Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DugTheDog
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13-06-2024
Goedenavond mede Tweakers,

Ik zit met het volgende, en ik zou graag wat ervaringen willen van anderen die in hetzelfde schuitje zitten of hebben gezeten.

Ik sta op het punt om van baan te wisselen, ben nu 5 jaar systeembeheerder in een Enterprise omgeving (healthcare) heb hier ontzettend veel leuke dingen mogen doen en ontdekken, heel veel geleerd maar het is tijd voor een nieuwe stap.Ik wil graag de detachering/consultancy in om ervaring op te doen in andere IT omgevingen.

Maar, ik word halverwege de zomer voor het eerst vader als alles goed mag gaan :) Nu heb ik met een klein consultancy bedrijfje al verscheidene gesprekken gevoerd, in principe zijn we akkoord maar op het laatste moment kwam het volgende nog om de hoek kijken. Ik gaf aan dat wanneer ik vader ben geworden ik een vaste papa dag wil, en ipv 40u, 32u wil gaan werken en een vaste vrije dag (de vrijdag voor het gemak). 32u blijkt moeilijk te zijn, omdat de meeste opdrachten, bijv bij overheden, voor 36 uur zijn. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn zolang ik bij de opdrachtgever 4x9 kan werken of 1 vaste thuiswerkdag van 4u kan fiksen. Het idee is dan dat mijn vrouw 3 dagen blijft werken, 2 dagen de kleine naar de kinderopvang en ik dus op vrijdag vrij ben via 4x9, of 1 vaste halve vrije dag en de ochtend of middag dan thuiswerken.

Nu is dat per opdrachtgever natuurlijk verschillend, en dat kan wel een probleem worden natuurlijk wanneer een opdrachtgever niet akkoord gaat met 4x9, of het blijkt niet mogelijk te zijn om die vrijdag vrij te nemen of thuis te kunnen werken. Dan moet ik halsoverkop iets gaan regelen met de kinderopvang of andere oppas maar daar wil ik niet afhankelijk van zijn.

Nu heeft de eigenaar van het bureau wel aangegeven dat hij alles wil doen om dit te regelen bij een mogelijke opdrachtgever, maar als de opdrachten niet voor het oprapen liggen, dat het dan ook wel mijn verantwoordelijkheid is om de zaken te regelen. Hij kan mij niet garanderen dat iedere opdrachtgever mij een vaste vrij dag, of vaste thuiswerkdag kan bieden, en dat snap ik ook.

Dus mede Tweakers die ook actief zijn in de detachering en/of consultancy. Ik kan niet de enige zijn lijkt me die hiermee te maken heeft. Wat zijn jullie ervaringen hieromtrent? Hoe flexibel zijn over het algemeen opdrachtgevers hierin? Hebben jullie hier negatieve ervaringen mee gehad of is er altijd wel iets te regelen?

Ik wil dolgraag de baan aannemen, zou er echt zuur van zijn als het hierop stukloopt :/ maar iedere 3-4-5 maanden iets anders moeten gaan regelen met kinderopvang, oppas ed. is geen optie.

Bedankt voor het delen alvast! :) _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:02
Misschien niet het antwoord wat je wilde horen. Maar ik heb bij zo’n klein consultancy clubje gewerkt en daar ging iedereen weg omdat juist bovenstaande niet of moeilijk te regelen was. Ouderschap en werk was lastig bij dat bedrijf. Ik snap het wel vanuit het bedrijf zijnde maar je creëert wel een lastig businessmodel uiteindelijk als alle 30ers weggaan. Maar goed dit betekend niet dat het overal zo is. En je vroeg naar ervaringen en dit is er dan ook één 👍🏻

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik zou doorzoeken tot je een bedrijf vindt waar het wel kan :). Consultancies zijn er zat, en je wens is ook niet absurd. Uiteraard wil elke werkgever maximale flexibiliteit, maar het is momenteel een werknemersmarkt, dus zoek het beste voor jezelf :)

Overigens zijn er ook maar heel weinig klanten waar vier dagen werk niet bespreekbaar is, dus is het vooral een teken dat jouw nieuwe werkgever geen zin heeft om zoiets te regelen voor je.

[ Voor 27% gewijzigd door eamelink op 22-01-2021 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DugTheDog
Dank voor de snelle reacties! Ik moet er wel bij zeggen dat het niet zo is dat mijn evt. nieuwe werkgever daar geen zin in heeft. Hij wilt mij heel graag hebben, geeft aan dat hij er alles aan wil doen om het mogelijk te maken om mij m'n vaste papa dag te laten hebben, maar dat het wel ook vanuit de opdrachtgever moet kunnen, en dat daar dus mogelijk problemen kunnen ontstaan.

Wat een grote rol speelt is dat hij ook pas net begonnen is om zijn bedrijfje uit te breiden. Zelf geen kinderen heeft en dus ook nog niet eerder te maken heeft gehad met deze situatie in gesprekken met opdrachtgevers, voor hem is het daarom ook nieuw. Hij kan daarom ook nog moeilijk inschatten in hoeverre dit een probleem kan worden. En dat kan ik begrijpen

[ Voor 7% gewijzigd door DugTheDog op 22-01-2021 19:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

DugTheDog schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 19:55:
nog niet eerder te maken heeft gehad met deze situatie in gesprekken met opdrachtgevers, voor hem is het daarom ook nieuw. Hij kan daarom ook nog moeilijk inschatten in hoeverre dit een probleem kan worden.
En trapt dus bij voorbaat al op de rem. Wat voor ervaringen heeft hij met projecten in de IT en bij de overheid?

In mijn ervaring zit men dusdanig hard te springen om kundig personeel, dat je, als je ook maar enigszins iets kan, met twee handen tegelijk wordt binnengehaald, of dat nou voor één dag per week is, of zeven.

Bij een béétje opdrachtgever zal 32 of 36 uur écht geen probleem zijn, en als de detacheerder waar jij mee in zee wil gaan die opdrachtgevers niet kent, dan kent een ander die wel.

[ Voor 9% gewijzigd door CodeCaster op 22-01-2021 20:04 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 18:53
Iedere detacheerder zegt dat 32 uur moeilijk moeilijk is. Het gaat ze erom dat 32 uur lastiger naar klanten is te verkopen, dus zodra je een klus hebt is het aan jou om dat verder te regelen met 36 uur. Ik kan me er ook wel iets bij indenken, ik deed zelf vaak ook 4x9 of 5 dagen/4dagen en overleg is vooraf altijd wel mogelijk welke dagen. Dus het is niet zo dat je elke keer iets moet aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Bij detachering is het zo dat de kosten die ze voor jou maken praktisch gelijk zijn als je 32 of 40 uur werkt. Plus dat iemand die 40 uur werkt makkelijk te plaatsen is en ze dus nog minder werk of risico aan hebben. Eenmaal bij de klant is het vaak geen probleem, maar in de selectieprocedures kan het wel tegen je werken.

In principe hoef je voorkeur trouwens niet kenbaar te maken en kan je tzt naast partnerverlof op die ene dag ook ouderschapsverlof aanvragen, maar daar maak je geen vrienden mee.. ook niet na 3 jaar trouwe dienst uit persoonlijke ervaring..

[ Voor 27% gewijzigd door Deveon op 22-01-2021 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Je zou ook die vrijdag nog als vaste thuiswerkdag kunnen afspreken. Helemaal de eerste jaren kan dat makkelijk omdat er dan nog vaak overdag geslapen wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hier inmiddels 14 jaar detacheringservaring in zowel groot als kleine detacheerders
Probleem hier is idd dat het een hele kleine detacheerder is. Die niet zomaar nee kan zeggen tegen een opdracht. En ook niet de reserves heeftom je een paar maanden op de bank te laten zitten toter een opdracht is die wel matcht,
Hij zal graag aan je wensen willen voldoen, maar garanderen kan ie het niet. Hoe groter het bedrijf hoe groter de buffer en dus hoe makkelijker die mogelijkheid. Wil niet zeggen dat men er ook zomaar aan wil voldoen.
Bij overheidsklanten is het meestal niet zo'n probleem, commerciele klanten is anders. In overlegis wel heel veel mogelijk, maar geen garanties.

Echter: jij mag (onbetaald) ouderschapsverlof vragen, en dat mag je werkgever niet zomaar weigeren. Die kant kun je theoretisch ook in, maar datwil je niet.

Having said that: wat is je skillset, hoe makkelijk ben je te vermarkten en hoe groot is dus de kans op een opdracht voor je?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DugTheDog
Sethro schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:24:
Je zou ook die vrijdag nog als vaste thuiswerkdag kunnen afspreken. Helemaal de eerste jaren kan dat makkelijk omdat er dan nog vaak overdag geslapen wordt
Ja klopt, dat zou ook prima moeten kunnen lijkt me(?) Maar ik kan dan alsnog in de knel komen wanneer bijv. de vrijdag niet mogelijk is, vanwege verplichte bezetting op kantoor oid. en de andere helft van de toko heeft dan al zijn vrije dag. Klinkt een beetje als een doemscenario, en het lijkt me erg onwaarschijnlijk maar ik probeer een inschatting te kunnen maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:00
The Eagle schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:27:
Echter: jij mag (onbetaald) ouderschapsverlof vragen, en dat mag je werkgever niet zomaar weigeren. Die kant kun je theoretisch ook in, maar datwil je niet.
Vroeger moest je dan wel minimaal 1 of 2 jaar ergens gewerkt hebben voordat je dat mocht aanvragen. Weet niet of ik er naast zit en/of dat nog zo is.

Verder aan TS: het onderhandelen is een spelletje. Ik neem de werkgever het niet kwalijk dat hij het niet hard wil maken. Hoe erg vind je het als de onderhandelingen hier daadwerkelijk op stuklopen? Je geeft aan dat je vrouw minimaal 3 dagen wil blijven werken, dit was voor mijn vrouw ook minimaal nodig om nog een interessante baan over te houden. Dat is mij ook wat waard.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DugTheDog
The Eagle schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:27:
Hier inmiddels 14 jaar detacheringservaring in zowel groot als kleine detacheerders
Probleem hier is idd dat het een hele kleine detacheerder is. Die niet zomaar nee kan zeggen tegen een opdracht. En ook niet de reserves heeftom je een paar maanden op de bank te laten zitten toter een opdracht is die wel matcht,
Hij zal graag aan je wensen willen voldoen, maar garanderen kan ie het niet. Hoe groter het bedrijf hoe groter de buffer en dus hoe makkelijker die mogelijkheid. Wil niet zeggen dat men er ook zomaar aan wil voldoen.
Bij overheidsklanten is het meestal niet zo'n probleem, commerciele klanten is anders. In overlegis wel heel veel mogelijk, maar geen garanties.

Having said that: wat is je skillset, hoe makkelijk ben je te vermarkten en hoe groot is dus de kans op een opdracht voor je?
Je slaat de spijker op z'n kop. En ik wil juist wel bij deze "kleine partij" aan de gang, het is avontuurlijker (vind ik dan :P) persoonlijker, en vooral op lange termijn zie ik hier meer mogelijkheden dan bij een grote partij waar je naar mijn idee sneller maar 1 van de paar honderd bent. Dat betaald ouderschapsverlof heb je gelijk in, maar ik wil het niet met dat soort dingen op de spits gaan drijven, dan gaat het hem niet worden. Bij een grotere, wat formelere organisatie gaat dat wel, maar hier niet.

Mijn skillset en certificeringen zijn aardig op orde. Ik ben wel heel erg workspace georiënteerd (Microsoft 365, VMware, Ivanti/RES, Intune) en heb bijv. relatief weinig kaas gegeten van server, storage en networking. Nadeel van werken in een Enterprise omgeving. Dat is een zwakke plek in m'n ervaring. Momenteel druk bezig met AZ-104 (Azure administrator). Ben daarnaast ook ITIL V3 en PSM1 gecertificeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bij grote organisaties heb je een OR, een personeelsafdeling en ben je inderdaad een nummer of verkoopitem, maar lift je wel mee op de secundaire arbeidsvoorwaarden die gezamenlijk bedongen zijn. Bij een klein bedrijf ruil je dat in voor meer zelfstandigheid en mogelijk leukere klussen. Aan jou de keuze...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:08
DugTheDog schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:31:
[...]

Ja klopt, dat zou ook prima moeten kunnen lijkt me(?) Maar ik kan dan alsnog in de knel komen wanneer bijv. de vrijdag niet mogelijk is, vanwege verplichte bezetting op kantoor oid. en de andere helft van de toko heeft dan al zijn vrije dag. Klinkt een beetje als een doemscenario, en het lijkt me erg onwaarschijnlijk maar ik probeer een inschatting te kunnen maken :)
Er zijn op dit moment genoeg ouders die thuis werken met kinderen die er toch wel anders over denken. En dat geldt voor mij ook, thuiswerken met een kind is heel lastig. Maar, als je in de vier dagen ervoor genoeg hebt gedaan kan je die vijfde dag wel ‘thuiswerken’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:31
DugTheDog schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:31:
[...]

Mijn ervaring is dat je echt niet thuis kan werken als je ook voor een baby moet zorgen. Met een dreumes of een peuter gaat het trouwens ook niet. Het gaat ook een beetje z'n doel voorbij als je tijd met je kind wilt doorbrengen, tenzei je het voornamelijk wil om opvangkosten te besparen.

Ik ken trouwens wel genoeg voorbeelden van mensen die 4 dagen per week werken in de consultancy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

DugTheDog schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:43:
[...]

Je slaat de spijker op z'n kop. En ik wil juist wel bij deze "kleine partij" aan de gang, het is avontuurlijker (vind ik dan :P) persoonlijker, en vooral op lange termijn zie ik hier meer mogelijkheden dan bij een grote partij waar je naar mijn idee sneller maar 1 van de paar honderd bent. Dat betaald ouderschapsverlof heb je gelijk in, maar ik wil het niet met dat soort dingen op de spits gaan drijven, dan gaat het hem niet worden. Bij een grotere, wat formelere organisatie gaat dat wel, maar hier niet.
Snap ik, en ook dat avontuurlijke. Korte lijnen, een klik is een klik en als er wat is bel je elkaar en wordt het gefixt. Wat het beste bij je zou passen is een bedrijf van tussen 25-100 medewerkers, das klein genoeg om je te bieden wat je zoekt maar ook groot genoeg om te bieden wat je ook zoekt.
Mijn skillset en certificeringen zijn aardig op orde. Ik ben wel heel erg workspace georiënteerd (Microsoft 365, VMware, Ivanti/RES, Intune) en heb bijv. relatief weinig kaas gegeten van server, storage en networking. Nadeel van werken in een Enterprise omgeving. Dat is een zwakke plek in m'n ervaring. Momenteel druk bezig met AZ-104 (Azure administrator). Ben daarnaast ook ITIL V3 en PSM1 gecertificeerd.
Dan snap ik dat ie je graag wil hebben. Juiste ervaring en bezig met cloud, das bij (groot) MKB of overheid gericht ideaal. Daar ben je overal zo mee aan de bak. 5 jaar ervaring en die dingen op je cv is prima, opent deuren. Ik weet dat wij aanvragen voor workspace iig vrij makkelijk weg kunnen zetten. En niet zo heel moeilijk doen over papadagen maar wij zitten met onze consulting poot dan idd ook rond de 100 man ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Tips:

4 dagen werken, absoluut doen.
Zeker met een jong gezin, geeft je veel rust, heb je een dag om wat dingen voor jezelf te doen, zeker het eerste jaar als de kleine nog veel slaapt. Daarna heb je meer tijd samen omdat de kleine gewoon wat meer aandacht nodig heeft. Daarna naar school, kunnje mooi ook wat zaken voor jezelf doen die je anders in het weekend moet proppen.

Duidelijke afspraken maken, dus 4 dagen werken, niet meer en is ook vooral niet jouw probleem mbt opdrachten.
Werk zelf alweer 8 jaar 4 dagen. Is echt nog nooit een probleem geweest bij opdrachten. Als je werkgever maar achter je staat.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:57
ZeRoC00L schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:36:
Tips:

Zeker met een jong gezin, geeft je veel rust, heb je een dag om wat dingen voor jezelf te doen, zeker het eerste jaar als de kleine nog veel slaapt. Daarna heb je meer tijd samen omdat de kleine gewoon wat meer aandacht nodig heeft. Daarna naar school, kunnje mooi ook wat zaken voor jezelf doen die je anders in het weekend moet proppen.

Duidelijke afspraken maken, dus 4 dagen werken, niet meer en is ook vooral niet jouw probleem mbt opdrachten.
Werk zelf alweer 8 jaar 4 dagen. Is echt nog nooit een probleem geweest bij opdrachten. Als je werkgever maar achter je staat.
Hoe heb jij dat voor elkaar gekregen?!

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
carpebios schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:43:
[...]

Hoe heb jij dat voor elkaar gekregen?!
Alle kleintjes slapen veel, alleen niet altijd op de tijdstippen die jou uitkomen 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KleinDraakje
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Misschien off-topic maar je geeft nu al aan de vrijdag voor het gemak je papa dag te willen maken. Maar zo makkelijk krijg je geen opvang dagen :) ik heb een jaar lang de dinsdag mama dag moeten nemen en mijn man donderdag omdat we alleen ma, woe, vr een plekje konden krijgen op de kinderopvang. Nu na een jaar pas kwamen er weer dagen vrij zodat ik woe vrij heb en mijn man vrijdag.

Ik ken genoeg collega’s die daarom op maandag of bijvoorbeeld donderdag hun mama/papa dag moeten nemen. Wellicht iets om rekening mee te houden, dat dat niet zo heel makkelijk zelf te kiezen is. Hangt wellicht ook af van waar je woont, maar hier in de randstad is dat mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:18
Herkenbare vraag, ik zat in hetzelfde schuitje een aantal jaar geleden.

Ding is dat je wel even moet kijken naar consultancy en detachering. In het geval van detachering is het inderdaad wat lastiger, maar er zijn heel veel consultancyclubs die juist allemaal korte opdrachten hebben, of waar je bijvoorbeeld 16 uur per week bij klant A, 4 uur bij klant B, en zo verder zit. Dat heeft mij geholpen om de uren goed te combineren met het ouderschap, zeker het eerste jaar waar je helemaal verrot bent :P

Overigens heb je natuurlijk gewoon recht op 70% salaris bij ouderschapsverlof die je als vader op kunt nemen. Een dag extra vrij in de week zou je bijvoorbeeld ook kunnen regelen door 4*9 te werken. Een oud collega werkte zelfs 4*9,5 en was 1 dag in de week vrij om op zijn kinderen te passen.

Ik zou het balletje gewoon opgooien bij een potentiële nieuwe werkgever, willen ze het niet, dan kijk je weer verder. Genoeg kleinere clubs die passen in jouw zoekvoorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
@Orangelights23

Ouderschapsverlof is in de meeste gevallen onbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:06

FreakNL

Well do ya punk?

Je praat nu over 2 vaste opvangdagen. Maar het is bij veel KDV's ook gewoon mogelijk om (naast de vaste dagen) ook een X-aantal flexibele uren af te nemen.

Wij nemen zelf 2 dagen per week af, waarvan 1 vast (dus die dag gaat ze altijd) en 1 flexibel. Die flexibele wisselt per week, soms gaat ze zelfs alleen haar vaste dag en een andere week gaat ze dan weer haar vaste dag en 2 andere dagen..

Dit kan een oplossingsrichting zijn voor jouw situatie. Neem de 2 vaste dagen af en pak er 1 flexibele bij. Heb je dan een opdracht die 40 uur / 5 dagen vereist dan heb je geen probleem. En heb je dan een opdracht waar je 32 uur kan werken bouw je een flexibele dag op per week.. En in het geval van 4x9+ 4 kun je je kindje ook een halve dag naar de opvang doen..

Zitten ook wel nadelen aan natuurlijk, misschien heb je "geluk" en hou je heel veel flexibele dagen over, dat is dan weer zonde van het geld..

En de 2e uitdaging; Wat voor contract ga je tekenen? 32 uur? 36 uur? 40 uur? 40 uur lijkt mij het beste en dan afhankelijk van de opdracht ouderschapsverlof opnemen.. Ik weet alleen niet of je daar heel flexibel mee kan zijn? Kan je dat on-demand uit- en aanzetten eigenlijk? Ik heb zelf geen ervaring met ouderschapsverlof...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
Sovieto schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 08:35:
@Orangelights23

Ouderschapsverlof is in de meeste gevallen onbetaald.
Nee, niet sinds de regeling halverwege vorig jaar. Vaders krijgen vijf dagen betaald en kunnen 5 weken voor 70% krijgen. Dit is vanuit de overheid geregeld. Overigens nog steeds veel te weinig, maar goed.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sovieto
Orangelights23 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 09:57:
[...]

Nee, niet sinds de regeling halverwege vorig jaar. Vaders krijgen vijf dagen betaald en kunnen 5 weken voor 70% krijgen. Dit is vanuit de overheid geregeld. Overigens nog steeds veel te weinig, maar goed.
Jij hebt het nu over het geboorteverlof. Dat is duidelijk anders dan ouderschapsverlof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DugTheDog
KleinDraakje schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 08:17:
Misschien off-topic maar je geeft nu al aan de vrijdag voor het gemak je papa dag te willen maken. Maar zo makkelijk krijg je geen opvang dagen :) ik heb een jaar lang de dinsdag mama dag moeten nemen en mijn man donderdag omdat we alleen ma, woe, vr een plekje konden krijgen op de kinderopvang. Nu na een jaar pas kwamen er weer dagen vrij zodat ik woe vrij heb en mijn man vrijdag.

Ik ken genoeg collega’s die daarom op maandag of bijvoorbeeld donderdag hun mama/papa dag moeten nemen. Wellicht iets om rekening mee te houden, dat dat niet zo heel makkelijk zelf te kiezen is. Hangt wellicht ook af van waar je woont, maar hier in de randstad is dat mijn ervaring.
Klopt, daar heb je inderdaad gelijk. Ik noem nu de vrijdag, het zou uiteindelijk ook goed de maandag of bijv. donderdag kunnen worden, afhankelijk van wat er mogelijk is bij de kinderopvang

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik ben zelf dertiger en vader van twee kleine kinderen. Omdat ik waarde hecht aan voorspelbare tijd met mijn gezin en mijn vrouw ook een carrière gun doe ik geen detachering. Je hangt gewoon te veel af van de wensen van de klant en het begrip voor je thuissituatie hangt maar net weer af van de klant. Als je ergens vast in dienst bent valt het volgens mij makkelijker te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DugTheDog
retoohs schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:49:
[...]

Mijn ervaring is dat je echt niet thuis kan werken als je ook voor een baby moet zorgen. Met een dreumes of een peuter gaat het trouwens ook niet. Het gaat ook een beetje z'n doel voorbij als je tijd met je kind wilt doorbrengen, tenzei je het voornamelijk wil om opvangkosten te besparen.

Ik ken trouwens wel genoeg voorbeelden van mensen die 4 dagen per week werken in de consultancy.
Nee, wil het niet om de opvangkosten te besparen, voornamelijk om tijd met m´n kind door te brengen. het is niet ideaal, maar bij een 36u contract lijkt het me nog een redelijke mogelijkheid om een halve dag thuis te werken, en de rest van de 4u papadag. Die 4u thuiswerken kan je dan nog over de dag verspreiden als het meezit :) Of ben ik nu te optimistisch haha?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:01
DugTheDog schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 11:08:
[...]

Nee, wil het niet om de opvangkosten te besparen, voornamelijk om tijd met m´n kind door te brengen. het is niet ideaal, maar bij een 36u contract lijkt het me nog een redelijke mogelijkheid om een halve dag thuis te werken, en de rest van de 4u papadag. Die 4u thuiswerken kan je dan nog over de dag verspreiden als het meezit :) Of ben ik nu te optimistisch haha?
Ik werk al sinds jaar en dag 4x9 in de publieke sector bij verschillende werkgevers. Bij arbeidsvoorwaardegesprekken is dat ook een van de eerste dingen die aangeef. Dit is hoe het nu geregeld is en ik ben niet voornemens dat te veranderen. Dat is nog nooit een probleem geweest. Ik vind het prettig een lang weekend te hebben. Als jij die 5de dag een papa dag maakt, dan kan ik me niet voorstellen dat je dat niet gaat lukken. Als het niet bij de huidige werkgever kan, dan wel bij een ander. Ze staan toch te springen om kundig personeel.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Heb ook al jaren papa dag op de donderdag. Dat is de dag dat mijn vrouw haar meeste werk afspraken heeft. Denk dat je je verkijkt op de tijd die je met kinderen bezig bent als ze wat jonger zijn. Je dag raakt nogal versnipperd. Je hebt nooit echt veel tijd om wat anders doen is mijn ervaring. En het is gewoon niet lekker werken als je steeds ‘gestoord’ word. Werk dus altijd 4x9 zodat ik die donderdag echt vrij bent. Is dan ook 1 van de dingen die ik bij een sollicitatie ter sprake breng.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:31
[...]

Ja dat gaat flink tegenvallen. Na een dag voor een baby zorgen ben je bekaf. Nog 4 uur werk erbij is niet te doen (althans dat was mijn ervaring). Bedenk ook dat je misschien maar 4 uur geslapen hebt en dat je een nieuwe baan hebt waar je goed je best wilt doen.
Ik werk zelf ook 36 uur maar dan 1 vrijdag in de twee weken vrij. Voor die andere week moet je wel wat kunnen regelen natuurlijk dus ik snap dat het niet bij iedereen kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-09 10:58
Je kan toch gewoon de job aannemen en tegen de tijd dat jullie er met een opdrachtgever niet uitkomen op zoek naar een andere baan? Je skillset leent zich prima voor die mindset volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik werk bij een grote consultancy club én ben gedetacheerd bij de overheid met 36u contract. En hoe je het invult zal zowel mijn werkgever als de overheid een worst wezen. Sommige mensen werken 4x9, ik heb liever die halve dag vrij. Alles is nu toch thuiswerken maar als we weer naar kantoor gaan werk ik die 4u op woensdag ook gewoon thuis.

Er is een hoop te regelen, dus ik zou echt niet je baan af laten ketsen hierop. En als je het niet kan regelen kan je altijd dan nog kiezen om naar een andere werkgever te gaan.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 29-09 20:20
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom je voor een klein consultancy bureau wil werken. De nadelen van de schaal & kennis en de nadelen van salaris t.o.v. zzp. De meeste partijen kijken bij een (semi/rijks)overheid / inhuurloket (NS/Politie etc.) of er een klus wordt gepubliceerd in één van de portalen (Brainnet/Headfirst etc) en daar wordt jij dan op gezet tegen 80 tot 100 euro per uur. Kan je net zo goed zelf doen als je een beetje risico wil nemen. Portalen scannen + CV maken + een formulier invullen.

Overigens bij de overheid (en bedrijfsleven ook, bij grote consultancy 's is vrijdag een terugkomdag) werkt bijna niemand op vrijdag op kantoor dus daar zou ik mijzelf ook niet zo druk overmaken. De meeste personen zijn ook amper te bereiken op vrijdagmiddag. Dus die 36/40 uur zou ik zo aan durven, zeker in deze COVID periode. De meeste partijen zitten tot september/oktober nog wel thuis, als het niet langer is. Ook structurele thuiswerkdagen (50/50) om reiskosten te besparen worden nu al ingevoerd bij een grote consultancy partij waar ik werk. Ik deed dat overigens ook al voor COVID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

ZeRoC00L schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:36:
Tips:

Wat hij zegt.
Ik begon bij een klein consultancyclubje, dat is inmiddels een middelgroot consultancy clubje (300+ man).
Maar ook toen we klein waren was een vaste papadag/mamadag geen enkel probleem.

Ik zou zeggen: zoek een werkgever die dit soort zaken gewoon normaal vind.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
wm1234 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 14:23:
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom je voor een klein consultancy bureau wil werken. De nadelen van de schaal & kennis en de nadelen van salaris t.o.v. zzp. De meeste partijen kijken bij een (semi/rijks)overheid / inhuurloket (NS/Politie etc.) of er een klus wordt gepubliceerd in één van de portalen (Brainnet/Headfirst etc) en daar wordt jij dan op gezet tegen 80 tot 100 euro per uur. Kan je net zo goed zelf doen als je een beetje risico wil nemen. Portalen scannen + CV maken + een formulier invullen.
Compleet andere discussie. Niet iedereen gaat voor onzekerheid en het alles zelf regelen door zelfstandig te gaan. Daarnaast is niet elk beroep in de IT geschikt om als zelfstandige uit te voeren.

Overigens lees ik veel mensen die bij een consultancy club werken, maar vervolgens gedetacheerd zijn maandenlang voor 36-40 uur in de week... Dan werk je bij in een partij die je detacheert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-09 10:58
qadn schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:32:
[...]

Ik zou zeggen: zoek een werkgever die dit soort zaken gewoon normaal vind.
Of wel bij die club gaan werken totdat ze er niet uitkomen met een opdrachtgever. Dan op zoek gaan naar een andere club geeft meteen naar de oude club + opdrachtgever een duidelijk signaal af.

In die zin draag je dan bij aan het grotere geheel, dat steeds meer clubs dit soort zaken normaal gaan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

rbaidjoe schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:23:
[...]

Of wel bij die club gaan werken totdat ze er niet uitkomen met een opdrachtgever. Dan op zoek gaan naar een andere club geeft meteen naar de oude club + opdrachtgever een duidelijk signaal af.

In die zin draag je dan bij aan het grotere geheel, dat steeds meer clubs dit soort zaken normaal gaan vinden.
Waarom zou je problemen voor jezelf opzoeken? Je kan beter de partij die je goed behandeld het concurrentievoordeel gunnen dat hij meeneemt.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ik heb zelf voordat ik als ZZPer verder ging 5 jaar bij een kleine gespecialiseerde detacheerder gewerkt en dat is mij enorm goed bevallen. Ik heb een beetje voor hetzelfde gedaan, maar ben toen gegaan voor de afspraak dat ik 36 uur per week zou werken, en dat ze 'hun best' gingen doen om klanten te vinden waar ik 4x9 kon werken. En dat is in die 5 jaar tijd ook eigenlijk altijd wel gelukt. En als het niet kan, dan is het meestal weer prima om 32 uur te gaan werken. Dat zou je ook voor kunnen stellen; of 36, 4x9, of 32, 4x8. Dat beiden echt niet kan is echt extreem zeldzaam. Hoe die flexibiliteit dan inkleed is onderhandelen.

Zelf ben ik wel erg blij voor die club gewerkt te hebben. Het was een beetje een 'eindstation' voor mensen die juist vanuit de grote detacheerders kwamen en wilden doorgroeien. Op 1 na is iedereen die daar wegging ook voor zichzelf begonnen. En dan kan je het helemaal zelf kiezen natuurlijk. En 32 uur per week werken is in de IT echt een compleet non-issue.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom je voor een klein consultancy bureau wil werken. De nadelen van de schaal & kennis en de nadelen van salaris t.o.v. zzp.
Mijn ervaring is dat juist kleine gespecialiseerde clubs veel beter zijn voor je ontwikkeling dan die grote clubs. Bij mijn vorige werkgever kwamen de meeste mensen ook vanuit Orgina, Cap, etc. De andere kant op gebeurde nooit.

Natuurlijk zijn er ook prutsers in de markt (*kuch* NCIM *kuch*) maar het gaat wel erg ver te stellen dat die kleine clubs slechter zijn dan die grote. Dat is vooral een grote berg middenmoot.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:06

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik ben na mijn scheiding en daaropvolgend co-ouderschap juist uit de detachering gegaan.

Mijn werkgever destijds wilde alles wel proberen te regelen en gunde mij alles, maar was simpelweg ook gewoon afhankelijk van de eisen en wensen van opdrachtgevers. Een keiharde garantie dat er 4x9 gewerkt kon worden, of een gedeelte vanuit huis kon simpelweg niet gegeven worden.

En ik wilde niet elke keer stress krijgen om het feit of ik de zorg voor mijn kinderen wel kon combineren met mijn werk (minder werken was ivm alimentatieverplichtingen ook niet echt een optie). Uiteindelijk de overstap gemaakt naar een andere werkgever die praktisch alle opties voor "modern werken" ondersteund. Arbeidsduur per jaar aanpasbaar, thuiswerken geen enkel issue... Nog geen dag spijt van gehad, ondanks dat ik detachering echt wel heel erg leuk vond. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Natuurlijk zal je werkgever dit probleem bij jou proberen te leggen. Echter dIt is belangrijk voor jou, dus een eis naar je nieuwe werkgever. Geef aan dat dit een dealbreker is. Wil hij je graag hebben dan zal hij een voorstel doen. Zoniet, dan kun je alsnog bepalen of je het risico wilt lopen en de baan aannement, blijven waar je zit of verder zoeken naar een andere baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 11:18

Bene

list incomprehension

Ik heb sinds geboorte van mijn kinderen altijd een part-time dag gehad bij mijn werkgevers en heb zowel voor een grote als voor een kleine detacheerder gewerkt. Bij mij staat op mijn CV op de voorpagina luid en duidelijk dat ik 32 uur per week beschikbaar ben. Ik heb er wel eens een vraag over gehad bij intake gesprekken, maar niemand heeft er ooit op doorgedrukt.

Als het echt een issue was, waarom zouden ze mij dan überhaupt op gesprek vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Duidelijk bij de intake of in je motivatiebrief zetten dat je dat wil. Bij meest grote bedrijven/overheidsinstanties kun je op vrijdag sowieso een kanon afschieten, dus meestal is het geen probleem als je op vrijdag een papadag hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
DeveloperNL schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:33:
Duidelijk bij de intake of in je motivatiebrief zetten dat je dat wil. Bij meest grote bedrijven/overheidsinstanties kun je op vrijdag sowieso een kanon afschieten, dus meestal is het geen probleem als je op vrijdag een papadag hebt.
Waar in sommige organisaties binnen de detachering het nadeel is dat juist op de vrijdag interne meetings worden gepland. Dan kan je inderdaad vrij zijn maar loop je kans dat je juist die zaken mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• labmuisfrl
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-07 12:48
[...]

Geen ervaring met detachering welke met thuiswerken en kleine kinderen ;-)
Houd er rekening mee dat na het 1e jaar je voor de 4 uur thuiswerken wel opvang voor de kleine nodig zult hebben. Thuiswerken met zo'n kleine schreeuwer is niet echt ideaal....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Niet iedereen heeft salaris als eerste punt op z'n prioriteitenlijstje staan. Ik vind het zelf bijvoorbeeld prettig om collega's te hebben. Daarnaast vind ik het wel fijn als er dingen voor me geregeld worden. Daar betaal ik graag die marge voor.

In dit geval lijkt TS er ook wel voor te porren dat er een bedrijf is dat dingen betaalt als ouderschapsverlof en wellicht nog andere dingen als korting op je verzekering, pensioen en dat soort dingen.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Ik ben het met je eens, als je risicobereidheid het toelaat kun je beter gaan ZZP'en dan bij een kleine detacheringsclub gaan werken. Als ZZP'er heb je meer opdrachtsmogelijkheden en je kunt zelf onderhandelen over uren.

Ik ben zelf nu in gesprek om mijn uren te verlagen van 36 naar 24 uur voor 6 maanden. Ik krijg een 2e kind en klant vind het prima. In detachering is het toch vaak lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

DugTheDog schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 19:30:
Nu heeft de eigenaar van het bureau wel aangegeven dat hij alles wil doen om dit te regelen bij een mogelijke opdrachtgever, maar als de opdrachten niet voor het oprapen liggen, dat het dan ook wel mijn verantwoordelijkheid is om de zaken te regelen. Hij kan mij niet garanderen dat iedere opdrachtgever mij een vaste vrij dag, of vaste thuiswerkdag kan bieden, en dat snap ik ook.
Ik snap dat hij dat niet wil beloven. Maar weet dat het waarschijnlijk vaker niet dan wel lukt om die dag vrij te hebben. Zeker op een woensdag of vrijdag, afhankelijk van je soort werk. De inhuur is er juist voor de klussen die men niet zelf kan of de dagen dat de eigen mensen op diezelfde dag vrij zijn.
Question Mark schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:47:
Ik ben na mijn scheiding en daaropvolgend co-ouderschap juist uit de detachering gegaan.

Mijn werkgever destijds wilde alles wel proberen te regelen en gunde mij alles, maar was simpelweg ook gewoon afhankelijk van de eisen en wensen van opdrachtgevers. Een keiharde garantie dat er 4x9 gewerkt kon worden, of een gedeelte vanuit huis kon simpelweg niet gegeven worden.

En ik wilde niet elke keer stress krijgen om het feit of ik de zorg voor mijn kinderen wel kon combineren met mijn werk (minder werken was ivm alimentatieverplichtingen ook niet echt een optie). Uiteindelijk de overstap gemaakt naar een andere werkgever die praktisch alle opties voor "modern werken" ondersteund. Arbeidsduur per jaar aanpasbaar, thuiswerken geen enkel issue... Nog geen dag spijt van gehad, ondanks dat ik detachering echt wel heel erg leuk vond. :)
Yup.

Bij een eindklant gaan werken is waarschijnlijk een stuk beter te regelen. In de detachering zal je veel slechter inzetbaar zijn. Je kunt geluk hebben op de ene klus, maar niet op iedere klus.

Als detachering, zou ik toch adviseren op papier een concrete vaste vrije dag af te spreken en dan ook niets doen. Om dat laatste af te dwingen, maar dat gaat wat ver, op dat zelfde papier de afspraak dat in hoge uitzondering (die gaat er natuurlijk altijd een keer zijn) op vrijdag werken kan in ruil voor bijv. 1.5x tijd-voor-tijd.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
32 uur mag tegenwoordig eigenlijk geen probleem meer zijn, alleen vastgeroeste kleine partijen vinden wat anders. Maar dat zijn vaak dezelfde die thuiswerken niet toestaan. Kan mij hooguit voorstellen dat er enige soepelheid verwacht mag worden in geval van incidenten of calamiteiten.
Maar goed ik ben er ook van overtuigd dat de output van 40 uur vaak gelijk is aan die van 32 uur.
Heb in het verleden een dag meegelopen in vrachtwagen demontage bedrijf, daar werd standaard van 7 tot 18:00 uur gewerkt en de zaterdagochtend ook. Wat mij opviel was dat het werk tempo en efficiency ver te zoeken was. Kan ook niet anders want het is niet vol te houden. Maar iedereen schreef wel lekker uren en verdiende daardoor meer.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1