Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game PC check (5600X/RX 6900 XT)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GenghizCohen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:00
Beste tweakers

Ik wil al enkele jaren upgraden (zit nog op een GTX 770), maar door de miner gekte in het verleden bleef ik het maar uitstellen. Nu heb ik, gefrustreerd door de hoge RTX 3080 en 6800 XT prijzen, meteen een 6900 XT besteld. Hierrond wil ik nu een mooie game PC bouwen voor een 1440 UW scherm.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zal voornamelijk gebruikt worden om te gamen op 3440x1440 144Hz.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zit momenteel voor PC+scherm rond de 2800€ en wil graag onder de 3000 blijven. Ik wil vooral goede bang for buck componenten (buiten dan de GPU waar ik een beetje overboord ben gegaan :) ).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De videokaart heb ik al besteld: de XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon RX 6900 XT Black Gaming 16GB GDDR6. Deze was niet beschikbaar in de pricewatch, dus ik heb een reference model in de lijst gezet.
Randapparatuur neem ik ook gewoon mee van m'n oude build. Er komt wel een nieuw scherm.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat m'n lijstje volledig is, buiten dat er nog een windows licentie mist.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ga deze keer voor een full AMD build. Verder geen specifieke voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Graag een stille PC. RGB hoeft niet, maar stoort ook niet. BBG behuizing heeft een raampje, maar dit zou tegen de muur komen te staan, dus dit hoeft eigenlijk niet. Misschien zijn er andere mogelijkheden met goede airflow en genoeg ruimte zonder raampje?

Ga je overklokken?
Huidig systeem is niet overclocked, maar ik wil er in de nieuwe build wel eens mee experimenteren.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb het lijstje gebaseerd op de 4K BBG met lichte aanpassingen (zwaardere PSU en grotere ssd) en wil vooral een tweede opinie van tweakers die hier wat meer kennis van hebben.
- Zijn er betere prijs/kwaliteit componenten beschikbaar?
- De GPU is aan de grote kant, dus zal alles zonder problemen passen?
- Voor de GPU wordt een PSU van 850W aangeraden, maar mogelijk kom ik toe met een lichtere PSU van goede kwaliteit?
- Zijn er suggesties voor een goede kast zonder raam?
- Zal de processor niet voor een bottleneck zorgen?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 369,-€ 369,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 ELITE V2€ 139,-€ 139,-
1VideokaartenAMD Radeon RX 6900 XT€ 0,-€ 0,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 99,10€ 99,10
1MonitorenIiyama G-Master GB3461WQSU-B1 Zwart€ 459,90€ 459,90
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 37,50€ 37,50
1VentilatorenArctic P12 PWM PST Zwart/Transparant, 120mm€ 8,20€ 8,20
1Geheugen internG.Skill Flare X F4-3200C16D-32GFX€ 152,25€ 152,25
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 850W€ 154,90€ 154,90
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 2TB€ 213,53€ 213,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.633,38

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Prima keuzes voor een full amd build. Enkel de ventilator is gek. Je krijgt er 3x Pure Wings 140mm bij. Ik zou dus nog zo’n fan erbij doen.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:28
Ik zou eerst wachten tot je nieuwe GPU aangekomen is (of bericht wanneer hij aankomt).
Tegen dan kan het zomaar zijn dat de hardware hele andere prijzen heeft, of weet je al wanneer hij komt?

Ik zou persoonlijk in een pc van 2500 euro + toch een net wat betere CPU koeler zetten.
140mm fans werken een stuk stiller dan 120 mm fans voor dezeldfe windkracht.

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Ik heb zelf ook een groot aantal van deze onderdelen, of gelijkwaardige opties. Wat dat betreft maak je over het algemeen geen rare keuzes denk ik. De combinatie 5600X/RX6900XT is misschien wat uit balans, maar ik denk niet dat je daar echt last van gaat hebben qua bottlenecks.
Je zou eventueel kunnen overwegen om een M.2 SDD te kiezen van een wat gerenomeerder bedrijf.
Alles lijkt compatible en passend, ook de GPU i.c.m. de kast.

Middels de Radeon-tool kun je in ieder geval makkelijk en redelijk veilig met overclocken experimenteren.

[ Voor 13% gewijzigd door zzzzz op 22-01-2021 16:30 ]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• GenghizCohen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:00
Bedankt allemaal voor de reacties.
Djarune schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:25:
Prima keuzes voor een full amd build. Enkel de ventilator is gek. Je krijgt er 3x Pure Wings 140mm bij. Ik zou dus nog zo’n fan erbij doen.
Goed punt. Ik heb ondertussen wel enkele reviews van de case gezien waar ze zeggen dat 3 fans ideaal is. Ik zal dus eerst even de temperaturen monitoren voor ik een extra fan bestel.
99ruud99 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:25:
Ik zou eerst wachten tot je nieuwe GPU aangekomen is (of bericht wanneer hij aankomt).
Tegen dan kan het zomaar zijn dat de hardware hele andere prijzen heeft, of weet je al wanneer hij komt?

Ik zou persoonlijk in een pc van 2500 euro + toch een net wat betere CPU koeler zetten.
140mm fans werken een stuk stiller dan 120 mm fans voor dezeldfe windkracht.
De GPU wordt normaal maandag verzonden. Eens ik bericht krijg dat hij onderweg is bestel ik de rest van de componenten.

Heb je een voorstel voor een betere koeler? Ik dacht dat een Dark Rock 4 of Noctua misschien wat overdreven was voor een RX 5600X. Ik zou eventueel nog kunnen upgraden naar een RX5800X icm een Dark Rock 4, maar ik denk dat dit voor gamen niet zo veel opbrengt.
zzzzz schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:29:
Ik heb zelf ook een groot aantal van deze onderdelen, of gelijkwaardige opties. Wat dat betreft maak je over het algemeen geen rare keuzes denk ik. De combinatie 5600X/RX6900XT is misschien wat uit balans, maar ik denk niet dat je daar echt last van gaat hebben qua bottlenecks.
Je zou eventueel kunnen overwegen om een M.2 SDD te kiezen van een wat gerenomeerder bedrijf.
Alles lijkt compatible en passend, ook de GPU i.c.m. de kast.

Middels de Radeon-tool kun je in ieder geval makkelijk en redelijk veilig met overclocken experimenteren.
Ik had de SSD in enkele threads gevonden als goede 2TB optie. Welke zou jij dan voorstellen?

Verder was ik nog aan het kijken of ik niet beter wat snellere RAM neem. De deze bijvoorbeeld:
G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC