Beschadigd stucwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bronce
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:43
Hoi,

In mijn nieuwbouwhuis zit op 2 van mijn binnenmuren een flinke scheur in het stukwerk (zie fotos). Beide zijn gasbeton (ytong) binnenmuren en grenzen aan de badkamer. In de badkamer zelf laat ook het stukwerk los (spuitstuikwerk tijdens bouw aangebracht). Ik zie verder geen bruine/vocht vlekken e.d. op de ondergrond en de scheur zit alleen in het stukwerk en niet in de muur zelf. Ik vroeg me af of dit iets met slechte constructie van de binnenmuur te maken kan hebben of dat het gewoon pech is (meteen gestuct na oplevering, scheuren pas na 2.5 jaar naast een paar haarscheurtjes hier en daar). Gasbeton muren beneden hebben verder ook geen scheuren, toevallig alleen de 2 die grenzen aan de badkamer. De eerste scheur trad op nadat ze gingen bouwen aan de rest van de wijk tegenover met een hoop trillingen / vrachtwagens die voorbij komen rijden. Verder vroeg ik me of ofzoiets makkelijk te repareren is voor een stukadoor (alleen deel van de muur op nieuw stucen of dat de hele muur opnieuw moet). Toevalig staat ons waterbed tegen die muur aan dus dat wordt een hele operatie 8)7.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jvnwAI6utJUwl121Dme4Baw3uh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X2drD21iTdn8dV72RDdLVyrW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKspKq5ptBlmN9ZaVs_7OwKS7ik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDoYGZAzNP6E7wO83vBlDFnT.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-06 07:56
Nieuwbouwhuizen zetten altijd wat de eerste jaren. Ben bang dat je gewoon een pechje hebt.
Overigens kan je met een lange rij en wat fix en finish dit prima weer netjes krijgen hoor.

[ Voor 34% gewijzigd door Meester_J op 22-01-2021 14:56 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:10
Dit ziet er niet uit als een zettingsscheur, maar lijkt meer op onvoldoende hechting. Bij normale zettingsscheuren komen er meestal geen grotere delen stucwerk los, maar betreft het echt een scheur waar hooguit wat kruimeltjes uit vallen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupie0172
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-06 15:04
Geen idee of de primer voor stucwerk er in meerder kleuren is, maar bij mij hebben ze een gele gebruikt, die zie ik waar jouw stucwerk weg is niet zitten, lijkt mij dus ook dat ze de muur niet met een hechtlaag voorbehandeld hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
Ivow85 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:31:
Dit ziet er niet uit als een zettingsscheur, maar lijkt meer op onvoldoende hechting. Bij normale zettingsscheuren komen er meestal geen grotere delen stucwerk los, maar betreft het echt een scheur waar hooguit wat kruimeltjes uit vallen.
Klopt, als je stucwerk goed vast zit, heb je meer een groef. Wij hadden ze in de hoek van de kamer vooral. Dit stucwerkt zit niet echt lekker geplakt daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Huupie0172 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:36:
Geen idee of de primer voor stucwerk er in meerder kleuren is, maar bij mij hebben ze een gele gebruikt, die zie ik waar jouw stucwerk weg is niet zitten, lijkt mij dus ook dat ze de muur niet met een hechtlaag voorbehandeld hebben..
^^

Dit. Best kans dat je zo de hele muur er af trekt. Dan kan je beter de hele muur even opnieuw laten doen. Misschien dat je het wat glad krijgt, maar ik geef je niet heel veel kans.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
Hooglander1 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:38:
[...]

^^

Dit. Best kans dat je zo de hele muur er af trekt. Dan kan je beter de hele muur even opnieuw laten doen. Misschien dat je het wat glad krijgt, maar ik geef je niet heel veel kans.
Als je op de muur klopt met je knokkel, klinkt hij dan hol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Ik sluit me aan bij de vorigen. Waarschijnlijk een slechte hechting, anders komen er geen stukken los.

Wat betreft het repareren van spuitstukwerk (spac) hoor ik weinig goede verhalen. Dus mocht je de gehele muur opnieuw doen, laat het tradioneel stuken. :-)

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 00:12
Is het geen vochtprobleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Naast de matige hechting lijkt het er ook op dat het stucwerk niet goed is los gesneden in de hoek na aanbrengen.

Het stuc op de muur blijft dan met het plafond verbonden en als er beweging muur/plafond is dan ontstaat er spanning en gaat het barsten. Dat lijkt hier het geval.

[ Voor 6% gewijzigd door Sethro op 22-01-2021 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venneboer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-06 16:25
Stucwerk wat zo los laat is nooit goed, vaak een probleem van onvoldoende hechting zoals hierboven al vaker genoemd.

Je noemt ook Ytong binnenwanden, wanneer deze niet dragend zijn moeten deze flexibel van het plafond geplaatst worden. Wanneer je het stucwerk dan wel tegen het plafond aan laat komen gaat hier spanning op komen en kun je normaal scheurvorming krijgen.

De trilling van het bouwen tegen over je kan invloed hebben, maar lijkt mij niet de hoofdveroorzaker.

Wanneer je dit stucwerk aan gaat helen ben ik bang dat het relatief snel terug kan komen, eerst goed laten checken dat de rest wel echt vast zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Daar is geen stuc-primer gebruikt. Van Knauf is dat knetter geel: https://www.bouwmaat.nl/k...l-5-kg/product/0000384219

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/lHnP7iCd2f4/maxresdefault.jpg

En daarna ga je stuccen. Al wordt stuccen afgeraden bij nieuwbouw.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bronce
Wat verder op in de scheur zat er wel gele kleur onder het losgelaten stukwerk. Ik weet dat ze gele voorstrijk hebben gebruikt (dit heb ik nog van de deurkozijnen kunnen poetsen achteraf) maar zullen ze dan niet overal gebruikt hebben. Onder het stuk wat ik had los gehaald was het wit/grijs wat de kleur was van de behangklare afwerking die er al op zat.

Dit is ander stuk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R6YxVbPRTyf7VzqNaeHyuzKyDT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GI3ae6nZSWkcA12R5Z86rbUc.jpg?f=fotoalbum_large

De badkamer kant van de muur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1DKrTosp6M9A154BzbypYzzbDxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EO6aVHS2vbTAhqXThhIjr9rC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door bronce op 22-01-2021 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:43

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Misschien niet wat je voor ogen hebt, maar wij hebben 2 keer een nieuwbouw woning gekocht en beide woningen van boven tot onder (laten) behangen met glasvlies behang van Meesterhand (merk) in dit geval.

Nooit meer iets gezien...

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Nieuwbouwhuis. Kun je de aannemer hier niet op aanspreken? Stucwerk hoort niet zomaar los te komen van de muur.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Bij de foto van de badkamer daar zit een plastic gootje. De gipsmuren zijn ook niet tegen de constructieve muren gelijmd, die staan er een centimeter vanaf, vandaar dat gootje. Bij mij zijn al die overgangen met stucband voorzien en daarna dichtgesmeerd met mp75.

Ik zou ook niet weten hoe je dit zou moeten oplossenm behalve de meuk eraf beuken en het opnieuw laten doen. Er zit ook wel een flinke laag op zie ik. Glad laten strijken had ook met Fix & Finnish gekund, daar hoef je geen 5mm voor te smeren.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-06 10:58
Bij ons werd bij de aankoop van ons nieuwbouw huis het advies gegeven om pas na een paar jaar te laten stuccen.

Wij hebben dus ons hele huis met glasvliesbehang laten behangen en verven, ook daar zijn inmiddels op sommige plekken kleine scheurtjes in te zien, maar ik stoor me daar niet zo aan.
evilution schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:15:
Nieuwbouwhuis. Kun je de aannemer hier niet op aanspreken? Stucwerk hoort niet zomaar los te komen van de muur.
Meestal word een (project) nieuwbouwwoning niet opgeleverd met stucwerk, dus hoogstens zou je de stukadoor erop kunnen aanspreken.

edit:
De scheurtjes bij ons zijn trouwens alleen te zien als je erbovenop staat en precies op de plekken waar je het verwacht. waar de prefab delen aan elkaar zijn gemaakt.

[ Voor 11% gewijzigd door Ozzie op 22-01-2021 20:30 ]

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 10:02
Ozzie schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:25:
Bij ons werd bij de aankoop van ons nieuwbouw huis het advies gegeven om pas na een paar jaar te laten stuccen.

Wij hebben dus ons hele huis met glasvliesbehang laten behangen en verven, ook daar zijn inmiddels op sommige plekken kleine scheurtjes in te zien, maar ik stoor me daar niet zo aan.

[...]

Meestal word een (project) nieuwbouwwoning niet opgeleverd met stucwerk, dus hoogstens zou je de stukadoor erop kunnen aanspreken.
Dit inderdaad, juist vanwege de klachten van TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-06 10:36
Lossteken, primen, opnieuw stuccen. Om toekomstige elend te voorkomen, er een mooie sierkoof tegenaan zetten. Neem je een styropoor, dan ben je van het scheuren af.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:54

Sport_Life

Solvitur ambulando

Onze nieuwbouwwoning hebben we ook meteen na oplevering laten stucen. Inmiddels 2,5 jaar geleden. Eerst voorstrijk en daarna een gaasband eroverheen en op de hoeken metalen strips. . Dan stucen. Voorstrijk lijkt bij jou niet overal te zijn toegepast en gaas al helemaal niet ?

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 23-01-2021 09:25 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-06 12:26
Als je bovenin je stukwerk kijkt, rand tussen plafond en de muur lijkt het niet ingesneden te zijn. Hierdoor heb je geen schuurlijn in de naat gekregen maar in de muur.

Yton blokken zijn kwalitief goede blokken en isoleren goed. Maar hebben een zwakte voor deuren die dichtslaan of zeker heien van de buren.

Als ik het zo op de foto zie is hier echter geen sprake van een scheur, maar van stuc wat niet goed heeft gehecht. Het lijkt mij daarom eerder dat de muur niet goed genoeg ingelijmd is geweest.

Foto 1 moet echt een stucadoor bij komen kijken.
Bij foto 2, kun je het een beetje afsteken. Dan bij de bouwmarkt een pot reflex halen en het daarmee dicht zetten en daarna op nieuw texen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:07
meteen gestuct na oplevering
Ik ben bang dat je hier de fout in bent gegaan. Wij kregen als tip om zeker de eerste 2 jaar niet te stucen omdat je dan scheuren en beschadigingen krijgt.

Het huis werkt de eerste 2 jaar heel veel en het eerste jaar zit er ook nog veel bouwvocht in de muren.

De bouwer is vast niet aansprakelijk aangezien dit als het goed is ergens staat vermeld in de papieren die je hebt gekregen bij de oplevering.

Stucen bij nieuwbouw is altijd op eigen risico. Ik hoop dat je het er redelijk makkelijk af kunt krijgen en dat je dan nog iets van vliesbehang oid erop kunt doen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bronce
Bedankt voor de reacties. ik zal er binnenkort eens een stukadoor naar laten kijken of die er wat van kan maken. Ik weet dat stuccen na oplevering werd afgeraden, heb 2 haarscheuren beneden die waarschijnlijk zo bij te werken zijn maar dit is toch wat anders. Na oplevering is het wel makkelijk het hele huis zo te doen en na 2 jaar haal je niet zo even heel je huis leeg om even te stukadoren, maar te volgende keer kijk ik dan denk ik toch naar glasvliesbehang.
Pagina: 1