Bios verschijnt in een keer niet meer? - ten einde raad

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jczuidervaart
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-09 15:00
Ik heb problemen met mijn pc. Ik heb vanmiddag mijn nieuwe videokaart erin gedaan. Hij heeft het 2 uur goed gedaan. En vervolgens starte ik hem opnieuw op en nu Start het beeldscherm niet meer op. Het beeldscherm gaat in de slaapstand en ik krijg dus niet de BIOS te zien.

Wat heb ik allemaal al geprobeerd:
- Andere pc aangesloten op de monitor met zelfde kabel. Alles werkt
- Andere videokaart in nieuwe pc gestop —> zelfde probleem
- Geheugen modules eruit gehaald en gewisseld —> zelfde probleem
- Andere pc aangesloten op monitor met de videokaart aangesloten op voeding nieuwe pc —> alles werkt
- Batterij uit moederbord gehaald en 10 minuten gewacht en weer opnieuw geïnstalleerd.

Als ik het zo bekijk zou het dus liggen aan het moederbord of aan de processor....
Maar vind het raar dat dit in een keer niet meer werkt?

Hoe kan ik testen of het aan het moederbord ligt of aan de processor? Beetje zonde om beiden nieuw te kopen....

Zou het nog aan andere dingen kunnnen liggen? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen..... ik ga nu eerst even slapen :-)

Mijn set-up is als volgt:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 ELITE V2€ 142,95€ 142,95
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX3060 Ti Gaming OC PRO 8G (rev. 2.0)€ 0,-€ 0,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 99,10€ 99,10
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 142,90€ 142,90
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W€ 112,90€ 112,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 696,85

[ Voor 3% gewijzigd door jczuidervaart op 22-01-2021 01:51 ]

Beste antwoord (via jczuidervaart op 22-01-2021 19:06)

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-09 11:54
Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat een processor spontaan kapot is. Ik zou eerder het moederbord verdenken. Heb je de videokaart in verschillende PCI-e poorten geprobeerd?

Mocht dit ook niet baten toch even je moederbord resetten met de reset jumper. In de handleiding van je moederbord kun je vinden waar deze zit en hoe je de reset uitvoert.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat een processor spontaan kapot is. Ik zou eerder het moederbord verdenken. Heb je de videokaart in verschillende PCI-e poorten geprobeerd?

Mocht dit ook niet baten toch even je moederbord resetten met de reset jumper. In de handleiding van je moederbord kun je vinden waar deze zit en hoe je de reset uitvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:04

-36-

Trust me. I'm an amateur

Heb je al geprobeerd de monitor direct op het moederbord aan te sluiten? laat maar, moet beter lezen

[ Voor 19% gewijzigd door -36- op 22-01-2021 03:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
-36- schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 03:37:
Heb je al geprobeerd de monitor direct op het moederbord aan te sluiten?
De ryzen 5 3600 heeft geen ingebouwde graphics. Wellicht heeft de ts inderdaad zijn beeldscherm op het moederbord IPV de gpu aangesloten. Dan zal er geen beeld verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Lijkt me raar want bij andere gpu weet ts dat hij de kabel in gpu moet steken (toen werkte het wel).

Als je videokaart weg laat (natuurlijk geen beeld) start hij dan wel goed op of gaan er lampjes branden op bord? (Draaien de fans gewoon?)

[ Voor 52% gewijzigd door 99ruud99 op 22-01-2021 04:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jczuidervaart
Bedankt voor jullie snelle reacties:

- Ik heb de videokaart wel in de gpu gestoken :-) . Wou dat dat het was.....

- Als ik opstart met de GPU erin dan gaan de ventilatoren van de kast wel draaien. Deze blijven ook draaien. De ventilator van de GPU gaat ook draaien maar stopt na een 10-20tal van seconden met draaien.

- Ik heb de voeding van de GPU in de 2 verschillende PCI-e poorten van de voeding gestoken. Dit verhielp het probleem ook niet.

- Ik heb mijn moederbord proberen te resetten, maar ik weet niet zeker of dit gelukt is. In de handleiding van het moederbord staat dat ik een schroevendraaier tegen 2 pinnen moet houden ( dus niet gebruikelijke jumper omzetten). Ik heb dit gedaan. Met de knop van de voeding aan, en de stekker erin, maar met de pc uit. Maar heeft niets uitgemaakt.
Ik heb ook later de batterij eruit gehaald en 10 mi eruit gelaten. Ook hier even de pinnetjes kortgesloten, maar dat haalde ook niets uit.....

Ik hoop dat jullie nog meer ideeen hebben.

Heb maand geleden voor eerst pc zelf gebouwd. Deze heeft het dus 4 weken super goed gedaan. Was helemaal trots :-). Maar nu werkt het niet meer. Gistermiddag dus nieuwe videokaart ingebouwd. Daar heeft hij het twee uur goed meegedaan . Even geraced met de oculus rift en alles deed het super. ....

Ik heb ook de nieuwste drivers van de videokaart geïnstalleerd en hierna bij het opnieuw opstarten ging het verkeerd.....

Ik heb nu de hele tijd de m2 harde schijf verwijderd, omdat ik eerst maar eens probeer in de bios te komen met zo weinig mogelijk randapparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:46

BeyondThunder

Lost Lightning

Met wat voor kabel heb je de monitor aangesloten? Ik heb dergelijke issues gezien met DisplayPort. Probeer eens HDMI, of DVI met je oude GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jczuidervaart
BeyondThunder schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:22:
Met wat voor kabel heb je de monitor aangesloten? Ik heb dergelijke issues gezien met DisplayPort. Probeer eens HDMI, of DVI met je oude GPU.
Ik heb beiden geprobeerd, zowel hdmi kabels alsmede DisplayPorts kabels.

Het gekke is natuurlijk ook dat de oude videokaart het wel in de oude pc doet en niet in de de nieuwe....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:19
BeyondThunder schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:22:
Inderdaad, heb hier ook problemen mee gehad, ook na BIOS reset kwam ik erachter dat er alleen nog maar output ging naar HDMI (Welke ik op een TV had zitten die niet aan stond), mijn monitor via DP aangesloten.

Op DP geen output, HDMI wél.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jczuidervaart
Dus jullie denken dat het het beste is om een nieuw moederbord te bestellen?
Ik hoop dan maar dat dat het is ...

UPDATE : nieuw moederbord en voeding gekocht. Komen morgen binnen. Nu maar hopen dat het daarmee verholpen is.

[ Voor 33% gewijzigd door jczuidervaart op 22-01-2021 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
Probeer zoals ik eerder schreef de videokaart in de overige PCI-e poorten van het moederbord. Dus de gpu fysiek uit de computer halen. En een of twee sloten lager installeren.

Heb zelf een moederbord gehad waarvan het bovenste PCI slot niet werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jczuidervaart
Jackxl schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:13:
Probeer zoals ik eerder schreef de videokaart in de overige PCI-e poorten van het moederbord. Dus de gpu fysiek uit de computer halen. En een of twee sloten lager installeren.

Ah ik had je verkeerd begrepen. Dacht van de voeding. Zal het straks even proberen of hij daarin past. Laat het weten 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jczuidervaart
Jackxl schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:13:

Ja dat werkt!!! Hij start wel op in de pci sleuf eronder. Dus het moederbord is kapot. Bedankt voor de hulp!!
Hebben jullie ook een idee hoe zoiets in een keer kan?

Groet
Jeroen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackxl
Ik heb datzelfde probleem dus ervaren op een Intel systeem met lga socket. Dus pinnen in de socket en koperen pads op de cpu.

Dit systeem had meerdere fratsen en naar mijn vermoeden kwam het door het langzaam krom trekken van het moederbord als gevolg van een grote luchtkoeler op de cpu. Met als resultaat wellicht een slechte verbinding tussen moederbord en cpu op sommige pins. Of dit ook daadwerkelijk het geval was weet ik niet het systeem is inmiddels nog steeds in gebruik bij familie. Echter zonder gpu en maar 2 van de 4 ram slots in gebruik.

Je kunt nu je huidige moederbord gewoon blijven gebruiken en de nieuwe bestelling annuleren/retourneren. Of aanspraak maken op garantie van je huidige moederbord indien aanwezig.

Ik herinner me net dat je een nieuwe gpu hebt geplaatst. Misschien heb je het PCI slot beschadigd bij het plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jczuidervaart
Ik nam aan dat de pci in het slot eronder langzamer is? Of is dat niet zo....

De voeding gaat gelijk terug en het huidige moederbord gaat voor garantie terug. In de tussentijd zal ik wel dat andere moederbord gebruiken. Wil niet zonder pc.

Bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jczuidervaart
Ik heb gisteren het nieuwe moederbord geïnstalleerd en alles werkt weer fantastisch. Bedankt voor alle hulp!
Pagina: 1