Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:01
Wat wil je bereiken?
Mijn Vega 56 upgraden zodat ik zonder problemen de zwaarste games met 60+ fps high/ultra kan spelen op mijn 3440x1440 144hz monitor

Wat mag het gaan kosten?
750 euro is de absolute max, maar liever zat ik rond de 500-600

Heb je nog bepaalde voorkeuren? Waarom?
Liefst een zo efficiënt mogelijke kaart met een goede prijs/prestatie verhouding. Lichte voorkeur voor AMD i.v.m. meer videogeheugen en betere efficiëntie (+ laatste 2 kaarten waren AMD).

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenSapphire PULSE Radeon RX Vega56 8G HBM2€ 599,99€ 599,99
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 89,96€ 89,96
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 32,-€ 32,-
2VentilatorenFractal Design Dynamic GP-14 White blades, 140mm€ 24,62€ 49,24
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 78,69€ 78,69
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 70,90€ 70,90
1Solid state drivesKingston A1000 240GB€ 88,-€ 88,-
1Solid state drivesSandisk Ultra 3D 1TB€ 111,99€ 111,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.319,77

Afgelopen november ben ik overgestapt naar een 3440x1440 monitor (pricewatch: LG UltraGear 34GN850-B), komende van 27” 1440P. De gedachte was het om dan gelijk een nieuwe videokaart aan te schaffen ter vervanging van mijn Vega 56. De beschikbaarheid van de nieuwste generatie kaarten was op dat moment vrij dramatisch, dus besloot ik toen te wachten op betere tijden.

We zijn inmiddels een aantal maanden verder en de beschikbaarheid is nog steeds slecht en in plaats van te stabiliseren lijken de prijzen alleen maar meer te stijgen. Nu zit ik met het volgende dilemma: proberen toch een kaart te scoren die als het even kan nog enigszins schappelijk geprijsd is (ik vind het geen ramp om in een wachtrij aan te sluiten en nog 1-2 maanden geduld te hebben. Heb bijvoorbeeld deze pricewatch: Sapphire Pulse AMD Radeon RX 6800 op het oog (729 EUR bij Azerty). Of wachten op nieuwe releases/betere beschikbaarheid. Ik begin er echter steeds minder vertrouwen in te krijgen dat de beschikbaarheid überhaupt gaat verbeteren in de komende maanden. Ik hoopte dat AMD de 6700XT tijdens CES zou aankondigen, maar dat is helaas niet gebeurd.

Ik speel voornamelijk singleplayer open world RPG's (momenteel AC: Valhalla), Horizon Zero Dawn, The Witcher 3 (wil ‘m nog een keer doorspelen als de next-gen upgrade uit is) en uiteindelijk zou ik ook Cyberpunk 2077 willen spelen. Met het verlagen van een aantal instellingen en het inschakelen van Trixx Boost (85% resolutie) in de Sapphire software, kom ik nog aardig in de buurt van gemiddeld 60 fps in AC: Valhalla wat dus nog best wel speelbaar is met mijn Vega 56. Maar het liefst zou ik de grafische pracht en praal willen opschalen en een fps-boost halen. Ik hoef dus niet per sé per direct te upgraden, maar ik wil er ook niet over 6 maanden achter komen dat de kaarten nog steeds schaars zijn en hoog geprijsd en ik er dus net zo goed nu 1 had kunnen halen.

Ik heb een lichte voorkeur voor AMD, maar de 6800 is momenteel de enige optie en zit echt tegen de absolute max aan wat ik wil betalen. Bovendien zit deze met 250 watt TDP ook iets boven het verbruik van mijn Vega 56 en dus op het randje van wat ik aandurf met mijn 550 watt voeding. Nu zal ik eerder mijn kaart undervolten dan overclocken, dus verwacht dat het net goed gaat met een kwalitatief goede voeding. Nvidia is ook een optie vanwege DLSS (vooral voor Cyberpunk en Witcher 3), maar ik zie de prijzen van de RTX 3070 steeds meer richting de 6800 kruipen. Dat is het me eigenlijk niet waard voor een kaart met maar 8gb geheugen. RTX 3060 TI zou ik ook nog overwegen, maar die gaan ook steeds meer richting 600+.

Graag hoor ik van mensen die in min of meer dezelfde situatie zitten; wat hebben jullie gedaan en wat zou je in mijn plaats doen? :)

Strava

Beste antwoord (via Slupor op 24-01-2021 15:45)

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:39
Het positieve nieuws is dat je Vega56 nu tweedehands best nog wat opbrengt. Ik heb recent een upgrade gedaan vanaf mijn Vega64 naar een 3070, en als ik nu zo kijk zijn de prijzen inderdaad alleen maar gestegen. Verwacht ook niet dat de prijzen op korte termijn echt gaan dalen, dus ik zou zeggen upgrade naar een 6800/6800XT als je die ergens toevallig voorbij ziet komen voor een prijs die je er voor over hebt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:55
De 3070 is vergeleken met de 6800 veel beter verkrijgbaar. Er zijn af en toe drops bij de bekende shops. De prijzen ontlopen elkaar inderdaad niet veel, alleen verwacht ik niet op korte termijn een betere beschikbaarheid van de 6800.

Als je niet kan wachten neem de rtx 3070. Ook omdat je cyberpunk wilt spelen. De 16gb vram van de 6800 werpt met de huidige games nog niet echt de vruchten af, daarnaast heeft AMD ook nog geen DLSS variant. In de toekomst kan dit beeld weleens veranderen en is mijn verwachting dat de 6800 het langer uit kan houden tov de 3070 met de dubbele vram. Maar staar je niet blind op de vram. Het zijn beide hele capabele kaarten op 1440/4k

[ Voor 17% gewijzigd door Kakaroto op 23-01-2021 21:56 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:39
Het positieve nieuws is dat je Vega56 nu tweedehands best nog wat opbrengt. Ik heb recent een upgrade gedaan vanaf mijn Vega64 naar een 3070, en als ik nu zo kijk zijn de prijzen inderdaad alleen maar gestegen. Verwacht ook niet dat de prijzen op korte termijn echt gaan dalen, dus ik zou zeggen upgrade naar een 6800/6800XT als je die ergens toevallig voorbij ziet komen voor een prijs die je er voor over hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:38
Kakaroto schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 21:52:
...
De 16gb vram van de 6800 werpt met de huidige games nog niet echt de vruchten af, daarnaast heeft AMD ook nog geen DLSS variant. In de toekomst kan dit beeld weleens veranderen en is mijn verwachting dat de 6800 het langer uit kan houden tov de 3070 met de dubbele vram. Maar staar je niet blind op de vram. Het zijn beide hele capabele kaarten op 1440/4k
Hoewel ik het niet met je oneens ben, 8GB VRAM voor 3440x1440 en 4K resoluties vind ik voor een nieuwe GPU echt te weinig. Zit zelf met een 5700XT en game op 3440x1440, kaart presteert prima. Echter laatst tijdens een uurtje spelen van de wat oudere Rise of the Tombraider was ik de fancurve wat aan het finetunen en toen viel me op dat ik constant tussen de 7.2 en 7.8GB VRAM usage zat.
Wellicht dat deze game niet zo efficiënt is op dit gebied, maar ik heb in t verleden een dezelfde fout gemaakt, door te kiezen voor een GTX670 2GB (dik overclockte versie) in plaatst van een lager geclockte 4GB versie en een 3GB HD7950 of HD7970. Dat was in de tijd van Skyrim en toen de mods uitkwamen, was t huilen met de pet op met die 2GB. GPU meer dan krachtig genoeg voor aardige framerates (40+ FPS) maar zodra je iets teveel mods gebruikte en het VRAM vol liep kon je de frames handmatig tellen.

Ik zou TS aanraden om nog even te wachten en desnoods even te leven met dingen op Medium settings te draaien. Kaarten zijn heel schaars en veel te duur op dit moment, je zou eerder nog beter kunnen kijken voor een (tijdelijke) leuke 2e hands kaart (5700XT, 2080Ti) mits de prijs goed is.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:55
Moi_in_actie schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 22:18:
[...]

Hoewel ik het niet met je oneens ben, 8GB VRAM voor 3440x1440 en 4K resoluties vind ik voor een nieuwe GPU echt te weinig. Zit zelf met een 5700XT en game op 3440x1440, kaart presteert prima. Echter laatst tijdens een uurtje spelen van de wat oudere Rise of the Tombraider was ik de fancurve wat aan het finetunen en toen viel me op dat ik constant tussen de 7.2 en 7.8GB VRAM usage zat.
Wellicht dat deze game niet zo efficiënt is op dit gebied, maar ik heb in t verleden een dezelfde fout gemaakt, door te kiezen voor een GTX670 2GB (dik overclockte versie) in plaatst van een lager geclockte 4GB versie en een 3GB HD7950 of HD7970. Dat was in de tijd van Skyrim en toen de mods uitkwamen, was t huilen met de pet op met die 2GB. GPU meer dan krachtig genoeg voor aardige framerates (40+ FPS) maar zodra je iets teveel mods gebruikte en het VRAM vol liep kon je de frames handmatig tellen.

Ik zou TS aanraden om nog even te wachten en desnoods even te leven met dingen op Medium settings te draaien. Kaarten zijn heel schaars en veel te duur op dit moment, je zou eerder nog beter kunnen kijken voor een (tijdelijke) leuke 2e hands kaart (5700XT, 2080Ti) mits de prijs goed is.
Helemaal waar. Als je kijkt naar 4K zit je snel al aan de 8gb (en meer) en is het verre van toekomstvast. Maar.. Kijkend naar de huidige games op 4K laat de 16Gb vram van de 6800 niet heel veel meerwaarde zien in fps tov 8gb. Het ontloopt elkaar niet veel maar dat kan ook liggen aan de spellen. Meer is natuurlijk wel beter.

Eens om te wachten alleen is de vraag hoelang de TS wilt wachten. Dit speelt mogelijk nog door tot de zomer. Ook als je leest dat de tekorten van gddr geheugen nog wel even aanhoud. Uiteindelijk is het de vraag of je gaat wachten totdat de tekorten verholpen zijn of is TS bereid om de 100-150 boven msrp te betalen.

Met een 5700XT kun je inderdaad ook prima op 1440p gamen met medium/high settings afhankelijk van het spel. Goed alternatief als je niet de bizarre prijzen wilt betalen. Daarnaast is de restwaarde ook nog gunstig in deze tijden.
Let wel op want ook 2e hands zijn de prijzen gestegen naar msrp prijzen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slupor
Dank allen voor de reacties.

Overal is inderdaad wel wat voor te zeggen: wachten vs nu een kaart scoren en AMD vs Nvidia.

@Wekko306 maakt een goed punt dat de tweedehands waarde van m'n Vega 56 ook flink is gestegen, ik krijg er verwacht ik minimaal hetzelfde bedrag voor als ik in juli 2019 betaald heb :9

Ik zit toch met die 8GB Vram van de 3060TI en 3070 in m'n maag, zoals @Moi_in_actie terecht opmerkt. Daarom uiteindelijk toch besloten in de wachtrij te gaan staan voor een 6800. Prijs vond ik nog wel acceptabel (729). Wachtrij is korter dan voor de meeste Nvidia kaarten dus hopelijk duurt het niet al te lang als de leveringen eenmaal op gang komen (als dat überhaupt gaat gebeuren 8)7). Mis dan weliswaar DLSS, maar de 6800 is meer dan capabel om alles op hoge settings en goede framerate te draaien.

Mocht blijken dat bv. de 6700XT sneller dan verwacht uitkomt en geweldige prijs/performance biedt, kan ik dan altijd nog besluiten daarvoor te gaan :P

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:40
Moi_in_actie schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 22:18:
[...]

De meeste games alloceren wat ze kunnen dus dat zegt eigenlijk niet zo veel. Ik zou mij persoonlijk niet druk maken over de hoeveelheid vram. De dag dat het zo is dat je inderdaad een tekort aan vram hebt is de dag dat je niet langer ultra textures kunt inschakelen in de nieuwste game van dat moment. Veel meer gevolgen dan dat zijn er niet. Maar goed de Nvidia kaarten zijn nu ook niet meer voor normale prijzen te krijgen. Vorige maand kon je nog voor <500 euro een 3060 Ti bestellen. Dat is nu ook voorbij.

Game zelf overigens ook op 3440x1440 :). Verder veel succes in de wachtrij :9 .

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 24-01-2021 16:21 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMike87
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 01-02-2023
Ik zit met hetzelfde dilemma en heb vorig jaar zo goed als dezelfde build gemaakt. Toen besloten nog even te wachten op de nextgen GPU's en there we are today. Ik heb nu (zojuist) maar een MSI Radeon RX6800 Gaming X Trio is bestelling gezet t maar vrees heel erg voor de levertijd en hoop echt dat dit geen 2 maanden gaat duren.

Ik snap trouwens niet waarom men de 3070 variant hiervan voor 50,- euro minder zou willen bestellen gezien het grote verschil in performance maar misschien mis ik iets!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyver3636
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 13:02
overweeg eventueel ook een kant en klare pc dan heb je wel een gpu want verlopig blijven ze schaars en de prijzen van ram,gpu en cpu blijfen stijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slupor
sdk1985 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:20:
[...]

De meeste games alloceren wat ze kunnen dus dat zegt eigenlijk niet zo veel. Ik zou mij persoonlijk niet druk maken over de hoeveelheid vram. De dag dat het zo is dat je inderdaad een tekort aan vram hebt is de dag dat je niet langer ultra textures kunt inschakelen in de nieuwste game van dat moment. Veel meer gevolgen dan dat zijn er niet. Maar goed de Nvidia kaarten zijn nu ook niet meer voor normale prijzen te krijgen. Vorige maand kon je nog voor <500 euro een 3060 Ti bestellen. Dat is nu ook voorbij.

Game zelf overigens ook op 3440x1440 :). Verder veel succes in de wachtrij :9 .
Thanks! Opzich eens dat 8GB Vram voor nu in nagenoeg alle gevallen nog voldoende is. Alleen is het wel de bedoeling dat ik een paar jaar met de kaart doe en de spellen die over 1-2 jaar uitkomen ook graag nog met ultra textures zou willen spelen. Dan lijkt me 8GB toch wel erg krap. Bovendien de boot gemist met enigszins betaalbare 3060TI's en 3070's dus dan is de keuze voor een 6800 toch wat makkelijker gemaakt.
MightyMike87 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:29:

Ik snap trouwens niet waarom men de 3070 variant hiervan voor 50,- euro minder zou willen bestellen gezien het grote verschil in performance maar misschien mis ik iets!?
De RX 6800 is gemiddeld ruim 10% sneller dan de RTX 3070 in 1440p. Een 10% hogere prijs voor de 6800 lijkt me dus zeker gerechtvaardigd, ook gezien de extra Vram. Alleen als je geeft om Raytracing of van plan bent veel games te spelen die DLSS ondersteunen lijkt me de 3070 een betere keuze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6U41WYJwqfkrMw9bjN47_V5Mx_Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/f9itAiMBu4ZQG0iNTS5fgkxq.png?f=fotoalbum_large

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MightyMike87
Slupor schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:16:
[...]

Thanks! Opzich eens dat 8GB Vram voor nu in nagenoeg alle gevallen nog voldoende is. Alleen is het wel de bedoeling dat ik een paar jaar met de kaart doe en de spellen die over 1-2 jaar uitkomen ook graag nog met ultra textures zou willen spelen. Dan lijkt me 8GB toch wel erg krap. Bovendien de boot gemist met enigszins betaalbare 3060TI's en 3070's dus dan is de keuze voor een 6800 toch wat makkelijker gemaakt.

[...]

De RX 6800 is gemiddeld ruim 10% sneller dan de RTX 3070 in 1440p. Een 10% hogere prijs voor de 6080 lijkt me dus zeker gerechtvaardigd, ook gezien de extra Vram. Alleen als je geeft om Raytracing of van plan bent veel games te spelen die DLSS ondersteunen lijkt me de 3070 een betere keuze.

[Afbeelding]
Who nice chart! :)
Mooie is dat ik nou juist dat ik de bovenste 7 games graag op 1440P wil gaan spelen! _/-\o_

Nu heb ik ook nog een RTX3070 Suprim X in backorder staan sinds eind december..
Als deze als eerst arriveert hou ik hem wel denk ik.... :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

MightyMike87 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:35:
[...]

Who nice chart! :)
Mooie is dat ik nou juist dat ik de bovenste 7 games graag op 1440P wil gaan spelen! _/-\o_
Je begrijpt dat de 6800 XT juist in die 7 games een heel stuk sneller is? :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMike87
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:54:
[...]

Je begrijpt dat de 6800 XT juist in die 7 games een heel stuk sneller is? :P.
Haha zeker maar de 3070 kost mij beduidend minder.. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Daar heb je helemaal gelijk in :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:40
@Slupor
Denk dat je binnen 2 jaar je geen zorgen hoeft te maken over ultra icm 8 GB ram. Godfall zou volgens het AMD launch event van de 6000 serie niet genoeg hebben aan 10GB. Bleek net even anders in elkaar te zitten

Maar ik snap je punt. Als je nu nog een (te) dure 3000 serie moet pakken en je hebt geen merkvoorkeur dan waarom niet een 6800. DLSS werkt als een trein maar het aantal games dat het ondersteunen is nog beperkt.

[ Voor 7% gewijzigd door sdk1985 op 25-01-2021 01:48 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 16:31

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

IO tussen GPU en SSD wordt ook steeds sneller. Ik verwacht niet dat meer Vram in de toekomst significant verschil gaat maken omdat textures etc dynamisch ingeladen worden vanaf storage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-08 12:40
Firestorm schreef op maandag 25 januari 2021 @ 09:49:
IO tussen GPU en SSD wordt ook steeds sneller. Ik verwacht niet dat meer Vram in de toekomst significant verschil gaat maken omdat textures etc dynamisch ingeladen worden vanaf storage.
Ja, als je naar de nieuwe consoles kijkt, dan lijkt het daar heen te gaan. Ik verwacht dat over een paar jaar de snelheid van je SSD eerder een beperking gaat zijn dan de hoeveelheid VRAM, als je 8-10G hebt.
Zelfs de 1080Ti gaat waarschijnlijk nog een hele tijd goed kunnen meedoen in games die geen Ray-Tracing nodig hebben.
Pagina: 1