Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Power_Flight
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22-01-2021
Hoi Tweakers,

Ik ben opzoek naar wat advies betreft mijn loopbaan, ik ben geswitcht naar een kortere werkweek en heb nu wat extra tijd voor persoonlijke ontwikkeling.

Mijn werk bevalt op zich prima maar heb wat interesses om misschien een zijstap te maken. Ben actief als elektrotechnicus en bezit een HAVO diploma opgevolgd door een MBO4 Elektrotechniek.

Mijn interesses verschuiven steeds meer naar de software matige kant van ICT in plaats van de hardware en heb al wat ervaring met C# en Javascript.

De vraag luid wat is een juiste studie keuze die ik kan combineren met een baan en wat mogelijkheden bied op de arbeidsmarkt?

Kennis van online cursussen hadden volgens mijn kennissenkring geen waarde om een overstap te kunnen maken, dus graag jullie mening over wat wel de mogelijkheden kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PomPomPom
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-09 14:03
Zijn er geen HBO informatica en vergelijkbare opleidingen die in deeltijd kunnen?

Ik denk dat je bij een volledige opleiding, itt tot bijvoorbeeld alleen een cursus in een bepaalde taal, een betere en bredere kijk krijgt op software ontwikkeling.
Maar je kunt er ook voor kiezen een bepaalde taal te leren, en dan zijn certificaten wel wat waard, maar dat is misschien ook weer taal afhankelijk.
Voor java bestaan officiele certificaten van Oraclehttps://education.oracle.com/java-certification-benefits, als ik een beetje rondkijk lijkt het of er voor andere talen verschillende certrificaten bestaan. Dat zou je uit kunnen zoeken.

Behalve een taal moet je ook een aantal tools om het programmeren heen beheersen, zoals: een versiebeheersysteem (bv git), ontwikkelstraat, (opties voor) deployment.
En dan natuurlijk het proces: wat zijn user stories, hoe werkt scrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gezien je als elektrotechnicus werkt is development van embedded systemen niet wat? Dan zou je naar een opleiding in die richting kunnen kijken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:59
Studie == kansen verhogend en je leert een brede zin hoe je software ontwikkelt - in principe de normale flow van hoe het gaat/hoort te gaan imo

Als je de mogelijk hebt zou ik dus voor EEN HBO gaan, puur om dat papiertje op zak te hebben (toch wel veel waard merkte ik tijdens het solliciteren). Je hebt daar de rest van leven profijt van en hoe ouder je word, hoe kleiner de kans is dat je hier aan begint.

Ik zie nog 2 alternatieven:
- Vanuit je vakgebied bij een bedrijf intern ergens naar toe groeien, puur om het behoudt van je salaris en kosten verdeling. Je kunt dus via het bedrijf een HBO gaan volgen of gewoon van lief en leed mee gaan lopen als ze dat zien zitten.
- Gewoon gaan ontwikkelen (autodidactisch) en rustig solliciteren naar een traineeship. Ook MBO'ers met een goede motivatie worden toegelaten (klasjes met werklozen komt ook voor). Alleen wat ik je via deze weg zou willen meegeven is dat je in principe een stap overslaat, een echte opleiding waar je leert goede software te ontwikkelen. Als je je dit realiseert, kun je je daar op focussen in de eerste jaren door middel van zelfstudie en sparren met collega's en dit enigszins rechttrekken. Althans zo heb ik het gedaan met een HBO tourism studies (ja Tourism ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Power_Flight
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22-01-2021
Bedankt voor het advies!

Ik ga is op onderzoek uit naar een oplossing, zijn verkorte HBO opleiding van LOI of NTI ook goed aangeschreven of moet je op zoek naar specifieke certificaten?

Zelf door ontwikkelen ga ik zeker doen, maar heb al gemerkt een gevulde portfolio met projectjes geen hout snijd op de arbeidsmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loo9100
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01-09 23:36
Kies een hogeschool ( het maakt niet welke ze helpen je allemaal wel) uit en plan daar een gesprek in met een studieadviseur. Die weet in principe alle opties en kunnen je helpen met je keuze. Het heeft tenminste in mijn geval geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:09
Power_Flight schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:37:
Bedankt voor het advies!

Ik ga is op onderzoek uit naar een oplossing, zijn verkorte HBO opleiding van LOI of NTI ook goed aangeschreven of moet je op zoek naar specifieke certificaten?

Zelf door ontwikkelen ga ik zeker doen, maar heb al gemerkt een gevulde portfolio met projectjes geen hout snijd op de arbeidsmarkt.
De meeste die het over een 'HBO informatica' hebben bedoelen een hbo bachelor diploma. Die duurt meestal 4 jaar als je hem voltijd doet.
Dan heb je nog Associate Degrees, die duren maar 2 jaar voltijd. Word ook wel eens een hbo opleiding genoemt omdat het hbo niveau is. Het is alleen geen volledige bachelor en wordt ook niet zo erkend door werkgevers.
Nog een stapje lager krijg je de 'HBO opleidingen' van LOI en NTI. Dit zijn eigenlijk gewoon cursussen.

Een hbo bachelor kan je alleen sneller halen als je vrijstelling krijgt. Je zou bij NVOI kunnen checken of je kans maakt op vrijstelling.

Een andere optie om een duale hbo bachelor te doen waarbij je gaat werken in je nieuwe vakgebied en studeren tegelijk.
Pagina: 1