Excel formulier met verschillende beslisbomen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinovic1991
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19-10-2021
Hee allemaal,

Voor mijn organisatie zijn we binnen Excel een stappenplan aan het ontwikkelen. In dit stappenplan komen een reeks van vragen te staan. Afhankelijk van het antwoord op bijv. vraag 1 krijg je een andere set of beperktere set aan vragen voorgeschoteld. (Vraag 1 = JA --> Vraag 2.1 / Vraag 3.1 / Vraag 3.2, Vraag 1 = NEE --> Vraag 2.2 / Vraag 3.1 / Vraag 3.3)

Nu is het voor mij duidelijk hoe ik dit met IF THEN formule en dependent list in Excel kan bouwen. Echter waar ik naar op zoek ben is een manier om het visueel op een aantrekkelijkere manier weer te geven.
Ik zou graag willen dat de wanneer de gebruiker de Excel opent in eerste instantie alleen Vraag 1 ziet en vervolgens op basis van zijn antwoord op vraag 1 een reeks aan additionele vragen krijgt voorgeschoteld.

Weet iemand hoe dit te realiseren is?

Groet,
Stinovic1991

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:01
Je zou een kolom kunnen toevoegen op basis van 0/1 op iedere rij, waarbij je middels een macro zorgt dat alle rijen met 0 in deze kolom worden verborgen?

Als een vraag dan is ingevuld, pas je de waarde middels een formule aan van 0 naar 1.

Bovenstaande is puur brainstormen en geen best practice.
Voor vragenlijsten gebruiken wij tegenwoordig vaak gewoon Google Forms. Zou persoonlijk geen vragenlijsten laten invullen via Excel. Dan moet je vervolgens alle reacties alsnog overkloppen in een ander systeem?

[ Voor 28% gewijzigd door G33st op 22-01-2021 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-09 13:22

mlo

Echt het eerste wat bij mij opkomt is: Waarom wil je dit uberhaupt in excel?

wil je dit met VB script in excel doen? maw ben je handig met VB?

[ Voor 9% gewijzigd door mlo op 22-01-2021 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinovic1991
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19-10-2021
@G33st @mlo

Thanks voor jullie reacties. We maken dit formulier omdat we vanuit risicobeheersing bepaalde zaken (bewijslast, akkoorden etc.) moeten vastleggen. Dat willen we middels zo'n formulier doen. Ik heb ook gekeken om iets dergelijks in Forms (Office365) te bouwen, maar het probleem is dat je een dergelijk formulier niet tussentijds kan opslaan of achter kan wijzigen. Men zal zo'n formulier namelijk niet in een keer invullen, maar als stappenplan gebruiken om bepaalde risico's af te dekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je bent dus op zoek naar een workflow. Die doe je niet in excel, want dan loop je het risico dat je verschillende versies van de waarheid (verschillende versies qua nummering en inhoud van het doc bij verschillende mensen) krijgt. Zeker als dit om iets juridisch gaat: kijk naar iets anders.
Wat je binnen de O365 suite zoekt is dit: https://flow.microsoft.com/nl-nl/

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Is het steeds afhankelijk van 1 antwoord? Dan kan je eventueel met hyperlink() werken. =HYPERLINK("[Foo.xlsx]Blad1!A10";"Nee") etc. Waar je de inhoud vd verwijzing kan laten afhangen van de invoer (liefst via bv. vert.zoeken)

Maar inderdaad vind ik Excel niet voor de hand liggen.

[ Voor 19% gewijzigd door F_J_K op 22-01-2021 14:38 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1