RedHat vraagjes..

Pagina: 1
Acties:

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Omdat ik op mijn werk RedHat gebruikt, wil ik het hier ook eens gaan installeren op een bak. Hoelanger ik er mee werk, hoe relaxter ik het ga vinden.
Ik gebruik nu Slackware 8 met alle spullen zelf gecompiled.

1. Als je RedHat koopt, heb je recht op een account bij het update systeem. Dit kun je ook krijgen/verlengen tegen betaling.
Ik ben iemand die z'n OS piek fijn up-to-date wil houden. Met Slackware compileer ik af en toe weer wat, als er wat nieuws is.
Met RedHat wil ik het wel bij RPM's laten. Het liefst van RedHat zelf, anders wordt het zo'n chaos. Kun je die geupdate RPM's ook handmatig downloaden zonder dat je een account op dat update systeem nodig hebt?
Hoe kun je het beste een RH distro up-to-date houden?

2. RedHat laadt standaard nogal veel spul. Sommige dingen (zoals sendmail) wil ik niet eens hebben. Hoe schakel ik dat uit? Gewoon de start-stop scripts er van verwijderen? Dat vind ik eigenlijk wat een brute methode.. stel dat het later nog eens wil gebruiken. Hoe kan ik services "uitschakelen" ?

3. RedHat wordt ondersteund door Ximian. Dat vind ik wel gelikt, en wil ik gaan gebruiken.
Hoe kan ik dat het beste doen?
Als ik RedHat installeer Gnome wel of niet mee installeren?
En als ik RedHat update, komt dat niet in conflict met de installatie van Ximian Gnome, en andersom?

Verwijderd

redhat zuigt vindt ik, ik gebruikte het vroeger ook alleen het is veel te sloom :)

zoek een andere, ze zijn tog gratiz te downen

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op dinsdag 14 augustus 2001 00:02 schreef svdmeer het volgende:
Kun je die geupdate RPM's ook handmatig downloaden zonder dat je een account op dat update systeem nodig hebt?
Hoe kun je het beste een RH distro up-to-date houden?
Ja hoor, alle updates zijn prima te halen van ftp://updates.redhat.com, zonder verder een account te hebben. (XS4all heeft een snelle mirror van die ftp)

Om op de hoogte te zijn van security updates kan je subsciben op de redhat-watch list.
2. RedHat laadt standaard nogal veel spul. Sommige dingen (zoals sendmail) wil ik niet eens hebben. Hoe schakel ik dat uit? Gewoon de start-stop scripts er van verwijderen? Dat vind ik eigenlijk wat een brute methode.. stel dat het later nog eens wil gebruiken. Hoe kan ik services "uitschakelen" ?
Gewoon met ntsysv (ncurses) of chkconfig (cli) services uitschakelen, of ze helemaal niet installeren.
Als je ze later nodig hebt kun je ze aanzetten of alsnog installeren.
3. RedHat wordt ondersteund door Ximian.
Sorry geen ervaring mee X omgeving.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op dinsdag 14 augustus 2001 00:05 schreef Shadow[KRoZ] het volgende:
redhat zuigt vindt ik, ik gebruikte het vroeger ook alleen het is veel te sloom :)
Distributies kunnen onmogelijk traag zijn.

"-1 flamen" dus

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op dinsdag 14 augustus 2001 00:17 schreef little_soundman het volgende:

[..]

Distributies kunnen onmogelijk traag zijn.

"-1 flamen" dus
Inderdaad

Ik ben het er wel mee eens dat een standaard RedHat install sloom is, vooral met booten. Maar dat geldt niet alleen voor RedHat, maar voor bijna alle "complete" distributies.
Tenzij je natuurlijk een super snelle bak hebt :)

Maar goed.. elke distributie kan snel, als er maar getweakt wordt. Als je alleen laadt en gebruikt wat je echt nodig hebt, kun je elk Linux systeem snel krijgen.

Natuurlijk zijn er vele distro's, maar RedHat is erg mooi gestructureerd, en bepaalde beheer-taken (zoals nieuwe software installen) zijn zomaar klaar.