Volvo V40 - Benzine of diesel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielster
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-05 15:57
Ik ben rond aan het rondkijken voor een tweedehands Volvo v40. Vanwege corona/thuiswerken verwacht ik de komende tijd niet veel kilometers te maken (maximaal 10.000 per jaar).

Ik heb een rekensommetje voor twee V40's gemaakt. De een diesel, de ander benzine.

Diesel: Eenmalige aanschafprijs circa 9000 + 5 jaar verzekering/wegenbelasting 12000.
Benzine: Eenmalige aanschafprijs circa 13000 + 5 jaar verzekering/wegenbelasting 8000.

Onder de streep dus weinig verschil en pas na 5 jaar zou de benzine variant onder de streep goedkoper worden. Op de dieselvariant zitten een stuk meer opties en is een R-Design variant. De benzine is een redelijk saaie uitvoering.

Ik lees dat diesel duurder is in onderhoud/reparaties in vergelijking met benzine motoren, maar kan niet echt voorbeelden vinden van prijsverschillen. Daarnaast is een diesel (ik denk zeker over 5 jaar) lastiger te verkopen en zal ik er minder voor terug krijgen. Maar wellicht is dat te verwaarlozen op een bedrag van 9000 en minimaal 5 jaar rijplezier.

Beiden zijn onderhouden door een Volvo dealer.

Ik ben benieuwd naar jullie mening wat in deze situatie te kiezen en waarom? Wellicht dat ik iets over het hoofd zie.

En dan nog: Hoe kan de dieselvariant in aanschaf zo veel goedkoper zijn? Is dat echt omdat diesel een beetje 'uit' is, duurder is in onderhoud/belasting?

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:14
in 2 vergelijkbaar uitgevoerde V40's van ongeveer hetzelfde bouwjaar en kmstand zit 4k verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielster
De benzine variant heeft minder kilometers. De dieselvariant veel meer opties. Feit is wel dat ik geen enkele benzinevariant onder de 12/13k vind. De diesels zijn rond de 7/8k te krijgen. Waarom dat zo is, is ook onderdeel van mijn topicstart. Ik vind het ook opmerkelijk namelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkylicious
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Ik heb eind december 2019 een vergelijkbare afweging gemaakt. In mijn situatie ging het om een BTW auto (zakelijke aanschaf) en was mijn inschatting dat ik tenminste 15.000 KM per jaar zou moeten rijden om voor de diesel te kiezen. Tip: houd ook rekening met de brandstofprijzen, dan zou Diesel voordeliger kunnen uitpakken al denk ik dat je wel meer dan 10.000 moet rijden om het voordeel van een Diesel te hebben. Zit ook een groot verschil in rijbeleving; ik vind Diesel fijner. Zelf gekocht voor € 12,5K (R-design D2) en gaat er over enkele maanden uit met 135K op de teller.

De waarde van Diesel zakt al jaren en dacht dat enkele jaren geleden al de bodem zo goed als bereikt zou zijn. Gezien wat je zegt, 7-8K, lijkt dat niet het geval te zijn geweest.

[ Voor 13% gewijzigd door funkylicious op 22-01-2021 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

De waarde van een diesel voertuig 2e hands, zwakt langzaam af. oa vanwege milieu(onzekerheid). bereken wat voor jou het omslagpunt is om diesel te gaan rijden.(kosten brandstof en belasting p/km)
https://www.omslagpunt.com/

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 22-01-2021 14:14 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:55

-tom-562

Oliesjeik

418O2 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:52:
in 2 vergelijkbaar uitgevoerde V40's van ongeveer hetzelfde bouwjaar en kmstand zit 4k verschil?
Benzine vs. diesel ;)

Ik zou voor een benzine gaan. De diesels in die V40's (die 1.6 D2 diesels) staan niet echt bekend om hun betrouwbaarheid. De benzine heeft ook een hogere restwaarde.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:14
-tom-562 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:13:
[...]

Benzine vs. diesel ;)

Ik zou voor een benzine gaan. De diesels in die V40's (die 1.6 D2 diesels) staan niet echt bekend om hun betrouwbaarheid. De benzine heeft ook een hogere restwaarde.
Ja snap ik, maar dat verschil is toch niet zo groot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

418O2 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:33:
[...]

Ja snap ik, maar dat verschil is toch niet zo groot
Benzine V40's zijn aardig gewild en nooit veel verkocht of populair geweest als leaseauto. De diesel was echt een leasetopper een aantal jaar geleden, die komen nu met grote aantallen allemaal op de markt

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 20:45
-tom-562 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:37:
[...]

Benzine V40's zijn aardig gewild en nooit veel verkocht of populair geweest als leaseauto. De diesel was echt een leasetopper een aantal jaar geleden, die komen nu met grote aantallen allemaal op de markt
Dat is de afschrijving die de TS ook zeker mee moet nemen in de berekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielster
Dank voor de snelle reacties.

Vergeten te noemen: Het is wel het plan om de auto 5+ jaar te houden, of wellicht helemaal op te rijden. Maar goed, dat is nu het plan. Het wordt mijn eerste auto dus ik vind het lastig in te schatten hoe de situatie over 5 jaar is, wellicht rijd ik dan veel meer of ben ik er juist op uit gekeken.

@Hackus Dank voor de link om het omslagpunt te berekenen, dat ga ik vanavond eens invullen.

@-tom-562 Kwestie van geluk hebben dus, gezien de hoeveelheid (populaire) leaseauto's die toch succesvol lijkt te zijn geweest?

@SniperGuy Vergeten te noemen (wel belangrijk 8)7 : Het is wel het plan om de auto 5+ jaar te houden, of wellicht helemaal op te rijden. Maar goed, dat is nu het plan. Het wordt mijn eerste auto dus ik vind het lastig in te schatten hoe de situatie over 5 jaar is, wellicht rijd ik dan veel meer of ben ik er juist op uit gekeken.

[ Voor 36% gewijzigd door Nielster op 22-01-2021 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Wat voor uitvoeringen heb je op het oog?

Ik heb zelf een V40 D4 Summum gehad, heerlijke auto. Let er alleen wel op dat deze auto een dubbelmassa vliegwiel heeft, en die hebben niet het eeuwige leven. En zo heeft de benzine uitvoering waarschijnlijk ook zijn bekende issues. Lees je daar op in, kijk of het van toepassing is bij de auto's die je op het oog hebt, en neem dat mee in je berekeningen. Want het vervangen van een dubbelmassa vliegwiel was een prijzige aangelegenheid begreep ik van de garage, maar bij mijn V40 is het nooit uitgevoerd omdat de auto aan het einde van zijn leasetermijn zat.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GOskMet
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-05 16:16
-tom-562 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:13:
[...]

Benzine vs. diesel ;)

De 1.6 D2 is geleverd van 2011-2015 van 2015-2019 is de D2 een 2.0 dezelfde motor als de D3 en D4 deze staan zeer goed bekend, al vind ik ze persoonlijk zeker koud als een doorsnee Fendt klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielster
Widow schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:19:
Wat voor uitvoeringen heb je op het oog?

Ik heb zelf een V40 D4 Summum gehad, heerlijke auto. Let er alleen wel op dat deze auto een dubbelmassa vliegwiel heeft, en die hebben niet het eeuwige leven. En zo heeft de benzine uitvoering waarschijnlijk ook zijn bekende issues. Lees je daar op in, kijk of het van toepassing is bij de auto's die je op het oog hebt, en neem dat mee in je berekeningen. Want het vervangen van een dubbelmassa vliegwiel was een prijzige aangelegenheid begreep ik van de garage, maar bij mijn V40 is het nooit uitgevoerd omdat de auto aan het einde van zijn leasetermijn zat.
Dank voor de tip. De benzinevariant die ik op het oog had is al weg.

De diesel: https://www.viabovag.nl/a...ealer-onderhouden-xw1i9jk

Benzine waar ik nu even over ga inlezen: https://www.viabovag.nl/a...-climate-controle-5pe03h1

Deze benzine heeft fors minder kilometers, maar is wel twee jaar ouder en zit qua aanschafprijs wel wat boven mijn beoogde budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GOskMet
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-05 16:16
Ik heb zelf exact dit model voor 4 jaar vanaf nieuw gehad alles identiek, zelfs de kleur en verwijderde typeaanduiding.

Mijn ervaring is dat het een bijzonder fijne auto is, de auto ook met ca. deze km stand ingeruild..

Echter wel een aantal opmerkingen,
-Bij de eerste grote beurt is er een kleine olielekkage op het blok ontdekt en dit hebben ze nooit kunnen verhelpen, pakkingen in het blok vervangen etc. etc.
-Koppeling vervangen incl. alle toebehoren drukgroep etc.
-Duo massa vliegwiel vervangen (bekend probleem maar je komt dus wel stil te staan).
-Stoelverwarming 2 maal kapot tweede keer is van alles vervangen en is het nooit meer gaan doen.
-Zuigers (remmen) blijven hangen dus plotseling na stevig remmen een baan naar links staan.

Zoals ik eerder al aangaf geen fan van het geluid en tevens ook niet van het grote stuurwiel en grote stuuromwenteling (Volvo eigen) geen idee of dit zo heet maar je begrijpt wellicht wat ik bedoel.
Onderstel zelf altijd erg prettig gevonden en ligt ook zeker goed op de weg.

Kortom fijne auto maar voor mij aardig wat problemen (N=1).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-05 15:18
Die diesel is na 5 maanden geïmporteerd vanuit Tsjechië naar Nederland. Dat hoeft verder niks te betekenen, maar het is misschien wel goed om even de historie na te vragen en even goed onder de motorkap en in de achterbak te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:06
Je moet ook je rijstijl meenemen in de keuze. 10.000km door af en toe lange afstanden te rijden (bv. vakanties) is anders dan 10.000 km aan stadsverkeer met veel ritjes van 10-20km. In dat laatste geval krijg je snel problemen met roetfilter en slijtage omdat een diesel veel trager opwarmt en soms moet regenereren. Ik denk dat onderhoudskosten (ken specifiek v40 niet) doorgaans ongeveer gelijk zijn bij benzine/diesel, zolang je ritten gemiddeld maar >30km zijn bij diesel.

Edit: Kijk ook naar milieuzones, volgens mij zijn de meeste V40's euro 5+, maar als het geen euro 6 is mag je bv. vanaf 2025 niet meer binnen in Antwerpen/Gent met een diesel. Duitsland is misschien nog strenger. In Nederland maakt het nog niet zoveel uit momenteel

[ Voor 22% gewijzigd door cedrix5 op 22-01-2021 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:25
Waarvoor ga je de auto gebruiken? Ik bedoel daarmee ga je veel spullen vervoeren, heb je vaak passagiers etc?
Als je namelijk zegt het wordt m’n eerste auto en je denkt ook aan maar 10k km per jaar dan is een Volvo v40 misschien wat te zwaar voor wat je nodig hebt? Er zijn dan denk ik voordeliger alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Citroentjuh schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 09:36:
Waarvoor ga je de auto gebruiken? Ik bedoel daarmee ga je veel spullen vervoeren, heb je vaak passagiers etc?
Als je namelijk zegt het wordt m’n eerste auto en je denkt ook aan maar 10k km per jaar dan is een Volvo v40 misschien wat te zwaar voor wat je nodig hebt? Er zijn dan denk ik voordeliger alternatieven.
Valt wel mee? Zo heel groot en zo veel veel bagageruimte heeft een V40 nou ook weer niet

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-05 15:46

Nutral

gamer/hardware freak

behalve als je echt veel kilometers maakt zou ik altijd neigen naar de benzine. 15.000 valt nog mee, al is het erg afhankelijk waar je de kilometers maakt, in de stad is de diesel echt totaal niet zuinig.

Zie het zo, ook al kun je de diesel over lange tijd helemaal afschrijven, als je ineens minder hoeft te rijden of je wilt toch snel een andere auto hebben, verlies je erg veel geld, terwijl de benzine nog best courant blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:25
-tom-562 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 11:20:
[...]

Valt wel mee? Zo heel groot en zo veel veel bagageruimte heeft een V40 nou ook weer niet
Daarom vraag ik ook naar het gebruik. Eerste auto suggereert dat er nog geen gezin is, en met maar 10k km zou je dan misschien met een compactere auto toekunnen, die goedkoper en zuiniger is of veel nieuwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Maar minder fijn rijdt/minder luxe is. Toen ik nog alleen was reed ik ook in een Volvo S80 met 210pk, dat is gewoon een keuze die je maakt

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cedrix5
Ik snap die obsessie van kleine auto's ook niet helemaal bij Nederlanders. Zelfs als je er alleen in zit, ik vervoer regelmatig lange dingen (Ikea, ski's, fiets naar fietsenmaker...). Ik wou expres een octavia i.p.v. een golf om die reden. Een V40 vind ik al compact.
Zuiniger valt ook wel tegen, tegenwoordig koop je 1.0 turbobenzine's in best grote auto's. Die zijn behoorlijk zuinig. Het spaart vooral MRB.
Al zou ik bij een V40 wel even op spritmonitor kijken, de diesels daar zijn een stuk zuiniger dan de benzines denk ik. Bij VAG is dat verschil kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielster
@figlio del comm Goede tip, dat had ik zelf nog niet gezien.

@cedrix5 Voor nu zullen het voornamelijk stadsritjes zijn. Mijn werk is +/- 50km van huis dus zodra we weer naar kantoor mogen zullen de ritten langer worden. Maar goed, wellicht zitten we nog een jaar thuis.

@Citroentjuh Ik koop 'em voornamelijk voor mezelf zodat ik op een comfortabele manier van A naar B kan. Voor die ene keer dat ik 3 passagiers heb of grote spullen moet vervoeren ga ik niet per se rekening mee houden. Goede vraag wel waarom dan een V40 en niet een goedkoop autootje. Het antwoord is redelijk simpel: Ik vind auto's leuk, dus zoek wat in de de categorie V40, BMW1, Mercedes A, Audi A1/A3.

@Hackus De berekening geeft aan dat de diesel voor mij voordeliger zou zijn. De berekening gaat er van uit dat een dieselauto duurder zou zijn in aanschaf. In het geval van de auto's die ik op het oog heb is de diesel echter bijna 5000 goedkoper.

[ Voor 17% gewijzigd door Nielster op 23-01-2021 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:32
Nielster schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:05:
@figlio del comm Goede tip, dat had ik zelf nog niet gezien.

@cedrix5 Voor nu zullen het voornamelijk stadsritjes zijn. Mijn werk is +/- 50km van huis dus zodra we weer naar kantoor mogen zullen de ritten langer worden. Maar goed, wellicht zitten we nog een jaar thuis.

@Citroentjuh Ik koop 'em voornamelijk voor mezelf zodat ik op een comfortabele manier van A naar B kan. Voor die ene keer dat ik 3 passagiers heb of grote spullen moet vervoeren ga ik niet per se rekening mee houden. Goede vraag wel waarom dan een V40 en niet een goedkoop autootje. Het antwoord is redelijk simpel: Ik vind auto's leuk, dus zoek wat in de de categorie V40, BMW1, Mercedes A, Audi A1/A3.

@Hackus De berekening geeft aan dat de diesel voor mij voordeliger zou zijn. De berekening gaat er van uit dat een dieselauto duurder zou zijn in aanschaf. In het geval van de auto's die ik op het oog heb is de diesel echter bijna 5000 goedkoper.
Heb een tijd de v40 D2 gereden met 2.0 diesel. Zitcomfort ongeëvenaard. Zeer prettige motor met voldoende vermogen en koppel. Was een automaat, die was ok. Zeker niet bijzonder.
Wat mij tegenviel was het interieur en het onderstel. Een golf is in dat opzicht gewoon een stuk beter.
Het interieur is veelal van hard plastic. Het onderstel veert ook niet echt lekker weg. De klappen zijn iets meer aanwezig in de cabine en voelt allemaal niet zo verfijnt aan.

Het is wel een erg mooie auto om te zien vind ik. Zeker nu je ze steeds minder op de weg ziet. Een golf blijft dan een grijze muis. Enige in die klasse die ik mooier vind is de Alfa giulietta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPyRoX
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-05 19:15
Ik heb een D2 1.6 gereden en ik rijd nu een T2 2.0.
De diesel was een schakel en de benzine is nu een automaat.
Ik zou graag weer de 1.6 diesel willen rijden. Diesel rijd zo rustig en relax.
De D2 had toen alleen als extra een regensensor en nu mijn T2 is een sport+ met veel opties.
Maar toch persoonlijk wil ik wil terug naar de diesel.
Automaat van de T2 is echt ruk. Het is een 6 traps maar dat ding blijft schakelen.
De D2 haalde met gemak met kleine stukjes rijden 1 op 18 en bij lange stukken 1 op 22
Deze benzine rijd kleine stukjes 1 op 10 en lange stukken 1 op 15.
Ik zelf zal nooit privé een v40 nemen. Veel te weinig ruimte. Ik ben lang dus ik zit in de achterste stand met de stoel en mijn dochter van 4 kan der voeten al niet kwijt achter mij.
Achterbak kan ook net aan 3 kratten bier in.

Voor de rest rij comfort echt top. Stoelen perfect.
Ik rij er wel graag in voor mijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:48
Ik heb er 2 voor +/- 100.000 gereden.

D2 1.6 r design met 18". Blok is sterk, nooit problemen mee gehad. Maar wat een stuiterbal...
D2 2.0 Ocean Race op 17", Reed heerlijk en zeker icm adaptieve cruisecontrol. Record qua verbruik was 1:33 van Luxemburg naar huis. Had wel de EGR klep problemen na 80k, waar al mijn collega's last van hadden. Ook die met de D4 190pk versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShogNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:37
@Nielster
Heb je al gekeken wat de auto’s doen qua verzekering? Ik begrijp dat dit je eerste auto gaat zijn? Je hebt dus nog geen schadevrije jaren (SVJ) opgebouwd. Ik weet niet wat je leeftijd is, maar ben je 24 of jonger dan is er een toeslag voor jonge bestuurders van toepassing.
Een Casco (All Risk) verzekering kan dan behoorlijk oplopen bij deze auto’s.
Bij beginnende bestuurders is het meestal verstandig om te beginnen met een lichte auto. Hierop wordt de WA premie berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
ShogNL schreef op zondag 24 januari 2021 @ 10:09:
@Nielster
Heb je al gekeken wat de auto’s doen qua verzekering? Ik begrijp dat dit je eerste auto gaat zijn? Je hebt dus nog geen schadevrije jaren (SVJ) opgebouwd. Ik weet niet wat je leeftijd is, maar ben je 24 of jonger dan is er een toeslag voor jonge bestuurders van toepassing.
Een Casco (All Risk) verzekering kan dan behoorlijk oplopen bij deze auto’s.
Bij beginnende bestuurders is het meestal verstandig om te beginnen met een lichte auto. Hierop wordt de WA premie berekend.
Vooral pk's spelen in België een grote rol. Ik weet nog dat ik als 22-jarige belde voor mijn tweede wagen, met een jaar (schadevrij) ervaring in de auto van mijn grootmoeder met 43pk.
"Ja meneer een 1.0 met 110 pk, dat is wel een serieuze motor hoor, daar kunnen we helaas geen verzekering voor bieden gezien uw leeftijd."
Uiteindelijk 1400 euro betaald voor het eerste jaar all-risk na onderhandelen met de 3 partijen die wel iets wilden doen. Tweede jaar betaalde ik nu 800 na switchen van verzekeraar, dus het kan snel zakken. Beiden met 600 euro maximaal eigen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:05
Nielster schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:46:

En dan nog: Hoe kan de dieselvariant in aanschaf zo veel goedkoper zijn? Is dat echt omdat diesel een beetje 'uit' is, duurder is in onderhoud/belasting?
Inderdaad wat duurder in onderhoud/belasting en doordat het vaste kosten zijn heeft dat flinke impact als je korte stukjes rijdt.
Diesel an sich was nooit zo blij met korte ritjes en nu er tig extra milieumaatregelen aan zo'n blok toegevoegd zijn is dat alleen nog maar erger. Verwacht bij korte ritjes dan ook eerder hoge onderhoudskosten. Tel daarbij op dat ex-lease standaard diesel was en je snapt al dat vraag & aanbod niet helemaal meer op elkaar aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Recent een klein spaardieseltje vervangen voor een 'dikke' diesel. Omslagpunt lag voor mij op 15k km/jaar... Als je meerekent dat een vergelijkbare auto met een benzine met hetzelfde vermogen (wat dan een ietwat klein downsize motortje is) twee keer zo duur is kan voor mij diesel nog wel even uit (tenzij de brandstofprijs (extreem) omhoog gaat.)

Diesels worden op dit moment letterlijk gedumpt, in elke prijsklasse. Zakelijk zijn ze afgeschreven, particulier is het niet vlug interessant om te gaan dieselen (nooit echt populair geweest natuurlijk).

Restwaarde heb ik niet echt op gelet. Omdat ik ieder jaar toch relatief veel kilometers rijd staat er binnen korte tijd 250k op en is de restwaarde niet meer relevant, benzine of diesel. (Bijvoorbeeld eerste autootje gekocht voor 5k, in ruim 4jaar 100k erbij gezet en voor 2k geëxporteerd, toen 280k op de teller...)

Als ik verwachtte minder dan 15k per jaar te gaan sturen had ik niet eens overwogen een diesel te kopen.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:36
V40 D2 gereden uit 2015. Toen ik hem moest indienen (2020, 5 jaar oud en 140k km's) had hij problemen met de EGR-klep en het dubbel vliegwiel. 2 zaken die ik hier in het topic ook al lees.

Verder vond ik het een fantastische wagen. Koffer verrassend groot voor zo'n auto. Goeie baanligging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielster
@ShogNL Ik ben 30 en heb inderdaad geen schadevrije jaren. Volgens de berekeningen is een benzine dus pas goedkoper na 5 jaar, voornamelijk omdat de aanschafprijs fors minder is.

@jadjong Dank, dat bevestigt inderdaad wat ik ook gelezen heb.

@metteko Dat is dus een diesel?

Het lijkt er in alle opzichten op dat een benzine voordeliger gaat zijn (na 5 jaar) + kans op onderhoud. Toch nog maar even door sparen, want 13k is natuurlijk een stuk minder aantrekkelijk om af te tikken ipv de 8k voor een diesel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:25
Als je de auto niet gaat oprijden, je veel stadsritjes doet, de auto nu lage km stand heeft, je max 10k per jaar doet: benzine

Omdat
- korte ritjes voor diesel zijn killing, eigenlijk wil je nooit enkele ritten onder de 20km hebben
- je weinig rijdt dus je restwaarde boeit na 5 jaar :) 50k in 5 jaar blijf je neem ik aan nog onder de 200.000, dan levert die nog geld op
- niet alleen belasting maar ook verzekering is duurder

Ik heb vorig jaar dikke diesel gekocht maar die had al 200.000 gelopen en we rijden 40k per jaar (dachten 20-25k lol). Die rij ik hopelijk tot de 400.000 :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Net begin dit jaar een D2 uit dec. 2016 ingeleverd. 136K km op de klok en eigenlijk nooit problemen gehad met de 2.0 Diesel.
Qua rijcomfort een topper, qua ruimte wat minder.
Problemen?
- Een enkele keer dat de multimedia opnieuw moest op starten, een keer of 2 per jaar.
- Zeer gevoelig voor juiste type banden, een minder merk geeft sneller cupping / trillingen en zingen in de auto wat afbreuk doet aan het comfort.

Hard plastic zoals ergens hierboven, ja, op de delen waar je niet vaak aanzit (onderin de cabine dus)
Het dashboard en stuur vond ik zeer fijn om vast te houden als je iets grotere handen hebt.
Voor mijn vrouw was het eigenlijk wat te dik met haar kleine handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Crosspost uit een ander topic, vergelijking met een 308, maar dan heb je een beeld van mijn ervaringen met de D2. Verder geen ervaringen met benzinemodellen, behalve vervangend vervoer, de T3 reed altijd best prima.
BigSmurf schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:49:
Ik heb momenteel een V40 D2 (een Business Sport, dus R-design) uit 2015 en ook meerdere keren in een 308 SW gereden.

De D2 van 2015 en later is gewoon hetzelfde blok als de D4, maar met een enkele turbo en teruggeschroefd in vermogen om zo zuinig mogelijk te zijn. Hij is niet snel, maar omdat diesel heb je wel in het middengebied (1200 - 3500 toeren) voldoende koppel. Tussensprintje in 5 of 6 lukt prima. De D4 is echt veel sneller, maar het is niet dat je in de D2 echt geknepen wordt. Hoewel het voor een D4 rijder vast wel zo voelt. De 308 is motorisch niet slechter of beter.

Ervaringen V40:
- Nooit iets mee aan de hand geweest in 170k km, ondanks sportieve rijstijl. Hij verbruikt wel wat olie de laatste tijd (1 liter op 3000-4000km), maar verder echt een betrouwbaar blok. Rijd met gemak 1 op 20 zonder hypermilen, en optioneel heb je een 60L tank, dan rijd je gewoon 1100-1200km op een tank.
- Blok van de Volvo is wel echt meer een dieseldiesel. Als in, best wel wat trillingen, nagelen, herrie. Hij is goed aanwezig. Grootste nadeel van de V40 wat mij betreft. Maar ik zet de muziek gewoon harder. :)
- Interieur zit goed in elkaar, stevig, goede materialen, beter dan in de 308. Wel een wat verouderde middenconsole, veel knopjes, klein scherm, matige integratie met smartphones, belkwaliteit idem.
- Comfortabel genoeg, maar wel een sportief randje vind ik qua onderstel. Had laatst een vervangend vervoer op 18 inch (heb zelf 16 inch), dat was wel wat too much. Stuiterig. Zou zelf graag 17 inch willen.
- Stuurgedrag is wat gevoelloos, echt Volvo, het wordt geen BMW, maar de 308 rijdt weker vind ik. Handbak/koppeling van de V40 vind ik véél fijner, genoeg gevoel, wat zwaardere koppeling, nooit twijfel tussen 2-4-6 of 3-5 bij versnelling inleggen.
- Ziet er een stuk beter uit dan de 308 (smaak).
- Klein. Serieus, de achterbank is voor kinderen alleen eigenlijk en de kofferbak is ook niet heel groot. Geen vergelijk met de 308 hatchback, maar de SW is echt veel, véél ruimer.
- Véél betere stoelen. Serieus, op lange afstand zijn vooral de sportstoelen top van de V40. Geen zuchtje last op vakantie. De 308 vond ik matig zitten (standaard stoelen) al op korte stukken, slechte steun onderrug en zijdelings.
- V40 heeft optioneel voorruitverwarming en soms zelfs parkeerverwarming. Dat is in de winter wel echt heerlijk. Bevroren voorruit, knopje inklikken en 2 minuten later ruitenwisser erover en wegrijden. Da’s geen optie in de 308.

TL;DR: ik zou alleen al voor de koppeling/bak en stoelen voor de V40 kiezen. Maar als je de ruimte van de 308 SW een prioriteit vindt en je vindt de aandrijflijn fijner, dan is het geen slechte auto.

Onderhoud/betrouwbaarheid kan ik alleen voten voor de V40. Die is tot nu toe dikke prima.
toon volledige bericht
Olieverbruik werd wel steeds erger overigens de laatste maanden voor inleveren, maar ze wilden vanuit de LM de kleppendekselpakking(en) niet meer vervangen. Die willen nog weleens gaan lekken. Elke 2500 km een litertje olie was goedkoper in coronatijd met weinig rijden. :)

Bottemline: qua betrouwbaarheid zit je met een D2 (wel de 2.0!) prima, maar check vooral hoe hij eruit ziet. Interieur- en velgschades zijn typerend voor het rijgedrag en omdat het vrijwel allemaal oud-leasehokken zijn kan je ook een exemplaar treffen wat echt is afgetrapt. Voordeel van de diesels is wel dat je boven de 3500 toeren weinig extra peut meer krijgt, dus de kans op o.a. kapotte turbo's door koud doortrekken is minder groot dan met een benzine.

Dan de kwestie diesel/benzine: met jouw kilometrages altijd benzine. Ik kan me niet voorstellen dat een diesel op welke termijn dan ook goedkoper is/wordt bij 10k per jaar. En met de wispelturige overheid kan je ook zomaar voor verrassingen komen te staan v.w.b. MRB/accijnzen op diesel.

[ Voor 3% gewijzigd door BigSmurf op 26-01-2021 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:36
@Nielster Bij Volvo staat D voor diesel en T voor Benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

Ben zelf ook van een benzine naar een diesel automaat weer gegaan. Rijdt veel fijner, rustiger en comfortabeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22-05 19:59
Helaas ivm gezinsuitbreiding de Volvo weg moeten doen deze week.

3 jaar gereden in een Volvo T2 R-DESIGN uit 2014.

Comfort en rij gedrag prima vertoeven.

Als je wat langer bent >1.90m gaat er alleen nooit iemand, normaal op de achterbank zitten. Dat is ook de reden dat die weg moest.

Achterbank is gewoon klein in de V40 en als je op de achterbank zit. Raak je al snel het dak aan met je hoofd. ( Maar wie koopt een auto voor mogelijk passagiers )

Verder geen problemen gehad met onderhoud of kapotte dingen.

Had graag nog wat langer rond getuft.

Nu overgestapt naar ander merk, maar dan mis ik toch wel het R-DESIGN interieur.
Pagina: 1