Sonos voeding wegwerken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iT3CH
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-06 08:49
Beste Tweakers,

Ik heb gezocht op dit forum maar kon er geen antwoord op vinden. Kunnen jullie me helpen?

Ik ga binnenkort mijn woning verbouwen en wil mijn Sonos play:1 achterspeakers ophangen en de voeding wegwerken. Ik zorg dat er een pvc in de muur zit waar de bekabeling doorheen kan.

Ik kan natuurlijk de stekker boven de plint uit de muur laten komen en hem vervolgens in het stopcontact steken. Maar ik dacht ook aan een andere oplossing. Kan ik de voedingskabel niet uit laten komen in de wandcontactdoos en hem daar ‘in de muur’ rechtstreeks op de voeding aansluiten. Scheelt weer een stekker.

Ik ben geen elektriciën dus vandaar mijn vraag. Is dit mogelijk/verstandig/gevaarlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:14

FeaR

In GoT we trust

AUD > MME

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iT3CH
Dubbel gepost

[ Voor 88% gewijzigd door iT3CH op 22-01-2021 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iT3CH
Juist! Heb je iets meer uitleg want ik heb geen idee wat je bedoeld 😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05:52
Voor zover ik weet moet je elektrische apparaten aansluiten op een stopcontact, de stekker eraf knippen en dan een verbinding maken met installatiedraad mag niet en is gevaarlijk, ik vermoed dat mocht er brand uitbreken en de verzekering vindt dit je in de problemen gaat komen.

[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 22-01-2021 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iT3CH
martyw schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:27:
Voor zover ik weet moet je elektrische apparaten aansluiten op een stopcontact, de stekker eraf knippen en dan een verbinding maken met installatiedraad mag niet en is gevaarlijk, ik vermoed dat mocht er brand uitbreken en de verzekering vindt dit je in de problemen gaat komen.
Maar op zich kan ik de stekker altijd verwijderen uit de achterkant van de Sonos. Daar blijft hij namelijk uitneembaar (C7 stekker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:42

M2M

medicijnman

martyw schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:27:
Maar je kunt natuurlijk altijd eenzelfde type aansluitsnoer pakken en er zelf een bouwmarktstekker aan zetten. De andere kant van het snoer strippen en aan de bestaande contacten solderen.

Echter denk ik dat aan deze achterspeakers, per stuk een mooie powersupply aan hangt. Dat ding kun je niet zomaar in de muur drukken.

Maar schiet eens een foto en licht even toe wat je precies wil

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:14

FeaR

In GoT we trust

iT3CH schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:27:
[...]
Juist! Heb je iets meer uitleg want ik heb geen idee wat je bedoeld 😂
Dat ik het topic heb verhuisd van Audio en HiFi (AUD) naar Modding, Mechanica & Elektronica (MME). Dat het een Sonos device betreft is bijzaak in deze, de vraag gaat over de voeding/elektra en vandaar dat Modding, Mechanica & Elektronica de betere plek is.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iT3CH
M2M schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:32:
[...]

Maar je kunt natuurlijk altijd eenzelfde type aansluitsnoer pakken en er zelf een bouwmarktstekker aan zetten. De andere kant van het snoer strippen en aan de bestaande contacten solderen.

Echter denk ik dat aan deze achterspeakers, per stuk een mooie powersupply aan hangt. Dat ding kun je niet zomaar in de muur drukken.

Maar schiet eens een foto en licht even toe wat je precies wil
Dat is lastig want ik ga pas over 2 maanden verbouwen.

Wat ik dus bedoel is de speaker ophangen aan een beugel, de voedingskabel naar beneden laten lopen en direct aansluiten op de ‘achterkant’ van het stopcontact. Dan staat er in principe altijd spanning op maar is er geen stekker meer nodig. Eigenlijk net zoals ik de voeding van mijn rolluik (die nu nog met stekker in het stopcontact zit) direct aansluit op het lichtnetwerk en geen stekker meer nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

iT3CH schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:36:
[...]

Wat ik dus bedoel is de speaker ophangen aan een beugel, de voedingskabel naar beneden laten lopen en direct aansluiten op de ‘achterkant’ van het stopcontact. Dan staat er in principe altijd spanning op maar is er geen stekker meer nodig. Eigenlijk net zoals ik de voeding van mijn rolluik (die nu nog met stekker in het stopcontact zit) direct aansluit op het lichtnetwerk en geen stekker meer nodig heb.
Technisch gezien kan dat (stekker eraf knippen, strippen en de bruine en blauwe interne aders in een geschikte lasdop drukken), maar of dat een verstandig idee is weet ik niet. Misschien als er aan de andere kant van de draad ook een stekker zit?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Ja, dat soort klemmen bouw je dan in een doos, maar ik meen dat het niet de bedoeling is om een C7 aansluiting aan een snoer uit een inbouw/opbouw doos te laten komen...
Afbeeldingslocatie: https://www.wago.com/media/images/hf0/h18/8933282316318.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iT3CH
Thanks man! Goed gevonden ook! Ik heb GeeMonkey een bericht gestuurd en gevraagd naar zijn ervaring hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-06 11:39
Minder mooi dan wegwerken in de muur, maar ik heb zelf op de plek waar de Sonos speakers moesten hangen simpelweg een regulier enkelvoudig stopcontact gemaakt. De muurbeugel zo dicht mogelijk in de buurt van het stopcontact geplaatst en de kabel met een tiewrap bijeengebonden achter de speaker.

Nogmaals, wegwerken in de muur zelf is mooier, maar ook vrij permanent ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
martyw schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:47:
[...]

Ja, dat soort klemmen bouw je dan in een doos, maar ik meen dat het niet de bedoeling is om een C7 aansluiting aan een snoer uit een inbouw/opbouw doos te laten komen...
[Afbeelding]
Open eens een willekeurig stopcontact in een ruimte in je woning en je zalzien dat die waarschijnlijk ook gewoon doorgelekt wordt middels deze wago klemmen :).
Bij een bestaand laag stop contact heb ik dus een extra uitgang van de doos gebruikt om daar 16mm PVC bij op aan te sluiten die uitkomt strak achter de Sonos muur beugel.
Vervolgens knip ik de sonos kabel stuk aan de stekker kant en die komt dus nu achter het stopcontact uit middels zo'n pijpje en middels wagon klemmen gaat die dan weer naar het stopcontact.
Wago klemmen is 1 van de klemmen waarin je dus vaste als losse draad mag klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
GeeMoney schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:30:
[...]

Open eens een willekeurig stopcontact in een ruimte in je woning en je zalzien dat die waarschijnlijk ook gewoon doorgelekt wordt middels deze wago klemmen :).
Bij een bestaand laag stop contact heb ik dus een extra uitgang van de doos gebruikt om daar 16mm PVC bij op aan te sluiten die uitkomt strak achter de Sonos muur beugel.
Vervolgens knip ik de sonos kabel stuk aan de stekker kant en die komt dus nu achter het stopcontact uit middels zo'n pijpje en middels wagon klemmen gaat die dan weer naar het stopcontact.
Wago klemmen is 1 van de klemmen waarin je dus vaste als losse draad mag klemmen.
Ja, ik begrijp wat je doet en dat het kan, maar daarom is het nog niet toegestaan.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
martyw schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:51:
[...]

Ja, ik begrijp wat je doet en dat het kan, maar daarom is het nog niet toegestaan.....
Naar mijn weten is dat met de wago klemmen gewoon toegestaan. Zo zijn meerdere stopcontacten notabene ook opgeleverd in mijn nieuwbouw woning uit 2019. En je komt tevens uit op een vaste stekker. Je zit niet met kroonsteentjes ofzo te rommelen :).

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 22-01-2021 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurnTheLightsOn
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-05-2021
GeeMoney schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:26:
[...]

Naar mijn weten is dat met de wago klemmen gewoon toegestaan. Zo zijn meerdere stopcontacten notabene ook opgeleverd in mijn nieuwbouw woning uit 2019. En je komt tevens uit op een vaste stekker. Je zit niet met kroonsteentjes ofzo te rommelen :).
Hangt af van de amperage van je c7 kabel en de automaat die (vermoedelijk) je 2.5mm kabel voedt voor je stopcontact.

Daar zit mogelijks wel een risico, in principe gaat TS daar nooit problemen hebben omdat die sonos nooit meer stroom zal trekken dan de kabel waarmee hij geleverd wordt maar verzekeringen zouden inderdaad wel eens moeilijk kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

TurnTheLightsOn schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:09:
[...]

Hangt af van de amperage van je c7 kabel en de automaat die (vermoedelijk) je 2.5mm kabel voedt voor je stopcontact.

Daar zit mogelijks wel een risico, in principe gaat TS daar nooit problemen hebben omdat die sonos nooit meer stroom zal trekken dan de kabel waarmee hij geleverd wordt maar verzekeringen zouden inderdaad wel eens moeilijk kunnen doen.
Scheelt al enorm als je niet met crappy kroonsteentjes aan de slag gaat om de flexibele kabel met behulp van twee kleine stukjes schakeldraad in een klassieke lasdop te drukken. Zo'n wago-ding werkt dan overigens prima, check wel even de maat van je draad versus de maattabel van de wago-klem.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-06 23:08
GeeMoney schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:26:
[...]

Naar mijn weten is dat met de wago klemmen gewoon toegestaan. Zo zijn meerdere stopcontacten notabene ook opgeleverd in mijn nieuwbouw woning uit 2019.
De klemmen zijn wel toegestaan, maar een 0,75 snoertje zo vast aansluiten niet.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:11
Sine schreef op zondag 24 januari 2021 @ 11:14:
[...]
De klemmen zijn wel toegestaan, maar een 0,75 snoertje zo vast aansluiten niet.
De wago klemmen in de foto hierboven zijn niet geschikt voor soepele aders, maar de versie waar GeeMonkey na verwijst wel:
(https://www.elektramat.nl...221-413/#aw-pdp-faq-title)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
@canonball
Ik bedoel wago's in het algemeen.

Maar ook met de geschikte wago's mag je geen dropveter met een C7 connector rechtstreeks in een lasdoos knopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Sine op 24-01-2021 12:13 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Sine schreef op zondag 24 januari 2021 @ 12:08:
@canonball
Ik bedoel wago's in het algemeen.

Maar ook met de geschikte wago's mag je geen dropveter met een C7 connector rechtstreeks in een lasdoos knopen.
Staat dit nadrukkelijk in de NEN norm? Ik vraag me dan namelijk af hoe je uberhaupt home automation aan zou moeten sluiten achter dimmers of knoppen :).
Ik kan er altijd bij, er zijn geen blote aders en zowel de klemmen als de kabels zijn meer dan geschikt voor de stroom die ze moeten leveren. Ik denk dat dit veiliger is dan hoe ik menigeen met kabels buiten zie beunen.
Zelfs een zwaar apparaat als een stofzuiger zit nu apart van de sonos kabel zijn vermogen te trekken en de waco klem wordt daar dus niet mee belast. Ik geloof het in ieder geval wel.

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 24-01-2021 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
@GeeMoney
Die home automation spaghetti blijft in de muur ...

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iT3CH
Sine schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:18:
@GeeMoney
Maar wat is het verschil qua gevaar dan? Kun je dat concreet benoemen? Daar ben ik wel benieuwd naar namelijk.

Ik heb bijvoorbeeld ook een elektrisch rolluik. Dat is ook rechtstreeks aangesloten op het stroomnetwerk en per app te bedienen. Eigenlijk zoals de Sonos ook is. Verschil is dat ik de Sonos nog aan de achterzijde kan ontkoppelen en het rolluik niet. Maakt dat dan niet dat de Sonos veiliger is dan het rolluik? Maar toch is het rolluik wel ‘toegestaan’ en de Sonos niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Sine schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:18:
@GeeMoney
Even voor de duidelijkheid. De sonos kant is een vaste stekker. Geen kroonstenen of ander gemeubel. Het is hetzelfde inderdaad als bijvoorbeeld een rolluik of zonwering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Een C7 ja, net zoals je geen stekkerdoosjes met snoer rechstreeks in de muur mag schroeven is ook dat niet toegestaan.
Zet er een WCD tussen en een stekker aan en het mag allemaal.

Als de TS dus vaagt "mag dat" is het antwoord: Nee.

Kan en werkt dat? Ja.

[ Voor 18% gewijzigd door Sine op 24-01-2021 14:11 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iT3CH
Sine schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:10:
Als de TS dus vaagt "mag dat" is het antwoord: Nee.

Kan en werkt dat? Ja.
Mijn vraag was dus niet of het mocht, maar of het kon. En of het dus gevaarlijk is. En daaruit begrijp ik dat het kan en niet gevaarlijker is dan een stekker.

Dat het niet mag vraag ik me ook af. Ik heb nog niet gelezen waar ik dat kan vinden. Maar dat terzijde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
Waar dat staat?

NEN1010, leef je uit :)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:34
iT3CH schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:36:
[...]

Als je gaat verbouwen, frees dan meteen een buis op hoogte en installeer daar een enkel stopcontact. Bestel korte sonoskabels en een beugel. Monteer beugel precies boven stopcontact en de sonos valt er precies over heen.

Memento mori

Pagina: 1