Starter maandelijkse kosten

Pagina: 1
Acties:

• llovesoccerx7
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-11-2025
Hallo Tweakers,

Ik ben dit jaar als starter van plan een woning te kopen!
Ik heb een gesprek gehad met de adviseur en daar een boel informatie gekregen. Alleen ben ik even aan het uitzoeken wat naast de maandelijkse lasten nog meer kwijt ben wat bij een huis zou komen. Ongeveer om dit even in kaart te brengen.

Hopelijk kunnen jullie mij daarbij helpen!

Gas/Stroom
Belastingen en heffingen(water)
Of als ik wat vergeten ben hoor ik het graag!

De gemiddelde prijzen hiervan kan je daar vanuit gaan op het internet?
Het is misschien allemaal wel uit te zoeken op het internet maar hoor graag wat ervaringen van de mensen zelf!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-01 14:19
Het https://www.nibud.nl/ heeft enorme hoeveelheden informatie over wat een huishouden gemiddeld uitgeeft. Het geeft je een goede indicatie maar is ook geen silver bullet, ik zit er met sommige zaken boven en met sommige onder. Is ook heel erg afhankelijk van hoe je leeft (zet je de verwarming zomer en winter aan of trek je een trui aan als het frisser wordt)

/post

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:54
Even een kort lijstje:
  • Ontroerende Zaakbelasting (OZB)
  • Rioolheffing
  • Afvalstoffenheffing
  • Waterzuiveringsheffing
  • Watersysteemheffing
  • Drinkwater verbruik
  • Opstal- en inboedelverzekering
  • Internet/TV abbonement
De eerste zijn heffingen die of door de gemeente of door het waterschap worden geint. Via de Lokale Lasten Calculator kun je uitrekenen hoeveel dat is in de gemeente waar jij gaat wonen.

HD4Life @ Full-HD

• llovesoccerx7
Davidshadow13 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:09:
Even een kort lijstje:
  • Rioolheffing
  • Afvalstoffenheffing
  • Waterzuiveringsheffing
  • Watersysteemheffing
  • Drinkwater verbruik
  • Internet/TV abbonement
De eerste zijn heffingen die of door de gemeente of door het waterschap worden geint. Via de Lokale Lasten Calculator kun je uitrekenen hoeveel dat is in de gemeente waar jij gaat wonen.
Top! Ik ga eens kijken!
Sand0rf schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:07:
Het https://www.nibud.nl/ heeft enorme hoeveelheden informatie over wat een huishouden gemiddeld uitgeeft. Het geeft je een goede indicatie maar is ook geen silver bullet, ik zit er met sommige zaken boven en met sommige onder. Is ook heel erg afhankelijk van hoe je leeft (zet je de verwarming zomer en winter aan of trek je een trui aan als het frisser wordt)
Super ik ga eens kijken danku!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-01 14:52
Ik begrijp dat je op jezelf gaat wonen voor het eerst?

Buiten alle eerder genoemde vaste lasten, komen er natuurlijk ook nog een hoop variabele lasten bij. Denk aan de boodschappen :) Natuurlijk is dat heel persoonlijk en wellicht kan je daar wel een inschatting van maken, maar als je met een reken-lijstje bezig bent kan zoiets natuurlijk niet ontbreken.

Verder kan je bij een koopwoning natuurlijk ook enig onderhoud verwachten, afhankelijk van de staat van onderhoud bij aankoop. Een likje verf of een gesprongen lamp zijn de kosten natuurlijk niet :P maar als de badkamer binnen een jaar of 3 vervangen moet worden; ik noem maar iets :P dan wil je daar in 3 jaar naar toe, wel wat sparen.
Apparaten zoals een wasmachine, kunnen stuk gaan.

Het is verstandig daar enig geld voor achter de hand te houden; het is dus zaak dat je iedere maand wel wat overhoud en/of een buffer aanhoudt.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-01 08:00
Aangezien je specifiek om ervaring vraagt; ligt ook aan het type huis (oud/nieuw, huis of appartement, VvE of niet, zijkant of midden), het aantal mensen in huis (met name voor afvalbelasting en water/riool etc), en het type verwarming (stadswarmte is bijv erg duur voor de gebruiker). Dus als je iets meer achtergrond kan geven?

Ik woon alleen, in een klein huurappartement (<60m2), dus heb weliswaar geen OZB of opstalverzekering maar wel gewoon gemeentelijke lasten, ik ben bovenop mijn huursom & servicekosten maandelijks nog 250 euro per maand kwijt aan bovenstaande zaken, waarvan het duurste stadsverwarming (80 euro per maand) en internet/TV (70 euro per maand). Gemeentebelasting voor afval en riool 40 p/m, stroom 30 p/m, drinkwater 15 p/m, dan nog 15 aan inboedelverzekering.

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Davidshadow13 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:09:
Even een kort lijstje:
  • Rioolheffing
  • Afvalstoffenheffing
  • Waterzuiveringsheffing
  • Watersysteemheffing
  • Drinkwater verbruik
  • Internet/TV abbonement
En héél belangrijk: reserveringen voor onderhoud aan de woning / onverwachte tegenvallers - zeker 100-200 euro per maand, afhankelijk van soort huis, staat onderhoud, etc, etc. Een CV-ketel die midden in de winter de brui er aan geeft kan knap duur worden. Idem bijvoorbeeld een lekkage ergens.

• llovesoccerx7
Richh schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:21:
Ik begrijp dat je op jezelf gaat wonen voor het eerst?

Buiten alle eerder genoemde vaste lasten, komen er natuurlijk ook nog een hoop variabele lasten bij. Denk aan de boodschappen :) Natuurlijk is dat heel persoonlijk en wellicht kan je daar wel een inschatting van maken, maar als je met een reken-lijstje bezig bent kan zoiets natuurlijk niet ontbreken.

Verder kan je bij een koopwoning natuurlijk ook enig onderhoud verwachten, afhankelijk van de staat van onderhoud bij aankoop. Een likje verf of een gesprongen lamp zijn de kosten natuurlijk niet :P maar als de badkamer binnen een jaar of 3 vervangen moet worden; ik noem maar iets :P dan wil je daar in 3 jaar naar toe, wel wat sparen.
Apparaten zoals een wasmachine, kunnen stuk gaan.

Het is verstandig daar enig geld voor achter de hand te houden; het is dus zaak dat je iedere maand wel wat overhoud en/of een buffer aanhoudt.
Ja dat klopt natuurlijk komen er veel meer dingen bij zoals apparaten en boodschappen et die heb ik al genoteerd voor mijzelf. Het gaat mij puur om de dingen die allemaal bij het huis komt kijken zoals gas,stroom en water en dat soort kosten waar ik rekening mee moet houden!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:02

mwa

Stookkosten van een 100 jaar oude herenhuis met nul isolatie van 200m2 of een 2020 appartement van 60m2 maakt nogal een verschil :)

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
llovesoccerx7 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:34:
[...]
Ja dat klopt natuurlijk komen er veel meer dingen bij zoals (...) boodschappen
Zonder je berekening te hebben gezien, ga er maar vanuit dat je minstens 1,5 x zoveel kwijt bent. Het valt altijd tegen.

4800wp zuid - pvoutput.org

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:44
Naast het al genoemde kan je (hoeft niet) een onderhoudscontract hebben voor de CV-ketel. Afhankelijk van hoeveel afval je denkt te hebben kan je een grotere of kleinere afvalcontainer vragen, dit kan ook in de kosten schelen.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:26
Veel kosten voor de woning zijn zeer afhankelijk van de woning en woonplaats.

- Elektra is afhankelijk van de zuinigheid van je apparatuur en je eigen gedrag. Een nieuw tafelmodel koelkastje gebruikt waarschijnlijk nog niet half zo veel elektra als een grote 20 jaar oude koel-vries combi die je ergens voor een paar stuivers op de kop hebt getikt. En wanneer je 5 dagen per week sport (sportkleding die gewassen moet worden) en daarna nog een paar uur gaat gamen op een uitgebreide setup dan gebruik je natuurlijk veel meer elektriciteit dan wanneer je 's avonds op de bank een boek leest.

- Gas is afhankelijk van de oppervlakte en isolatie van de woning. Bij een minder goed geïsoleerde woning speelt ook mee of je al dan niet vaak thuis bent en (dus) de hele dag door de verwarming aan hebt staan, of alleen 's avonds van 18:00 tot 22:30?

- TV en internet kun je bij providers vrij makkelijk opzoeken wat een abonnement kost wat past bij jouw wensen.

- Gemeentelijke belastingen en heffingen kunnen per gemeente verschillen. De tarieven zijn op de website van de gemeente terug te vinden (zoek binnen de website op 'woonlasten').

- Onderhoudskosten zijn zeer afhankelijk van in welke staat je de woning koopt, welke materialen gebruikt zijn en hoe handig je zelf bent. Vakmensen inhuren is anno 2021 behoorlijk prijzig. Koop je een woning met wat achterstallig onderhoud waarbij je (een deel van) het werk moet uitbesteden aan vakmensen, dan ben je de eerste jaren al snel vele duizenden of zelfs tienduizenden euro's aan onderhoud kwijt. Koop je een woning die altijd goed bijgehouden is en voorzien is van onderhoudsarme materialen (zoals kunststof kozijnen) en/of ben je zelf handig genoeg om de meeste klusjes aan de woning zelf te doen, dan kom je met 500 euro per jaar aan materialen voor regulier onderhoud en een controle van de CV-ketel al een héél eind. Alleen wanneer je op termijn de keuken of badkamer aanpakt zul je dan even dieper in de buidel moeten tasten. Richtlijn van het NIBUD is om jaarlijks tussen de 1 en 2% van de woningwaarde te reserveren voor klein en groot onderhoud.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:56

Koekfabriek

King Billy on the wall

TMDC schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:24:
[...]

En héél belangrijk: reserveringen voor onderhoud aan de woning / onverwachte tegenvallers - zeker 100-200 euro per maand, afhankelijk van soort huis, staat onderhoud, etc, etc. Een CV-ketel die midden in de winter de brui er aan geeft kan knap duur worden. Idem bijvoorbeeld een lekkage ergens.
Hoewel het natuurlijk per woning verschilt (nieuwbouw ligt het natuurlijk anders) maar vergeet inderdaad het onderhoud niet. Als ik zo een snelle berekening maak van de afgelopen 3 jaar in ons huis zijn we op zijn minst een euro of 200 per maand kwijt geweest aan onderhoud.

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-01 19:54
Ik had het een tijd geleden uitgerekend voor mijzelf
En toen kwam ik op basis van hypotheek van 550

In een nieuwbouw huis 2 jaar oud.

Incl eten, onderhoud, internet, afschrijving meubels en apparatuur woz etc.

Op 1450pm

[ Voor 3% gewijzigd door badboyqxy op 22-01-2021 18:26 ]

Verwijderd

Zonder de hypotheek erbij te rekenen, zit je al snel tegen de €800/1000 per maand

• llovesoccerx7
Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:29:
Zonder de hypotheek erbij te rekenen, zit je al snel tegen de €800/1000 per maand
En dan komen de jaarlijkse heffing er nog bij.

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-01 20:58

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

badboyqxy schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:25:
Ik had het een tijd geleden uitgerekend voor mijzelf
En toen kwam ik op basis van hypotheek van 550

In een nieuwbouw huis 2 jaar oud.

Incl eten, onderhoud, internet, afschrijving meubels en apparatuur woz etc.

Op 1450pm
Een hypotheek van 550€ impliceert een hypotheek van zo'n +-160.000€ (?), knappe jongen als je daar nieuwbouw voor kan vinden.

• HMR90
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:10
N1ckk schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 06:57:
[...]

Een hypotheek van 550€ impliceert een hypotheek van zo'n +-160.000€ (?), knappe jongen als je daar nieuwbouw voor kan vinden.
Eigen vermogen? Jubelton? Winst verkoop vorige huis? Bitcoin?
Uit een getal kan je onmogelijk conclusies trekken.

Ga dit topic ook volgen aangezien ik binnenkort hetzelfde heb.

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-01 20:58

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Allemaal opties, maar zeg dat er dan wel even bij. Als in mijn hypotheek kost X euro per maand, maarja ik heb in 1992 dit huis gekocht - dus dat geeft wellicht een vertekend beeld.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:33
Ik weet niet of ik dit een afschrijving zou noemen. De meeste kasten, tafels en stoelen zullen jou overleven, maar ze overleven ook hun doel. Soms wil je meer opslag, of toch een ladekast ipv. een open kast, etc. Het is niet alsof je heel voorspelbaar na 15 jaar een nieuwe kast moet kopen.

Verder is een vaste tip voor starters om een keertje (zodra ze weer open zijn) langs de plaatselijke kringloop te gaan. Voor een paar tientjes heb je een set meubels van onverwoestbaar eikenhout. Bestek/servies is daar vrijwel gratis, etc. Meestal komen in de eerste maanden een hoop kosten op je af die je níet kunt vermijden, dan is het wel fijn om daarop terug te kunnen vallen.
Richh schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:21:
Ik zou goed voor jezelf afbakenen wat 'onderhoud' is, en wat een 'verbetering'. Die badkamer kun je ook over zes of negen jaar doen, het vervangen van een CV-ketel niet.

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:57
Ik heb ook elk jaar weer tranen in m’n ogen als deze binnenkomt ;)

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-01 11:56
Citroentjuh schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 09:33:
[...]

Ik heb ook elk jaar weer tranen in m’n ogen als deze binnenkomt ;)
Hij kwam vandaag weer binnen.. snap elk jaar niet dat ik bijna 1000euro moet betalen voor een flatje, maar snap vooral niet hoe mensen met een laag(er) inkomen dit kunnen ophoesten elk jaar.

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:20
Sniffels schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 20:36:
[...]

Hij kwam vandaag weer binnen.. snap elk jaar niet dat ik bijna 1000euro moet betalen voor een flatje, maar snap vooral niet hoe mensen met een laag(er) inkomen dit kunnen ophoesten elk jaar.
Toen ik net ergens terecht was gekomen met een maximale hypotheek en een salaris van 2000 bruto, was die factuur wel even slikken ja. Pas als je onder de 1750 ofzo zat kon je kwijtschelding voor een deel krijgen.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Verwijderd

[...]

Alleen de OZB 1000 euro? Dat lijkt me wel heel bijzonder, waar is dat?
Mag toch aannemen dat dat inclusief riool en afval is.

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:20
[...]

Klopt dat wel? Hier is het tarief voor OZB voor 2021 vastgesteld op 0,1003 procent van de WOZ waarde. Dan is €1000 wel voor een enorme flat!

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01-2025
Ik gebruik altijd stelregel:

hypotheek×1,20=woonlasten

Dit zet ik ook apart. Gaat je dak lek, krijgt de gemeente de begroting weer niet rond, bevriest een leiding, of weet ik niet wat, dan is dat allemaal geen probleem. Ja dit bedrag kan ruim zijn, maar meestal kom je daar mee uit, en ik begroot altijd liever aan de voorzichtige kant.

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01-2025
Ja die is inderdaad om te huilen. :+

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-01 11:56
Bo0bz schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:06:
[...]

Klopt dat wel? Hier is het tarief voor OZB voor 2021 vastgesteld op 0,1003 procent van de WOZ waarde. Dan is €1000 wel voor een enorme flat!
NA ozb en rioolaanslag, de hele bundel (gelukkig) zou een mooie flat hebben als dat alleen op WOZ zou zijn :)
Pagina: 1