Van RJ11 netwerk naar ethernet netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trevoc
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 17:11
Hallo,
in ons huis is in vrijwel iedere kamer een aansluiting voor RJ45 kabels te vinden. Helaas zijn deze oorspronkelijk allemaal bedoeld voor telefonie, en zijn (achter de muur) bedraad met kabels met 4 draden. Met wat googelen vond ik dat dit tot een (vrij traag) ethernet netwerk om te bouwen is, als je de draden aansluit op pins 1&2 en 3&6 van een RJ45 stekker (link: https://superuser.com/que...rt-rj11-to-ethernet-cable).
Dit heb ik gedaan. Met een kabeltester zie ik netjes lampjes 1, 2, 3 en 6 na elkaar oplichten.
Echter, zodra ik het ene einde van de kabel in het modem steek en mijn laptop op de andere kant in de socket aansluit gebeurt er gewoon niets. Geen verbinding, geen netwerk, niets.

Weet iemand wat hier fout gaat (kan dit überhaupt)? Alvast bedankt voor jullie hulp!

Edit: RJ44 -> RJ45

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:29
RJ44 is geen bestaande type van kabel...
als je een UTP kabel hebt, heb je 8 aders , opgesplitst in 4x 2 aders

heb je geen 8 aders heb je vermoedelijk een telefoondraad , waar geen twisting op zit en dat werkt inderdaad mogelijk niet voor ethernet

welke kleuren van aders zie je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qck
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:28

Qck

Bazinga

Dat kan zeker werken. Ik heb dat in mijn vorige huis ook werkend gekregen. De afstand was slechts een meter of 5. Maximale snelheid die mijn netwerkkaart aangaf was 100mbit.

Volgens mij heb ik destijds dit aangehouden: https://linustechtips.com...25ddb61f69e2a567977b6.jpg

Music is not just a sound, it's a way of living.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trevoc
Dank voor de snelle reacties.
@ijske het is inderdaad geen UTP kabel. Het is een gewone grijze mantel met daarin 4 rode draden (ja, ze zijn allemaal rood) die niet twisted zijn. (sorry, ik ben een beetje een n00b kwa terminologie)

@Qck in je plaatje zie ik inderdaad het gebruik van pins 1, 2, 3, en 6. Ik heb dus de vier rode kabeltjes met pins 1, 2, 3, en 6 van een RJ45 stekker verbonden. En in de socket idem. (Wat bevestigd wordt door mijn kabeltester).

Wat betreft de lengte, ik denk dat de kabel zo (15 ± 5) m lang zal zijn. (Hij gaat van de meterkast 1 verdieping omhoog, en dan door twee kamers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
trevoc schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 22:56:

sorry, ik ben een beetje een n00b kwa terminologie
geen probleem, je hebt zelf al vanalles geprobeerd dus we helpen je graag verder

nu, kan je uitsluiten dat deze kabels geen doorlussen hebben ? (dus controleer in huis of je evenveel telefoondozen hebt als telefoonkabels in de meterkast, ik dacht gemiddeld 2 , 1 woonkamer , 1 slaapkamer, in jou geval zijn het er misschien 4 of zelfs meer ? )

je kan daarna ook checken of de mantelkleur/kabeltype dezelfde is ... als dat allemaal een beetje matched, zou je kunnen proberen of deze kabel "los" in de buis zit..
als dat allemaal in vaste pijp is gelegd zou deze relatief los moeten zitten , en kan je wel is proberen of je de telefoondraad bv 20 cm naar boven kan trekken , met op het oog om deze te vervangen naar UTP kabels :)

[ Voor 3% gewijzigd door ijske op 21-01-2021 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Heb je een ander apparaat om uit te proberen? Als de kabeltester op de juiste aders signaal geeft, lijkt het mij aannemelijk dat de ethernet op de laptop uit staat, of stuk is. Test daarom even een ander apparaat aan te sluiten. Mogelijk heeft de laptop vaste IP instellingen, waardoor het botst omdat de modem andere instellingen heeft?
ijske schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 23:06:
[...]

geen probleem, je hebt zelf al vanalles geprobeerd dus we helpen je graag verder

nu, kan je uitsluiten dat deze kabels geen doorlussen hebben ? (dus controleer in huis of je evenveel telefoondozen hebt als telefoonkabels in de meterkast, ik dacht gemiddeld 2 , 1 woonkamer , 1 slaapkamer, in jou geval zijn het er misschien 4 of zelfs meer ? )

je kan daarna ook checken of de mantelkleur/kabeltype dezelfde is ... als dat allemaal een beetje matched, zou je kunnen proberen of deze kabel "los" in de buis zit..
als dat allemaal in vaste pijp is gelegd zou deze relatief los moeten zitten , en kan je wel is proberen of je de telefoondraad bv 20 cm naar boven kan trekken , met op het oog om deze te vervangen naar UTP kabels :)
De kabeltester geeft aan dat er signaal is, dan kan het niet aan de bekabeling liggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trevoc
Op het oog zie ik geen aanwijzingen voor eventuele vertakkingen. Er gaan 3 grijze kabels (met ieser 4 draden) omhoog, en er zijn 3 aansluitingen (met ieder 1 kabel = 4 rode draden). Is er een manier om dit te testen? De kabeltester geeft geen enkele respons als ik een van de andere aansluitingen probeer.

Een UTP trekken zou natuurlijk ideaal zijn. Maar ik vrees dat de kabels in het huis teveel bochten hebben, ze zitten "muurvast" (haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trevoc
@CH4OS als ik dezelfde laptop met een "normale" utp kabel op dezelfde poort van het modem aansluit heb ik vrijwel direct verbinding. Dit lijkt me een equivalente test?
Kan het zijn dat het modem geen "4 kabelige RJ45" accepteert? (Modem is een Speedport Smart 3)

[ Voor 4% gewijzigd door trevoc op 21-01-2021 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
trevoc schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 23:22:
Op het oog zie ik geen aanwijzingen voor eventuele vertakkingen. Er gaan 3 grijze kabels (met ieser 4 draden) omhoog, en er zijn 3 aansluitingen (met ieder 1 kabel = 4 rode draden). Is er een manier om dit te testen? De kabeltester geeft geen enkele respons als ik een van de andere aansluitingen probeer.

Een UTP trekken zou natuurlijk ideaal zijn. Maar ik vrees dat de kabels in het huis teveel bochten hebben, ze zitten "muurvast" (haha)
nou top, het zou ook kunnen dat het de eerste keer moet loskomen (als ie bv 30 jaar al in de buis zit heeft ie zich wat gevormd), en dat je is met zn 2e moet proberen (1 iemand kabel in de buis duwen , andere persoon kabel eruittrekken)
telefoondraad is best sterk , dus de kracht van bv emmer water dragen kan ie best hebben bij het trekken...

indien dat allemaal echt niet wil... , er bestaan "ethernet over vdsl" setjes, zijn wel best kostelijk...

@CH4OS ik vermoed dat er dusdanig oude telefoondraad inzit, dat hij gewoon niet de nodige koperkwaliteit heeft om ethernetlink op te bouwen is.... want zn werkwijze die hij hier aanhoud is de correcte
ik heb het ook al is gedaan op een 4 aderige VVT telefoondraad,wat dan ook werkte, maar helaas niet stabiel genoeg ...

[ Voor 14% gewijzigd door ijske op 21-01-2021 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

trevoc schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 23:27:
@CH4OS als ik dezelfde laptop met een "normale" utp kabel op dezelfde poort van het modem aansluit heb ik vrijwel direct verbinding. Dit lijkt me een equivalente test?
Je weet daarmee dat het netwerk op de laptop goed ingesteld staat en hij dus automatisch de instellingen krijgt inderdaad. Dan weet je nu dat er dus iets is dat liegt; immers de kabeltester geeft op de juiste aders aan dat er prik is. Of de tester is niet goed, kan natuurlijk ook. ;)
Kan het zijn dat het modem geen "4 kabelige RJ44" accepteert? (Modem is een Speedport Smart 3)
RJ44 is niet echt een ding, je bedoelt RJ45 denk ik. Voor 100 megabit verbindingen heb je aan vier adres genoeg, 1, 2, 3 en 6 zijn dan de pinnen die je nodig hebt, zoals je zelf ook al aangaf.

Zolang die prik geven over en weer, is het prima. Een andere test (schiet mij nu te binnen) is dat de netwerkaansluitingen altijd twee ledjes hebben; een om aan te geven dat er data over de lijn gaat (die knippert rap), de ander geeft aan dat er link is, die brandt dan continue. Je zou dat dus eens kunnen checken, dan zie je gauw genoeg welke kant zegt dat er geen goede prik is.

In het uiterste geval kan @trevoc via de telefoonkabel natuurlijk ook een nette netwerkkabel trekken. :)

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 21-01-2021 23:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:28
@ijske het is inderdaad geen UTP kabel. Het is een gewone grijze mantel met daarin 4 rode draden (ja, ze zijn allemaal rood) die niet twisted zijn. (sorry, ik ben een beetje een n00b kwa terminologie)
Forceer eens één kant naar 10 Mb/s ipv. autonegotiation. Ik vermoed dat autonegotiation anders alleen 100 Mb/s probeert - dat werkt blijkbaar niet (niet gek over een kabel die er absoluut niet voor bedoeld is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trevoc
@Thralas dat klinkt als iets wat ik nog niet gedaan heb. Waar vind ik deze instelling? Op mijn router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kun je in het besturingssysteem instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:28
trevoc schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 23:45:
@Thralas dat klinkt als iets wat ik nog niet gedaan heb. Waar vind ik deze instelling? Op mijn router?
Nee, daar kun je dat (meestal) niet instellen.

Onder Windows bij de instellingen van je netwerkadapter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 22:38

job

Als het geen twisted pairs zijn gaat het naar mijn idee nooit werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:21
Zonder twisting wordt het helemaal lastig. Op korte afstand zou het nog kunnen werken, maar je hebt kans dat je 100Mbit al moet forceren.

Enige optie is om die kabels te vervangen door een normale netwerkkabel. Als je geluk hebt kun je ze aan elkaar knopen en de oude als trekdraad gebruiken, dan is het een stuk makkelijker.

- Gebruik goede UTP kabel, geen CCA of CCS rommel, maar volledig koper
- CAT6 is meer dan voldoende (CAT5e ook maar anno 2021 zou ik dat niet meer doen). FTP/SFP enz is alleen maar onnodig duur en zinloos om thuis toe te passen
- Gebruik indien nodig glijmiddel oid, geschikt voor kabeltrekken. Geen Dreft of andere dingen gebruiken, dan weet je zeker dat als het opgedroogd is je de buis kan afschrijven voor ooit iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat je nog zou kunnen proberen als je die kan lenen aan beide zijden een switch er tussen zetten. Die geven soms net wat meer power op de lijn. Het is mij in het verleden ook gelukt om IP over een oude multi telefoonlijn kabel te krijgen en dat was meer dan 15 meter met ook nog overgangen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-10 12:33
Als je 2 kabels RJ11 hebt, kan je best een Lan kabel kopen hoor. :-)

Ik heb bij mijn huidige werkgever ook een losstaande hal die verbonden was met een 40 paar telefoonkabel gekoppeld aan het LAN.
Als je maar goed weet welke kleur paren je punched in het patchpanel aan beide zeiden van de lijn. Maar dan moet je wel met een goede kabeltester werken en geduld hebben.

The S in IOT stands for security.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trevoc
Ik heb vandaag weer verder geprutst met dit projectje. Met een andere laptop heb ik wel verbinding gekregen. Na het aansluiten moest ik eerst een minuut wachten tot de verbinding er was.
Met behulp van speedtest heb ik een snelheid van 10 Mbit gemeten. Niet fantastisch, maar ik wist dan ook dat het dat nooit ging worden.
Daarna heb ik wat gesurft, dat ging prima. Echter, bij het downloaden van grotere bestanden treden nieuwe problemen op. Zodra de lijn zwaarder belast wordt, klapt de verbinding er gewoon uit. Moet ik de download pauseren, en weer een minuut wachten tot de verbinding er is.

@Frogmen jouw idee van een switch plaatsen heb ik geprobeerd. Ik heb er een FritzBox aan gehangen. De verbinding lijkt iets stabieler. Maar ook hier klapt de verbinding weg (ook het "internet lampje" gaat op de FritzBox uit) bij het downloaden van grotere bestanden.

Ik vrees al met al dat dit geen stabiele oplossing gaat worden. Ik zal nog eens een hoop moeite gaan steken in het doortrekken van een UTP kabel mbv de oude kabels, maar ik vrees dat ze echt te vast zitten en ik vooral dingen kapot ga trekken :(

Dan blijft er eigenlijk alleen een ethernet over power oplossing over.

Bedankt allemaal voor de vlotte hulp! Ik heb er een hoop van geleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:35

DukeBox

loves wheat smoothies

DJSmiley schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:47:
Als je geluk hebt kun je ze aan elkaar knopen en de oude als trekdraad gebruiken...
De juiste manier is de oude draad aan een trekveer knopen en dan met die trekveer een nieuwe draad trekken.

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 22-01-2021 20:33 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trevoc
DukeBox schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:33:
[...]

De juiste manier is de oude draad aan een trekveer knopen en dan met die trekveer een nieuwe draad trekken.
Wat is hier het voordeel van tov de oude draad als trekdraad gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:24
trevoc schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:00:
[...]

Wat is hier het voordeel van tov de oude draad als trekdraad gebruiken?
Trekveer kan je achter de kabel aanduwen zodat de kans op loskomen kleiner is. Als je de nieuwe kabel aan de oude knoopt en je kabel schiet los heb je niks meer en kan je alsnog met trekveer aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
kapot is het toch al, dus je hebt niks te verliezen... trekveer aan 1 kant eraan (kabel met de veer erachter erinduwen) , goeie klots 3m kabeltrekmiddel eraan en gaan met die banaan...

trek je hem kapot heb je exact hetzelfde als nu... niks ..
misschien zitten ze trouwens niet allemaal muurvast ?

(enige uitzondering is als je 300 piek wil betalen voor een ethernet over vdsl set, dan heb je voor 300 piek misschien 100mbit)

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/ijsje/kabeltrekken.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:35

DukeBox

loves wheat smoothies

Tapen is wel risicovol, als die loslaat in je leiding ben je de sjaak.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou zeker nog een poging wagen met aan beide zijden een switch eventueel een lenen. In een oud huis wil je zeker geen Devolo spul is echt niet stabiel.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:33
DukeBox schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 22:12:
Tapen is wel risicovol, als die loslaat in je leiding ben je de sjaak.
Mee eens, nooit tapen, als je tape loslaat in de leiding is deze verstopt.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Pagina: 1