuurlijk benieuwd of er een oplossing voor is. :)
Het klinkt nu alsof jij die NAS nergens anders voor gebruikt dan voor het bewaren van de Apple backup.
Klopt dat?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• masterzzs1984
aawe mwan schreef op zondag 24 januari 2021 @ 09:30:
[...]

Het klinkt nu alsof jij die NAS nergens anders voor gebruikt dan voor het bewaren van de Apple backup.
Klopt dat?
Klopt bijna ;-) Ik gebruik de NAS voor TM backup / foto backup vanaf mobiele telefoons en voor Plex.

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 29-11 23:07
Als je eenzelfde timemachine archief gebruikt kan deze na verloop van tijd door de war raken.

Oplossing ? Opnieuw beginnen met backuppen.
Met timemachine kun je meerdere destinations vullen. Ik zou dan eerst een succesvolle backup naar een losse usb disk maken. Dan de eerdere backups op je NAS wissen (of verplaatsen naar een externe schijf) en vervolgens met een blanko backup beginnen.

Dit kan helaas enkel als je geen data anders dan je laatste backup nodig hebt.

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:30
Ik had soortelijke problemen met mijn Synology DS118 en MacBooks.

Gebruik de Synology voor TimeMachine en als foto-schijf. Vaak viel de verbinding weg, om de haverklap was mijn eerdere TimeMachine sessie niet meer bruikbaar en kon ik opnieuw beginnen.

Alle instelling meerdere malen gecontroleerd, verschillende zaken geprobeerd, geen resultaat ... totdat ik merkte dat na het uit- en inschakelen van de NAS er weer prima verbinding was tussen MacBook en NAS gedurende de dag. En nu al ruim een jaar gaat mijn NAS iedere nacht automatisch een paar uurtjes uit en draait TimeMachine feilloos en zijn mijn foto's overdag probleemloos bereikbaar.

En inderdaad sinds Catalina had ik problemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Arosa op 24-01-2021 17:37 ]

• masterzzs1984
Arosa schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:35:
Ik had soortelijke problemen met mijn Synology DS118 en MacBooks.

Gebruik de Synology voor TimeMachine en als foto-schijf. Vaak viel de verbinding weg, om de haverklap was mijn eerdere TimeMachine sessie niet meer bruikbaar en kon ik opnieuw beginnen.

Alle instelling meerdere malen gecontroleerd, verschillende zaken geprobeerd, geen resultaat ... totdat ik merkte dat na het uit- en inschakelen van de NAS er weer prima verbinding was tussen MacBook en NAS gedurende de dag. En nu al ruim een jaar gaat mijn NAS iedere nacht automatisch een paar uurtjes uit en draait TimeMachine feilloos en zijn mijn foto's overdag probleemloos bereikbaar.

En inderdaad sinds Catalina had ik problemen.
Dat ga ik ook maar eens proberen. Ook nog goed voor het milieu ook ;-). Ben wel benieuwd of dit ook helpt voor het plotseling verliezen van de connectie.
Pagina: 1