Budget mediacenter voor ouders

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-05-2022
Hi tweakers,

Omdat ik niet langer kan aanzien hoe mijn broertje en ouders thuis hannesen met het afspelen van films/series/anime (in-en uit pluggen oude laptop, hdmi kabel omwisselen met 'oude' dvr speler), ben ik op zoek naar een beetje budget mediacenter oplossing. Eentje die ik ze e.v. kado kan doen, maar vervolgens geen onderhoud of vragen over heb ;)

Mijn vraag
Ik twijfel over een 3-tal opties voor het mediacenter
1. Nvidia Shield TV pro
2. Raspberry pi4 met Kodi
3. Een intel Nuc met windows10 en/of Kodi

De Pi is het meest goedkoop, gevolgd door de Shield en daarna pas de NUC. Die laatste vind ik eigenlijk geen optie omdat ik dan ook nog ram / nvme schijf moet aanschaffen.
Voordeel van de Shield lijkt mij weer dat ie qua prijs te doen is, goede support van videoformaten heeft (behalve .ogm??) en een afstandsbediening. Maar kan ie H265 HEVC 10bit encodes aan en kan je makkelijk audio/ondertitels switchen? Ik weet ook niet of een Pi4 dat kan; internet lijkt te zeggen van wel??
Nadeel van de Pi is weer dat ik zelf iets van een afstandsbediening moet regelen (goedkope logitech harmony, is dat een optie?) en ik niet weet hoe lekker die qua toetsen uit de doos werkt voor ondertitels/audio. OP mijn eigen HTPC gebruik ik gewoon weer een toetsenbord; mijn oude Windows MCE remote had gewoon geen goede toetsen om Kodi lekker aan te sturen.

Relevante context
- Mijn budget is max 250-300E, hoe lager hoe beter
- Media opslag komt goed en doen we niet moeilijk over: gewoon een externe HDD van 1-2TB, die is er al.
- Gebruik door mijn ouders zal licht zijn; af en toe een specifieke film afspelen
- Mijn broertje heeft een selectie van mijn anime en series. Dat is het heikele punt:
>>> Steeds meer anime is H265 HEVC 10bit, en ik wil als ik iets voor mezelf download niet rekening hoeven houden met 'crappy' hardware bij hen. Zelf ben ik thuis namelijk voorzien van een prima htpc
>>> Sommige klassiekers zijn in .OGM formaat en bijna niks speelt dat uit de doos, behalve iets als Kodi/VLC.
>>> Goede en eenvoudige support voor multi-audio en multi-subs is nodig, geen gedoe voor ze. Dit betekent denk ik een goede afstandsbediening. Dit heb ik ook liever dan een toetsenbord en muis die rondslingeren daar; zij houden het graag clutter vrij.

Wat zouden jullie doen in mijn geval?
...

"Contact your admin for details" - But I'm the admin!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik zeg Nvidia Shield Pro, en dan heb je meteen het Android TV apparaat te pakken met de grootste spierballen. Dus als dat binnen een budget valt dan brengen we andere varianten niet eens te sprake.

Als .OGM binnen Kodi geen problemen geeft dan is dat voor de Shield ook geen probleem, daarop draait Kodi als een tierelier.

Ik ga toch eens even naar een OGM bestandje dan toets ik het vanavond meteen even aan de praktijk.

Overigens komt er ook op streaming gebied meteen van alles aan apps binnen handbereik, misschien ook wel prettig, nu of voor in de nabije toekomst.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:24

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Dit valt onder aankoopadvies, dus ik verplaats je even naar het juiste subforum! :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:16
Als je het geld voor een Shield tv pro uit wil geven, doen.
Voor ons de beste koop ooit geweest.
Tijd terug een gewone Shield gehaald. Die is naar de slaapkamer gegaan en vervangen voor de pro in de woonkamer.
Eigenlijk nooit problemen mee. Speelt alles af wat je er tegenaan gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Met @hardware-lover, als ik dit alles zo lees, is een Nvidia Shield TV Pro de beste optie en die kost 200-225 euro, zoiets.

EDIT:
Trouwens, als het alleen voor weergeven van media is, dan kan een Nvidia Shield (2019) ook prima volstaan, voor die 130 euro kun je in elk geval dan geen breuk vallen. Het is waarschijnlijk wel minder toekomstbestendig.

[ Voor 47% gewijzigd door CH4OS op 22-01-2021 23:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02:40

Emiel1984

Made in NL

Zou een chromecast geen oplossing kunnen zijn. En zo nee waarom niet?
Dan ben je voor een veel lager bedrag al klaar.

Ik gebruik al jaren een chromecast(geen ultra editie) op een HD Oled tv.
Via de PC stream ik via VLC player meestal zonder problemen.
De PC is maar af en toe niet in staat de video 'live' om te zetten in een probleemloze stream.

De vraag is dan echter wel:
Hebben ze een smartphone of tablet waarmee ze kunnen streamen ?
Youtube, netflix en dergelijke stream je dan echt vrij simpel zonder problemen.

[ Voor 7% gewijzigd door Emiel1984 op 22-01-2021 23:57 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@Emiel1984 De Chromecast is qua codec support wat minder goed dan de Shield. Volgens mij heeft een Chromecast ook geen support voor 10 bit (naar mijn weten de non-Ultra's in elk geval niet) en je hebt altijd een derde apparaat nodig om de Chromecast aan te sturen. In de Shield zit overigens ook de Chromecast (Ultra) support ingebouwd, dus je kunt dat ook als optie gebruiken om het apparaat aan te sturen.

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 23-01-2021 00:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02:40

Emiel1984

Made in NL

Ik ben even aan het doorlezen en zie dat de normale chromecast idd geen ondersteuning heeft voor de videoformat van TS zijn broertje (H265 HEVC 10bit) .

https://forum.videolan.org/viewtopic.php?t=152821.

Echter zou volgens het antwoord daar de Ultra dit wel ondersteunen.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@Emiel1984 Ik kijk meestal bij de fabrikant zelf; https://developers.google.com/cast/docs/media ;)

EDIT: Ik bedenk mij trouwens ook net, dat de Nvidia Shield TV Pro ook AI Upscaling heeft. Nu heb ik dat thuis niet nodig, maar wat ik overal begrijp, werkt dat best goed. :)

[ Voor 46% gewijzigd door CH4OS op 23-01-2021 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:02
Mocht je Kodi op een Pi nog overwegen dan is een air mouse een prima afstandbediening, samen met een pi kitje ben je dan ruim 100 euro kwijt. Koop wel de originele hdmi kabel erbij, ik heb daar flink mee zitten prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik ben zelf helemaal voorstander van de Shield. Heb er 2 en stream vanaf Plex, super. Daarop NL Ziet, Videoland, Amazon Prime, YouTube en een IP-TV app. Heb niets meer nodig (al die diensten kosten natuurlijk wel wat, maar ik zou zeggen dat is per situatie wat je wil zien). Als jij zelf de mogelijkheid hebt om een Plex server te draaien is je broertje helemaal klaar (of via zijn eigen PC Plex, of een SMB share koppelen) en afspelen simpelweg met de VLC app.

Misschien iets om ook in de gaten te houden is een goedkopere "shield ervaring" door de Chromcast TV Ultra (oid). Dan heb je Android TV gelijk, qua codecs weet ik niet wat het ding doet.
pricewatch: Google Chromecast met Google TV Wit 4GB
In Nederland officieel niet beschikbaar, maar in V&A vanaf 75 geloof ik:
pricewatch: Google Chromecast met Google TV Wit 4GB
Review van Tweakers: reviews: Chromecast met Google TV (2020) - Castdongel met mediahub-aspiraties

[ Voor 9% gewijzigd door Kecin op 23-01-2021 06:53 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
Dank voor de vele goede reacties!

Shield lijkt dus sterke voorkeur.
Nog even terug naar de pi4, hoe zit het daar met de h265 hevc 10bit support? Als dat voor 100% (of 99%) werkt is die ivm kosten toch een stuk fijner.

Qua Chromecast; zou kunnen idd maar ik zou even moeten testen of zijn laptop dat streamen aankan (beetje brak) ; of maakt laptop performance niet uit een doet de Chromecast ultra het werk?
Is niet echt voorkeur overigens want dan moet ie alsnog zijn laptop heen en weer slepen (tv staat in mijn oude slaapkamer)

Plex vind ik een beetje te geavanceerd worden en er is geen pc die als server kan dienen ^^;;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evil_king
martyw schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 06:39:
Mocht je Kodi op een Pi nog overwegen dan is een air mouse een prima afstandbediening, samen met een pi kitje ben je dan ruim 100 euro kwijt. Koop wel de originele hdmi kabel erbij, ik heb daar flink mee zitten prutsen.
Waarom originele hdmi kabel? Je bedoelt dus een originele voor bij de pi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Evil_king schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 09:10:
[...]

Waarom originele hdmi kabel? Je bedoelt dus een originele voor bij de pi?
Ja, precies. Ik had eerst een verloopkabeltje van mini hdmi man naar hdmi vrouw, en daar een gewone hdmi op naar de tv, dat gaf geen beeld, de originele pi kabel wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Evil_king, betreffende .OGM, zoals verwacht geen enkel probleem met afspelen.

De nieuwe CC met Google TV zou ik (nu) niet in overweging nemen. Die lijkt misschien wel aantrekkelijker in prijs maar dan lever je ook flink in vwb afspeelmogelijkheden. Hetgeen waar jij/jullie meteen last van gaan krijgen is het ontbreken van NTFS en exFat support voor externe opslag, de zoveelste misser wat mij betreft.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
Kan iemand nog iets zeggen over de Pi4 optie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Evil_king schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:00:
Kan iemand nog iets zeggen over de Pi4 optie? :)
Zelf geen ervaring mee, Google is niet heel duidelijk - zo te zien lukt het met een 2GB Rapsberry Pi 4: https://www.reddit.com/r/...or_1080p_10bit_hevc_h265/. Elders zie ik dat de beste optie is Libreelec er op te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evil_king
martyw schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:16:
[...]

Zelf geen ervaring mee, Google is niet heel duidelijk - zo te zien lukt het met een 2GB Rapsberry Pi 4: https://www.reddit.com/r/...or_1080p_10bit_hevc_h265/. Elders zie ik dat de beste optie is Libreelec er op te zetten.
Dus toch....
Dan denk ik dat ik gewoon eerst es ga voor een pi4-4GB om te testen; die zijn niet zo duur. Mocht ie het nou toch niet trekken dan gaat ie terug, en wordt het een Shield 8)

Pagina: 1