Voeding + videokaart vervangen, geen beeld

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arquero
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-08 09:24
Ik heb vanwege aanschaf nieuwe videokaart ook een nieuwe voeding gekocht.
Na monteren van beide heb ik nu geen beeld meer.

Mijn systeem bestaat uit:
Ryzen 5 1600X
MSI B350 Gaming pro carbon
Gigabyte Aorus RTX 3060 ti (oude kaart is MSI GTX 1060 Gaming X 6gb)
Voeding: Enermax Revolution D.F. 650W (oude voeding Seasonic Focus 550W)

Ik heb de oude videokaart en voeding eruit gehaald, koeler verwijderd en opnieuw voorzien van koelpasta.
Tot slot de nieuwe voeding geplaatst plus de RTX 3060.

Nadat ik de melding gekregen heb dat de monitor geen signaal krijgt, heb ik de GTX 1060 terug geplaatst, maar daar krijg ik nu ook geen signaal meer op.
Daarna de RTX 3060 terug geplaatst en andere HDMI poorten geprobeerd, maar ook zonder resultaat.

Verlichting op moederboardbrand en het schermpje op de videokaart geeft beeld, dus ik vermoed dat het niet aan de voeding ligt.

Ik heb al wat zitten lezen in oudere topics, en daar zag ik dat het ook aan het BIOS zou kunnen liggen. Echter zonder beeld kan ik die ook niet flashen mocht dat een oplossing zijn.

Heeft iemand een idee wat ik nog zou kunnen proberen?

Alvast bedankt!

Pics van het systeem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qw2m8PLygQFK8uJ5vTobVTynBzY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7rUHkU4Umn4HsuLibjyXU6hP.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGuRJyT4uAVm546kkL1EIsayA9s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DQ8DG8J2UL5liSm2F3NL2vx2.jpg?f=user_large

Edit: de verlichting op mijn toetsenboard (aangesloten via usb) doet het ook niet. Zou het toch de voeding kunnen zijn? Welke usb poort ik ook pak, dit maakt niets uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Arquero op 22-01-2021 11:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Zowel de nieuwe als de oude GPU werken momenteel niet, dus het probleem ligt sowieso bij de nieuwe voeding. Een bios update gaat hier niks aan fixen.

Je kan slechts 2 dingen doen:

1. Alle kabels van de voeding nalopen, zowel aan componentzijde (mobo, GPU) als aan de voedingzijde. Zitten alle kabels écht goed aangesloten?

Nog steeds 0 respons? Ga naar stap 2.

2. Oude voeding weer monteren en kijken of alles weer gewoon werkt. Indien ja, je nieuwe voeding is DOA (kapot). Indien nee, groter probleem en meer uitzoekwerk nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anno
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-10 16:54

Anno

Griefmaker#2862

Er brand een rood lampje op je moederbord. Staat daar toevallig CPU, MEM of GPU bij? Eventueel kun je ook nog de CMOS resetten. Dat kun je doen door met een schroevendraaier contact te maken bij een jumper. Waar deze zit op het moederbord weet ik zo niet. Maar dat staat vast wel in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:15
Heb je alle kabels van de voeding wel aangesloten op het moederbord? Je hoeft het in ieder geval niet bij je bios te zoeken, want dat doe je wanneer je een cpu gaat vervangen door een model waarvoor oorspronkelijk nog geen ondersteuning was.

[ Voor 55% gewijzigd door NotSoSteady op 22-01-2021 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arquero
Anno schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:41:
Er brand een rood lampje op je moederbord. Staat daar toevallig CPU, MEM of GPU bij? Eventueel kun je ook nog de CMOS resetten. Dat kun je doen door met een schroevendraaier contact te maken bij een jumper. Waar deze zit op het moederbord weet ik zo niet. Maar dat staat vast wel in de handleiding.
EZ Debug led, brand bij de CPU. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWq--8sXuG2BcODgtayfHjm3Dlo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mplgcirQRiveN26eKNQuvChk.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arquero
NotSoSteady schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:43:
Heb je alle kabels van de voeding wel aangesloten op het moederbord? Je hoeft het in ieder geval niet bij je bios te zoeken, want dat doe je wanneer je een cpu gaat vervangen door een model waarvoor oorspronkelijk nog geen ondersteuning was.
Heb ik gecontroleerd en alles zit goed aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno

Anno

Griefmaker#2862

Kan het zijn dat de vierpins connector voor de CPU niet goed is aangesloten op de voeding? Deze zit als het goed is bovenaan je moederbord. Waar precies staat in de handleiding van het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:59
Eerst het bios resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arquero
Anno schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:00:
Kan het zijn dat de vierpins connector voor de CPU niet goed is aangesloten op de voeding? Deze zit als het goed is bovenaan je moederbord. Waar precies staat in de handleiding van het moederbord.
Vierpins connector? Ik heb een aansluiting met 8 pinnen. Deze zit inderdaad bovenaan op het moederbord. Voor de zekerheid nogmaals aangedrukt en die zit echt goed vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arquero
Anno schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:41:
Volgens de handleiding zijn het de 2 pinnetjes bij JBAT.
Deze 2 dus even schroevendraaier tegen aan houden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1CLaVjcX-CpRqXUySGAn-bFPRQ4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZJH7qgQ0rE8WS7N1ooP3CXFF.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno

Anno

Griefmaker#2862

Arquero schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:02:
[...]

Vierpins connector? Ik heb een aansluiting met 8 pinnen. Deze zit inderdaad bovenaan op het moederbord. Voor de zekerheid nogmaals aangedrukt en die zit echt goed vast.
Oké, had je de bios al gereset via de jumper?

@hierboven ja dat klopt.

[ Voor 3% gewijzigd door Anno op 22-01-2021 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arquero
Nee, dat doet ook niets. Ik ga nu eerst mijn oude voeding inbouwen en kijken wat er dan gebeurt.
Wordt vervolgd.
In ieder geval alvast bedankt voor jullie hulp zo ver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartendd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-09 22:23
Doet je beeldscherm het wel met een andere apparaat. ? Zowel dp als HDMI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arquero
maartendd schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:43:
Doet je beeldscherm het wel met een andere apparaat. ? Zowel dp als HDMI
Ik heb helaas alleen een HDMI aansluiting op de monitor, dus dp kan ik niet proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arquero
Met oude voeding precies hetzelfde, geen beeld en CPU lampje brandt (bij EZ debug).
Zal de batterij eens verwijderen, kijken of dat nog iets brengt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ToasterxD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 21:28
Arquero schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:12:
koeler verwijderd en opnieuw voorzien van koelpasta.
Ging je CPU koeler er gemakkelijk vanaf toen je de pasta ging vervangen? Denk dat daar iets verkeerd is gegaan.

[img]http://cache.www.gametracker.com/server_info/173.199.108.129:3084/b_560_95_1.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arquero
ToasterxD schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:14:
[...]

Ging je CPU koeler er gemakkelijk vanaf toen je de pasta ging vervangen? Denk dat daar iets verkeerd is gegaan.
Nee, zat goed vast. Zou de cpu beschadigd kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:10
Arquero schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:53:
[...]

Nee, zat goed vast. Zou de cpu beschadigd kunnen zijn?
Zou de CPU er eens voorzichtig uithalen en checken of de pinnen niet krom zijn oid. Daarna voorzichtig weer installeren, koeler monteren en checken of CPU debug LED uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arquero
Pinnetje afgebroken inderdaad. Strakke aktie van mezelf dus :/
Nou wilde ik toch cpu al upgaden, maar wel op iets langere termijn...

Bedankt allen!
Pagina: 1