Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getest
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 03-07 06:13
Mijn vraag
Hoe kan ik TV kijken op zolder met het (tweede) TV kastje van mijn internet provider op zolder, via de mesh node die daar staat?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb een glasvezel abonnement bij T-mobile met snel internet en televisie (2 televisie kastjes).

De Draytek Vigor2132FVn van T-mobile is waar mijn glasvezel op binnenkomt. Daar heb ik mijn Asus ZenWifi CT8 op aangesloten: 1 ZenWifi kastje is bedraad aangesloten op de Draytek (op de begane grond), het 2e ZenWifi kastje staat op zolder en maakt draadloos verbinding met het 1e ZenWifi kastje.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het 2e ZenWifi kastje dat op zolder staat heeft 3 LAN poorten. Ik heb geprobeerd om het TV kastje op zolder daar op aan te sluiten, maar dan blijft hij hangen op 'verbinden met server'.
Ik heb T-mobile gebeld om te vragen waarom dit niet werkt, maar zij zeggen dat ik het kastje rechtstreeks op de Draytek moet aansluiten. Dat zou ik wel willen maar de reden dat ik voor zo'n dure draadloze oplossing heb gekozen is omdat ik geen internetkabel van de begane grond naar zolder heb lopen. T-mobile biedt geen ondersteuning voor andere setups dan wat zij aanleveren.

Ik heb via internet gezocht en kom daar niet echt mee verder. Deze link vond ik erg hoopgevend: https://forum.kpn.com/thu...?postid=576766#post576766. Ik vind het prima om een LAN poort toe te wijden aan IPTV, ik vermoed alleen dat de set-up in dit voorbeeld anders is dan bij mij. Als ik naar de instellingen van mijn router ga, zie ik die optie volgens mij alleen voor het 1e ZenWifi kastje dat op de begane grond staat en bedraad is aangesloten.

Zoals ongetwijfeld te merken heb ik weinig verstand van netwerken, hulp is erg welkom. Alvast bedankt!

[ Voor 8% gewijzigd door Getest op 21-01-2021 22:23 ]

Beste antwoord (via Getest op 27-01-2021 14:28)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:27

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Getest als je nog een Draytek hebt gaat IPTV en Internet inderdaad over twee losse ethernet poorten, poort 1 en 2 zijn voor internet en poort 3 en 4 zijn voor IPTV. Je zZenWifi zal nu in poort één of twee zitten en 'krijgt' dus alleen internet.

Met de nieuwe setup die ze sinds de Huawei router gebruiken uitrollen is dat niet meer. Dan is het internet en TV signaal niet meer gescheiden. Je zou dus aan T-mobile kunnen vragen of je een nieuwe router mag van ze. Dan zou dat in theorie wel moeten werken.

Andere optie is is dat je het TV en internet signaal combineert via een managed switch, dat via de ZenWifi doorstuurt en daarna weer uit elkaar trekt. Ik vermoed alleen dat je ZenWifi geen ondersteuning voor VLANs heeft, waardoor dat vermoedelijk niet gaat werken.

Meest eenvoudige optie is om een Chromecast aan te sluiten op je 2e TV en via de app daarnaar toe te casten. Dan kan je ook je 2e TV box inleveren en bespaar je ook nog eens 5 euro per maand.

[ Voor 10% gewijzigd door rens-br op 27-01-2021 14:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:27

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Getest als je nog een Draytek hebt gaat IPTV en Internet inderdaad over twee losse ethernet poorten, poort 1 en 2 zijn voor internet en poort 3 en 4 zijn voor IPTV. Je zZenWifi zal nu in poort één of twee zitten en 'krijgt' dus alleen internet.

Met de nieuwe setup die ze sinds de Huawei router gebruiken uitrollen is dat niet meer. Dan is het internet en TV signaal niet meer gescheiden. Je zou dus aan T-mobile kunnen vragen of je een nieuwe router mag van ze. Dan zou dat in theorie wel moeten werken.

Andere optie is is dat je het TV en internet signaal combineert via een managed switch, dat via de ZenWifi doorstuurt en daarna weer uit elkaar trekt. Ik vermoed alleen dat je ZenWifi geen ondersteuning voor VLANs heeft, waardoor dat vermoedelijk niet gaat werken.

Meest eenvoudige optie is om een Chromecast aan te sluiten op je 2e TV en via de app daarnaar toe te casten. Dan kan je ook je 2e TV box inleveren en bespaar je ook nog eens 5 euro per maand.

[ Voor 10% gewijzigd door rens-br op 27-01-2021 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getest
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 03-07 06:13
Ah wat een helder antwoord, dank! Ik ga T-mobile vragen of ik een ander modem kan krijgen, ik wist al wel dat deze oud was maar had er tot nu toe geen last van.

Chromecast heb ik al op zolder, maar de app biedt helaas niet dezelfde gebruikerservaring al het TV kastje.