Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bits!
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Vorig jaar heb ik in een actie (gratis) een paar dagen de Canon RP kunnen uitproberen, omdat ik al langere tijd de overstap van mijn 60D naar een full frame overweeg. Ik heb toen besloten nog even te wachten, maar de prijzen worden natuurlijk steeds interessanter..

Qua budget is er naast de RP natuurlijk nog de 6D als full frame camera-optie (ik wil het wel bij Canon houden, gezien de EF L-lenzen waar ik al eerder in heb geïnvesteerd). Om na te gaan of een systeemcamera i.p.v. een DSL-R iets voor mij was, heb ik dus de RP een paar dagen thuis gehad. Hiervan heb ik toen wat puntjes opgeschreven die ik graag eens tegen jullie wil 'aanhouden' en dan ben ik benieuwd hoe jullie ervaring hiermee is, of er inmiddels misschien zaken verbeterd zijn via firmware o.i.d. of andere tips. Ik ben benieuwd!
  1. Ik had af en toe het probleem dat ik met mijn neus het touchscreen bediende. Is dit een kwestie van wennen en de camera net iets anders vasthouden, of zijn er meer mensen met deze ervaring? Nu weet ik dat Touch control uit te zetten is, maar telkens door het menu gaan is ook weer zo wat.
  2. Ik merkte dat de EVF soms uit ging terwijl ik wel door de EVF keek. Mogelijk was mijn oog niet dichtbij genoeg omdat ik een brildrager ben. Dit terwijl hij wel gevoelig leek als ik per ongeluk met mijn hand voor de EVF langs bewoog. (Zelfde vragen als bij het vorige punt eigenlijk :) )
  3. Ik mis de mogelijkheid om mijn Canon Speedlight 430EX II draadloos aan te sturen vanuit de camera, zoals mijn 60D dat kon. Iemand tips voor een voordelige adapter die de 430EX aan kan sturen? (indien mogelijk zonder een adapter aan de flitser-zijde)
  4. De accu is natuurlijk sneller leeg dan bij een DSL-R, maar hier kan ik mee leven.
  5. Ik vroeg me wel af of, aangezien de IS continu 'draait', er nadelen (bv. slijtage/kortere levensduur) voor de objectieven zijn en of die continue IS ook uit kan (dus dat hij alleen IS doet als je de knop half indrukt).
  6. Ik moest even wennen aan het formaat, maar dit is wel op te lossen met de optionele grip.
  7. Ik vond het jammer dat er wat knoppen wegbezuinigd zijn t.o.v. de 60D. Zo is er geen knop om snel de ISO-instellingen aan te passen.
  8. Als je deze camera gebruikt met een mount-adapter en een wat grotere lens, voegt het AF-hulplicht weinig toe
Dingen die ik wel als voordeel van deze (systeem)camera zie, zijn:
  1. De viewfinder is goed en het is leuk om bv. je z/w-filter in de live-preview te zien.
  2. Er zijn veel autofocus-opties, waaronder eye-focus.
  3. En uiteraard het feit dat het fullframe is: weinig ruis bij hoge ISO, mooie scherptediepte, ..
Ik ben benieuwd wat jullie van de punten uit deze lijst vinden.

Canon EOS 60D + 24-105mm f/4 L + 70-200mm f/4 L + 430EX II

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Leuk dat je de RP hebt uitgeprobeerd. :) Ik zal met mijn ervaring met de RP proberen te helpen:
[list=1]
• Ik had af en toe het probleem dat ik met mijn neus het touchscreen bediende. Is dit een kwestie van wennen en de camera net iets anders vasthouden, of zijn er meer mensen met deze ervaring? Nu weet ik dat Touch control uit te zetten is, maar telkens door het menu gaan is ook weer zo wat.
Als je door de EVF kijkt, gaat het LCD-scherm uit zodat er niks gebeurt als je met je neus tegen het LCD scherm aan komt. Als je neus tegen de LCD aan komt, dan kan het zijn dat je autofocus punt verschuift. Dit gebeurt alleen als je de functionaliteit "touch and drag" aan hebt staan. Zet je die uit, of stel je hem in dat het "touch en drag-gebied" alleen rechtsbovenin is, dan zul je hier geen problemen mee hebben.
• Ik merkte dat de EVF soms uit ging terwijl ik wel door de EVF keek. Mogelijk was mijn oog niet dichtbij genoeg omdat ik een brildrager ben. Dit terwijl hij wel gevoelig leek als ik per ongeluk met mijn hand voor de EVF langs bewoog. (Zelfde vragen als bij het vorige punt eigenlijk :) )
Ik ben ook een brildrager 8) . De timer voor de EVF kun je instellen zodat die langer aan blijft staan = Menu -> Tang -> Power Saving -> Viewfinder Off -> instellen op bijv. 3 minuten.
• Ik mis de mogelijkheid om mijn Canon Speedlight 430EX II draadloos aan te sturen vanuit de camera, zoals mijn 60D dat kon. Iemand tips voor een voordelige adapter die de 430EX aan kan sturen? (indien mogelijk zonder een adapter aan de flitser-zijde)
Alleen een paar specifieke Canon DSLR modellen hebben een ingebouwde wireless trigger voor hun flashes, zoals de 60D of de 7D mkII. Een 5D4, R, R6, R5 of RP hebben dat helaas niet :(. Wat ik hiervoor gebruik is het Godox X1 systeem, met de X1T-C zender en de X1R-C ontvanger. Zo'n setje is iets van 120 euro.
• Ik vroeg me wel af of, aangezien de IS continu 'draait', er nadelen (bv. slijtage/kortere levensduur) voor de objectieven zijn en of die continue IS ook uit kan (dus dat hij alleen IS doet als je de knop half indrukt).
Er zijn gelukkig geen negatieve effecten qua slijtage bekend bij deze implementatie van de IS (dat deze aan is als de camera ook aan is). Lens stabilisatie kan wel een negatief effect hebben op de accuduur, maar tot nu toe heb ik alleen maar berichten gelezen van mensen die geen verschil merken en sommige schattingen dat men denkt dat het in werkelijkheid max. 10% is van de normale duur.
• Ik vond het jammer dat er wat knoppen wegbezuinigd zijn t.o.v. de 60D. Zo is er geen knop om snel de ISO-instellingen aan te passen.
De M-fn knop is standaard ingesteld om je ISO te veranderen. 1x drukken en dan verschijnt de ISO waarde. Draaien aan het wieltje en dan verander je je ISO.

Verder kun je de cameraknoppen eventueel 'customizen', zodat je bijvoorbeeld de * knop of de SET knop of de 'naar boven' knop instelt voor ISO waarde. Of je kan de extra control ring van de RF lens of de ring-mount adapter zo instellen dat deze de ISO verandert.
• Als je deze camera gebruikt met een mount-adapter en een wat grotere lens, voegt het AF-hulplicht weinig toe
[/list]
Dat klopt, maar dat is bij bijv. een 5D4 en een grotere lens ook zo.
Prima hoor, alleen denk ik dat je met iets meer tijd ook zelf de oplossingen had gevonden voor deze problemen. Dan had je rustig de gebruikershandleiding kunnen lezen met de camera erbij en daar kunnen zien van "aha dus zo kan ik dat doen". Verder zitten er een 2 punten bij die eigenlijk voor heel veel camera's gelden en niet RP-specifiek zijn. Maar al met al hoop ik dat bovenstaand je weer iets meer inzicht geeft over de RP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bits!
  • Niet online
Dank voor je uitgebreide reactie en tips! Ik had een deel misschien in de handleiding kunnen vinden, maar sommige dingen moet je maar net even "ervaren" en uitproberen (althans, zo werkt dat bij mij). Ik heb me die 2 leendagen vooral gericht op foto's maken en vergelijken.

Je hebt in ieder geval wel wat twijfels weggenomen, misschien toch maar eens overgaan tot koop :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bits!
  • Niet online
Even een terugkoppeling nu ik de camera enkele weken in bezit heb. Ik zal mijn eigen vragen beantwoorden, voor anderen die ook de koop overwegen en nog twijfels hebben.
Bits! schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:05:
  1. Ik had af en toe het probleem dat ik met mijn neus het touchscreen bediende. Is dit een kwestie van wennen en de camera net iets anders vasthouden, of zijn er meer mensen met deze ervaring? Nu weet ik dat Touch control uit te zetten is, maar telkens door het menu gaan is ook weer zo wat.
  2. Ik merkte dat de EVF soms uit ging terwijl ik wel door de EVF keek. Mogelijk was mijn oog niet dichtbij genoeg omdat ik een brildrager ben. Dit terwijl hij wel gevoelig leek als ik per ongeluk met mijn hand voor de EVF langs bewoog. (Zelfde vragen als bij het vorige punt eigenlijk :) )
  3. Ik mis de mogelijkheid om mijn Canon Speedlight 430EX II draadloos aan te sturen vanuit de camera, zoals mijn 60D dat kon. Iemand tips voor een voordelige adapter die de 430EX aan kan sturen? (indien mogelijk zonder een adapter aan de flitser-zijde)
  4. De accu is natuurlijk sneller leeg dan bij een DSL-R, maar hier kan ik mee leven.
  5. Ik vroeg me wel af of, aangezien de IS continu 'draait', er nadelen (bv. slijtage/kortere levensduur) voor de objectieven zijn en of die continue IS ook uit kan (dus dat hij alleen IS doet als je de knop half indrukt).
  6. Ik moest even wennen aan het formaat, maar dit is wel op te lossen met de optionele grip.
  7. Ik vond het jammer dat er wat knoppen wegbezuinigd zijn t.o.v. de 60D. Zo is er geen knop om snel de ISO-instellingen aan te passen.
  8. Als je deze camera gebruikt met een mount-adapter en een wat grotere lens, voegt het AF-hulplicht weinig toe
Dingen die ik wel als voordeel van deze (systeem)camera zie, zijn:
  1. De viewfinder is goed en het is leuk om bv. je z/w-filter in de live-preview te zien.
  2. Er zijn veel autofocus-opties, waaronder eye-focus.
  3. En uiteraard het feit dat het fullframe is: weinig ruis bij hoge ISO, mooie scherptediepte, ..
  1. Nog weinig tot geen last weer van gehad, zonder instellingen te wijzigen.
  2. Ook geen last van gehad.
  3. Voor een paar tientjes heb je een adapter. Uiteraard was het fijner toen de settings vanuit de camera bediend konden worden, maar dit gaat ook goed.
  4. De accu-tijd valt me mee. Daarnaast heb ik er een 'after-market' battery grip bij gekocht (Canon heeft deze zelf niet) waar ik 2 accu's tegelijk in kan stoppen. Let wel: B-merk accu's laden niet in de officiële lader.
  5. -
  6. Zie 4.
  7. Je kan de knoppen inderdaad herprogrammeren zodat je alsnog redelijk snel bij deze instelling kan. Toch vind ik een dedicated knop fijner :)
Wat betreft de autofocus-opties is het wat mij betreft een handige tip om de C1, C2, C3 te gebruiken om de settings snel te kunnen kiezen. Bv. als je het normaal fijn vindt om met een vast focuspunt te werken, maar af en toe rennende kinderen wilt fotograferen (en dus eye-tracking + AI Servo te gebruiken), dan kan je dat laatste handig instellen op het draaiwieltje.

In ieder geval nogmaals dank voor het wegnemen van mijn twijfelpuntjes. Ik ben echt super blij met deze upgrade!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_henry
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-04 11:27
Bits! schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:14:
Even een terugkoppeling nu ik de camera enkele weken in bezit heb. Ik zal mijn eigen vragen beantwoorden, voor anderen die ook de koop overwegen en nog twijfels hebben.

[...]
  1. Nog weinig tot geen last weer van gehad, zonder instellingen te wijzigen.
  2. Ook geen last van gehad.
  3. Voor een paar tientjes heb je een adapter. Uiteraard was het fijner toen de settings vanuit de camera bediend konden worden, maar dit gaat ook goed.
  4. De accu-tijd valt me mee. Daarnaast heb ik er een 'after-market' battery grip bij gekocht (Canon heeft deze zelf niet) waar ik 2 accu's tegelijk in kan stoppen. Let wel: B-merk accu's laden niet in de officiële lader.
  5. -
  6. Zie 4.
  7. Je kan de knoppen inderdaad herprogrammeren zodat je alsnog redelijk snel bij deze instelling kan. Toch vind ik een dedicated knop fijner :)
Wat betreft de autofocus-opties is het wat mij betreft een handige tip om de C1, C2, C3 te gebruiken om de settings snel te kunnen kiezen. Bv. als je het normaal fijn vindt om met een vast focuspunt te werken, maar af en toe rennende kinderen wilt fotograferen (en dus eye-tracking + AI Servo te gebruiken), dan kan je dat laatste handig instellen op het draaiwieltje.

In ieder geval nogmaals dank voor het wegnemen van mijn twijfelpuntjes. Ik ben echt super blij met deze upgrade!
Bedankt om je ervaringen te delen! _/-\o_

Ik heb een aantal instap FF-camera's op het oog (max 1500 EUR) en de Canon RP is er 1 van.

Bewerk jij je foto's achteraf? Want ik heb gelezen dat de RAW-bestanden minder flexibel zijn o.w.v. de beperkte dynamic range en dat is misschien een aandachtspunt voor mij.
Welke soort fotografie doe je zoal?