Ik heb zelf een paar USB microfoons, een Shure MV51 en een Blue Yeti X (van Logitech). Daarnaast ook een TLM102 aan een Steinberg UR28M audio-interface. En een Jabra USB/bluetooth vergadermicrofoon voor wanneer er meerdere mensen moeten spreken.
- klinkt de TLM102 beter dan de andere 2? Hij pikt zeker meer detail op. Maar dat is in een niet-geluidsdichte kamer niet altijd een voordeel. Een shockmount is een absolute must. Zelfs de kabel die direct contact maakt met je tafel maakt het geluid onbruikbaar.
- is de TLM102 de Rolls Royce onder de microfoons? In muziekstudio's zou op de TLM102 neergekeken worden. Ook de duurdere TLM103 van Neumann is daar "cheap". Maar in een akoestisch optimale ruimte kan je kiezen voor een bepaalde microfoon om een bepaald geluid te krijgen. Een audio-engineer gaat zelfs een bepaalde microfoon kiezen in combinatie met een bepaalde pre-amp... Dat zijn dingen die je in een thuisomgeving niet snel doet, en waar je als niet-full-time-audio-professional het verschil niet tussen kent. Ik hoor het verschil misschien in het resultaat, maar ik weet niet op basis waarvan ik zou moeten kiezen...
- gebruik ik de TLM102 voor calls en presentaties? Nooit eigenlijk. Die staat namelijk op een vaste plek gemonteerd (op een arm zoals deze
https://www.bol.com/nl/p/...andaard/9200000071445220/ ), aangekoppeld aan 1 bepaalde computer, en verplaatsen betekent ook de UR28M XLR interface afkoppelen & verplaatsen. Dat doe ik dus nooit. De USB microfoons zijn super makkelijk te verplaatsen en "even" aan te sluiten, zelfs geen drivers installeren (belangrijk voor werklaptop). Veel eenvoudiger dus. Voor het opnemen van een voice-over bij een instructievideo is de UR28m/TLM102 setup dan weer wel geschikt voor mij.
- welke USB microfoon gebruik ik dan liefst? Ik verkies de Yeti X. Die heeft een realtime level-indicator, waarmee je gemakkelijk oversturing kan detecteren en vermijden. De Shure heeft dat niet (wel level-instelling, geen realtime indicatie). Op de Shure kan je een paar DSP profielen selecteren, terwijl je dat met de Yeti via software moet doen. Bij de Yeti heb je dan weer verschillende karakteristieken die je op de microfoon kan kiezen (weliswaar aan de achterkant). Voor een call staat hij altijd op cardioid, maar ik heb ook de omni en stereo modes al wel eens gebruikt. Ook belangrijk: de Shure z'n element staat op 10 cm boven het tafelblad. Bij de Yeti is dat eerder 25 cm, en je kan hem in z'n statief kantelen om hem goed te richten naar je spreekpositie. Dat vind ik heel handig. Ik heb de Shure inmiddels op een tafelstatiefje geschroefd, zodat hij ook hoger staat (lijkt op dit model:
https://www.bol.com/nl/p/...te-15cm/9200000011469352/ ). Als je van plan bent om je microfoon vaak mee te nemen, is het van belang dat de Shure veel compacter is dan de Yeti X.
- hebben de USB microfoons ook nadelen? Ik vind de micro-USB connectoren op zowel de Yeti als de MV51 nogal fragiel aanvoelen. Ik probeer de kabel zo weinig mogelijk aan te raken...
- qua plaatsing misschien nog zeggen dat ik de USB-microfoon meestal tussen het laptopscherm en mijn extern scherm zet. Op die manier spreek ik altijd quasi in de richting van de microfoon, naar welk scherm ik ook kijk, en liggen de kabels nooit in de weg.
- must-have features als ik nog een microfoon zou kopen (ok, ik heb er voorlopig wel genoeg

)? Een hardware mute knop met mute-indicatie. Zowel de MV51 als de Yeti X hebben dat, en ik gebruik het super vaak. De UR28M interface heeft dat trouwens ook (een XLR microfoon zoals de TLM102 niet op de microfoon, maar als je het op de interface hebt, is dat even goed).
[
Voor 11% gewijzigd door
bdbfz op 26-01-2021 13:18
]