Hoe lang zou het duren om vloeiend Nederlands te spreken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asirex
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22-01-2021
Mijn vraag
Ik kan al aardig wat Nederlands maar ik kan bepaalde zaken nog steeds niet verwoorden en mijn woordenschat is niet echt uitgebreid. Daarnaast is mijn grammatica ook niet top. Hoe lang zou het duren om deze problemen weg te werken en de taal beter onder de knie te krijgen?

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ligt heel erg aan je eigen kinde en hoeveel Nederlands je met je omgeving spreekt.
Ergens tussen 3 en 100 jaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 14:57

-36-

Trust me. I'm an amateur

Dat is wel een heel open vraag die van een hoop factoren afhangt. Zoals of je moedertaal op Nederlands lijkt. Of je aanleg voor taal hebt of al meertalig bent. Opleidingsniveau. Leeftijd. En misschien wel belangrijkst hoeveel je oefent en waar je Nederlands spreekt. (Thuis/werk etc).

Als dat allemaal meezit zou je in 2 a 3 jaar Nederlands moeten kunnen spreken en na 5 a 6 jaar redelijk vloeiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Eigenlijk alles wat @-36- noemt.

Motivatie mist nog - ik heb op m'n werk (veel mensen uit het buitenland) de indruk dat mensen die NL zien als tijdelijke verblijfplaats (ook al is het voor een flink aantal jaar), minder motivatie hebben om de taal te leren.

En ook: durf. Vooral om de taal ook te spreken. Veel mensen die NL geleerd hebben verstaan het prima, kunnen het ook wel een beetje spreken maar doen het niet - angst om uitgelachen te worden wellicht. Juist door ook NL te gaan spreken ga je vooruit.

Omgeving speelt ook een rol. Bij mij op het werk spreekt iedereen ook prima engels, dus bijna elk gesprek (zowel werk-inhoudelijk als persoonlijk/privé) met een buitenlander gaat vrij snel over in het engels - dat helpt niet echt met leren.

Maar inderdaad, aanleg. Heb een zweedse collega gehad die binnen een jaar al prima begrijpelijk Nederlands kon spreken en zelfs al wat spreekwoorden/gezegden onder de knie had. Maar andere collega's zullen het nooit leren. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Inderdaad geheel wisselend van persoon tot persoon. Maar wat ik wel merk in m'n omgeving is dat vooral in werksituaties er eigenlijk altijd heel snel wordt overgeschakeld op Engels, dat helpt niet echt mee. Durf gewoon te zeggen "nee ik wil in het Nederlands praten om te oefenen", vraag desnoods of je gesprekspartner wat langzamer wil praten en geef aan als je dingen niet helemaal begrijpt.
En tegenwoordig even wat lastiger, maar als het weer kan ga bij iets van een sport/hobby vereniging/club! Ik zie het in mijn omgeving ook, buitenlanders die al 5 jaar in Nederland woonde en geen woord Nederlands spraken (doordat werk geheel Engelstalig is en iedereen altijd naar Engels schakelt) konden na een jaar bij onze vereniging hartstikke goed Nederlands. Oftewel, oefenen, oefenen, oefenen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:45
Mijn vrouw is een aantal jaren geïmmigreerd, binnen een jaar NT2 gedaan (volgens mij) en kan nu 6 jaar later heel goed mee komen. Thuis en familie vrienden gaat allemaal in NL. Nadeel, ze werkt bij een multinational en zelfs met Nederlandse collega’s valt ze toch terug op Engels. Terwijl het eigenlijk wel kan. Is puur de werk sfeer en cultuur.
Ze maakt nog wel eens wat foutjes, maar prima verstaanbaar en een Brabants accent af en toe :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:05

Bob Popcorn

Plop!

Alles ligt aan je moedertaal. Ben je Deens? Dan kun je vrij vlot Nederlands spreken zonder accent. Ik werkte samen met een Deense waarbij ik er na 2 jaar pas achter kwam dat Nederlands haar moedertaal niet was :')

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:54
Asirex schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 03:22:
Mijn vraag
Ik kan al aardig wat Nederlands maar ik kan bepaalde zaken nog steeds niet verwoorden en mijn woordenschat is niet echt uitgebreid. Daarnaast is mijn grammatica ook niet top. Hoe lang zou het duren om deze problemen weg te werken en de taal beter onder de knie te krijgen?
Tsja, er zijn geboren Nederlanders die op hij sterfbed nog steeds geen normale zin kunnen vormen...

Hoe meer Nederlands je om je heen hoort en leest, hoe beter het wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door Cyriel85 op 22-01-2021 08:54 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Vloeiend Nederlands?
Ik heb collega's uit ongeveer iedere windstreek en er zijn erbij waar je het uiteindelijk zelfs niet eens meer hoort. Zo loopt er een Taiwanees rond bij ons die perfect Nederlands spreekt zonder enig accent, maar dat is wel een uitzondering. Opvallend goed en verstaanbaar zijn (in mijn ervaring) russen. Verbazingwekkend hoe snel sommigen de taal oppakken en zelfs idiomen, spreekwoorden en gezegden in een conversatie weten te gebruiken. Dat kost dan wel een jaar of10, maar toch.
Dan ken ik verder een aantal latijs-taligen, waarbij het wat meer moeite kost om de taal te bemachtigen, soms spreekt men na een jaar of 5 nog steeds niet goed genoeg om het ook maar te durven (terwijl niemand in onze omgeving mensen erop aan zou kijken als men een foutje maakt). Duitsers hebben het relatief snel onder de knie, maar opvallend genoeg, qua uitspraak wint een (wit) rus het altijd!
De enige groep die altijd achter zal blijven in mijn ervaring zijn Amerikanen (en in mindere mate Engelsen) maar dat zal ook wel een cultureel dingetje zijn, aangezien iedereen Engels spreekt hoeven ze niet zo zeer...
Wil ik nog een kleine anekdote kwijt die ik wel typerend vind voor deze discussie, een Amerikaanse collega, die zonder dat er iemand van op de hoogte was buiten het werk om toch besloten had Nederlands te leren, kwam op een dag op kantoor en verklaarde dat ze voor de eerste keer een droom in het Nederlands gehad had. Ze had toen een jaar of 2 cursussen gedaan om Nederlands te leren en alhoewel ze tot dat moment met ons nooit een woord Nederlands gesproken had bleek ze de taal vrij goed onder de knie te hebben. Dus als je eenmaal een droom in het Nederlands gehad hebt ben je klaar om je oefening in de praktijk te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 18:28
Dat ligt echt helemaal aan jezelf... en zelfs dan moet je er rekening mee houden dat je het nooit 100% zal kunnen, zeker niet accentloos... een accent verliezen is donders lastig.

Goede vriend van mij van origine Duitser woont al 20 jaar in Nederland, heeft hier gestuurd en op universitair niveau Nederlandse lessen gehad. Heel erg slimme jongen, maar hij heeft het nooit 100% onder de knie gekregen; spelling is uitstekend, woordenschat beter dan de meeste Nederlanders... maar grammatica en helemaal zijn accent blijven heel erg Duits :)

Daarentegen heb ik vroeger een Spaanse buurman gehad, kwam direct vanuit Spanje naast mij wonen en kon toen geen woord Nederlands. Beste man was timmerman/loodgieter, dus totaal geen universitair niveau... maar binnen 2 jaar was zijn spreken vrijwel foutloos en ook vrijwel zonder accent. Lezen en schrijven durf ik niets over te zeggen, maar in een gesprek zou je er niet aan twijfelen dat hij in Nederland was geboren.

Nog niet gesproken over geboren Nederlanders die de taal al niet eens machtig zijn... niet in spraak, dus laat staan in schrift.

Nederlands is een verdomd lastige taal in schrift en zeker qua uitspraak. Leg bijvoorbeeld maar eens uit aan iemand die de taal aan het leren is waarom het: 'de vork' is, 'de lepel', maar 'het mes' is... voorbeeldje van de buurman die mij is bijgebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-06 09:44
Heeft met aanleg en de leeftijd te maken toen je hier kwam wonen.
Alles onder de <12 jaar zou binnen 5 jaar toch goed Nederlands kunnen spreken.
<20 jaar binnen 5-10 jaar
>20 jaar ook 5-10 jaar maar zul je toch altijd iets blijven horen qua accent.

(Pak mijn familie als referentie. Zusje was 11 en die spreekt perfect Nederlands, ik was 14 en je hoort het af en toe nog bij bepaalde woorden en bij mijn moeder hoor je het toch best wel nog. Moedertaal is Duits)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:24
Als eerste, je zal je altijd het beste kunnen uitdrukken in de taal waarin je denkt, droomt en liefhebt. Als dat een andere taal dan de Nederlandse is, is dat helemaal geen ramp.

...Maar ik proef een beetje dat jij je beter wil uitdrukken in de Nederlandse taal. En dat kan je alleen bereiken met je 'onderdompelen' in deze taal. Spreek Nederlands, ook buiten je werk. Kijk, hoe verschrikkelijk soms ook, naar Nederlandse TV en films. Lees boeken van Nederlandse schrijvers. Luister naar liedjes in het Nederlands, misschien niet Jannes, maar naar wat meer poëtischer zangers én lees Nederlandse poëzie. Door lezen en luisteren verbreed jij je woordenschat.
Overigens, wil ik je wel graag complimenteren met deze post én met je pogingen om je meer te verdiepen in onze prachtige, ingewikkelde taal!

Aanvulling: natuurlijk raad ik je aan om, als dat weer kan, naar de bibliotheek te gaan, om daar met een medewerker op zoek te gaan naar boeken die je woordenschat uitbreiden én gewoon leuk zijn om te lezen. Dat kan nu even niet. Maar ik denk dat hier voldoende Tweakers zijn die ook wel eens wat lezen en die je graag op weg helpen. Ik begin met de eerste schrijver, de boeken van Toon Tellegen, ook al lijken deze boeken misschien een beetje kinderachtig, (verhalen over een eekhoorn en een mier), het taalgebruik is geweldig goed!

[ Voor 25% gewijzigd door bernard038 op 22-01-2021 09:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Er zijn genoeg Nederlanders die geen grammaticaal correcte zin uit hun mond kunnen krijgen. Dus ik zou vooral op dat gebied geen zorgen maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mijn vraag
Volgens mij heb je het best goed onder de knie. Je gebruikt niet de simpelste woorden, geen vreemde woorden, een uitdrukking erbij. Het meeste taalgebruik op internet is slechter.

Om het taalgebruik te vergroten moet je veel deelnemen aan gesprekken in het Nederlands en boeken lezen (een beetje ouderwets tegenwoordig maar de meeste mensen hebben hier veel van geleerd) zal je ook wel lukken denk ik. Ik ken je niet, maar mijn eerste indruk is dat je te goed bent voor tips als 'het journaal kijken' :)

Als je een taal veel gebruikt kan het inderdaad zijn dat je in die taal gaat dromen en denken. Bij mij is dat een tijdje engels geweest, maar het is ook zo weer weg als je weer meer je eigen taal gaat gebruiken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaMaZitten
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-05 15:58
MicGlou schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:10:
Nederlands is een verdomd lastige taal in schrift en zeker qua uitspraak. Leg bijvoorbeeld maar eens uit aan iemand die de taal aan het leren is waarom het: 'de vork' is, 'de lepel', maar 'het mes' is... voorbeeldje van de buurman die mij is bijgebleven.
In vergelijking met andere talen, vind ik het geslacht -dus 'de' voor mannelijk/vrouwelijk en 'het' voor onzijdig- nog niet eens het lastigste. De meeste talen kennen dit en in sommige talen is het nog lastiger (Duits bijvoorbeeld).

Wat echt moeilijk uit te leggen is:
boom --> boompje, maar bloem --> bloemetje (alhoewel bloempje ook wel eens voorkomt)
ketting --> kettinkje, maar ring --> ringetje
maan --> maantje, maar mand --> mandje
kant --> kantje, maar kan --> kannetje

Ik kan me voorstellen dat bovenstaande erg lastig is voor iemand die Nederlands wil leren!

[ Voor 6% gewijzigd door LaMaZitten op 22-01-2021 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
LaMaZitten schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:43:
[...]

In vergelijking met andere talen, vind ik het geslacht -dus 'de' voor mannelijk/vrouwelijk en 'het' voor onzijdig- nog niet eens het lastigste. De meeste talen kennen dit en in sommige talen is het nog lastiger (Duits bijvoorbeeld).

boom --> boompje, maar bloem --> bloemetje (alhoewel bloempje ook wel eens voorkomt)

Ik kan me voorstellen dat bovenstaande erg lastig is voor iemand die Nederlands wil leren!
Het was maar een eenvoudig voorbeeld die mij nog bijstond van de buurman... uiteraard kent het Nederlands nog meer complicaties... is het gevolg dat Nederlands eigenlijk een rommeltje is wat betreft afkomst; Blijkbaar ooit ontstaan uit de regio waar je nu Turkije vind, wat bepaalde klanken in onze taal verklaard... dan heeft het ook heel veel Germaanse invloed, ook een beetje Latijn... en dan ook nog eens een samenvoegsel van heel veel regionale dialecten en talen die vroeger in de lage landen werden gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:40
Tja, zoals al gezegd dit is zo wisselend per persoon. Zeker de overgang van simpele gesprekjes in de winkel of met familie tot volwaardig en accentloos converseren. Een meerderheid lukt dat nooit 100% als je er als volwassenen aan begint en blijft ergens hangen. Is ook geen ramp.

Anekdote waar je verder niks aan hebt: Ik kwam op reis een keer een vrouw tegen die toen ze mij Nederlands hoorde spreken mij ook zo aansprak. Eerst dacht ik dat ze Nederlands was, maar na een tijdje bleek ze Duits te zijn. Dus ik vraag waarom ze zo goed Nederlands sprak. Antwoord: ze had een half jaar (!) als tiener met haar familie op een legerbasis in NL gewoond, waar ze Nederlandse vriendinnen had. Daarna nooit meer in NL geweest en het grootste deel van haar leven in Azië doorgebracht. En toch sprak ze accentloos en vloeiend Nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:40
matty___ schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:28:
Heeft met aanleg en de leeftijd te maken toen je hier kwam wonen.
Alles onder de <12 jaar zou binnen 5 jaar toch goed Nederlands kunnen spreken.
<20 jaar binnen 5-10 jaar
>20 jaar ook 5-10 jaar maar zul je toch altijd iets blijven horen qua accent.

(Pak mijn familie als referentie. Zusje was 11 en die spreekt perfect Nederlands, ik was 14 en je hoort het af en toe nog bij bepaalde woorden en bij mijn moeder hoor je het toch best wel nog. Moedertaal is Duits)
Grammatica, woordenschat en accent zijn eigenlijk drie losse assen, waarover elk persoon een wisselend talent kan hebben om het te leren. Voor mij persoonlijk, woordenschat leer ik heel snel, grammatica matig en accent is zelfs in het Engels (dat ik verder redelijk vloeiend spreek) vrij erg. Voor mijn vrouw ligt het ongeveer omgekeerd.

Schijnbaar is hoe goed je accenten kan aanleren redelijk gecorreleerd aan hoe goed je kan zingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06 16:26
MicGlou schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:03:
[...]

Het was maar een eenvoudig voorbeeld die mij nog bijstond van de buurman... uiteraard kent het Nederlands nog meer complicaties... is het gevolg dat Nederlands eigenlijk een rommeltje is wat betreft afkomst; Blijkbaar ooit ontstaan uit de regio waar je nu Turkije vind, wat bepaalde klanken in onze taal verklaard... dan heeft het ook heel veel Germaanse invloed, ook een beetje Latijn... en dan ook nog eens een samenvoegsel van heel veel regionale dialecten en talen die vroeger in de lage landen werden gesproken.
En dan vergeet je nog de Franse leenwoorden en anglo-saxische invloeden... Ja Nederlands valt best te bestempelen als een rommeltje, en ik moet de eerste persoon die echt Algemeen Beschaafd Nederlands spreekt nog leren kennen. ;)

Maar dat is ook de charme.

Ik kan je niet helpen met Nederlands, maar wel met talen in het algemeen: Wat mij professioneel ontzettend geholpen heeft is een project voor HBO Engels. Daar moesten we een vocabulaire bijhouden met vak jargon. Elke keer dat we een woord tegenkwamen dat we niet goed kenden/moeilijk vonden moesten we dat opschrijven, en dan later met behulp van een woordenboek de volgende dingen invullen in een tabel: Betekenis (in Engels), vertaling (in moedertaal), synoniemen, en een idioom (hoe gebruik je het in een zin)

Ik vond dit super interessant, en heb daarmee mijn vocabulaire enorm uitgebreid, waardoor het veel makkelijker word om jezelf uit te drukken in een andere taal. Als je een goed digitaal woordenboek hebt kan je meteen ook naar de uitspraak van al die woorden en synoniemen luisteren, dat helpt dan nog eens dubbel.

Zoals je ziet in mijn post kan ik weliswaar 4 talen vloeiend spreken, maar zelfs mijn moedertaal niet netjes spellen... Ieder zo zijn dingetjes :o ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
sebastiaan89 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:03:
[...]

En dan vergeet je nog de Franse leenwoorden en anglo-saxische invloeden... Ja Nederlands valt best te bestempelen als een rommeltje, en ik moet de eerste persoon die echt Algemeen Beschaafd Nederlands spreekt nog leren kennen. ;)

Maar dat is ook de charme.
Die Franse leenwoorden... komen dus eigenlijk voornamelijk uit het Latijn, want Frans stamt direct af van het Latijn. ;)

De anglo-saxische invloeden zijn toch meer van een latere periode, laten we zeggen van na de periode dat de Nederlandse taal al bestond... alleen nog maar verdere verbastering :)

ABN bestaat overigens eigenlijk ook niet echt want we houden nog steeds regionale dialecten, uitdrukkingen etc... en iemand uit Limburg is niet minder Nederlander dan iemand uit Groningen. Maar als je iets zou kunnen bestempelen als ABN, dan moet je denk ik kijken naar de Gooi streek... oftewel de wijze waarop bijvoorbeeld de meeste nieuwslezers Nederlands spreken; een enigszins bekakte uitspraak met een harde G en een rollende R. Of hoe er vroeger in Kinderen voor Kinderen werd gezongen, het taalgebruik in die liedjes werd ook zo goed als volledig tekstboek ABN gedaan.

[ Voor 9% gewijzigd door MicGlou op 22-01-2021 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:45
@Asirex Eigenlijk geef je onvoldoende informatie maar in de kern hangt t af van: wat was je moedertaal, is Nederlands de enige taal die je nu in het dagelijks leven gebruikt of verval je naar internet sites/tv programma's in je moedertaal, heb je een partner die je zonder kritiek elke keer weer of weg helpt, waarmee je zo af en toe eens uitdrukkingen en gezegden bespreekt en vergelijkt met de uitdrukkingen uit je eigen taal (heel leuk om te doen!) en nog een paar zaken.

Daarnaast: Kom je in aanraking met alleen Nederlands of ook dialecten. Lezen, spreken, luisteren. Zodra je in het Nederlands gaat dromen ben je een heel eind op weg.....

En verder: accepteer dat het misschien niet perfect is. Als je je daar aan gaat stroren krijg je frustratie en wordt het alleen maar moeilijker. Niemand is perfect, na jaren in het buitenland zonder Nederlands om mij heen moest ik mijn woordenschat ook weer opbouwen en soms vergis ik mij nog steeds. Ook voor jou: Stel je zelf de vraag: perfectie is prima maar is perfectie ook altijd noodzakelijk?

Voor mij zelf was het een goed moment voor mijn (taal) zelfvertrouwen toen ik in een garage kwam en de monteur me vanwege mijn uitspraak vroeg of ik van 2 dorpen verop kwam. Overigens had deze man geen idee waar Nederland of Europa lag. Duitsland kende ie dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:13
Mijn vraag
Afgezien van enkele leestekens, vind ik de vraag die je stelt prima verwoord eigenlijk! Dus dat is al erg goed.
Veel Nederlanders spreken en schrijven na bijvoorbeeld 40 jaar nog niet foutloos... Inclusief ikzelf... Sommige grammatica regels zijn ook knap lastig.
Blijven oefenen, en dwing jezelf (en je kennissen en vrienden en familie) Nederlands te spreken.
De valkuil in Nederland is dat iedereen heel snel naar Engels overschakelt... Vraag dan of ze aub. Nederlands praten.

Goed bezig! En m'n complimenten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:39

Kheos

FP ProMod
[...]

het begint al bij letters en klanken :)
Probeer maar eens uit te leggen dat het woord 'hemelbed' drie keer dezelfde klinker heeft die op drie verschillende manieren wordt uitgesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAVE
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-05 10:58
Ik denk dat het grootste probleem is dat zodra de gemiddelde nederlander hoort dat je een buitenlander bent ze overgaan op engels.

Op die manier leer je het nooit :(

Vergroten van je woordenschat: Lees boeken (Maakt niet uit welk genre, maar blijf weg van wat op de middelbare school als literatuur door je strot gedrukt wordt. Je leest tenslotte voor je plezier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:41
[...]

Haha, dit doet mij er aan denken dat ik iemand kende die druk bezig was met de Nederlandse taal te leren. Zij had uitgevogeld dat zodra ze ergens '-je' achter plakte, dan ze dan niet hoefte te twijfelen tussen 'de' en 'het', omdat het altijd 'het' wordt. Dan kreeg je wel zulke versprekingen zoals boomje, maar ik vond 't wel slim bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanhel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:36
Om vloeiend Nederlands te spreken is het denk ik belangrijk dat je een goede basis hebt.
Ik zou beginnen met een paar 1 op 1 taal cursussen waarbij je de basis goed leert.
Daarna moet je vooral veel gesprekken voeren en je woordenschat verbeteren.
Maar dit vergt wel heel veel inzet en discipline van jou kant.

Het gevaar is namelijk als je niet de goede basis hebt, het moeilijker zal zijn om je slechte gewoontes af te leren. (mijn vrouw geeft cursussen Nederlandse taal en 1 van haar klanten klant heeft dit probleem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik denk ook dat daar niet echt een inschatting van te maken is, het ligt aan zoveel verschillende factoren, inzet, moedertaal, tijd die je hebt om eraan te besteden en of je het in je thuissituatie ook veel spreekt.

Even een voorbeeld uit mijn omgeving, een oom is getrouwd met een Zweedse vrouw. Die sprak heel snel redelijk goed Nederlands, maar dat is niet echt meer vooruitgegaan daarna omdat ze thuis afwisselend Zweeds en Nederlands spreekt en op haar werk vooral Engels gesproken wordt. Dus die had de basis in een jaar onder de knie, maar daar is het ook bij gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-06 20:37
Wat ik je kan aanraden om je woordenschat te verbeteren zijn flashcards.

Gewoon een stapel dik papier pakken, in nette kaartjes knippen en vervolgens aan de voorkant het woord dat je wilt leren in het Nederlands en op de achterkant het woord in je moedertaal. Vervolgens pak je 10 kaartjes in de hand en ga je aan de slag. Ken je het woord, dan leg je hem op een aparte stapel, ken je hem niet dan stop je hem weer terug in je hand. De woorden waar je moeite mee hebt komen dus relatief vaak terug, en dat is precies de bedoeling. :D

Hier bestaat trouwens ook een app voor, Cram.com, die heel prettig werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Het hangt natuurlijk van veel variabelen af; zoals in alle reacties ook wordt verwoord.

Toch denk ik dat een goede opleiding en inzet en verschil kunnen maken. Mijn vrouw heeft de Delftse Methode gedaan en sprak na 3 maanden bijna vloeiend. Deze methode focust op conversatie en woordenschat.

Wel iets om te beseffen is dat jij ondertussen een 'stijl' hebt die goed in de hersenen vastligt waardoor het moeilijker wordt om dat te veranderen.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak34
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb niet alles gelezen, mijn excuses als dit al genoemd is...

De tip die ik je kan geven is dat je bij sommige collega's/vrienden aan kan geven dat je bezig bent Nederlands te leren, en of zij wat vaker Nederlands met je willen praten.

Ik heb ook een aantal buitenlandse collega's die zo proberen wat extra mee te pakken. Daarnaast misschien ook nog naar Nederlandse televisie/radio luisteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-06 15:21
Heb ooit eens een video (YouTube: What's the Easiest Language to Learn?) gevonden waaruit blijkt dat Nederlands de eenvoudigste taal is om aan te leren voor een Engelstalige.
De test zou uitgevoerd zijn op Amerikaanse diplomaten en nagekeken hoe lang het duurt om hun personeel om te scholen zodat ze de taal volledig vloeiend spreken. Volgens die studie duurt het ongeveer 23 - 24 weken (of 575 tot 600 uur les) om Nederlands (dat behoorde tot de eenvoudigste categorie) te leren.
De moeilijkste zouden Japans, Koreaans, Mandarijns enz zijn (met maar liefst 2.200 uur aan les)

Maar zoals zoveel gezegd is hier, je moedertaal, je leeftijd (een kind leert nieuwe talen een pak sneller), de talen die je reeds kent (waardoor je mogelijk al een andere taal in dezelfde familie kent), je capaciteit om een nieuwe taal aan te leren,... zijn allemaal mee bepalend.
Denk dat je niet teveel moet focussen op de tijd die het kost. Leer alvast de basis en vraag dan kennissen om gewoon de taal te spreken zodat je meer kan oppikken.

[ Voor 5% gewijzigd door SMGGM op 22-01-2021 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-06 11:27
Mijn vriendin sprak het binnen een half jaar.

Horeca werk waarbij je veel zinnen repeteert en steeds een stap verder in het gesprek komt.
Daarna babbel.com, bij mijn ouders op bezoek, en nederlandse les voor buitenlandse studenten.
Het hielp wel dat ze als Zweedse duits had gehad op school.

Het zweeds leren heeft mij jaren geduurd. Omdat ik het meer als een dialect beschouwde. Ik spreek geen Nederlandse dialecten maar versta wel veel zuidelijke. Maar actief zijn werkt beter dan passief taalgebruik.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik kan al aardig wat Nederlands
Het is zelfs voor Nederlanders moeilijk om goed onze taal te spreken te lezen en te schrijven.

Een goed voorbeeld is dit topic waarin het opvallend is dat, op mij na, niemand lijkt te hebben opgemerkt dat er in de topicstart een fout staat. Het moet namelijk zijn 'ik ken al aardig wat Nederlands maar ik kan bepaalde zaken.........' *

Daarmee wil ik aangeven dat er maar vrij weinig mensen zijn die het Nederlands 100% beheersen. Ik ook niet.

Tegenwoordig 'mag' je best fouten maken omdat er vaak een reactie volgt zoals 'je begrijpt me toch?' Ik kan me daar aan storen. Taal ontwikkelt zich maar dan vooral de straattaal. Zou straattaal echter geschreven gaan worden, dan is dat het begin van het einde van het Nederlands.

Er zitten nog meer fouten in de topicstart. Welke? O-) O-)

Overigens is dit niet bedoeld als negatief commentaar maar meer om te laten zien hoe snel een fout gemaakt wordt die niet wordt gezien.

* Bron: https://taaladvies.net/taal/advies/vraag/480

[ Voor 9% gewijzigd door Guardian Angel op 22-01-2021 23:53 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Mijn vraag
Zoals anderen al zeggen, verschilt dat heel erg.. Of je een 'talenknobbel' hebt met name. Sommige mensen worden vloeiend in 6 maanden, anderen leren het nooit..

Het hangt er ook vanaf hoe je het al kent. Ik heb vrij snel vloeiend Engels leren spreken toen ik in Australie en Ierland woonde. Ik kan wel zeggen dat ik beter Engels spreek dan mijn Australische baas (die regelmatig "web sight" schreef :z) en mijn Ierse vriendin wier woordenschat veel minder is dan de mijne. Maar nu ik in Spanje woon duurt het een eeuwigheid om de Spaanse taal machtig te worden. Ik blijf er mee stuntelen. Uit je vraag begrijp ik dat je dat met Nederlands ook hebt. Sterkte, ik weet dat het balen is, en als het zo moeizaam gaat dan ontmoedigt dit het ook een beetje om het te blijven proberen. Leren is niet leuk als het maar niet opschiet.

Het verschil is dat ik ben opgegroeid met veel Amerikaanse TV en ondertitels zoals de meeste Nederlanders. Dit helpt enorm, Nederlanders spreken veel beter Engels in het buitenland dan Duitsers (in het algemeen) omdat TV daar altijd nagesynchroniseerd wordt.

Maar met Spaans mis ik dat voordeel volkomen en bovendien is het een Romaanse taal in plaats van een Germaanse.

Overigens vind ik ook niet dat je je hoeft te schamen als je terugvalt op een andere taal zoals Engels. Veel mensen vinden van 'je leert de taal maar van het land waar je woont' maar als iemand die veel door Europa reisde voor het werk (en je NOOIT alle Europese talen kan gaan leren), vind ik dat het erom gaat dat je jezelf verstaanbaar kan maken. Als dat in het Engels beter gaat so be it. En zo denkt zowel iedereen die veel reist erover.

Maargoed je vraagt ook wat je kan doen om bijv. je woordenschat uit te breiden. Wat ik met het Spaans heel veel doe, is het lezen van boeken met de vertaling erbij. Zo heb ik The Martian gelezen in het Spaans maar met de Engelse versie er pal naast. Dit helpt veel, zo leer je buiten woorden ook bekende uitdrukkingen kennen (die worden namelijk vaak niet woordelijk vertaald). Het gaat in het begin wel langzaam dus neem niet een te leuk boek want dan is de verleiding te groot om op een gegeven moment alleen maar de bekende taal te lezen :) Dat gebeurde mij wel op een gegeven moment.

En verder: Uitwisselgroepjes... Ik deed veel groepjes met mensen die Engels wilde leren en ik Spaans, dus dan konden we een half uur Spaans doen en een half uur Engels. Erg leuk. Helaas is hier door Corona de klad in gekomen. Online is niet leuk.

[ Voor 43% gewijzigd door GekkePrutser op 23-01-2021 01:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:31

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Wat écht helpt is dat mensen in jouw directe omgeving Nederlands met je (kunnen / gaan) praten.

Een vriendin van mij uit Ecuador sprak binnen 4 jaar redelijk vloeiend Nederlands.
Mede omdat ik haar een beetje forceerde om meer Nederlands te gaan praten. Dat was lastig, want ze heeft een Britse huisgenoot die het Nederlands niet machtig is. Ook op haar werk werd nauwelijks Nederlands gesproken.
Nu is ze wel een doorzetter dus uiteindelijk merkte ik dat ze steeds Nederlands tegen mij praatte en op een gegeven moment niet meer terugschakelde naar Engels.
Ze had ook wel wat eenvoudige taalcursussen gedaan in Amsterdam, en keek veel Nederlandse tv.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Pagina: 1