• PicturePerfect
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 09-02 20:29
Hi Tweakers!

Ik heb al jaren een Synology DS218+ met 2 schijven die elkaar spiegelen. Ik ben fotograaf, en hier staat ook al mijn werk op. Ik heb nu ook eindelijk een extra 1-bay nas aangeschaft, de Synology DS120j, die ik bij mijn ouders neerzet als backup. Ik heb nu 'in de gauwigheid' een backup gemaakt via Hyper Backup. Inmiddels is alles overgezet.

(ps Komend weekend neem ik mijn "kantoor" vanaf mijn ouders permanent mee naar mijn eigen huis. Dus dat is iMac + 2bay NAS DS218+. De 1bay blijft bij mijn ouders, dienend als reserve backup dus. op dit moment staan alle apparaten dus nog bij elkaar)

Ik heb alleen veel vragen en na ontzettend veel zoeken heb ik nog geen bevredigend antwoord. Ik kom ook ff niet verder met de uitleg van Synology zelf! Ik begrijp onder andere niet wat de rotatie instellingen inhouden en wat nou werkelijk de opties ieder op zich echt betekenen.

Hoe ik mijn "systeem" liefste zou willen hebben:
1. Thuis heb ik mijn 2 bay NAS. Alles staat hierop. Hiervandaan werk ik. Dat moet gewoon zo blijven.
2. Bij mijn ouders zou ik graag een volledige kopie hebben van mijn NAS thuis. Alles erop, gewoon echt een identieke kopie. Net zoals de 2 schijven in mijn 2bay NAS thuis ieder hetzelfde bevatten, wil ik dat de 3e bij mijn ouders ook alles heeft. Als mijn eigen huis ooit in de fik vliegt, wil ik bij mijn ouders nog exact hetzelfde kunnen hebben. Het moet gewoon dezelfde worden als het ware, maar dan safe op een ander adres.
3. Ik zou willen dat automatisch elke nacht de backup wordt bijgewerkt. Dat mijn werk wat ik overdag thuis doe, snachts wordt aangepast/geüpdatet naar de NAS bij mijn ouders, zodat beide NAS'sen op beide adressen weer identiek zijn.
4. Is het mogelijk dat bijvoorbeeld, wanneer ik thuis mijn schijven ga ruimen en dingen verwijder, dit ook automatisch wordt verwijderd op de 3e backup?

Ik heb nu de bakcup met Hyper Backup gemaakt, de hele schijfinhoud is nu veilig overgezet. Ik heb een schema ingesteld dat mijn NAS thuis, elke avond om 22:00 gaat backuppen naar de NAS bij mijn ouders. Ik heb geen rotatie instellingen ingesteld.

Wat is jullie input op hoe het nu is ingesteld t.o.v. de situatie die ik graag zou hebben?

Heel erg bedankt!

Groetjes Odile

[Voor 10% gewijzigd door PicturePerfect op 22-01-2021 20:19]

• hans_lenze
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 30-11 15:58
1 t/m 3 is geregeld met een correct ingestelde Hyper Backup taak die elke nacht loopt.
4 is precies wat je NIET wilt. Dat maakt het geen back-up meer. Het concept is juist dat er meerdere versies terug te halen zijn vanaf de NAS bij je ouders. Zodat je, als je een keer een cryptolocker/kat op toetsenbord/ander oopsie hebt, je al je bestanden zonder problemen terug kunt halen.

De verbinding tussen de twee NASsen kun je op verschillende manieren regelen. Persoonlijk ben ik fan van Zerotier omdat daarvoor geen portforwards nodig zijn.

while (! ( succeed = try ()));

• DarkSide
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 08:47

DarkSide

theres no place like ::1

Eens. 4 is wat je niet wilt hebben.
Je wilt niet dat jij (of iets anders) data weggooit van je source
Dat ook je backup dat kwijt is.

Denk ook aan versie beheer.
Zodat je meerdere versies terug kunt gaan.
Er bestaat een kans dat je, per ongeluk, een map of foto verkeert bewerkt en daar later pas achter komt.

Dan wil je dus terug kunnen naar de versie voor de fout.

Verder zou ik niet werken vanuit de NAS.
Denk aan het 3.2.1 principe.

1) werk lokaal op de PC met de bestanden
2) zorg dat je deze bewaard op bv een NAS
3) zorg dat je data ook off site bewaard is.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• PicturePerfect
Super bedankt voor de reacties!! Sorry dat ik deze nu pas zie...

Ik heb de hyper backup vault geïnstalleerd en de taak ingesteld. De backup is gemaakt.

Nu staat mijn hoofd NAS inmiddels bij mij thuis. De backups gaan alleen niet meer door.. het doel is off-line staat er (de nas bij mijn ouders). Als ik bij mijn ouders ben en op hun wifi netwerk zit kan ik wel gewoon in die nas. Ik kan vanaf thuis via quickconnect ook inloggen op de nas bij mijn ouders.

Wat mis ik in de taakinstelling/of heb ik verkeerd geformatteerd/of wat heb ik verkeerd gedaan in de netwerkinstellingen, waardoor ik wel op de nas bij mijn ouders kan maar dat hij in de backup staat "Off-line" staat?

• DarkSide
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 08:47

DarkSide

theres no place like ::1

volgens Synology:
Opmerking:

Als uw bronserver en doelserver zich op verschillende netwerken bevinden, controleert u of de poorten en firewallinstellingen correct zijn geconfigureerd. De vereiste poorten voor externe toegang zijn:
6281 (extern NAS-apparaat)
873 en 22 (rsync)
5005 en 5006 (WebDAV)
Raadpleeg de volgende tutorials voor gedetailleerde informatie over het back-uppen van gegevens naar andere bestemmingen:
Naar lokaal gedeelde mappen of USB
Naar cloudservices
Raadpleeg dit Help-artikel voor meer informatie over gegevensherstel met Hyper Backup.

zie deze pagina

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• PicturePerfect
Die link heb ik gevolgd bij de installatie, daarmee is de eerste backup dus gelukt. Maar sindsdien de ene nas verhuisd is, niet meer. Terwijl ik ze afzonderlijk dus wel kan benaderen.

• hans_lenze
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 30-11 15:58
Precies om dit verbindingsprobleem op te lossen heb je dus een portforward nodig in de router bij je ouders thuis. (of gebruik je ZeroTier)

while (! ( succeed = try ()));

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee