Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• little93
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-08-2021
Beste allemaal,

1 maart aanstaande zou mijn contract verlopen, echter heb ik tot op heden nog niets gehoord of dit verlengd word of niet.

Ook zit ik denk ik niet op mijn plek, omdat ik met 1 van de eigenaren niet goed door de bocht kan.

Wanneer ik niets hoor houd ik dan mijn recht op aanzegvergoeding en eventuele ww-uitkering als ik niets hoor voor 1 maart, en kan ik zomaar thuis blijven of bij een ander bedrijf beginnen op 1 maart?

Hoor graag jullie reactie,

Groet anoniem :)

Beste antwoord (via little93 op 22-01-2021 16:55)

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

little93 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 08:07:
[...]

Het is niet dat ik opzoek ben naar een betaalde vakantie, maar er zijn wat dingen waardoor ik niet met 1 van de eigenaren door 1 bocht kan. Als ik na 1 maart blijf zitten heb ik ook weer een opzegtermijn en wanneer ik dit niet doe ben ik direct beschikbaar. Wel is het dat een ww uitkering maar 70% krijg, en de eventuele aanzegvergoeding kan dit compenseren om toch een niet te grote terugval te krijgen. Wel ben ik zo'n iemand die netjes afscheid neemt, maar als er ook niet normaal met personeel om word gegaan op een aantal factoren maakt dat mijn keuze lastig
Je zult met je werkgever in gesprek moeten. Wanneer je niet tijdig iets hoort wordt je contract stilzwijgend verlengd en ben je ook na 1 maart gewoon nog in dienst. Dit werkt twee kanten op; het is niet zo dat wanneer je niets hoort je maar gewoon op 1 maart thuis kunt blijven. Als jij met deze werkgever niet verder wil gaan zul je daar toch ècht het gesprek over aan moeten gaan. Doe je dat niet en je blijft 1 maart gewoon thuis dan is er in feite sprake van werkweigering en dat is reden voor ontslag op staande voet, dat heeft implicaties voor je transitievergoeding (dat is toch al niet veel) en dan vervalt mogelijk je recht op WW.

Volgens mij moet je nu gewoon de keuze maken tussen langer blijven bij deze werkgever of terugvallen naar 70% WW (75% de eerste 2 maanden). Welke optie weegt zwaarder voor je? Platgeslagen heb je de keuze tussen de volgende twee:

• Je kunt met je werkgever in gesprek gaan en aangeven niet door te willen gaan. Je werkgever kan het contract dan beëindigen per 1 maart en dan krijg je vanaf 1 maart WW en kun je (nu al) op zoek naar ander werk.
• Je kunt niets zeggen en wachten tot het stilzwijgend wordt verlengd, dan heb je alle tijd om te zoeken naar iets anders maar hou er wel rekening mee dat je een opzegtermijn hebt (van 1 maand?) dus dat je niet zomaar op ieder gewenst moment kunt besluiten om morgen niet meer op te komen dagen.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:29
Dat ligt er aan hoe lang je contract heeft geduurd en wat er in dit contract stomd over verlenging en opzegging.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:20
Al je een contract van meer dan 6 maanden hebt en niét voor de duur van een project hebt, geldt de aanzegverplichting. Dus ga er van uit dat je uiterlijk één februari iets hoort.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cs-tweak
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-03 07:38
Wat zijn mijn rechten bij contractverlenging?
Bij een tijdelijk contract heeft u een einddatum afgesproken. Uw werkgever beslist of hij u een contractverlenging aanbiedt. Dit moet uw werkgever u op tijd laten weten: meestal 1 maand voordat uw contract afloopt. Anders kunt u recht hebben op een aanzegvergoeding.
https://www.juridischloke...ijden/contractverlenging/

En als jij niet wilt verlengen kan dat natuurlijk ook, daarvoor is het een contract voor bepaalde tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• little93
En wat betreft het niet op komen dagen op 1 maart, terwijl misschien mijn werkgever verwacht of denkt dat ik wel gewoon kom. vind het nogal een lastige situatie zeker, omdat ik denk niet op mijn plek te zitten en om zomaar thuis te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-02 14:42
Je denk niet op je plek te zitten, en loopt stroef met 1 van de eigenaren. Heb je al andere acties ondernomen om iets anders te vinden ?

Verder alleen het advies om zo snel mogelijk duidelijkheid te krijgen van je werkgever. Gewoon aanspreken, zit niet veel anders op. Als ie wel wilt verlengen en je hebt nog niks anders zou ik gewoon de verlenging pakken en dat wil niet zeggen dat je niet verder kan kijken naar iets anders.
Zit er geen verlenging in dan 1 week voor einde contract melden op www.uwv.nl en een ww aanvraag indienen. En ja in dit laatste geval blijf je dan 1 maart thuis..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:56

Quad

Doof

little93 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 22:29:
En wat betreft het niet op komen dagen op 1 maart, terwijl misschien mijn werkgever verwacht of denkt dat ik wel gewoon kom. vind het nogal een lastige situatie zeker, omdat ik denk niet op mijn plek te zitten en om zomaar thuis te blijven.
Stilzwijgende verlenging
Laat uw werkgever u niets weten over de verlenging van uw contract? En werkt u na de einddatum door? Dan is uw arbeidsovereenkomst stilzwijgend verlengd. Dit betekent dat uw oude contract automatisch doorloopt.

Bij stilzwijgende verlenging blijven de voorwaarden van uw contract hetzelfde. Had u bijvoorbeeld een contract voor 6 maanden? Dan loopt uw contract nog eens 6 maanden door. Het verlengde contract duurt maximaal 1 jaar.

Wellicht geeft dit het antwoord op je vraag.
Als je niks hoort voor 1 maart, dan kan je blijven opkomen dagen.

Maar als je deze werkgever niks vindt, kan je ook ander werk proberen te zoeken natuurlijk.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• little93
Gitano schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 22:40:
Je denk niet op je plek te zitten, en loopt stroef met 1 van de eigenaren. Heb je al andere acties ondernomen om iets anders te vinden ?

Verder alleen het advies om zo snel mogelijk duidelijkheid te krijgen van je werkgever. Gewoon aanspreken, zit niet veel anders op. Als ie wel wilt verlengen en je hebt nog niks anders zou ik gewoon de verlenging pakken en dat wil niet zeggen dat je niet verder kan kijken naar iets anders.
Zit er geen verlenging in dan 1 week voor einde contract melden op www.uwv.nl en een ww aanvraag indienen. En ja in dit laatste geval blijf je dan 1 maart thuis..
Ja ben al wel een beetje aan het rond zoeken inderdaad, en hoop niet in de WW te hoeven, maar zolang ik nog niets heb zal ik denk ik ook gewoon de verlening pakken met de WW zit je alweer op 70% natuurlijk, maar met een eventuele aanzeg vergoeding kan ik die weer compeseren natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-02-2023
Lekker in een hoekje zitten wachten tot je dat bruto maandsalaris kan vorderen of gewoon even tijdig met je werkgever in gesprek gaan wat het idee is om vervolgens met wederzijds goedkeuren uit elkaar te gaan. Ik zou persoonlijk wel weten wat ik zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• little93
Michielgb schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 22:59:
Lekker in een hoekje zitten wachten tot je dat bruto maandsalaris kan vorderen of gewoon even tijdig met je werkgever in gesprek gaan wat het idee is om vervolgens met wederzijds goedkeuren uit elkaar te gaan. Ik zou persoonlijk wel weten wat ik zou doen.
Aan de ene kant denk ik om gewoon 1 maart thuis te blijven en de aanzegvergoeding te claimen en in de ww te, maar aan de andere kant is het ook niet loyaal naar de werkgever. Maar aangezien ik eigenlijk geen idee heb wat ze met me willen, maakt dat de keuze lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rkvvkevin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:24
Vragende mensen worden geholpen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:20

ricardo246

Life's what you make it!

little93 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 23:13:
[...]

Aan de ene kant denk ik om gewoon 1 maart thuis te blijven en de aanzegvergoeding te claimen en in de ww te, maar aan de andere kant is het ook niet loyaal naar de werkgever. Maar aangezien ik eigenlijk geen idee heb wat ze met me willen, maakt dat de keuze lastig.
Wat is er zo moeilijk om aan je werkgever te vragen wat de verwachtingen en plannen zijn?
Ik snap dat werkgever hier niet duidelijk in is geweest, maar in elke relatie is communicatie essentieel en wederzijds.
Wat weerhoudt jou ervan om even met de chef een bakkie te doen en te vragen hoe het ervoor staat?

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:25
[...]

Als je 1 maart thuis blijft krijg je niet automatisch een aanzegvergoeding. Als je contract stilzwijgend verlengd wordt om wat voor reden dan ook wordt je gewoon geacht naar je werk te komen. Aangezien je aangeeft dat je niet op plek zit: doe dat gewoon en zoek ondertussen wat anders. Klinkt alsof je op zoek bent naar een betaalde vakantie zo.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:27
Hou er ook rekening mee dat als je contract toch verlengd wordt met een jaar en jij in bijvoorbeeld juni alsnog een leukere baan ziet je dan wel overgeleverd bent aan de gratie van je werkgever. Als die je dan liever niet ziet gaan kan hij je dwingen te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-02 14:42
Valorian schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 00:27:
Hou er ook rekening mee dat als je contract toch verlengd wordt met een jaar en jij in bijvoorbeeld juni alsnog een leukere baan ziet je dan wel overgeleverd bent aan de gratie van je werkgever. Als die je dan liever niet ziet gaan kan hij je dwingen te blijven.
Dat weet je niet.. er zou ook een ‘ Tussentijds opzegbeding’ opgenomen kunnen zijn.. dan heb je gewoon een opzegtermijn..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

"Gewoon" thuis blijven op 1 maart zonder tijdige opzegging van de werkgever is een garantie op het niet krijgen van een WW uitkering.

Veel keuze heb je niet, je moet het nodige doen om een baan te houden of te verkrijgen.

Je hebt recht op WW als je voldoende lang in loondienst bent geweest, WW hebt opgebouwd en ontslagen wordt zonder schuld. De lengte van de WW is afhankelijk van de tijd die je hebt gewerkt. Als je geen recht hebt op WW mag je bijstand aanvragen. Daarin zitten regelingen voor het geval je teveel eigen vermogen hebt, bijvoorbeeld een eigen huis mag je dan "opeten".

Houd er rekening mee dat bedrijven kunnen gaan omvallen wegens de maatregelen tegen Corona. Je kunt beter nu beginnen te solliciteren.

Voor de WW die je ontvangt raak je opbouwjaren snel kwijt, dus nu opsouperen kan in de toekomst problemen veroorzaken. De WW wordt dan korter. Het is dus om meerdere redenen onverstandig om de WW te misbruiken als rustperiode. Juist nu, in een crisisperiode.

Als er in je contract staat dat je werkgever eerder dan de volledige termijn van je af kan komen, dan heb jij ook het recht om op te zeggen. Als dat er niet in staat moet jij en je werkgever de volledige termijn volmaken. Dat wordt wel eens vergeten, je hebt niet altijd het recht om zelf een tijdelijk contract op te zeggen. Dat is namelijk de afspraak die je maakt bij een tijdelijk contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• little93
sig69 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 00:20:
[...]

Als je 1 maart thuis blijft krijg je niet automatisch een aanzegvergoeding. Als je contract stilzwijgend verlengd wordt om wat voor reden dan ook wordt je gewoon geacht naar je werk te komen. Aangezien je aangeeft dat je niet op plek zit: doe dat gewoon en zoek ondertussen wat anders. Klinkt alsof je op zoek bent naar een betaalde vakantie zo.
Het is niet dat ik opzoek ben naar een betaalde vakantie, maar er zijn wat dingen waardoor ik niet met 1 van de eigenaren door 1 bocht kan. Als ik na 1 maart blijf zitten heb ik ook weer een opzegtermijn en wanneer ik dit niet doe ben ik direct beschikbaar. Wel is het dat een ww uitkering maar 70% krijg, en de eventuele aanzegvergoeding kan dit compenseren om toch een niet te grote terugval te krijgen. Wel ben ik zo'n iemand die netjes afscheid neemt, maar als er ook niet normaal met personeel om word gegaan op een aantal factoren maakt dat mijn keuze lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:00
[...]

Maar, ben je dan al aan het solliciteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdvelden
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:17
@little93 Je krijgt GEEN WW uitkering als je zelf opstapt:
https://www.uwv.nl/partic...na%20tijdelijk%20contract
https://www.uwv.nl/partic...ijgen-als-ik-ontslag-neem

"U bent niet door uw eigen schuld werkloos geworden.
Als u door uw eigen schuld werkloos bent geworden, krijgt u meestal geen WW-uitkering.

Ontslag
Wanneer u vanuit een dienstverband werkloos wordt, heeft u te maken met ontslag. U bent ontslagen of u heeft zelf ontslag genomen. Ook het aflopen van een tijdelijk contract of een uitzendbaan is een vorm van ontslag. Wat u in deze situaties moet doen, weten en regelen, en wat uw rechten zijn, leest u op Ontslag."

en

"Als u zelf ontslag neemt, kunt u meestal geen WW-uitkering krijgen omdat u zelf verantwoordelijk bent voor uw werkloosheid. Het is daarom verstandig om juridisch advies te vragen bij een rechtshulpverlener voordat u ontslag neemt."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:27

Jrz

––––––––––––

*knip* Graag normaal verwoorden, anders voegt het niets toe hier.

[ Voor 90% gewijzigd door janvanduschoten op 22-01-2021 08:57 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@Jrz je kent de situatie niet, kan best zijn dat TS in de knel zit en kapot gaat van de stress.

wat @rvdvelden zegt: in elke situatie: laat je ontslaan (tenzij je al een nieuw contract elders kan tekenen).

my 2 cents: je kan wel recht hebben op een aanzegvergoeding, maar zie hem maar eens te krijgen. Misschien staat er in het contract wel dat het contract stilzwijgend eindigt. Dat is misschien juridisch onjuist maar als je geen gratis advo tot je beschikking hebt voorzie ik dat het moeilijk gaat worden te claimen als je (bijna ex) werkgever niet wil meewerken (wat best waarschijnlijk is gezien de slechte verhoudingen).

~

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
[...]

In elke baan kun je wrijving met anderen verwachten. Wat een ontzettend passieve houding. Ten eerste: waarom begin je er niet zelf over? En ten tweede, als je al weg wil, waarom ben je dan niet hard aan het solliciteren?

Het komt heel erg over alsof je ontzettend hoopt dat je wordt ontslagen om zo even een WW-uitkering te krijgen. Je zegt van niet maar je acties (of eerder: het gebrek hieraan) duiden hier wel op.

Vergeet ook niet dat je WW opbouwt he. Als je nu 3 maanden WW gebruikt terwijl het eigenlijk niet nodig is, kan je dit over een aantal jaar niet meer gebruiken. Terwijl je die 3 maanden dan misschien wél nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Meestal staat daarom in tijdelijke contracten dat na datum X het dienstverband stopt 'van rechtswege'. Het is dus niet raar als je niet meer komt, maar als je op goede voet zit, gooi je wel de ruiten in, natuurlijk.
sOid schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 08:54:
Het komt heel erg over alsof je ontzettend hoopt dat je wordt ontslagen om zo even een WW-uitkering te krijgen. Je zegt van niet maar je acties (of eerder: het gebrek hieraan) duiden hier wel op.

Vergeet ook niet dat je WW opbouwt he. Als je nu 3 maanden WW gebruikt terwijl het eigenlijk niet nodig is, kan je dit over een aantal jaar niet meer gebruiken. Terwijl je die 3 maanden dan misschien wél nodig hebt.
Gelukkig werkt de WW anno 2021 anders. :)

Edit:
@JJ Le Funk de transitievergoeding is verplicht zelfs en kan het bedrijf een flinke boete opleveren!

[ Voor 37% gewijzigd door CH4OS op 22-01-2021 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:27

Jrz

––––––––––––

JJ Le Funk schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 08:49:
@Jrz je kent de situatie niet, kan best zijn dat TS in de knel zit en kapot gaat van de stress.

wat @rvdvelden zegt: in elke situatie: laat je ontslaan (tenzij je al een nieuw contract elders kan tekenen).

my 2 cents: je kan wel recht hebben op een aanzegvergoeding, maar zie hem maar eens te krijgen. Misschien staat er in het contract wel dat het contract stilzwijgend eindigt. Dat is misschien juridisch onjuist maar als je geen gratis advo tot je beschikking hebt voorzie ik dat het moeilijk gaat worden te claimen als je (bijna ex) werkgever niet wil meewerken (wat best waarschijnlijk is gezien de slechte verhoudingen).
Nou, die heeft hij niet, want hij verwacht self ook dat hij niet mag blijven.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

[...]

Je zult met je werkgever in gesprek moeten. Wanneer je niet tijdig iets hoort wordt je contract stilzwijgend verlengd en ben je ook na 1 maart gewoon nog in dienst. Dit werkt twee kanten op; het is niet zo dat wanneer je niets hoort je maar gewoon op 1 maart thuis kunt blijven. Als jij met deze werkgever niet verder wil gaan zul je daar toch ècht het gesprek over aan moeten gaan. Doe je dat niet en je blijft 1 maart gewoon thuis dan is er in feite sprake van werkweigering en dat is reden voor ontslag op staande voet, dat heeft implicaties voor je transitievergoeding (dat is toch al niet veel) en dan vervalt mogelijk je recht op WW.

Volgens mij moet je nu gewoon de keuze maken tussen langer blijven bij deze werkgever of terugvallen naar 70% WW (75% de eerste 2 maanden). Welke optie weegt zwaarder voor je? Platgeslagen heb je de keuze tussen de volgende twee:

• Je kunt met je werkgever in gesprek gaan en aangeven niet door te willen gaan. Je werkgever kan het contract dan beëindigen per 1 maart en dan krijg je vanaf 1 maart WW en kun je (nu al) op zoek naar ander werk.
• Je kunt niets zeggen en wachten tot het stilzwijgend wordt verlengd, dan heb je alle tijd om te zoeken naar iets anders maar hou er wel rekening mee dat je een opzegtermijn hebt (van 1 maand?) dus dat je niet zomaar op ieder gewenst moment kunt besluiten om morgen niet meer op te komen dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
CH4OS schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 08:59:

[...]
Gelukkig werkt de WW anno 2021 anders. :)
Is dat zo? Je moet het toch nog steeds opbouwen? Dacht eigenlijk dat alleen de maximumduur is korter is geworden. Maar correct me if I'm wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

sOid schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:06:
[...]

Is dat zo? Je moet het toch nog steeds opbouwen? Dacht eigenlijk dat alleen de maximumduur is korter is geworden. Maar correct me if I'm wrong.
Ja, dat is zo.
U krijgt een WW-uitkering van 3 maanden als u aan de wekeneis voldoet. Deze uitkering wordt verlengd als u ook aan de jareneis voldoet.

Heeft u in de laatste 36 weken vóórdat u werkloos werd, in minstens 26 weken gewerkt? Dan voldoet u aan de wekeneis. U krijgt een basisuitkering van 3 maanden. Het maakt niet uit hoeveel uur u per week werkte in die 26 weken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:14
Harrie_ schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:05:
[...]
Je zult met je werkgever in gesprek moeten. Wanneer je niet tijdig iets hoort wordt je contract stilzwijgend verlengd en ben je ook na 1 maart gewoon nog in dienst. Dit werkt twee kanten op; het is niet zo dat wanneer je niets hoort je maar gewoon op 1 maart thuis kunt blijven.
Dit is echt een misvatting. De stilzwijgende verlenging vindt pas plaats nadat je na het einde van je contract blijft doorwerken. Het is prima mogelijk om na het einde van het contract niet meer op te komen dagen. Dan is het contract dus niet stilzwijgend verlengd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Harrie_ schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:05:
Je zult met je werkgever in gesprek moeten. Wanneer je niet tijdig iets hoort wordt je contract stilzwijgend verlengd en ben je ook na 1 maart gewoon nog in dienst.
Het hangt er van af wat er in het contract staat. Als er in de trant van 'na deze datum houdt het contract van rechtswege op', dan ben je dus niet meer verplicht om na die datum te komen. Het hangt dan dus vooral af van wat je zelf wilt en of je dus een goede verstandhouding hebt of niet. Dan is het verstandiger om wel te blijven werken, anders gooi je wellicht de eigen ramen in. ;)
sOid schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:06:
Om precies te zijn is eea op 1 juli 2015 al veranderd. Je bouwt wanneer je werkt WW op (mits je voor de sociale verzekeringen betaald!), maar als je al 3 maanden in de WW hebt gezeten, betekend dat niet automatisch dat je later die drie maanden WW niet meer kan krijgen. Heb je in de tussentijd zes maanden of meer gewerkt, dan 'reset' de periode dat je WW krijgt.

De maxmimum duur is ook niet heel veel aan veranderd, alleen de manier waarop men het berekend is dat wel. Men gaat nu uit van volledig gewerkte jaren. Heb je 6 maanden bij X gewerkt en zes maanden bij Y (in 1 jaar), dan geldt dat niet als 1 volledig jaar.

[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 22-01-2021 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Aftansert schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:14:
[...]

Dit is echt een misvatting. De stilzwijgende verlenging vindt pas plaats nadat je na het einde van je contract blijft doorwerken. Het is prima mogelijk om na het einde van het contract niet meer op te komen dagen. Dan is het contract dus niet stilzwijgend verlengd.
Sorry, dat is dan inderdaad een misvatting van mijn kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Maar het heeft wel invloed op de duur van de uitkering.
U heeft 3 maanden of langer recht op een WW-uitkering. Hoelang uw WW-uitkering precies duurt, hangt af van uw totale arbeidsverleden en het moment waarop u werkloos bent geworden. De maximale duur van de WW-uitkering is 24 maanden.
https://www.rijksoverheid...recht-op-een-ww-uitkering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@sOid De kans dat iemand langer dan 20 jaar bij 1 bedrijf blijft werken wordt ook wel steeds kleiner en kleiner. Doordat er gekeken wordt naar volledig gewerkte kalenderjaren (zie mijn eerdere reactie) moet het (mijns inziens) wel heel raar lopen om meer dan 24 maanden WW te kunnen krijgen. Tegenwoordig wisselt men veel meer van baan dan vroeger. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

little93 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 22:08:
1 maart aanstaande zou mijn contract verlopen, echter heb ik tot op heden nog niets gehoord of dit verlengd word of niet.
Mijn oude directeur zweeg ook altijd zo lang mogelijk als hij contracten niet ging verlengen. Dan bleven mensen tot op het laatst hard door werken in de hoop dat ze mochten blijven.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:19
[...]

Ik weet niet goed wat ik nu van je bericht moet denken. Dat je niet helemaal op een lijn ligt met een directeur kan ik begrijpen. Maar het is niet zo dat bij automatisch verlengen jij kan zeggen, ik blijf op 1 maart thuis en pak de vergoeding. Je hebt een plicht om te werken voor de vergoeding (salaris) die je krijgt. Als jij 1 maart thuis wilt blijve, dan toon je wangedrag en hoeft het bedrijf je niets te betalen en hoef je ook niet bij het UWV aan te kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

sOid schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:18:
[...]

Maar het heeft wel invloed op de duur van de uitkering.

[...]

https://www.rijksoverheid...recht-op-een-ww-uitkering
Klopt, er wordt gekeken naar je arbeidsverleden om te bepalen hoe lang je dan precies recht hebt op WW, maar wat jij eerder stelde klopt niet precies:
sOid schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 08:54:
[...]
Wat @CH4OS hierboven ook zegt; nadat je weer een half jaar hebt gewerkt wordt je recht op ww 'gereset' en heb je gewoon weer recht op die 3 maanden + eventuele aanvulling i.v.m. arbeidsverleden. E.e.a. is natuurlijk afhankelijk van je arbeidsverleden maar het is prima mogelijk dat je bijv. recht hebt op 12 maanden WW, 2 maanden hiervan gebruik maakt, vervolgens een half jaar weer ergens werkt en daarna opnieuw recht hebt op 12 maanden WW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
CH4OS schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:21:
@sOid De kans dat iemand langer dan 20 jaar bij 1 bedrijf blijft werken wordt ook wel steeds kleiner en kleiner. Doordat er gekeken wordt naar volledig gewerkte kalenderjaren (zie mijn eerdere reactie) moet het (mijns inziens) wel heel raar lopen om meer dan 24 maanden WW te kunnen krijgen. Tegenwoordig wisselt men veel meer van baan dan vroeger. ;)
Ok tnx, weer wat geleerd :) Wat ik wel vreemd vind is dat er in de rekentool over 208 uur wordt gesproken.
Heeft u in 2020 over minimaal 208 uur sv-loon ontvangen?
Waar heeft dat dan mee te maken? Da's 5,7 werkweek! (Op basis van 36 uur)

[ Voor 6% gewijzigd door sOid op 22-01-2021 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-05 13:18
Dringend advies: Spreek je werkgever of chef aan.
Vraag gewoon of zij van plan zijn het contract te verlengen.
Er is totaal geen voordeel om niets te zeggen. Niet voor jou en niet voor de werkgever. Door zelf het initiatief te tonen, weet je wat je kan verwachten en ben je van de onzekerheid af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

bombadil schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:24:
Mijn oude directeur zweeg ook altijd zo lang mogelijk als hij contracten niet ging verlengen. Dan bleven mensen tot op het laatst hard door werken in de hoop dat ze mochten blijven.
Dat jouw oude directeur zweeg, betekend niet dat iedereen maar zo doet of is natuurlijk. Beetje kort door de bocht dit. Daarbij kan het tegenwoordig ook nog eens zo zijn, dat het bedrijf dan een flinke boete of rechtszaak kan krijgen door niet op tijd aan te geven of zij willen verlengen of niet. ;)
sOid schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:26:
Ok tnx, weer wat geleerd :) Wat ik wel vreemd vind is dat er in de rekentool over 208 uur wordt gesproken.
Ik denk dat dit een wijziging in de WW is sinds 2020, waar ik ook nog niet van op de hoogte was. Sinds 2015 zit ik (helaas) geregeld in de WW, vandaar dat ik redelijk op de hoogte ben hoe eea werkt. Ik ga er alleen wel vanuit, dat je als je slechts 208 uur hebt gewerkt, dan deels WW daarvoor vangt, of dat het jaar dan meetelt voor de werkjaren. Per vol gewerkt jaar heb je recht op 1 maand WW in elk geval. Zodoende kom ik uit op een periode van 13 maanden voor mijn WW (en ja, ik zit momenteel helaas ook in de WW).
Harrie_ schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:26:
Wat @CH4OS hierboven ook zegt; nadat je weer een half jaar hebt gewerkt wordt je recht op ww 'gereset' en heb je gewoon weer recht op die 3 maanden + eventuele aanvulling i.v.m. arbeidsverleden. E.e.a. is natuurlijk afhankelijk van je arbeidsverleden maar het is prima mogelijk dat je bijv. recht hebt op 12 maanden WW, 2 maanden hiervan gebruik maakt, vervolgens een half jaar weer ergens werkt en daarna opnieuw recht hebt op 12 maanden WW.
Niet vergeten dat je de sociale verzekeringen wel betaald moet hebben! Staat altijd aangegeven op het salarisstrookje, het Sv-loon is dat. :)

[ Voor 76% gewijzigd door CH4OS op 22-01-2021 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:19
Aftansert schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:14:
[...]

Dat klopt niet helemaal. Bij de wet moet een werkgever uiterlijk 1 maand van te voren te kennen geven of hij of zij het contract wilt verlengen of dat het niet meer velengt wordt (niet bij een project contract).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191050

sinasappel schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:27:
[...]

Dat klopt niet helemaal. Bij de wet moet een werkgever uiterlijk 1 maand van te voren te kennen geven of hij of zij het contract wilt verlengen of dat het niet meer velengt wordt (niet bij een project contract).
Mits het een contract voor bepaalde tijd van 6 maanden of langer betreft. Aangezien we niet weten hoe het contract van TS eruit ziet, weten we niet of de aanzegplicht geldt of niet.

https://www.rijksoverheid.../wat-is-een-aanzegtermijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Dabbel schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:26:
Dringend advies: Spreek je werkgever of chef aan.
Vraag gewoon of zij van plan zijn het contract te verlengen.
Er is totaal geen voordeel om niets te zeggen. Niet voor jou en niet voor de werkgever. Door zelf het initiatief te tonen, weet je wat je kan verwachten en ben je van de onzekerheid af.
Dit.

Grote kans dat je werkgever niet eens bewust is van het feit dat het contract al af loopt. Ik zie in het topic een hoop interessante informatie over rechten, plichten, etc, maar wat is er mis om gewoon als 2 volwassen mensen om tafel te gaan zitten over iets wat jullie beiden aangaat? Tenzij het onderlinge vertrouwen al zo laag is dat dat geen zin heeft - en waarom zou je er dan nog willen blijven werken, denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:06

snmght

imho dan he

Je WW-recht vervalt overigens niet als je op 1 maart niet komt opdagen. Maar netjes is dat niet. Tegelijkertijd dient je werkgever ook duidelijkheid te verschaffen. Als de aanzegplicht van toepassing is dan kun je deze ook claimen als je in de laatste week van februari eens vraagt of je na het weekend nog terug moet komen.

Valt ethisch gezien het een en ander tegen in te brengen maar dat is weer een andere discussie. :)

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
sinasappel schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:27:
[...]
Het klopt wel helemaal (en / of je reageert op iets dat ik niet zeg). De stilzwijgende verlenging vind pas plaats zodra de "de arbeidsovereenkomst, (...) na het verstrijken van de tijd (...) wordt voortgezet en de werkgever de verplichting [tot het informeren over wel of geen verlenging, een maand van tevoren] niet is nagekomen".

Dat de werkgever een maand van tevoren hierover moet informeren doet er niets aan af dat de werknemer gewoon thuis kan blijven na het aflopen van de arbeidsovereenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

CH4OS schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:27:
[...]
Niet vergeten dat je de sociale verzekeringen wel betaald moet hebben! Staat altijd aangegeven op het salarisstrookje, het Sv-loon is dat. :)
Die heb je toch altijd 'automatisch' betaald als je in loondienst bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Harrie_ schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:18:
Die heb je toch altijd 'automatisch' betaald als je in loondienst bent?
Meestal wel, niet altijd. Als je bijvoorbeeld in loondienst in het buitenland bent, betaal je geen Sv-loon. Maar je kan aangeven geen Sv-loon te willen betalen, bijvoorbeeld. Of dat slim is, is een tweede natuurlijk, maar er is geen plicht naar mijn weten om het te betalen.

Blijkt onzin.

[ Voor 28% gewijzigd door CH4OS op 22-01-2021 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Valorian schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 00:27:
Wettelijk heb je gewoon een maand opzegtermijn. Ook me een jaarcontract.

Dus heeft de TS eigenlijk 2 reeele opties:
1. Zelf navraag doen bij werkgever: Hoe zit het met mijn contract?
2. Niks zeggen en door blijven werken. Contract wordt verlengd en de TS gaat gewoon rustig opzoek naar een andere baan en houdt de financiele zekerheid.

EDIT:
@Valorian heeft een goede toevoeging en het blijkt een misvatting te zijn dat je per definitie je jaarcontract kan open breken. De TS moet dus even zijn contract er bij pakken om te lezen of de opzegtermijn er is.

[ Voor 13% gewijzigd door Hann1BaL op 22-01-2021 10:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
Hann1BaL schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:46:
[...]

Dus heeft de TS eigenlijk 2 reeele opties:
1. Zelf navraag doen bij werkgever: Hoe zit het met mijn contract?
2. Niks zeggen en door blijven werken. Contract wordt verlengd en de TS gaat gewoon rustig opzoek naar een andere baan en houdt de financiele zekerheid.
Dit is een misvatting. Als er specifiek iets in het jaarcontract staat over een opzegtermijn dan heb je gelijk. Maar als daar niets specifieks over is opgenomen dan zit je beiden vast aan een compleet jaar, tenzij je samen overeenkomt dat je afscheid van elkaar neemt. In praktijk zal een werkgever je niet snel dwingen om door te gaan als jij zegt dat je een andere baan gevonden hebt, want dat zou een hele zure werkverhouding geven, leiden tot ziekteverzuim, etc. Maar je zal net zo'n rancuneus iemand treffen óf een werkgever die gewoon heel lastig vervanging kan vinden en jou niets gunt. Dan ben je wel f*cked.

Bron (voorbeeld): https://www.judex.nl/rech...entijds-beeindigd-worden/

[ Voor 7% gewijzigd door Valorian op 22-01-2021 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

CH4OS schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:42:
[...]
Meestal wel, niet altijd. Als je bijvoorbeeld in loondienst in het buitenland bent, betaal je geen Sv-loon. Maar je kan aangeven geen Sv-loon te willen betalen, bijvoorbeeld. Of dat slim is, is een tweede natuurlijk, maar er is geen plicht naar mijn weten om het te betalen.
Ik ga er natuurlijk vanuit dat je in Nederland in loondienst bent. Ik zou niet weten waarom je hier aanspraak zou moeten maken op WW-uitkering als je ergens anders werkt en niet 'aan het Nederlandse stelsel' meedoet. Werk je in Nederland in loondienst dan doe je gewoon verplicht mee, er is geen optie om aan te geven dat je dat niet wil.
Iedereen in Nederland is verplicht verzekerd voor de volksverzekeringen. Iedereen die in Nederland in loondienst werkt, is verplicht verzekerd voor de werknemersverzekeringen. Samen vormen zij de sociale verzekeringen van Nederland.

Bron: Rijksoverheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hann1BaL schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:46:
Hangt totaal van het contract af. Het kan en mag best afwijken, naar mijn weten is dat ook niet wettelijk bepaald dat het vast een maand is.

[ Voor 20% gewijzigd door CH4OS op 22-01-2021 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

CH4OS schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:25:
[...]
Hangt totaal van het contract af. Het kan en mag best afwijken, naar mijn weten is dat ook niet wettelijk bepaald dat het vast een maand is.
Lees dan de hele post even: Staat al een tijdje een edit in ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06 14:21
Ik vind het wel wat typisch dat je dan maar overweegt gewoom domweg niet op te komen dagen. Zelfs als het stroef loopt om wat voor'n reden dan ook, gaat het je reputatie niet ten goede komen als je dat soort streken uithaalt.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Gewoon niet op komen dagen is volgens mij sowieso geen optie. Tenzij het een AH-vakkenvullerbaantje is ofzo en je echt geen moer geeft om hoe de verdere afhandeling, je eigen reputatie en je rechten op eventuele uitkering zijn. Als je zin hebt om "gewoon niet op te komen dagen" dan zul je toch echt actie moeten ondernemen, door jezelf actief ziek te melden of door eerst op staande voet ontslag te nemen. Anders doe je namelijk aan werkweigering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
Valorian schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:11:
Anders doe je namelijk aan werkweigering.
Zucht. Nee. Je doet niet aan werkweigering als je contract is afgelopen en je komt niet meer werken. Het zou wat zijn...

Los daarvan, natuurlijk moet je op tijd communiceren hierover, en niet 'zomaar' wegblijven. Maar je recht op WW verspil je niet, en het is al helemaal geen werkweigering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Aftansert schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:23:
[...]

Zucht. Nee. Je doet niet aan werkweigering als je contract is afgelopen en je komt niet meer werken. Het zou wat zijn...

Los daarvan, natuurlijk moet je op tijd communiceren hierover, en niet 'zomaar' wegblijven. Maar je recht op WW verspil je niet, en het is al helemaal geen werkweigering.
Zucht. Natuurlijk heb je gelijk op dat punt. Maar je begrijpt toch ook wel dat ik doel op de situatie waarin de werkgever NIETS laat horen? In dat geval is het contract ook niet afgelopen want dan is het automatisch verlengd op die 1 maart, en is het dus wel gewoon werkweigering. Tenzij werknemer zelf voor die tijd laat weten dat hij afziet van verlenging natuurlijk. Maar dank voor je constructieve reactie op mijn post 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
Valorian schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:28:
[...]
In dat geval is het contract ook niet afgelopen want dan is het automatisch verlengd op die 1 maart, en is het dus wel gewoon werkweigering. Tenzij werknemer zelf voor die tijd laat weten dat hij afziet van verlenging natuurlijk.
Zoals al twee keer aangegeven in deze thread is de stilzwijgende verlenging een keuze van de werknemer, niet van de werkgever. Er is pas sprake van stilzwijgende verlenging als de werknemer na het aflopen van het contract gewoon werkzaamheden blijft uitvoeren (en de werkgever niet een maand voor afloop heeft aangegeven dat het contract niet verlengd zou worden). Zie Art 7:668 BW lid 4 sub a.

Dat maakt dat het geen werkweigering kan zijn. Je contract is immers afgelopen, en de werkgever kan niet eenzijdig je een contractverlenging laten aangaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Aftansert op 22-01-2021 18:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:49
Waarom is het antwoord van @Harrie_ als beste antwoord geselecteerd door @little93? Er klopt namelijk niets van. Niet alles gelezen hier verder.

Paar dingen:
- Na einde contract (van rechtswege) hoef je niet te gaan werken indien niet verlengd
- Je hebt altijd recht op een vergoeding voor het niet tijdig aanzeggen door de werkgever. Of je contract nu wel of niet wordt verlengd. (Echter niet slim om te claimen indien verlengd)
- Ga je werken nadat je contact is verlopen en wordt dit geaccepteerd? Dan met maximaal 1 jaar stilzwijgend verlengd voor de duur van het voorgaande contract (of vast contact indien het je 4e contract is of je de 3 jaren overschrijdt).
- WW krijg je niet als je niet ingaat op een aanbod voor contractverlenging (verwijtbaar werkloos). Anders wel indien je aan de referte-eis voldoet. (Wekeneis/jareneis). Echter controleert het UWV niet altijd hoe de vork in de steel zit, maar je loopt het risico geen WW te krijgen indien je niet ingaat op een aanbod bijvoorbeeld.

Bovendien, ook een misvatting, zoals @Harrie_ ook denkt: een contract voor bepaalde tijd kun je niet tussentijds opzeggen, alleen wanneer er sprake is van een tussentijds opzegbeding in je arbeidsovereenkomst. Pas dan kun je opzeggen en geldt de wettelijke opzegtermijn van één maand (of langer wanneer dit geregeld is bij een cao en de werkgever dus een dubbele opzegtermijn heeft). Een werkgever kan overigens nooit zomaar opzeggen, ook al is er sprake van een tussentijds opzegbeding. Zou ook niet logisch zijn, want wat is dan een einddatum in je overeenkomst waard? De werkgever dient dus altijd nog een ontslagvergunning te regelen (tenzij er sprake is van een dringende reden en dus ontslag op staande voet).

Edit: zoals gezegd heb ik niet alles gelezen doordat ik meteen het ‘beste antwoord’ zag, maar @Aftansert boven mij zegt het ook juist.

[ Voor 29% gewijzigd door remzor op 22-01-2021 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:45
Je zou mogelijk ook nog recht kunnen hebben op een transitievergoeding als je geen verlenging aangeboden krijgt. Ik zou niet laten blijken dat je zelf geen zin meer hebt; als ze een verlenging aanbieden kun je die altijd nog weigeren.
Pagina: 1