Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimpam
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-06 13:51
Beste Tweakers,

Ik ben wat in de war over de huidige bijleenregeling. Specifiek op het punt van sloop en daarna nieuwbouw heb ik het volgende gevonden: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/woning/eigen_woning/u_verkoopt_een_woning/situaties_die_gelijk_zijn_aan_verkoop/brand_of_sloop_van_de_eigen_woning

Situatie:
(Ik heb nog niet eerder een woning gehad, dus geen lopende overwaarde/bijleenregeling.)
Momenteel heb ik mijn eerste woning met hypotheek/eigenwoningschuld X.
Daarop wil ik bijvoorbeeld 10K extra aflossen.
Over 2 jaar wil ik de gehele woning slopen en daarna nieuwbouw voor bedrag Y. Hiervoor zal ik ook een nieuwe hypotheek moeten afsluiten.

Vraag:
Is er sprake van de bijleenregeling en/of overwaarde in dit geval waardoor ik van de nieuwe hypotheek niet over het gehele bedrag renteaftrek mag rekenen?
Oftewel; maakt het uit dat ik nu 10K extra aflos en daarmee die specifieke overwaarde vergroot?

Toelichting:
Toelichting betreffende mijn twijfel: Bij brand of vergoedingen voor de sloop is de belasting duidelijk, dat deel telt via de rekensom uiteindelijk (mogelijk) mee als overwaarde.
Echter wanneer je zelf besluit nieuwe te bouwen, kan ik niet opmaken of ik beperkt wordt in de renteaftrek van mijn nieuwe hypotheek...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Volgens mij legt de link die je zelf geeft het allemaal keurig uit. Vul het rekenschema in, en je weet precies waar je aan toe bent.

Antwoord lijkt mij dan: als je nu 10k aflost, is je eigenwoningschuld op moment van sloop 10k lager, dus de maximale eigenwoningschuld op de nieuwe woning ook 10k lager. Dat is geen nadeel want je hypotheek is ook 10k lager.
De bouwkosten van je nieuwe huis komen hier bovenop, dus die kan je volledig financieren met behoud van HRA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:51
ik weet niet of je er wat aan hebt maar wij hebben zojuist ons eerste huis verkocht en gaan nieuwbouwen waardoor we dus een eerdere woninghypotheek hebben gehad en op afgelost:

1e hypotheek beginwaarde 156.000, in 4 jaar hebben we daarop +/- 16k afgelost. huidige hypotheek rest: 140.000.
vanwege de hypotheekrente aftrek over dit deel moest dit deel as-is meegenomen worden naar de nieuwe hypotheek verstrekker. Daar hebben we een maximale hypotheek laten berekenen met alleen onze salarissen:
maximale hypotheek: 476.000, dit konden we echter niet lenen, max wat we konden lenen 460.000. Omdat ons oude hypotheekdeel van 140.000 1 op 1 is overgenomen including de 26 jaar aflosperiode, dit betekend effectief dat we het originele bedrag wat geleend is (156.000) opnieuw leende behalve dat er al 15k afbetaald was. Het is annuïtair dus de gehele looptijd betaal je hetzelfde. daardoor was de maandlast voor de 140.000 relatief hoger dan een nieuwe lening die we wel gewoon voor 30 jaar aan konden gaan.

Omdat je van plan bent een extra hypotheek te nemen ga er dan vanuit dat alles wat je nu aflost in een paar jaar dat je dat niet extra bij kunt lenen zolang je maandlasten gelijk blijven. Ze toetsen alles op maandlasten en zolang je wel afbetaald maar je maandlasten niet minder worden (annuïtair) kan je dan volgens mij niet per definitie er maar weer bij lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trangelang
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-06 23:46
Pimpam schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:44:
Beste Tweakers,

Ik ben wat in de war over de huidige bijleenregeling. Specifiek op het punt van sloop en daarna nieuwbouw heb ik het volgende gevonden: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/woning/eigen_woning/u_verkoopt_een_woning/situaties_die_gelijk_zijn_aan_verkoop/brand_of_sloop_van_de_eigen_woning

Situatie:
(Ik heb nog niet eerder een woning gehad, dus geen lopende overwaarde/bijleenregeling.)
Over 2 jaar wil ik de gehele woning slopen en daarna nieuwbouw voor bedrag Y. Hiervoor zal ik ook een nieuwe hypotheek moeten afsluiten.

Vraag:
Is er sprake van de bijleenregeling en/of overwaarde in dit geval waardoor ik van de nieuwe hypotheek niet over het gehele bedrag renteaftrek mag rekenen?
Oftewel; maakt het uit dat ik nu 10K extra aflos en daarmee die specifieke overwaarde vergroot?

Toelichting:
Toelichting betreffende mijn twijfel: Bij brand of vergoedingen voor de sloop is de belasting duidelijk, dat deel telt via de rekensom uiteindelijk (mogelijk) mee als overwaarde.
Echter wanneer je zelf besluit nieuwe te bouwen, kan ik niet opmaken of ik beperkt wordt in de renteaftrek van mijn nieuwe hypotheek...
Grote vraag is wat je gaat doen met het vernieuwbouwen. Bij welke bank ga je het doen? Wordt dit een andere bank of je huidige bank. Kortom je moet sowieso vooraf toestemming vragen of dit mogelijk is. De bank gaat natuurlijk kijken wat jouw begrotingsplaatje is en natuurlijk jouw oude hypotheek in meegenomen.

In jouw situatie gaat het om het verhogen van je hypotheek. Dus ja het wordt een bijleen regeling. In deze unieke situatie moet je aardig wat overwaarde hebben of flink wat eigen geld inbrengen. Je gaat natuurlijk een woning platleggen. Je krijgt hiervoor geen geld voor terug zoals bij een verkoop.
Als je bestaande schuld fiscaal door blijft lopen en de verhoogde financiering wenst bij te lenen dan valt dit onder nieuw recht en opnieuw 30 jaar aftrekbaar. Kortom blijf je bij de huidige hypotheekverstrekker dan krijg je voor de verhoogde financiering een nieuwe leningdeel met nieuwe rente. Zie het als een verbouwing van je huis en hiervoor wenst je een extra financiering. Ik ben van uit gegaan dat je een financiering heb afgesloten van na 1-1-2013.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trangelang
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-06 23:46
Pimpam schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:44:
Beste Tweakers,

Situatie:

Vraag:

Toelichting:
Ik heb je vraag over het hoofd gezien. Maar ik weet het antwoord op je vraag.

Als je gaat verbouwen/vernieuwbouwen en je hebt vooraf afgelost dat heb je nog steeds aftrek. Je verhoogd je overwaarde, maar je blijft je woning behouden. Pas op het miment dat je de woning verkoopt en van registergoed veranderd dan gelden deze regels. Je moet dan de overwaarde oftewel eigen woning reserve inbrengen bij je nieuwe woning. Moeten is een groot wordt. Het is niet verplicht alleen een gedeelte van de lening is dan niet aftrekbaar.

Jouw woning wordt fiscaal behandeld alsof je een verbouwing doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimpam
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-06 13:51
trangelang schreef op maandag 25 januari 2021 @ 23:49:
[...]

Ik heb je vraag over het hoofd gezien. Maar ik weet het antwoord op je vraag.

Als je gaat verbouwen/vernieuwbouwen en je hebt vooraf afgelost dat heb je nog steeds aftrek. Je verhoogd je overwaarde, maar je blijft je woning behouden. Pas op het miment dat je de woning verkoopt en van registergoed veranderd dan gelden deze regels. Je moet dan de overwaarde oftewel eigen woning reserve inbrengen bij je nieuwe woning. Moeten is een groot wordt. Het is niet verplicht alleen een gedeelte van de lening is dan niet aftrekbaar.

Jouw woning wordt fiscaal behandeld alsof je een verbouwing doet.
Dank voor je toelichting!
Denk (nu ik dit van jou lees) dat dat inderdaad de juiste interpretatie is.
Pagina: 1