Vorig jaar heb ik in een actie (gratis) een paar dagen de Canon RP kunnen uitproberen, omdat ik al langere tijd de overstap van mijn 60D naar een full frame overweeg. Ik heb toen besloten nog even te wachten, maar de prijzen worden natuurlijk steeds interessanter..
Qua budget is er naast de RP natuurlijk nog de 6D als full frame camera-optie (ik wil het wel bij Canon houden, gezien de EF L-lenzen waar ik al eerder in heb geïnvesteerd). Om na te gaan of een systeemcamera i.p.v. een DSL-R iets voor mij was, heb ik dus de RP een paar dagen thuis gehad. Hiervan heb ik toen wat puntjes opgeschreven die ik graag eens tegen jullie wil 'aanhouden' en dan ben ik benieuwd hoe jullie ervaring hiermee is, of er inmiddels misschien zaken verbeterd zijn via firmware o.i.d. of andere tips. Ik ben benieuwd!
Qua budget is er naast de RP natuurlijk nog de 6D als full frame camera-optie (ik wil het wel bij Canon houden, gezien de EF L-lenzen waar ik al eerder in heb geïnvesteerd). Om na te gaan of een systeemcamera i.p.v. een DSL-R iets voor mij was, heb ik dus de RP een paar dagen thuis gehad. Hiervan heb ik toen wat puntjes opgeschreven die ik graag eens tegen jullie wil 'aanhouden' en dan ben ik benieuwd hoe jullie ervaring hiermee is, of er inmiddels misschien zaken verbeterd zijn via firmware o.i.d. of andere tips. Ik ben benieuwd!
- Ik had af en toe het probleem dat ik met mijn neus het touchscreen bediende. Is dit een kwestie van wennen en de camera net iets anders vasthouden, of zijn er meer mensen met deze ervaring? Nu weet ik dat Touch control uit te zetten is, maar telkens door het menu gaan is ook weer zo wat.
- Ik merkte dat de EVF soms uit ging terwijl ik wel door de EVF keek. Mogelijk was mijn oog niet dichtbij genoeg omdat ik een brildrager ben. Dit terwijl hij wel gevoelig leek als ik per ongeluk met mijn hand voor de EVF langs bewoog. (Zelfde vragen als bij het vorige punt eigenlijk
)
- Ik mis de mogelijkheid om mijn Canon Speedlight 430EX II draadloos aan te sturen vanuit de camera, zoals mijn 60D dat kon. Iemand tips voor een voordelige adapter die de 430EX aan kan sturen? (indien mogelijk zonder een adapter aan de flitser-zijde)
- De accu is natuurlijk sneller leeg dan bij een DSL-R, maar hier kan ik mee leven.
- Ik vroeg me wel af of, aangezien de IS continu 'draait', er nadelen (bv. slijtage/kortere levensduur) voor de objectieven zijn en of die continue IS ook uit kan (dus dat hij alleen IS doet als je de knop half indrukt).
- Ik moest even wennen aan het formaat, maar dit is wel op te lossen met de optionele grip.
- Ik vond het jammer dat er wat knoppen wegbezuinigd zijn t.o.v. de 60D. Zo is er geen knop om snel de ISO-instellingen aan te passen.
- Als je deze camera gebruikt met een mount-adapter en een wat grotere lens, voegt het AF-hulplicht weinig toe
- De viewfinder is goed en het is leuk om bv. je z/w-filter in de live-preview te zien.
- Er zijn veel autofocus-opties, waaronder eye-focus.
- En uiteraard het feit dat het fullframe is: weinig ruis bij hoge ISO, mooie scherptediepte, ..
Canon EOS 60D + 24-105mm f/4 L + 70-200mm f/4 L + 430EX II